نقد فیلم Dune (تل ماسه 2021) ؛ گفت و گو در اوج انکار هراس !

طرفداران ژانر علمی تخیلی می‌گویند که فیلم تل ماسه یکی از بهترین های 2021 است. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Dune همراه فیگار بمانید.

دنیس ویلنوو در مسیر صعودی خود در زمینه داستان های علمی تخیلی ادامه می‌دهد و پس از دو گوهر ارزشمند مانند Blade Runner 2049 و The Arrival، اکنون او سومین داستان خود را به شکل دیگری برای طرفدارانش دراماتیک می‌کند تا یک داستانی ماجراجویی و حماسی با جلوه های درام سیاسی و جزئیات زیادی بسازد که برای ما خاطراتی را زنده می‌کند.

با این اثر، کارگردان کانادایی به فیلم های ماجراجویی کلاسیک مانند لارنس عربستان نزدیک می‌شود، اما نه تنها داستان های علمی تخیلی، بلکه دانش خود را تصاویر اضافه می‌کند یک کار واقعاً بی عیب و یک فیلم خیره کننده شکل بگیرد. در ادامه با نوشتار تحلیل فیلم تل ماسه همراه فیگار باشید.

نقد فیلم Dune (تل ماسه 2021)

گفت و گو در اوج انکار هراس !

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد و بررسی فیلم Dune خواهید خواند به شرح زیر است:

تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, بررسی فیلم Dune, بررسی فیلم تل ماسه, نقد و بررسی فیلم Dune, تحلیل فیلم Dune
نقد فیلم Dune

فیلم دنیس ویلنوو فضا و زیبایی شناسی CGI را به شکلی حیرت انگیز اجرایی و یک محیط آینده نگر را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود صحنه های بیابانی، پوشیده از اپرای فضایی – حماسی بین کهکشانی به نظر برسند. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Dune همراه فیگار بمانید.

بیشتر بخوانید:

تحلیل ساختاری روایت

تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, بررسی فیلم Dune, بررسی فیلم تل ماسه, نقد و بررسی فیلم Dune, تحلیل فیلم Dune
تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune

ما هم مانند برخی از طرفداران این فیلم کتاب فرانک هربرت را که فیلم بر اساس آن ساخته شده است نخوانده ایم. و بسیاری از مردم چنین نکرده اند، اما شما می‌توانید بدون ترس از این داستان لذت ببرید.

ویلنوو از گفتن داستان سیاره آراکیس و نبرد قدرت بین هارکونن و آتریدس هراسی نداشته است. او داستان را برای بینندگان آسان نکرده است، او به آنها اجازه داده تا پیچیدگی آن را درک کرده و کم کم این جهان را اغلب با قهرمان داستان، پل آتریدس، کشف کنند.

در آن سفر ما شگفت زده می‌شویم، ترور می‌کنیم و همراه او می‌جنگیم تا آراکیس، مردم آن، ویژگی های آن و جنگی را که بر آن سرزمین در جریان است، بشناسیم.

بیشتر بخوانید:

تحلیل تکنیکی فیلم Dune – تضادهای ریتمیک

تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, بررسی فیلم Dune, بررسی فیلم تل ماسه, نقد و بررسی فیلم Dune, تحلیل فیلم Dune
تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, بررسی فیلم تل ماسه

کارگردان و فیلمنامه نویس علاوه بر فیلمنامه ای باشکوه که می‌داند چگونه بین ژانرها چیره شود، می‌داند چگونه با توجه به جزئیات کوچک عمق را برای شخصیت ها ایجاد کند، یک بازیگر باشکوه به رهبری تیموتی شاملت جوان دارد.

او ممکن است از قهرمان داستان رمان بزرگتر باشد، اما به نظر می‌رسد سن مناسبی است. اسامی بازیگران بسیار هیجان انگیز هستند و هر یک گذشته‌ای مهم در دنیای سینما دارند.

اسکار ایزاک، ربکا فرگوسن، JAson Momoa ، David Bautista ، Josh Brolin ، Zendaya ، Javier Bardem ، Charlotte Rampling و Stellan Skarsgard مسئولیت جان بخشیدن به شخصیت های این داستان غول پیکر را بر عهده دارند و تک تک آنها یک موفقیت بازیگری هستند. کارگردان از بازیگران مطرح استفاده می‌کند چرا که یک فیلمنامه وجود دارد که از شخصیت ها و بازیگران جلوتر است.

از نظر بصری ویلنوو یک گام دیگر در حرفه خود بر می‌دارد، و نحوه درک صحرا یا شهرها در Blade Runner 2049 را برای سبکی خشک تر، کم رنگ تر و شومتر بارها تغییر می‌دهد. او همچنین بزرگترین صحنه های اکشن اثر خود را بر عهده می‌گیرد و این کار را درخشان انجام می‌دهد.

استفاده از جلوه های ویژه همراه با CGI، گریم دقیق، فیلمبرداری فوق العاده… همه چیز یک فیلم تقریباً کامل را به نمایش می‌گذارد که فقط باید برخی از لبه های ناهموار را در فیلمنامه صاف کند. یک فیلم عظیم و دلهره آور که باید در سینما از آن لذت برد و برخی از قدرتمندترین تصاویر سال‌های اخیر را دارد. البته این باعث می‌شود ما بیشتر تمایل داشته باشیم و منتظر قسمت دوم باشیم که وعده می‌دهد حتی بزرگتر و باشکوه تر از قسمت اول باشد.

چشم اندازهای روی سیاره بیابانی آراکیس در واقع باید تأثیری خشن و پراکنده بر روی حواس داشته باشند، به ویژه برای تماشاگران علاقه‌مند به تضادهای سریع و شدید، باید کاملاً جالب توجه به نظر برسند.

بیشتر بخوانید:

ویلنوو به منظور پیشبرد طرح، بجای سیل‌های بی پایان کلمات، با بوم های عظیم رفتار می‌کند، محتوا را از دیالوگ به تصویر منتقل می‌کند و در نتیجه توهم ارائه یک داستان ساده و احتمالاً حتی بی معنی را ایجاد می‌کند.

در نحوه تعامل شخصیت ها با یکدیگر، در اعمال تشریفاتی، لباس های کاربردی، استراتژی های متوازن بقا، به طور خلاصه: در حرکت وجودی آنها در مدار، دسته ای از زیرمتن ها نمایان می‌شود که تقریباً همه متریال تکنیکی را در بر می‌گیرد.

تحلیل فلسفی فیلم Dune – فیلمی عمیقا هپتیک

تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, بررسی فیلم Dune, بررسی فیلم تل ماسه, نقد و بررسی فیلم Dune, تحلیل فیلم Dune
تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, تحلیل فیلم Dune

فضا و زمان، وسعت و رابطه. در داستان های علمی تخیلی، محدودیت به لطف ابعاد غیر قابل اندازه گیری به بی نهایت گسترش می یابد. کسی که با آن سروکار دارد همیشه از ناحیه توسعه یافته واقعیت فرار می کند، که هر چه بهتر توسعه یابد محدود کننده تر می شود.

راه خروجی در طرف دیگر چشم است. در پشت آن، تخیل فضای جدیدی بهم می‌بافد که آزادی جدیدی ایجاد می‌کند، اما در عین حال چالش های جدیدی نیز وجود دارد و بوجود می‌آورد، زیرا آزادی جدید اکنون نیز می‌خواهد شکل خاص و مختص به جغرافیای خودش را بگیرد. این انگیزه درونی هر فاتحی است.

بنابراین مشکل پل های فاصله باید حل شود. سپس کرم چاله ها، تل ماسه و تا شدن فضا به عنوان رویاهای فرار از ذهن ما ظاهر می‌شود، که بیشتر از آنچه می‌تواند هضم کند اختراع می‌کند.

تپه فرانک هربرت نیز متعلق به قانون علم و تخیل است زیرا او هیچ جا ادعای دنیاهای عجیب و غریب نکرده است، بلکه جهان خود را به طور قاطع و گویی به عنوان واقعیتی محض توصیف کرده است. او سیاره بیابانی Arrakis را ساخت، که همه چیز در اطراف آن می‌چرخد، دانه به دانه شن، آن را ترسیم کرده است.

تصاویر او نباید یک شهر بزرگ با تراکم خفقان آور جمعیت را وانمود کند، بلکه سالن های مجلل و مجلل و مجلل یک خانواده حاکم منزوی است که نه تنها مجبور به راه های ارتباطی طولانی در دیوارهای خود هستند، بلکه هنگام مذاکره با چند نفر دیگر نیز مجبورند حضور داشته باشند. خانه هایی که در جایی در مدار پراکنده شده بودند.

سفرهای فضایی از نظر فنی باید امتحان می‌شد. این مسئله به منابع وابسته بود، منابعی که حتی پس از غلبه بر قرون وسطی، صنعتی شدن و عصر رایانه، یک نظام ارزشی جدید بوجود آورد.


بیشتر بدانید: هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید ؛ جستجوی حیات در بیابان­‌های آراکیس


ادویه از همه مواد اولیه با ارزش ترین بود، که به یک اکوسیستم خطرناک مرتبط بود، که البته در تمام زیبایی های عرفانی آن خطر هیچ بود. و همیشه اینطور بوده است: چیزهای با ارزش همیشه با خطرات و هزینه ها همراه هستند. نادر بودن آنها در Dune مربوط به وسعت سیستم های سیاره ای است: چیزی که یک فرد در آن غرق می‌شود، تبدیل به یک سوزن غیرقابل ردیابی در انبار کاه در کلان عالم می‌شود.

در سال 1984 دیوید لینچ نه تنها فانتزی هربرت، بلکه دیکته نابغه خود را نیز دنبال کرد، هنگامی که او با اولین اقتباس از رمان، فضایی تکان دهنده و مملو از شخصیت های عجیب و غریب را در پسزمینه‌های عجیب و غریب ایجاد کرد توانست قرائت های ژئوپلیتیک، الهیاتی و اکولوژیکی را که در الگو ساختار روایی هربرت حفظ کند.

از سوی دیگر، دنیس ویلنوو با فرمی دیگر یا نوع نگاهی دیگر و به شکل بلندپروازانه‌ای به اصل رمان نزدیک می‌شود؛ می‌توان از تجربه‌ی کارهای علمی تخیلی او این فضای متناسب را پیش بینی کرد.

بیشتر بخوانید:

به هر حال، در حال حاضر یک فیلم عمیقاً هپتیک بود که نامحسوس را قابل درک می‌کرد، که اجازه می‌داد هندسه به تنهایی صحبت کند و در روایت از نسبیت زمان استفاده کند. او با فیلم دون این ویژگی ها به طریقی منحصر به فرد استفاده می‌کند، نه به طور کامل بلکه بدون کنایه که تنها در نیمه اول رمان است که به او اجازه داده می‌شود در اولین تلاش فیلمبرداری کند. بنابراین کمال به معنای کامل بودن فعلا از دست رفته است. در ادامه با نوشتار بررسی فیلم تل ماسه همراه فیگار بمانید.

تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, بررسی فیلم Dune, بررسی فیلم تل ماسه, نقد و بررسی فیلم Dune, تحلیل فیلم Dune
تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, بررسی فیلم تل ماسه, نقد و بررسی فیلم Dune, تحلیل فیلم Dune

توطئه های حاکمان از هیچ گونه پیامدهای غیر ضروری برخوردار نیست، همانطور که در سریال فانتزی “Game of Thrones” مشاهده می‌شود، که شباهت های خاصی با اولین صحنه های Dune در صورت فلکی اصلی خود دارد.

درک تعاملاتی که از طریق اقدامات فرماندهان منفرد به سیستم بین سیاره ای منجر می‌شود بسیار شگفت آور است. آنها ممکن است بسیار قابل درک باشند زیرا چرخه‌های منطقی در پس زمینه شکل خاص خودشان را دارند، که فقط از طریق بارگذاری دقیق نمادها با معنا زنده می‌شوند.

می‌توان همه چیز را در 8000 سال آینده باور کرد. این مسئله یکی از بزرگترین نقاط قوت رمان است، که ویلنوو می‌داند چگونه آن را تقریباً بدون هیچ گونه ضرری به زبان سمعی و بصری ترجمه کند.

هپتیک ؛

امروزه تکنولوژی با سرعت بسیار بالایی به سوی پیشرفت گام برمی دارد و بروزرسانی می شود علوم کامپیوتر کاربرد های متنوعی در زمینه های گوناگون دارد که می توان گفت یکی از سناریو های مدرن در این زمینه ترکیب حواس انسان و علوم رایانه ای است.

علم استفاده از حس لامسه برای تعامل با برنامه های توسعه یافته کامپیوتری بهترین تعریف برای فناوری هپتیک است. با کمک دستگاه های هپتیک، مردم با محیط های ایجاد شده در رایانه ارتباط برقرار می کنند، به طوری که هنگام لمس اشیاء مجازی، به نظر می‌رسد آنها واقعی و ملموس هستند.

نتیجه گیری

تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, بررسی فیلم Dune, بررسی فیلم تل ماسه, نقد و بررسی فیلم Dune, تحلیل فیلم Dune
تحلیل فیلم تل ماسه, نقد فیلم Dune, بررسی فیلم تل ماسه, نقد و بررسی فیلم Dune, تحلیل فیلم Dune

وضعیت پرحاشیه سینمای پرفروش معاصر، که باید همه چیز را به زبان بیاورد و در صورت امکان، آن را مسخره کند، سرانجام دوباره برای یک لحظه تعطیل می‌شود. این رمان عظیم بود، اما نه به دلیل پرحرفی، بلکه به این دلیل که فضاهای سخاوتمندانه ای ایجاد کرد تا مینیاتور یک فضا را در آینده ای دور تا حد ممکن دقیق و در مقیاس واقعی جلوه دهد.

هیچ چیز در طراحی تولید خارق العاده و گاه غافلگیرکننده در این فیلم اتفاق نمی‌افتد. از خون ضربان دار در رگهای گوش جربیل گرفته تا الگوی انتزاعی تپه های شنی از دید یک پرنده، تماما در گیر و دار تنظیمات دوربین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

در فیلم دون ساختارها، وسایل حمل و نقل، تجهیزات و موجودات ارگانیک در لابلای نبوغ خلاقانه و شگفت انگیز، زیبایی و عملکرد را همراه با همزیستی بی سابقه خود به تصویر می‌کشند.

به نظر می‌رسد هر نگرشی برای لذت بردن از آن و اشیاء موجود در آن ایجاد شده است. از یک سو، سفینه های فضایی باشکوه، سازه های پشتیبانی کننده و ماشین ها، که به آرامی و در عین حال هدفمند بین دیوارهای کاخ و کوه های ماسه ای، بین زمین و هوا حرکت می‌کنند به شکلی هیجان انگیز در مقابل چشم‌های شما همانند رقصنده‌ای که در مستی به او نگاه می‌کنید برجسته می‌شوند.

آنها اغلب از فاصله دور مشاهده می‌شوند و در چشم اندازی با اندازه حیرت انگیزتر تعبیه شده اند. در این لحظات تصاویر واقعاً به ابعاد مهمی می‌رسند، حتی می‌توان آنها را نوعی ژانر مختص به خود نامید.

مشخصات فیلم

  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • تهیه‌کننده: توماس تال، ریچارد پی. روبینشتاین، ماری پارنت و دنی ویلنوو
  • نویسنده: اریک راث، جان اسپیتز و دنی ویلنوو بر پایه تل ماسه اثر فرانک هربرت
  • بازیگران: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، جاش برولین، اسکار آیزاک، جیسون موموآ، خاویر باردم، دیوید باتیستا، زندیا، شارلوت رمپلینگ و دیوید دستمالچیان
  • موسیقی: هانس زیمر ؛ نقد فیلم dune
  • فیلم‌بردار: گرگ فریزر
  • تدوین‌گر: جو واکر ؛ نقد فیلم dune
  • شرکت تولید: لجندری پیکچرز
  • توزیع‌کننده: برادران وارنر ؛ نقد فیلم dune
  • کشور: ایالات متحده آمریکا، مجارستان، کانادا و انگلستان
  • زبان: انگلیسی ؛ بررسی فیلم dune
  • هزینه فیلم: ۱۶۵ میلیون دلار

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار تحلیل فیلم Dune سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.

برچسب‌ها:

3 thoughts on “نقد فیلم Dune (تل ماسه 2021) ؛ گفت و گو در اوج انکار هراس !

  1. سلام
    فیلم از لحاظ فنی فوق العاده بود و داستان میتونه مخاطبو برای دیدن قسمت دوم جذب کنه ولی به نظرم اگه قرار باشه شبیه جنگ ستارگان بشه کلیشه ای و تکراری میشه و حداقل منکه ادامه نمیدم به دیدنش.
    و اینکه از نقدتون ممنونم فقط کاش در مورد وجود شخصیت امام زمان ما و استفاده نویسنده کتاب و یا فیلم از عقاید مسلمانان و ایده گرفتن و ایده پردازی به اون توضیحی میدادید.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *