نقد فیلم Ferry (فری 2021) ؛ فری آن فدایی عاشق پیشه

[yasr_overall_rating]فیلم فری اثر Netflix، پیش درآمدی است بر سریال Undercover، که از پلتفرم Netflix قابل دسترسی است. Ferry 2021، داستان شخصیت اصلی فیلم یعنی فری را بازگو میکند. اثری که نه از نظر پرداخت بلکه از نظر شخصیت پردازی توجه ها را به خود جلب کرده است. قطعا برای طرفداران سریال Undercover جذابتر واقع خواهد شد. برای نقد فیلم Ferry با ما در فیگار همراه باشید.
فیلم فری، که به کارگردانی سسیلیا ورهیدن (Cecilia Verheyden) ساخته شده است و نقش آفرینی فرنک لمرز (Frank Lammers)، از ستاره های سریال Undercover (که به گمان برخی لیاقت یک اسپین آف را نداشت) وجه اصلی جذابیت آن به شمار میرود، ترکیبی از ژانرهای درام، جنایی و اکشن را به تصویر میکشد.

سریال Undercover که فصل اول و دوم آن به ترتیب در سالهای 2019 و 2020 اکران شده است، داستان تلاش دو مامور مخفی پلیس برای نفوذ به محدوده ی یک خلاtکار مواد فروش و افراد او را روایت میکند.

داستان این سریال از اتفاقات واقعی برگرفته شده است و یک داستان جنایی هلندی پر فراز و نشیب است. در واقع، تماشای فیلم فری 2021، به مخاطبان Undercover این امکان را میدهد که فری را از نزدیک و با دقت بررسی کنند و در این صورت با شخصیت نرم و مهربان و در عین حال خشن و خلافکار او بیشتر آشنا شده و از زوایای گوناگونی رفتار او را تحلیل کنند.

بعد از پایان فیلم، متوجه میشویم که دسته بندی انسان های خوب و بد آنقدرها هم که فکر میکنیم کار آسانی نیست، چرا که آن چه از هر فردی میبینیم صرفا قسمتی از مجموع تجارب و اعمال او بوده و قابل تعمیم به یک نتیجه گیری کلی نیست.

نقد فیلم Ferry ؛ قاتل انسانی

فری آن فدایی عاشق پیشه

آنچه در نقد فیلم فری، از فیگار خواهید خواند:

  • پیش درآمد – قاتل انسانی
  • خلاصه ی داستان – خلافکار عاشق پیشه
  • نظر منتقدان و مخاطبان
  • جمعبندی
  • عوامل
نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021
نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021

نقد فیلم Ferry ؛ خلاصه ی داستان

خلافکار عاشق پیشه

برای اینکه واقعا بفهمیم چه چیزی در فیلم فری حائز اهمیت است، بهتر است اول سری بزنیم به نقشی که او در سریال Undercover ایفا میکند. همانطور که قبلا اشاره کردم، داستان در مورد تلاش دو مامور مخفی پلیس بلژیکی و هلندی برای منحل کردن بزرگترین شبکه ی اکستازی در جهان است.

رئیس این شبکه، یعنی فری بومن (Ferry Bouman) که توسط فرانک لمرز آخر هفته های خود را در یک اردوگاه بی زرق و برق، در نزدیکی ویلای خود سپری میکند. جایی که دو مامور مخفی پلیس، خود را به عنوان یک زوج در حال کمپ جا میزنند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم Fast and Furious 9 (سریع و خشن)

نقشه ای که آنها در سر میپرورانند ساده است؛ نفوذ به زندگی فری و همسر او، دانیل (Danielle) که توسط اِلیس شاپ (Elise Schaap) اجرا میشود، جلب اعتماد او و در نهایت تلاش برای ترغیب کردن او برای معاماه با باب (همان مامور مخفی بلژیکی)، به عنوان یک خلافکار و در نهایت دستگیری فری و انحلال شبکه ی اکستازی.

برگردیم به فری 2021. سکانس اول فیلم، پسر بچه ی 10 ساله ای را به نمایش میگذارد که خود را از ترس پدر الکلی و کودک آزار خود پشت یک ماشین پنهان کرده است. خواهر بزرگتر او نیز پشت یک ماشین پنهان شده است و تفنگی در دست دارد. سپس، مادر این دو کودک را میبینیم که به پدر بچه ها میگوید قصد ترک او را دارد و او را از آزار کودکان نفی میکند.

نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021
نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021

مرد شروع میکند به کتک زدن همسر خود. پسرک عصبانی میشود، تفنگ را از خواهر خود میگیرد و آن را به سمت پدر خود نشانه میبرد ولی نمیتواند به او شلیک کند. آخرین دیالوگ مرد، قبل از تاریک شدن تصویر این است:

اگه بلد نیستی شلیک کنی، اسلحه رو نگه ندار.

سالها بعد در آمستردام، مردی به اسم فری بومن (Ferry Bouman) را میبینیم که برای یک خلافکار به نام برینک (Brinks) کار میکند. در واقع فری دست راست برینک است و فری حکم پسر او را دارد.

در یکی روز عادی، وقتی برینک به همراه فری و پسر تنی خود مشغول گذران وقت است، گروهی از افراد مسلح ناشناس به مخفیگاه آنها حمله کرده و از آنها دزدی میکنند.

در جریان این سرقت مسلحانه، به پسر برینک شلیک میشود و او جان خود را از دست میدهد؛ برینک نابود میشود. در ادامه، فری مامور میشود که به جنوب کشور رفته و عاملین این قتل را به سزای اعمال خود برساند؛ انتقام! فری، همان پسرک 10 ساله ی داستان در مسیر خود به جنوب هلند، جایی که قبلا زندگی میکرد.

در ادامه، فری به خانه ی خواهرش سری میزند، اتفاقی که زیاد نمی افتد. همسر خواهر او، قبلا هم صنف فری بوده است و ممکن است اطلاعات به درد بخوری را در اختیار او قرار دهد. فری میفهمد که اوضاع برای خواهر او زیاد خوب نیست. او از یک تومور مغزی رنج میبرد و به نظر نمیرسد که برای مدت زیادی زنده بماند.

بیشتر بخوانید: نقد فیلم The Djinn (الجن 2021)

فری، دلشکسته و تحت فشار ماموریت خود، خواهرش را ترک کرده و به مسیرش ادامه میدهد. به هر حال، فری بالاخره از طریق چک کردن ویدیوهای دوربینهای مدار بسته، سرنخی از یکی از سارقان به نام جیسون کانت (Jason Kant) پیدا میکند. او سرانجام به همان اردوگاه مذکور میرسد و خانه ی یکی از سارقان را پیدا میکند.

با زیر نظر گرفتن خانه ی این سارق، متوجه رفت و آمد زنی میشود که مشخص میشود مسئول نظافت خانه ی هدف فری است. فری، با قصد آشنایی بیشتر با عادتهای هدف خود، با این زن، یعنی دانیل طرح دوستی میریزد. غرق در دغدغه های کاری و خانوادگی خود، فری متوجه علاقه ی روز افزون خود به دانیل میشود.

به زودی، رابطه ای بین این دو شخصیت شکل میگیرد؛ این در حالی است که به دلیل کنجکاوی دانیل در مورد کار فری و امتناع فری از درز اطلاعات، شکافی بین این دو به وجود میآید.

فری، جیسون را به قتل میرساند اما او قبل از مرگش، هیچ گونه اطلاعاتی در مورد جاسوسی که خانه ی امن برینک را لو داده بود به فری نمیدهد. این در حالی است که هدف دوم فری، دیوی (Davy) حقیقت را برملا میکند؛ جاسوسی در کار نیست، بلکه این یک دزدی برنامه ریزی شده توسط پسر برینک بوده است که اشتباه پیش رفته است!

نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021
نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021

دلیل اینکه پسر برینک این افراد را استخدام کرده ابود، کنار گذاشته شدن از دایره ی مافیا توسط پدر خود یعنی برینک بوده است و احتیاج او به پول بوده است! فری این اطلاعات را فاش نمیکند و به سراغ هدف بعدی خود یعنی لارس وان مارکن میرود. وقتی فری متوجه خواهر و برادر بودن هدف سومش و دانیل میشود، شدیدا متاثر شده و او را نمیکشد.

در ادامه، ارتباطش با دانیل را قطع کرده و به آمستردام برمیگردد. تصمیمی که آرامش ذهنی ناچیز فری را در هم میشکند. بعد از دو ماه، فری دانیل را به صورت اتفاقی در آمستردام میبیند. همراه فری، ارتباط بین نام خانوادگی دانیل و لارس را تشخیص داده و برینک را از مسئله مطلع میکند.

در نهایت، برینک با پی بردن به این مسئله که فری ماموریتش را به پایان نرسانده است (چرا که خبری از جنازه¬ی لارس نبود). فری اعتراف میکند که به این دلیل کار لارس را یکسره نکرده که او فقط راننده ی گروه مسلح بوده و نقشی در تیر اندازی نداشته است. او همچنین حقیقت را در مورد پسر برینک، متیس (Mattijs) فاش میکند؛ با این وجود، برینک از فری میخواهد ماموریت خود را به پایان برساند ولی او قبول نمیکند.

بیشتر بخوانید: دورهمی سریال فرندز (Friends: The Reunion)

به این ترتیب، تنش بین برینک و فری تشدید شده و در نتیجه فری برینک را به قتل رسانده و به همراه دانیل آمستردام را ترک میکند. برینک، در آخرین لحظات خود به فری میگوید که او بدون برینک هیچ ارزشی ندارد. در سکانسهای آخر شاهد معرفی شدن دانیل به خواهر فری هستیم که خبر از ازدواج قریب الوقوع آنها میدهد.

اما نکته ی قابل توجه، پنهان بودن سکانس پایانی در انتهای اولین بخش معرفی عوامل است؛ سکانسی که به ما نشان میدهد فری چگونه به رئیس بزرگترین شبکه ی تولید و پخش اکستازی میشود. در این سکانس، فری به همراه برادر دانیل وارد یک کارگاه میشود که جمعی از دوستان او مشغول به تولید اکستازی هستند. در اینجا، امپراطوری مواد مخدر فری کلید میخورد.

نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021
نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021

نقد فیلم Ferry ؛ نظر منتقدان و بینندگان

در صورتی که در نقد فیلم فری به نظر منتقدان استناد کنیم، چیزی جز گمراهی نسیبمان نخواهد شد چرا که یک دو دستگی میان نقدهای فیلم Ferry به چشم میخورد که ممکن است حاکی از دخالت نظر شخصی در نقدها باشد. به طور کلی، دسته ی اول معتقدند که این اثر حرف تازه ای برای گفتن ندارد و پرداخت آن نیز به اندازه ای قوی نیست که بتوان به آن اهمیت داد.

در طرف مقابل، گروهی از منتقدان وجود دارد که معتقدند این اثر به خوبی از پس یک درام جنایی و رمانتیک بر آمده است و در عین حال به خوبی شخصیت فری را مورد بررسی قرار داده است. بیشتر افرادی که در این دسته قرار دارند از طرفداران سریال Undercover هستند.

از طرفی، اعضای دسته ی اول به نکات قابل قبولی در مورد روند داستان اشاره کرده اند؛ برای مثال، فری هیچ یک از جنازه های قربانیان خود را از بین نمیبرد، خود این مسئله برای کشیده شدن پای پلیس به ماجرا کافی بود. همچنین، سرعت بالای حل معمایی که بسیار قابل پیش بینی هم بود از بار جنایی اثر میکاهد.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Oxygen (اکسیژن 2021) ؛ تابوت هوشمند

نقد فیلم profile (مشخصات 2018) : جهادگر مخفی

مورد دیگری گه میتوان به آن اشاره کرد، کلیشه ای بودن روند داستان و نیز دیالوگهای دانیل است، گویی تلاش خیلی کمی برای ایجاد عمق در شخصیت او شده است در حالی که هر دو طرف بر قدرت بازی فرنک لمرز تاکید داشته و از آن تقدیر کرده اند.

به هر حال، هر دو طرف بر این موضوع که فیلم فری 2021 از پس نقش خود یعنی یک پیش درآمد قابل قبول برآمده است و رضایت مخاطبان اصلی خود را جلب کرده است. تصویری که در نهایت در ذهن مخاطب از فری به جا میماند، یک ضد قهرمان به معنای واقعی است.

این ضد قهرمان به ما نشان میدهد که عشق، قدرت تغییر دادن سنگدلترین انسانها را هم دارد و شتری است که پشت هر دری مینشیند.

نوبت نظر مخاطبان است. یک هم رایی چشمگیر در بین مخاطبان وجود دارد؛ به طوری که حدود هشتاد درصد از مخاطبان کاملا از فیلم راضی بوده و به ستایش آن پرداخته اند. الیته این به آن معنا نیست که همه ی مخاطبان این فیلم را پسندیده باشند، بلکه بعضی از نقدهای آتشین مثل “بدترین فیلمی که در عمرم دیده ام” از طرف مخاطبان اظهار شده است.

همچنین نباید فراموش کرد که بیشتر مخاطبان فیلم فری، هلندی هستند و فیلم را به زبان اصلی دیده اند و از طرفی هم نمیتوان بی طرفی زیادی را از سمت طرفداران یک سریال در مورد اسپین آف آن سریال انتظار داشت.

نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021
نقد فیلم Ferry ؛ نقد فیلم فری 2021

نقد فیلم Ferry ؛ جمعبندی

در نهایت، اگر به چشم یک فیلم سطح دو اثر Ferry 2021 را بررسی کنیم، این اثر چیزی از همتایان خود در ژانر درام جنایی کم ندارد و به طور کلی کیفیت قابل قبولی دارد اما در صورتی که انتظار اکشن پر تنش و خشن را دارید، این فیلم مناسب شما نیست.

بیشتر بخوانید:

واکنش منتقدان به فیلم کروئلا 2021

بهترین فیلم های 2021

همچنین اگر به دنبال یک معمای جنایی پیچیده هستید، این فیلم شما را ناامید خواهد کرد. در صورتی که به دنبال یک داستان عاشقانه ی پر شور و داغ هستید، این فیلم باز هم شما را ناامید خواهد کرد. اما در صورتی که به همه ی این ژانرها علاقه دارید و قصد سرگرم کردن خود به مدت یک ساعت و چهل و پنج دقیقه را داشته باشید، فیلم فری 2021 گزینه ی خوبی برای شماست.

فیگار به شما پیشنهاد میکند فیلم را به زبان اصلی (یعنی هلندی) و با زیرنویس تماشا کنید تا بهترین تجربه ی ممکن را داشته باشید.

نقد فیلم Ferry ؛ عوامل

  • کارگردان: سسیلیا ورهیدن
  • تهیه کنندگان: نیکو مولنار، هیسکیا ون آرت، ایوس ون ده پار
  • فیلمنامه: نیکو مولنار، بارت اویتدنهون
  • بازیگران: فرنک لامرز، الیس شاپ، هوب ستپل، ریموند تیری، مونیک هندریکس، برم بلنکنستین
  • موسیقی: ویم کورین
  • سینماتوگرافی: منو منس
  • تدوین: گرت فیمرز
  • طول فیلم: 105 دقیقه
  • زبان اصلی: هلندی

بیشتر بخوانید:

دوستان و همراهان عزیز سایت فیگار اشتراک نظرات شما در رابطه با نقد فیلم Ferry مایه افتخار و خرسندی ماست. شما میتوانید نظرات خود را زیر همین نوشتار در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.