نقد سریال دختر پشت پنجره ؛ درامی تاریک در یک افسانه به ظاهر رویایی

در نوشتار نقد سریال دختر پشت پنجره محصول ترکیه، فصل یک و فصل 2 سریال Camdaki Kiz را بررسی نموده‌ایم. با جزئیات این درام تاریک روانشناختی همراه ما باشید.

نقد سریال دختر پشت پنجره

دکتر گولسرن بودایجی‌اوغلو، رمان‌های بسیاری نوشته است، که الهام سریال‌های ترکی شده‌اند. سریال‌های عروس استانبول، خانه تولدت سرنوشت توست، اتاق قرمز، آپارتمان بی گناهان و دختر پشت پنجره، بر اساس رمان‌های ایشان نوشته و ساخته شده‌اند.

در ادامه خلاصه‌ای از دختر پشت پنجره فصل 2 تهیه شده‌است. پس از آن نیز نگاهی به سریال ترکی دختر پشت پنجره انداخته و به بررسی آن پرداخته‌ایم؛ همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

نقد فصل 3 سریال دختر پشت پنجره

بهترین سریال های دکتر گولسرن بودایجی اوغلو + بیوگرافی و دانلود کتاب‌ها

دانلود سریال دختر پشت پنجره با دوبله فارسی

 نقد و بررسی سریال دختر پشت پنجره

درامی تاریک در یک افسانه به ظاهر رویایی

  • خلاصه فصل یک سریال
  • فصل 2 سریال Camdaki Kiz
  • فصل 3 دختر پشت پنجره
  • فصل 1 سریال دختر پشت پنجره
  • عوامل سریال
نقد سریال دختر پشت پنجره
نقد سریال دختر پشت پنجره

بورجو بیریجیک و فیاض شریف‌اوغلو در سریال اتاق قرمز پارتنر بودند. بعد از اینکه از طرف مخاطب پسندیده شدند، در سریال دختر پشت پنجره، که بر اساس یکی دیگر از آثار دکتر گولسرن بودایجی‌اوغلو هست، به عنوان کاراکترهای اصلی ایفای نقش نمودند. بورجو در سریال محصول نتفلیکس با نام “فاطما” نیز حضور داشت و به عنوان کاراکتر اصلی، نقش فاطمه را اجرا نمود. برای مطالعه نقد سریال فاطما، بر روی نام سریال کلیک کنید.

در دختر پشت پنجره، بورجو کاراکتر نالان و فیاض کاراکتر سدات را برعهده دارند. نور سورر در نقش فریده ایپک اوغلو ایفای نقش نموده است. وی در سریال محبوب گودال نیز حضور داشت. که پس از اتمام نقشش در آن سریال به کادر سریال دختر پشت پنجره پیوست. برای مطالعه نقد سریال گودال، بر نام سریال کلیک کنید.

دختر پشت پنجره اوایل زمستان ۲۰۲۱ از شبکه کانال D پخش شد. این سریال ترکی با پخش قسمت‌های اولی خود، توجه مخاطب را به شدت جلب کرد. ظرف مدت زمان کوتاهی، آمار بازدید آن بالا رفت. به همین دلیل سازندگان سریال، تصمیم به ساخت فصل دو آن را نیز گرفتند. این سریال با ۹ قسمت، فصل یک خود را به اتمام رساند.

خلاصه فصل یک سریال

نقد سریال دختر پشت پنجره
نقد سریال دختر پشت پنجره

نالان زن جوان زیبایی است، که با نگاه گرم خود عشق همه را در نگاه اول به دست می‌آورد. او تنها فرزند خانواده‌اش است به همین علت، لای پر قو بزرگ شده! نالان در ثروت تمام بزرگ و از بهترین مدارس فارغ‌التحصیل شد. او به عنوان معمار در شرکت کوراوغلو، که صاحب بزرگ‌ترین هتل زنجیره‌ای ترکیه هستند مشغول بود.

او و سدات، پسر خانواده کوراوغلوها، عاشق هم می‌شوند و تصمیم به ازدواج آن‌ها گرفته می‌شود. اما نالان به گونه‌ای بزرگ شده است که نمی‌تواند به مردان نزدیک شود. (مثل اکثر دختران این سرزمین که سرکوب شده‌اند) با اینکه نالان و سدات دست به دست هم و با امید، وارد این ماجرا شدند، اما سدات با شخص دیگری نیز رابطه دارد.

خانواده کوراوغلو تمام تلاششان را می‌کنند تا این آبروریزی برملا نشود. مادر نالان شاهد همه چیز می‌شود، اما صدایش در نمی‌آید. نالان و سدات هر دو رازهایی از گذشته دارند، که زندگی آن‌ها را تحت تاثیر می‌گذارد. ضمن اینکه فریده نیز از نالان چیزهایی را پنهان کرده است.


ضمن مطالعه نقد سریال دختر پشت پنجره می‌توانید نگاهی به مطالب ذیل نیز بیاندازید:


فصل یک با عروسی نالان و سدات تمام می‌شود. نالان اکنون از قفس خانه خود، وارد قفس عمارت خانواده کوراوغلو شده است. جایی که مظفر، برادر سدات علاقه بسیاری به نالان دارد، اما آن را پنهان می‌کند. شاید مظفر تنها شخصی باشد که به خوبی نالان را درک می‌کند.

مظفر به خاطر مشکل جسمی که دارد‌، از کودکی پنهان شده است، و در جامعه نگاه عجیبی به او می‌شود. این باعث شده است که اعتماد به نفس پایینی داشته باشد و منزوی زندگی کند. اما قلب مهربان او، پیوسته از نالان مراقبت می‌کند.

فصل 2 سریال Camdaki Kiz

نقد سریال دختر پشت پنجره
دختر پشت پنجره فصل 2

داستان سریال ترکی دختر پشت پنجره که کارگردانی آن را ندیم گوچ و نویسندگی آن را صدا آلتایلی تورگوتلو برعهده دارند، برگرفته از ماجراهای واقعی است. دکتر گلسرن بودایجی‌اوغلو، داستان‌های بیمارانش را در غالب یک رمان با همین نام منتشر کرده است.

آیا نالان توانست به تنهایی در عمارت کوراوغلو سر کند؟ مقابله با تابوهایی که مادرش در ذهنش ایجاد کرده است، یقینا سخت خواهد بود. در ضمن در طرف دیگر سدات هست، که علاقه‌ای به نالان ندارد و فکر ذکرش نزد شخص دیگری است.


ضمن مطالعه نقد سریال دختر پشت پنجره می‌توانید نگاهی به مطالب ذیل نیز بیاندازید:


اما مظفر، او چگونه می‌تواند انقدر نزدیک نالان باشد و عشقش را بیان نکند؟ نهایت سعی‌اش را خواهد کرد که از نالان محافظت کند؟ مظفر به فریده این قول را داده بود که نالان را در این مسیر تنها نگذارد.

نقد سریال دختر پشت پنجره
نقد سریال دختر پشت پنجره

دکتر بودایجی‌اوغلو در حساب اینستاگرام خود نوشته بود:

مخاطبان اعتراضات بسیاری نمودند که میزان خشونت و ناراحتی در این سریال و سریال آپارتمان بی گناهان بسیار است. به گونه‌ای که در مسائل مبالغه شده است. اما باور بدارید که حقایق زندگی، از آنچه که در سریال مشاهده می‌نمایید، ده‌ها برابر تلخ‌تر است.

من بخش جزئی از ماجرای واقعی را نوشته‌ام و در نوشتن آن مخاطب را نیز در نظر گرفته‌ام. اما به دلیل درخواست‌های مخاطبان، تهیه‌کنندگان سریال تصمیم گرفتند، که از سناریست‌های سریال بخواهند، اتفاقات را کمی سبک‌تر کنند. به همین دلیل این دو سریال با روند ملایم‌تری ادامه خواهند یافت.


ضمن مطالعه نقد سریال دختر پشت پنجره می‌توانید نگاهی به مطالب ذیل نیز بیاندازید:


طبق گفته ایشان، روند سناریو اندکی تغییر کرد و قضایا کمی نرم‌تر شدند. به لطف مخاطب نالان و صفیه و گلبن و هان و نریمان، زندگی بهتری خواهند داشت. اما چه بر سر صفیه‌ها و نالان‌ها و گلبن‌ها در دنیای واقعی می‌آید؟ به داد آن‌ها چه کسانی خواهند رسید؟

نقد سریال دختر پشت پنجره
نقد سریال دختر پشت پنجره

اما در صحنه آخر فصل یک، صحنه‌ای نمایش داده شد که دست کمک از طرف یکی از خدمه‌های هتل به سمت نالان دراز می‌شود. این شخص کاراکتر “خیری” با بازی جهانگیر جیهان است. شخصی که بعد از پیدا کردن دست‌بند نالان (که جانا به او کادو داد و نالان آن را به زباله انداخت)، عزیز رفعت کوراوغلو می‌شود. رفعت خیری را به عنوان راننده شخصی خود انتخاب می‌کند. به همین ترتیب خیری که در دنیای خود عاشق نالان بود، بیش از پیش به او نزدیک می‌شود.


ضمن مطالعه نقد سریال دختر پشت پنجره می‌توانید نگاهی به مطالب ذیل نیز بیاندازید:


سناریو فصل دو به شکلی تغییر می‌کند که عشق مظفر به نالان کمرنگ‌تر شده،‌ و عشق خیری رنگ و لعاب بیشتری گرفته است. مظفر ابتدا سعی می‌کند با فردی به دروغ وارد رابطه شود؛ در واقع خانواده می‌پندارند که بالاخره مظفر با کسی ارتباط برقرار کرده است. اما با لو رفتن حقیقت امر، مظفر بار دیگر به تنهایی خود باز می‌گردد.

این بار کاراکتر جدیدی به نام پرا وارد قصه می‌شود که دختر معشوق سابق رفعت است. او به درخواست مادرش برای انتقام آماده است، اما هم پرا و هم مظفر واقعا عاشق یکدیگر می‌شوند.

جانا که کماکان اندر خم زندگی مخفیانه با سدات است، با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود. از طرفی سد بزرگی به نام فریده و در طرف دیگر، شوهرش “آلپ”، که حقیقت را فهمیده است. بیشتر از موارد ذکر شده نمی‌توان وارد جزئیات سریال شد و بهتر است که خود به تماشای آن بنشینید. در ادامه با بررسی سریال ترکی Camdaki Kiz همراه ما باشید.

فصل 3 دختر پشت پنجره

نقد سریال دختر پشت پنجره
نقد سریال دختر پشت پنجره

در فصل سوم این سریال وارد فاز جدیدی می‌شویم. نالان دل و جرئت پیدا کرده و مزه سرپیچی و عصیان را تا حدودی چشیده است. محبتی که از سوی خیری می‌بیند، این باور را در او ایجاد کرده که باارزش است و می‌تواند زندگی را به شیوه دیگری تجربه کند. او شکنجه‌های بسیاری از طرف مادرش (مادربزرگ درواقع) دیده است، فرزندش را از دست داده، پدرش فوت کرده و حالا با شوهری مواجه است که کوچکترین درکی از احساسات او ندارد؛ ضمن اینکه رابطه‌اش با جانا هنوز ادامه دارد.

در این اثنا خیری، راننده نالان بسیار به او توجه نشان می‌دهد، سعی دارد او را خوشحال کند و عاشقانه دوستش دارد. سه موردی که به هر کس نشان دهی، حتما جذب تو خواهد شد. اما مظفر متوجه جریان می‌شود، او که خود نیز به نالان علاقه‌مند است، برای جلوگیری از ناراحتی نالان این قضیه را با کسی در میان نمی‌گذارد.

نقد سریال دختر پشت پنجره
فصل 3 دختر پشت پنجره

رازهای پنهان خیری جزء مسائلی است که در کتاب دکتر بودایجی، در فصل اول عیان می‌شوند، اما برای جذابیت سریال، روند زمانی داستان با کتاب متفاوت است. نالان نور آزادی را دیده است، اما هنوز جسارت ندارد؛ در این بین متوجه می‌شود که جانا باردار شده و پدر بچه سدات است.

تمامی این اتفاقات دست به دست می‌دهند تا نالان را با یک چالش رو به رو کنند؛ چالشی که باید برای زندگی خود تصمیم بگیرد. البته فریده ساکت نمی‌ماند و حتما دستی به این قضیه خواهد کشید. ماجرای خانواده کوراوغلو را که در یک طرف بگذاریم، چالش جدید فریده و نالان با ظهور پدر واقعی نالان آغاز خواهد شد.

فصل 1 سریال دختر پشت پنجره

نقد سریال دختر پشت پنجره
نقد و بررسی سریال دختر پشت پنجره

دختر پشت پنجره درامی تاریک از یک داستان زندگی واقعی است. فریده‌ای که دخترش مورد تجاوز قرار گرفته است و اکنون باید فرزند این اتفاق را بزرگ کند. این حادثه تاثیر بسیار زیادی در روحیه و نوع رفتارش با نالان داشته است. این همه سال هنوز نمی‌تواند به چشم یک بچه معصوم به نالان نگاه کند.

نور سورر بازیگر این کاراکتر نیز واقعا عالی عمل کرده است. حالات روحی فریده،‌ تلاش برای قوی نشان دادن خود، بی‌خیالی در عین نگرانی، سردی، رک گویی، بدبین، شکاک، کاراکتری که دیگر نمی‌تواند به راحتی به مردم، علی الخصوص مردها اعتماد کند.


ضمن مطالعه نقد سریال دختر پشت پنجره می‌توانید نگاهی به مطالب ذیل نیز بیاندازید:


نالان دختری که سالها با سرکوب‌های بسیار بزرگ شده است. در صورت رخ دادن خطایی مورد شکنجه روحی و جسمی واقع می‌شد. حق نداشت با کسی صمیمی شود و با پسرها ارتباط برقرار کند. تمام تلاشش را می‌کند که بچه مورد تایید باشد؛ چرا که ویژگی افرادی با روحیه مطیع، تلاش برای جلب رضایت شکنجه دهنده (در اینجا مادر) است.

نقد سریال دختر پشت پنجره
بررسی سریال ترکی Camdaki Kiz

بورجو از بازیگران محبوب و توانای ترکیه است که با وجود سن کم نسبت به پیشکسوت‌هایی که در این سریال حضور دارند، بسیار زیبا درخشیده است. دکتر گولسرن با نوشتن این روایت‌ها و ساخت این سریال‌ها، سعی بسیاری در نمایش دردها و مشکلات پنهان جامعه داشته است.

این مشکلات صرفا قشر ضعیف جامعه را در بر نمی‌گیرد، چه بسا قشر مرفه با مشکلات روحی بیشتری درگیر هستند، که به دلیل شرایط نمی‌توانند با کسی دردشان را به اشتراک بگذارند.


ضمن مطالعه نقد سریال دختر پشت پنجره می‌توانید نگاهی به مطالب ذیل نیز بیاندازید:


ریشه غالب رفتارها و مشکلات روحی ما به کودکی ما بازمی‌گردد. کارگردان با نمایش فلش بک‌هایی از دوران کودکی نالان و سدات (هر دو کاراکتر اصلی سریال) در بیان این امر موفق عمل کرده است.

  • این مطلب به روز رسانی خواهد شد…

عوامل سریال Camdaki Kiz

نقد سریال دختر پشت پنجره
فصل 1 سریال دختر پشت پنجره
  • کارگردان: ندیم گوچ
  • نویسنده: صدا آلتایلی تورگوتلو
  • ژانر: درام، اجتماعی، روانشناسی
  • محصول: ۲۰۲۱ ترکیه
  • بر اساس: رمان دختر پشت پنجره، اثر دکتر گولسرن بودایجی‌اوغلو
  • ستارگان:
    • بورجو بیریجیک
    • فیاض شریف‌اوغلو
    • انیس آریکان
    • سلما ارگچ
    • هانده آتایز
    • تامر لونت
    • نور سورر
    • دوریم یاکوت
  • تعداد قسمت: فصل یک ۹ قسمت، فصل ۲ درحال پخش
  • شبکه: کانال D، هر پنجشنبه شب

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال دختر پشت پنجره سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *