نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش ؛ صادقانه و بامزه

[yasr_overall_rating]در این مطلب به نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest) می‌پردازیم. ویل فرل (Will Ferrell) در این فیلم کمدی حضور دارد.

فیلم راجع به دو نفر است که می‌خواهند به رویای دیرینشان یعنی شرکت در مسابقه آواز یوروویژن جامه عمل بپوشانند. حماسه آتش یا همان Fire Saga نام گروه دو نفره آنهاست.

این فیلم به کارگردانی دیوید دابکین (David Dobkin) ساخته شده که فیلم کمدی دیگر او ودینگ کرشرز (Wedding Crashers) در زمان خود نقل محافل سینمایی بود. فرل نیز بعد از سال‌ها با این فیلم خوش برگشته است و از آخرین فیلم شاخص او The Other Guys بیش از یک دهه می‌گذرد.

با ما در نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest) همراه باشید تا این فیلم بامزه را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest)

صادقانه و بامزه

عناوین مورد بحث این مقاله شامل موارد زیر هستند:

  • خلاصه داستان: صادقانه و بامزه
  • نظر منتقدان
  • کلام آخر
  • عوامل
نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest)
نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest)

نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest) : خلاصه داستان

نتفلیکس این بار به سراغ یک فیلم کمدی رفته و از دو تن از مشهورترین بازیگران حال حاضر در هالیوود برای دو نقش اول استفاده کرده است. حضور ویل فرل، ریچل مک آدامز، دن استیونز، دمی لوواتو و پیرس برازنان به تنهایی در هر فیلمی کافی است تا مردم برای تماشای آن ترغیب شوند.

یوروویژن یک مسابقه با محور موسیقی است که در آن تمام کشورهای اروپایی می‌توانند یک خواننده یا گروه را به عنوان نماینده به این مسابقه بفرستند. هر سال این مسابقه در کشور برنده سال قبل برگزار می‌شود می‌شود و رقابت تنگاتنگی بین خواننده‌های اروپایی برقرار است.

در چنین محیطی، لارس (با بازی ویل فرل) تصمیم می‌گیرد تا به همراه بهتریت دوستش اقدام به شرکت در این جشنواره جهانی بکند. دیگر سن و سالی از لارس گذشته و اطرافیانش زیاد او را جدی نمی‌گیرند. حتی پدرش هم به او گفته مایه شرمش است. لارس با پدرش زندگی می‌کند و ساکن ایسلند است.

باید اعتراف کنم دیدن فرل در پوستر و تریلر فیلم مرا بسیار غافلگیر کرد و دیدن او در این بستر در کنار ریچل مک آدامز (Rachel McAdams) و در لباس اجرا به خودی خود برایم خنده‌دار بود. آدامز بازیگر کانادایی، پیش از این نیز با دابکین در فیلم ودینگ کرشرز همکاری کرده است. تماشای این دو نفر که سعی می‌کنند موانع را از سر راه خود بردارند تا به رویای دیرین خود رسیده و در مسابقه یوروویژن برنده شوند، بسیار سرگرم‌کننده و کمدی است.

لارس از زمان تماشای اجرای مسابقه یوروویژن گروه سوئدی آبا (ABBA) در ششم آوریل 1974 این آرزو را در سر داشته و بالاخره تصمیم می‌گیرد تا با سیگریت یک گروه دو نفری به نام “حماسه آتش” تشکیل دهد. این دو یک ویدیو از اجرای خود ضبط کرده و برای گروهی از تهیه کنندگان ارسال می‌کنند. به طور معجزه آسایی اجرای آن‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و آن‌ها دیگر یک فاصله تا اجرا روی صحنه یوروویژن فاصله دارند.

نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest)
نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest)

در همان لحظه که لارس گروه آبا را در تلویزیون دید، سیگریت هم در آنجا حضور داشت و این اجرای تاریخی موجب شد تا این دو در کودکی با هم رفیق شوند؛ رفاقتی که در تمام عمر پابرجا مانده است. در ابتدا، تنها کسی که از لارس حمایت می‌کند و به استعداد او در موسیقی و اجرا باور قلبی دارد سیگریت است. سیگریت یک معلم است و مانند بسیاری از مردم محلی این شهر کوچک که عمرشان را به ماهیگیری می‌گذرانند، او هم به الف‌ها (کوتوله‌های ریزه میزه با گوش‌های نوک تیز) اعتقاد دارد.

شاید از این فیلم کمدی نتوان نتیجه اخلاقی خاصی گرفت ولی شاید بتوانیم از تماشای آن یاد بگیریم برای موفق شدن در هر عرصه‌ای، سه چیز واجب است: اول پشتکار، ایمان قلبی، تلاش و تداوم، دوم زنده بودن کودک درون و توجه به او و سوم دوستانی که شما را از صمیم قلب دوست دارند و در مسیر زندگی همراهی‌تان می‌کنند. در این میان این دو باید یک رقیب جدی و با استعداد به نام کاتیانا با بازی دمی لوواتو (Demi Lovato) را نیز شکست دهند تا بتوانند به مسابقه اصلی برسند.

در نهایت لارس و سیگریت موفق می‌شوند تا به عنوان نماینده ایسلند در مسابقه حاضر شوند اما این تازه شروع ماجراست. فیلم یوروویژن : داستان حماسه آتش یک پارودی دقیق از فضای موسیقی در فرهنگ عامه با تمام موزیک ویدیوها، اجراها، دسیسه‌های پشت صحنه و روند دشوار پذیرفته شدن در عرصه‌های بین المللی است. ویل فرل خود در روند نویسندگی این فیلم همکاری کرده است و به همراه اندرو استیل (Andrew Steele) بدون شک یکی از جذاب‌ترین کمدی‌های دهه جاری را رقم زده‌اند.

یک رقیب احساسی برای لارس وجود دارد که علاوه بر ربودن جام قهرمانی از آن‌ها، سعی دارد تا دختر مورد علاقه‌اش را از آن خود کند. دن استیونز (Dan Stevens) بریتانیایی اینجا در نقش الکساندر لمتوف (Alexander Lemtov) نماینده روسیه ظاهر شده که با جذابیت‌های مردانه‌اش می‌خواهد به برنده این مسابقه بدل شود. استیونز از زمان درخشیدن در سریال پرطرفدار دانتون ابی (Downton Abbey) در بسیاری از فیلم‌های سینمایی از جمله لایو اکشن دیو و دلبر (The Beauty And The Beast) حضور فعالی داشته است.

در این فیلم هم مشابه بیشتر فیلم‌های کمدی هالیوود یک رابطه احساسی در مرکز آن وجود دارد. شاید عواطف بین لارس و سیگریت زیاد باورپذیر نباشد و زیادی مصنوعی و از پیش تعیین شده به نظر برسد اما قطعاً تماشای این دو نفر در کنار هم برایتان اوقات خوشی را رقم خواهد زد و از دیدن این فیلم لذت خواهید برد.


بیشتر بخوانید: دورهمی سریال دوستان Friends


مدت زمان پخش فیلم به نسبت مناسب است و دو ساعت و سه دقیقه برای لذت بردن از یک کمدی خلاقانه زیاد سخت نیست هرچند که بهتر بود اندکی کمتر می‌شد و برخی از سکانس‌های آن حذف می‌شد.

در نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest) باید گفت به هیچ وجه یک کمدی فاخر نیست و ادعایی هم در این زمینه ندارد اما به طرز خالصانه و احمقانه‌ای بامزه است و جوک‌ها و موقعیت‌هایی خلق می‌کند که خوب با هم هارمونی دارند و یک اثر منسجم و دیدنی را می‌سازند. شاید بهترین توصیف در نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن این باشد: “کمدی احمقانه خنده‌دار”.

شاید بهتر باشد پیش از تماشای فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش یکی دو تا از فیلم‌های ویل فرل را تماشا کنید. این بازیگر سبک طنز خاصی دارد که ممکن است خیلی‌ها با آن ارتباط برقرار نکنند. همان طور که عرض کردم این فیلم کمی تا قسمتی پارودی محسوب می‌شود و به هیچ وجه یک طنز فاخر نیست.

اگر می‌خواهید از تماشای آن لذت ببرید باید انتظارتان از نوع تماشای فیلم‌های ساشا بارون کوهن باشد که ته مایه طعنه و کنایه دارند. داستان این فیلم بسیار سرراست و قابل پیش بینی است اما از آن طرف شوخی‌های ریز و درشت و درگیری قهرمان‌های داستان با وقایع پیش بینی نشده آنقدری فکر شده هست که چیزی از ارزش‌های این فیلم کم نکند.

از جنبه دیگری نیز می‌توان فیلم مسابقه آواز یوروویژن را یادآور کارهای بارون کوهن (کارگردان و بازیگر اصلی فیلم کمدی دیکتاتور) دانست: سوژه طنز قرار دادن مردم یک منطقه به خصوص. فرهنگ ایسلند و مردمش در مرکز این فیلم قرار دارند و زمینه را برای چند شوخی حساب شده و بامزه فراهم می‌کنند.

اما این شوخی‌ها به اندازه و حساب شده است و دل بیننده را نمی‌زند. البته کشورهای دیگر مانند روسیه و آمریکا هم از تیررس این طنازی‌ها در امان نیستند. به هر حال چه موضوعی بیشتر از یک مسابقه بین المللی که ده ها کشور در آن عرض اندام می‌کنند می‌تواند فرصت بهتری برای شوخی با مردمی با زبان‌ها و فرهنگ‌های متفاوت بشد؟

نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest)
نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest)

در فیلم مسابقه آواز یوروویژن، فرل همانی است که به خوبی می‌شناسیم و با شوخی‌هایش آشنایی کامل داریم. فرل نمی‌خواهد و شاید نمی‌تواند چیز جدیدی به هنر بازیگری خود اضافه کند. در عوض مک آدامز او را به حاشیه می‌راند و بر خلاف چیزی که فکر می‌کردیم می‌تواند در یک نقش کمدی به خوبی بدرخشد و یک شخصیت عمیق با علایق، استعدادها، آرزوها، دغدغه‌ها و احساسات مختلف خلق کند به طوری که برایمان به عنوان یک انسان اهمیت پیدا کند و کاری کند که حس کنیم او را می‌شناسیم.

در واقع مک آدامز آنجا که باید، جدی است و آنجا که باید، شوخ و بامزه است. ترکیب فرل و مک آدامز کنار هم مثل حلیم و شکر است. دور از ذهن و غیر قابل پیش بینی اما خوشمزه و لذیذ. خود فیلم مسابقه آواز یوروویژن نشانه‌هایی برای مخاطب دارد مبنی بر اینکه زیاد نباید این فیلم را جدی گرفت و فقط باید از آن لذت برد. یکی از این موارد، اختلاف سنی پانزده ساله فرل با برازنان – بازیگر نقش پدر لارس – است. باید با فرل آشنایی داشته باشید که بدانید چرا این مسئله ایراد محسوب نمی‌شود و شاید تا قسمتی بامزه هم باشد.

فیلم مسابقه آواز یوروویژن به ما می‌آموزد که زندگی یعنی تجربه آرزوهای شخصی و پیگیری چیزهایی که برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد ولی شاید به نظر بقیه احمقانه برسد، حتی به نظر پدرتان. لارس با اینکه یک موزیسین حرفه‌ای نبود اما تلاش برای محقق کردن رویای خود را سرلوحه زندگی‌اش قرار داد و تمام تلاشش را کرد و موفق شد.

این تعبیر کمی ساده‌انگارانه و زیادی خوشبین و مثبت‌نگر است اما دنیا به فیلم‌هایی از این دست هم احتیاج دارد و همه ما گاهی به دیدن یک مرد پنجاه ساله مهربان که لباس‌های رنگارنگ می‌پوشد و با دوستش که به الف‌ها اعتقاد دارد همراه می‌شود تا در یکی از بزرگ‌ترین رقابت‌های جهانی برنده شود، لازم و واجب است. با دیدن فیلم‌های شاد و طنز می‌توانیم اندکی از هیاهوی زندگی روزمره دور شده و به خاطر بیاوریم تا چه چیزی واقعاً در زندگی اهمیت دارد. در ادامه نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest) با ما باشید تا چند نظر از منتقدان را در مورد این فیلم کمدی بخوانیم.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم اسپایرال Spiral


نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest) : نظر منتقدان

باتوهان در سینمورتال با دادن 6 از ده چنین گفته:

فیلم فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest) رویکردی جدید به کمدی دارد. البته در حدی خلاقانه نیست که بتوان آن را گلوگاهی در روند ساخت ژانر کمدی نامید اما اثری ویژه و منحصر به فرد است. خنده دار است اما خنده دار ترین فیلم سال نیست. خلاقیت دارد اما بهترین فیلم سال نیست.خاص است اما نه به گونه‌ای که فیلمی شبیهش پیدا نکنید. یک کمدی در حد متوسط قابل قبول است.

آیریش سینه فیل اما زیاد از فیلم راضی نبوده و با دادن تنها دو نمره از پنج در مورد فیلم یروویژن می‌نویسد:
امن است، قابل پیش بینی است و چند بازی عالی دارد، اما این فیلم نسبت به مسابقه اصلی یوروویژن به زودی فراموش خواهد شد.

مایکل نانتونمولو در سایت خود گفته است:

در مجموع، فیلم بامزه‌ای است. زیاد غافلگیر کننده نیست و خلاقیت زیادی ندارد اما اگر به دنبال تماشای فیلمی خنده دار هستید بدون اینکه لازم باشد در آن تفکر کنید و اگر به سبک کمدی ویل فرل علاقه دارید به نظر می‌رسد از این فیلم لذت خواهید برد. هرچند نسبت به کارهای قبلی خود این بازیگر، گویندگان اخبار و تیغ‌های افتخار از این فیلم بهتر بودند. پس اگر می‌خواهید کمی ریلکس کنید این فیلم گزینه خوبی است.

برایان تالریکو در سایت راجر ابرت در نقد فیلم یوروویژن : داستان حماسه آتش چنین می‌نویسد:

مانند بسیاری از کمدی‌های مدرن و بسیاری از فیلم‌های نتفلیکس، فیلم مسابقه آواز یوروویژن زیادی طولانی است. هیچ دلیلی برای دو ساعته بودن این فیلم وجود ندارد. البته نسخه فشرده‌ تر این فیلم هم موجود است که به مراتب بهتر عمل می‌کند.

نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest)
نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest)

نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest) : خلاصه کلام

در نهایت در نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن: داستان حماسه آتش (Eurovision Song Contest) باید گفت تماشای این فیلم تجربه شادی است به شرطی که با طنز ویل فرل آشنایی داشته باشید و از مدت پخش طولانی این فیلم خسته نشوید. فرل در این اثر سینمایی همان وجهی از خود را به نمایش می‌گذارد که همه عاشقش هستیم.

از شما ممنونیم که تا آخر نقد فیلم مسابقه آواز یوروویژن با ما بودید. منتظر نظرات شما راجع به این کمدی بامزه هستیم.

عوامل:

  • کارگردان: دیوید دابکین
  • تهیه کنندگان: ناجا برخارد، جن هرمنا
  • نویسندگان: ویل فرل، اندرو استیل
  • بازیگران: ویل فرل، ریچل مک آدامز، دن استیونز، پیرس برازنان، دمی لوواتو
  • تدوین: گرگ هیدن
  • آهنگسازی: آتلی اوروارسون

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *