نقد فیلم Risen (برخاسته 2021) ؛ راز قیام کنندگان

فیلم مهیج علمی تخیلی ادی آریا، Risen، یک رویداد فاجعه بار را دنبال میکند. در نوشتار نقد فیلم Risen همراه ما و فیگار بمانید.

فیلم مهیج علمی تخیلی ادی آریا، Risen، یک رویداد فاجعه بار را دنبال میکند که سرنوشت بشریت را تغییر میدهد. روایت آن به موجودات فرازمینی و ورود آنها به سیاره ما زمین میپردازد. Risen شباهت هایی با فیلم هایی مانند مجموعه جنگ جهانی دارد که حمله بیگانه مشابهی را به تصویر میکشند. انگیزه آنها، به روشنی بلور، این است که بشریت را نابود کرده و سیاره خود را تصاحب کنند.

بسیاری ممکن است سعی کنند هرگونه مفهوم منحصر به فردی را در فرض یا درمان Risen بیابند، اما متأسفانه، بسیاری از آنها نمی‌توانند این کار را بکنند. در یک تحلیل گسترده، فیلم برخاسته یک روایت شخصیت محور است. در ادامه نوشتار نقد فیلم Risen همراه ما باشید.

نقد فیلم Risen (برخاسته 2021)

راز قیام کنندگان

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Risen خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Risen , نقد فیلم برخاسته , بررسی فیلم risen , نقد risen , نقد و بررسی فیلم risen 2021
نقد فیلم Risen , نقد فیلم برخاسته , بررسی فیلم risen , نقد risen , نقد و بررسی فیلم risen 2021

اکثریت درام حول محور شخصیت اصلی آن است. گرچه خود قهرمان به عنوان آب خندق کسل کننده است و بنابراین فقط خستگی را در داستان به ارمغان می آورد. علیرغم همه ایرادات، Risen یک تلاش بزرگ است که توسط ادی آریا انجام شده است. بنابراین او شایسته این است که بعد‌ها از او باز هم فیلم دیده شود و ما را اینبار حقیقتا شگفت زده کند و داستانهای جذاب دیگر را در آینده به ما نشان دهد.

خلاصه طرح Risen

تصاویر قدیمی از فرمانده نیروی هوایی ایالات متحده که در مورد تلاش های آنها برای شناسایی و تجزیه و تحلیل بشقاب پرنده ها حرف می‌زنند، دیده می‌شود. سرگرد کیوه، نویسنده کتاب بشقاب پرنده ها واقعی هستند، این بحث را مطرح میکند که نباید این موجودات فرازمینی را بی اهمیت تلقی کرد.

دکتر لورن استون، متخصص بیولوژیکی، که در ناسا کار میکند، متوجه برخورد شهاب سنگی در بدجر، پنسیلوانیا شمالی میشود. شهاب سنگ برخی گازهای سمی را در هوا منتشر کرده است. کل جامعه در یک روز مرده میشود. هیچ چیز و هیچ کس از انفجار جان سالم به در نمیبرد.

در حالی که کانال های خبری سعی میکنند درباره این حادثه گمانه زنی کنند، لورن به دلیل تخصص خود توسط امنیت داخلی فراخوانده میشود. سرهنگ راجر امریش، دیوید سانتیاگو و لورن، ستاره شناس را مأمور میکند تا از بدجر دیدن کرده و موضوع را بررسی کنند.

دیوید و لورن با پوشیدن لباسهای گرم خود از دهانه حفره ‌ای که شهاب سنگ ایجاد کرده دیدن میکنند، زیرا گاز آزاد شده در هنگام خروج هنوز در شعاع چند صد متری آن وجود دارد. در محل، لورن یک گیاه قرمز را میبیند که در خاک رشد کرده است. نهال کاملا غیر معمول است، اما لورن آن را گزارش نمیکند و به خانه برمیگردد.

لورن در حالی که تحقیقات خود را ادامه میدهد متوجه میشود که رویدادی مشابه در چلیابینسک روسیه رخ داده است. شهاب سنگ گازهای سمی را در جو منتشر کرده که تقریباً همه را در مجاورت آن کشته است. با این حال ، قبل از گسترش آنها، دولت روسیه این موضوع را سرکوب می‌کند.


بیشتر بخوانید:


دکتر ماریا و دکتر کیث روی یک کشاورز، روبرت ویندزور، که در بدجر درگذشته، شروع به کالبد شکافی می‌کنند و مایع فرازمینی عجیب و غریبی از بدنش خارج میشود. با این حال، مایع به سرعت به داخل بدن او باز میگردد و روبرت مرده ناگهان از خواب بیدار می‌شود. این حادثه همه را به وحشت انداخته است و به زودی 98 قربانی دیگر که مرگ آنها اعلام شد اکنون بار دیگر زنده هستند. لورن و دیگر دانشمندان از تخصص خود برای کشف این راز استفاده می‌کنند. با نقد فیلم Risen همراه ما باشید.

راز قیام کنندگان

نقد فیلم Risen , نقد فیلم برخاسته , بررسی فیلم risen , نقد risen , نقد و بررسی فیلم risen 2021
نقد فیلم Risen , نقد فیلم برخاسته , بررسی فیلم risen , نقد risen , نقد و بررسی فیلم risen 2021

از کل جمعیت بدجر، فقط 49 نفر از مردگان زنده شده اند، بدون فشار خون و بدن آنها مانند یخ سرد است. دیوید نظریه داد که این 49 قربانی در نزدیکی انفجار شهاب زندگی میکردند. آنها ممکن است قطعات شهاب سنگی را که از انفجار پخش شده است، استنشاق کرده باشند. این منجر به تغییر اندام های داخلی آنها و تغییر DNA آنها شد. این شکل یک شکل جدید زندگی با بدن انسان بود.

این افراد زنده شده رو به شمال بودند، در موقعیتی ثابت که به باکستر اشاره میکرد. در محل شهاب سنگ، آن گیاه قرمز که قبل‌تر به آن اشاره شده بود به درختی عظیم تبدیل شد.

رسیدن به زمین

این درخت خاک و هوای اطراف آن را دگرگون کرده و جو خاصی را ایجاد کرده است. راجر، لورن و دیوید رابرت مرده را به آن محل غم انگیز می‌برند تا پاسخ هایی را پیدا کنند که در اطراف گیاهان وحشتناک فرازمینی حضورشان حس می‌شود. اما به محض ورود دیوید به فضای درخت، چشمانش آبی می‌شود و شروع به تعامل با لورن می‌کند.

روبرت به لورن می‌گوید که آنها درخت را کاشتند تا محیطی مناسب برای زنده ماندن گونه ها ایجاد شود. روبرت از زیست قبلی خودش روایتی را می‌گوید که سیاره اش از بین رفت و بنابراین آنها در جستجوی راهی جدید بودند. اما نهال آنها به جز زمین در هیچ جای دیگری نمی‌توانست رشد کند. برای رسیدن به زمین، یک انسان به نام ابرنواختر 94 کمک کرده است.

حقیقت SuperNova 94

انسانها سعی کردند روبرت و گیاه فرازمینی را متوقف کنند، اما هیچ چیز تغییر نمی‌کند و همه چیز تحت نظر موجودات جدید قرار می‌گیرد. نیروی هوایی سعی می‌کند با موشک به آن گیاه مرموز و غول پیکر حمله کند اما فقط شکست می‌خورد.

در همین حال، پدر لورن با سوپرنووا 94 آشنا می‌شود، که بی ارتباط با آن بیگانگان فاجعه بار نیست. مشخص شد که شخص مرموز کسی نیست جز خود لورن. در حالی که لورن به یاد نمی آورد که هیولا را او دعوت کرده است یا او بوده که آن‌ها را به زمین فراخوانده و راه حیات را به آن‌ها نشان داده است. فیلم برای نشان دادن پاسخها به دوران کودکی او منتقل می‌شود. پدر لورن سناتور آمریکایی است و به آزمایشگاه های مخفی ایالات متحده در منطقه 51 دسترسی دارد. در دوران کودکی لورن، نیروی هوایی یک بشقاب پرنده را در نزدیکی شمال آلاسکا می‌گیرد و برای بررسی بیشتر به منطقه 51 می‌آورد.

در شرایط اضطراری، پدر لورن با لورن به محل می‌رسند. در تاسیسات، لورن توسط یک بیگانه در حال مرگ با احتیاط تحت کنترل قرار می‌گیرد. شکل جدید زندگی در بدن او توانایی های او را دستکاری می‌کند. این مسئله او را به یک اعجوبه با کنجکاوی درخشان برای علم و جهان تبدیل کرد.


بیشتر بخوانید:


لورن یک دستگاه ارتباطی برای تعامل با بیگانگان ساخت (یا دستگاهی که در داخل او قرار داشت تا به نژاد آنها پیام ارسال کند). در اکتبر 1994، مختصات را برای آنها ارسال می‌کند و خود را SuperNova 94 می‌نامد.

پایان قیام توضیح داده شد

نقد فیلم Risen , نقد فیلم برخاسته , بررسی فیلم risen , نقد risen , نقد و بررسی فیلم risen 2021
نقد فیلم Risen , نقد فیلم برخاسته , بررسی فیلم risen , نقد risen , نقد و بررسی فیلم risen 2021

با تکمیل وظیفه لورن برای ارسال مختصات، بیگانه درون بدن او خفته می‌شود. بنابراین، او این حوادث را از دوران کودکی به خاطر نمی آورد، اما همیشه احساس می‌کرد که چیزی درون او خفه است.

پس از افشای دراماتیک همه چیز، بسیاری از نتیجه گیری های فیلم اتفاق می‌افتد. به جای امید بخشیدن به بشریت، به عبارت ساده، نهال قرمز به پایان جهان انسان ها تبدیل شد.

این درخت با انتشار گازهای سمی در سراسر جهان و آلودگی خاک زمین از طریق ریشه های آن قلمرو خود را گسترش داد. در نتیجه چنین ویرانی، محصولات، گیاهان و درختان زمینی پوسیدند و منجر به یک فاجعه اجتناب ناپذیر شد.

در پایان، چندین شیء غلاف مانند در سراسر جهان ظاهر شدند و دود سیاه را همه جا پخش کردند که همه اطرافیان را می‌کشد. زمین دیگر زندگی گونه های انسانی را پشتیبانی نمیکرد و جایی برای حیات بشر وجود نداشت. به زودی همه گونه ها و گیاهان زمینی منقرض شدند. این سیاره دگرگون شد و تکامل بدون هیچ فضایی برای انسان ها صورت گرفت.

از نظر لورن، به دلیل شکل زندگی بیگانه در بدن او، او نیمه انسان و نیمه بیگانه بود. بنابراین، او توانست بدون هیچ مانع یا حمایتی از هر دو محیط جان سالم به در ببرد. با به دست آوردن Alien Takeover، سفر لورن به پایان رسید و او سرانجام به خانه بازگشت. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Risen همراه فیگار بمانید.

طرح قیام در لابلای جلوه های بصری مصنوعی

بگذارید اینطور برای شما بگوییم، فیلم برخاسته طرح قیام است، سومین اثر نویسنده و کارگردان استرالیایی ادی آریا. این فرضیه جالب است و انتهای فیلم نه تنها بسیاری از سوالات مطرح شده در فیلم را توضیح میدهد، بلکه یک چرخش منحصر به فرد در روایت علمی تخیلی بیگانه – حمله -زمین ایجاد می‌کند. با این حال، بازی Risen بسیار ضعیف اجرا شده است، هر گونه علاقه و تعلیقی که در غیر این صورت ممکن است از طریق داستان ایجاد شود، همه چیز به دلیل سرعت زیاد فیلم، جلوه های بصری نامرغوب و ساخت و ساز ضعیف از بین میرود.

دیالوگ و ساختاری که کارساز نیست

دیالوگ گاهی وقت‌ها بیش از حد و در کمترین فضای تکنیکی استفاده می‌شود و بیش از حد در حال تشریح است و جایی که باید دیالوگ و چاره جویی بین بیننده و تصویر ایجاد شود هیچ چیز وجود ندارد. در واقع دیالوگ کمک متناسبی در ساختار روایی و دراماتیک فیلم نمی‌کند.

در همین حال، اگرچه هم کمپبل و هم کنت تروجیلو – به عنوان دیوید سانتیاگو، دانشمند دیگری که برای بررسی سقوط شهاب سنگ با لورن فراخوانده شده است – به اندازه کافی پتانسیل لازم برای تزریق کمی انسانیت در مراحل ساختاری روایت به آنها داده شده است، اما اکثر بازیگران فرم خوبی ندارند.


بیشتر بخوانید:


رفتار خاموش لورن

این امر به ویژه در مورد شالمو صادق است، که در نقش لورن یک بازی عملاً شگفت انگیز ارائه میدهد، شخصیتی که در قالب خسته کننده ضد قهرمانان فرهنگ عامه ایجاد شده است که سوء مصرف مواد با پیچیدگی اشتباه گرفته میشود. با این حال، در فیلمی که حجم تکان دهنده ای از آن شامل افرادی است که به چیزی خارج از درام چشم‌های مخاطب خیره شده اند، به نظر میرسد رفتار خاموش لورن یک ویژگی است، نه یک اشکال.

با توجه به همه اینها، وقتی Risen شروع به روشن کردن آنچه واقعاً در حال رخ دادن است میکند، احتمالاً بسیاری از مخاطبان ناامید در حال دنبال کردن ساختار روایی فیلم برخاسته هستند. متأسفانه، فیلم تقریباً دو ساعت طول میکشد و داستان اغلب مبهم است، تا حدی به دلیل گنجاندن گروه گسترده ای از شخصیت های عمدتا ناشناس که هیچ کاری جز بهم ریختن طرح انجام نمیدهند. به علاوه، لحظاتی که میتواند مملو از شگفتی باشد با جلوه های بصری که کاملاً نا متناسب کاهش میابد.

Risen ایده نادر اولیه در منظر فرهنگ عامه است، با این حال، فیلم آریا بر اساس این ایده بسیار کسل کننده است، تماشای آن دشوار است. دیدن این که فیلمسازی مانند دنیس ویلنوو (Arrival، Blade Runner 2049) یا Alex Garland (Ex Machina، Annihilation) میتواند با این فرض چه کاری انجام دهد، جذاب خواهد بود. اما در شکل فعلی، Risen به سادگی ارزش زمان لازم برای کشف اسرار آن را ندارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Risen سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


One thought on “نقد فیلم Risen (برخاسته 2021) ؛ راز قیام کنندگان

  1. فیلمش خیلی قشنگ اما غم انگیز بود یه جوری دلم گرفت یعنی احتمال داره یه روزی ما توسط فرازمینی ها مورد انقراض قرار بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *