نقد فصل 3 سریال You ؛ قتل‌ های زنجیره‌ ای زوجی عاشق

در این نوشتار با نقد فصل 3 سریال You به جستاری پیرامون دنیای عاشقانه و سایکوپد می‌رویم. در ادامه با بررسی این سریال در سایت فیگار همراه ما باشید.

سریال You یا همان “تو” مجموعه‌ای دلهره‌آور و روان‌شناختی آمریکایی است. کارگردانان اثر گرگ برلانتی و سارا گمبل هستند. تهیه‌کننده این مجموعه نیز کمپانی وارنر است. این مجموعه اقتباسی است از رمان تو اثر کارولین کپ‌نس. فصل نخست سریال در سال ۲۰۱۸ پخش گردید و فصل دوم آن نیز در سال ۲۰۱۹ منتشر شد.

فصل 3 you هم به صورت یکجا در اکتبر سال 2021 و به تازگی منتشر گردیده و ما درین نوشتار به نقد فصل 3 سریال you خواهیم پرداخت.

نقد فصل 3 سریال YOU

قتل‌های زنجیره‌ای زوجی عاشق

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار تحلیل فصل 3 سریال You خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فصل 3 سریال You
نقد فصل 3 سریال You

با تحلیل فصل 3 you متوجه می‌شویم که لاو و جو در ماجراجویی جدیدشان در شهر و خانه جدیدشان به دنبال تشکیل خانواده‌ای جذاب هستند. خانواده‌ای که پی و بنیانش روی خون افرار زیادی بنا شده و همان‌طور که می‌دانید خون لزج است و موجب لغزش انسان می‌شود که در نقد سریال you با آن مواجه می‌شویم.

اما همان‌طور که گفته شد این دو امیدوارند همه گذشته خونینشان را به دست فراموشی بسپارند اما در روند فصل 3 you متوجه می‌شویم که “توبه گرگ مرگ است”.همان‌طور که از انتهای فصل 2 و تحلیل سریال you قابل پیش‌بینی بود جو دست از چشم‌چرانی و دیوانه‌بازی برنخواهد داشت.

این روند محدود به موقعیت و مکان نیست و در ادامه نوشتار به آن خواهیم پرداخت و تغییرات محسوسی که در روند شخصیت وی ایجاد شده را بررسی خواهیم کرد. اما نکته جالب توجه و نسبتا قابل پیش‌بینی در نقد سریال you همراهی و همگامی لاو با جو است. این پیوند نامقدس در فصل 3 you تا جایی پیش می‌روند که باز هم پای خون و پلیس و آلت‌قتاله به سریال you باز می‌شود.

ساختار روایی – بُکش بُکشِ عاشقانه

تحلیل سریال you, نقد سریال you
نقد فصل 3 سریال You

در نقد فصل 3 سریال you و شاید از همان ابتدای فصل اول سریال You پیدا بود که ما با مضامین پیدا و پنهان عاشقانه در بررسی سریال you روبرو خواهیم بود. نکته پنهان با اولین قتلی که جو مرتکب شد برای بیننده رو شد و آن همان بُعد روان‌شناختی نسبتا عمیق و دلهره‌آور سریال بود که در تحلیل سریال you به آن خواهیم پرداخت.

البته پیش از قتل دوست‌پسر معشوقه جو هم میتوانستیم حدس بزنیم که با شخصیتی روانی رو در رو هستیم. شخصیتی روانی و تا حدود زیادی دوست داشتی که ما را در 3 فصل سریال you و ۱۰ قسمت با خود همراه کرده است.

اما حالا و با دیدن فصل 3 سریال you به آسانی می‌شود گفت که جو گلدن‌برگ تغییر کرده است تا روایتی نسبتا متفاوت از این قاتل سریالی دائم العاشق و جذاب مشاهده کنیم. در انتهای فصل 2 سریال you با جو گلدن‌برگی طرف شدیم که پدر شده و شاید همین که او صاحب فرزند می‌شود کافی باشد که او در روند روایی شخصیت خود و سریال تغییر ایجاد کند.

در تحلیل فصل 3 سریال you با زوجی جوان و روانی روبرو می‌شویم. گویی هردوی آن‌ها به مفهومی پیچیده و ایده‌آل از همکاری در عشق و قتل دست پیدا کرده‌اند. آن‌ها دوشادوش یکدیگر داستان فصل 3 سریال you را با بازی‌های عاشقانه و روان‌پریشانه خود پیش می‌برند.

بیشتر بخوانید:

در روند بررسی سریال you، روایت داستان به آدم‌های کناری هم برخورد می‌کنیم. آدم‌هایی که نظیر آن‌ها را در فصول پیشین سریال هم دیده بودیم. آن‌هایی که نمونه‌شان در ایالات متهده آمریکا بسیار است.

آدم‌های فیکی که خودشان هم از فیک بودن خودشان خبر ندارند و در روایت سریال کمک به آب بستن بیشتر کارگردان به درون سریال می‌کنند. لازم به ذکر است این روزها کمتر سریالی در نت فیلیکس مشاهده می‌شود که عمل آب بستن در آن انجام نشده باشد.

در داستان سریال you با تعلیقی همیشگی که در ساختار زمان سریال مالیده شده است مواجه هستیم. این تعلیق را می‌شود درین سوال خلاصه کرد: “جو و لاو کِی و چه کسی را مورد آزار و قتل قرار می‌دهند؟”

این سوال در اواخر داستان سریال you فصل دوم برای مخاطبی که به دیوانه‌بازی‌های جو عادت کرده بود، قد علم کرد. اما حالا و در روند روایی داستان سریال you فصل 3 با روایتی نسبتا متفاوت به فصول قبل روبرو می‌شویم.

داستانی که اکنون پای دومی نیز پیدا کرده و او کسی نیست جز دختری زیبارو و جذاب به نام “لاو”. استارت ناهمگونی اجتماعی فصل 3 با نگاه‌های دزدکی جو به زنی در انتهای فصل 2 شروع می‌شود.

زنی که با ماهیت و اصالت او (ناتالی با بازی مایکل مکمنوس) در فصل 3 you آشنا می‌شویم. او زنی از طبقه ثروتمند است که شوهری ثروتمند دارد. او طعمه بعدی جو است برای عشق‌بازی و هیجان‌طلبی. او با جو وارد رابطه‌ای عاشقانه و پنهانی می‌شود. در تحلیل فصل 3 سریال you بیشتر به این علایق اون خواهیم پرداخت.

لاو بعد از دیدن و فهمیدن این رابطه همان کاری را می‌کند که انتظار دارید. بعله، لاو آن زن را به قتل می‌رساند و این زوج استارت سایکوپدبازی‌های خود را به صورت علنی می‌زنند. در ادامه با تحلیل سریال you همراه فیگار باشید.

تحلیل تکنیکی – سوتی‌های فانتزی

نقد فصل 3 سریال You, تحلیل سریال you
نقد فصل 3 سریال You, تحلیل سریال you

در نقد فصل 3 you و با نقل مکان جو و عشقش (شما بخوانید جو و لاوش) به محله و شهر جدید با ماجراهایی روبرو شدیم که گوشه و تحلیلی از آن را در قسمت قبل پیش چشمان شما گذاشتیم. اکنون به تحلیل فصل 3 you (تحلیل تکنیکی) خواهیم پرداخت.

در بررسی سریال you و الاخصوص فصل 3 you وزن و حجمی از گذشته حال و آینده را به شکلی نسبتا واضح مشاهده می‌کنیم. به این شکل که زوج فوق الذکر ترس‌هایی از آینده دارند و آن هم به خاظر اشتباهات و جرم‌هایی است که در گذشته مرتکب شده‌اند.

همچنین سعی می‌کنند در حال، حال کنند و به نوعی وارد روابط عاشقانه‌ای می‌شوندکه شاید بتوان از آن به عنوان روابط بی‌بندبار و بدور از اخلاقیات مرسوم نام برد.این نوع کد گذاری ذیل داستان you و همچنین در زیر متن داستان you انتظارات مخاطب را در طول فصل 3 سریال you بالا می‌برد.

اما پاسخی شفاف به این انتظارات از سمت نویسنده و کارگردان اثر به این انتظارات داده نمی‌شود. که در ادامه با صراحت به نقد فصل 3 سریال you دامن خواهیم زد. با فیگار همراه باشید.

شخصیت پردازی لاو روی هواست. مشخص نمی‌شود روندی که منجر به خیانت لاو به جو می‌شود از کجا آغاز می‌شود و این لاوی که به این شکل عاشق همسر و زندگی خود است چرا به جو خیانت می‌کند.

تیپ‌های کناری هم همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردم فیگوری از آمریکایی‌های شومن هستند و همان‌طور که انتظار می‌رود کل سریال روی شاخ کاراکتر جذاب جو می‌چرخد.

چرخشی که بیم آن می‌رود برای مخاطب کم کم تکراری شود. در تحلیل سریال you همین بیم است که کارگردان را مجاب می‌کند تا در شخصیت‌پردازی لاو دست‌کاری کند و او را به شکل فانتزی‌ای وارد رابطه به اصطلاح نامشروع کند.

بیشتر بخوانید:

تجربه نشان داده که مخاطب امروزی و الاخصوص جهان‌سومی خریدار این نوع روابط است و مطمئنا تولیدکنندگان غربی محصولات هنری ازین علاقه وافر شرق به خیانت خبر دارند.

سبک و سیاق فیلم‌برداری فصل 3 سریال you فرق چندانی با دو فصل قبل ندارد. نظرگاه همچنان فانتزی است. با فولوهای کناره‌های تصویر و رنگ‌بندی منحصر به فردش که از جهت فرمال بیان‌گر دنیای درون جو است. در تدوین هم با کات و پیست‌ها و فلش‌بک‌های بجایی برای مخاطب کم حافظه امروزی طرف هستیم.

در نقد فصل 3 سریال you مونولوگ‌های جو همچنان جذاب است (بر خلاف نظر خیلی‌ها که آن را اضافی می‌دانند). این مونولوگ‌ها نه تنها جبرانی برای کم کاری نویسنده اثر در راستای شناساندن شخصیت جو نیستند بل‌که دقیقا در راستا و هدف مفهوم مونولوگ کار می‌کنند.

نقد فصل 3 سریال You

فصل 3 سریال you, نقد سریال you
فصل 3 سریال you

برای تبیین بهتر موضوع نگاهی به مفهوم مونولوگ می‌اندازیم:

تک‌گویی یا مونولوگ یکی از شگردهای ادبیات داستانی و هنرهای نمایشی است که در آن شخصیت داستان یا گوینده شعر خطابه یا داستان یا وصف و درددلی را به تنهایی، خطاب به خود یا بینندگان و شنوندگان، عرضه می‌کند و در برابر دیالوگ قرار می‌گیرد.

تک گویی ممکن است پاره‌ای از داستان و نمایشنامه را تشکیل دهد یا خود، داستان یا نمایشنامه‌ای مستقل باشد. قسمت‌های اولیه شازده احتجاب (نوشته هوشنگ گلشیری) نمونه‌ای از به کارگیری این شیوه در داستان است. همچنین یکی از مشهورترین تک‌گویی‌ها در ادبیات قطعه “بودن یا نبودن” از نمایشنامه هملت (نوشته ویلیام شکثپیر) است.

نقد فصل 3 سریال You

فصل 3 سریال you, نقد سریال you
فصل 3 سریال you

همان‌که قبل از تعریف ذکر شد مونولوگ نباید جبرانی برای کم‌کاری مولف اثر باشد. مونولوگ شرایط و مستلزمات بسیاری دارد که یکی از آن ایجاد حس روانی بود است. القای احساسات درونی شخصیتی وحشی که به مگس ماده هم رحم نمی‌کند (درین مثال اندکی اغراق صورت گرفته است).

که درین سریال به نحو احسن وظیفه خود را انجام داده است (جناب مونولوگ را عرض می‌کنم). اما خب یکی از ایراداتی که به سریال you وارد است بیش از حد فانتزی شدن آن در لحظاتی است که جو قصد خراب‌کاری دارد.

کلاهِ مخصوص و مشهور او همچون ردای نامرئی کننده هری پاتر عمل می‌کند و او را از خط دید همه و همه مخفی نگاه می‌دارد. شاید وقتی تحلیل سریال you را خودتان به تنهایی انجام داده‌اید هم به نوعی به این نکات آزار دهنده برخورده باشید.

همچنین قتل‌های سریالی او هم از چشم پلیس کمی دور می‌شود حتی با وجود شواهد مستندی مانند ادرار جو در محل قتل جو باز هم از همه قتل‌های فانتزی‌اش قسر درمی‌رود.

حالا کار به متوقف شدن زمان در حین پخش مونولوگ‌های او ندارم که گاها یک دقیقا به زنی در مقابل خود نگاه می‌کند تا مونولوگ پخش شود.

سپس جواب زن را می‌دهد و گویی درین مدت مثلا یک دقیقه آن زن هم در درون خود با خود گفتگو می‌کند که متوجه گذر زمان در سکوت نشده است.

این سری اتفاقات فانتزی به ساختار اصلی سریال آسیب رسانده و گهگاهی سریال you را از اثری رئال به اثری فانتزی کمدی سوق داده است.

تحلیل روان‌شناختی – سایکوپتی رمانتیک

تحلیل فصل 3 سریال you, فصل 3 سریال you, نقد سریال you
تحلیل فصل 3 سریال you, فصل 3 سریال you

از جهت فلسفی و روان‌شناختی نقد فصل 3 سریال you روند مشابه به فصول قبل را طی می‌کند. پس بیایید نگاهی بیاندازیم به نگاه فلسفی و روان‌شناختی حاکم بر سریال you. مسائل (شما بخوانید اختلالات) روانی که در جو می‌توان سراغ آن‌ها را گرفت کم نیستند.

از وسواس شدید فکری و استاکری (کسی را دزدکی و قایمکی پاییدن) بگیرید تا فتیش‌های متفاوت و مختلف مانند فتیش دزدیدن و داشتن لباس زیرِ ملت. اما همان‌طور که در بالا اشاره شد این مسائل (که شما آن را خواندید اختلالات) باعث جذابیت هرچه بیشتر کاکتر جو شده است که بدون وجود او سریال تو معنای خود را از دست می‌داد.

ما با سایکوپدی طرف هستیم که هر کار که دلش می‌خواهد می‌کند که در تحلیل تکنیکی ایرادی جزئی به این ویژگی سریال گرفته شد. آدرنالین در او (همانند اکثر این نوع انسان‌ها) به شکل کنترل شده‌ای بروز می‌کند و او را در سخت‌ترین شرایط یاری می‌کند.

روان آزاری یا سایکوپدی نوعی اختلال شخصیت است. مهمترین شاخصه آن عدم حس همدردی یا دلسوزی و عدم حس پشیمانی (فقدان عذاب وجدان) پس از انجام کار ناشایست است. این افراد بدون حس ترحم، قادر به آزار دادن دیگران هستند. این ویژگی به طور واضحی در کاراکتر جو بروز پیدا می‌کند.

نقد فصل 3 سریال You

you
تحلیل فصل 3 سریال you, فصل 3 سریال you, نقد سریال you

همچنین، معمولاً این نوع از افراد رفتارهای تکانشی، فقدان ترس، بی‌احتیاطی، بی‌قیدی و بی‌مسئولیتی و رفتارهای ضد اجتماعی نیز دارد. اسکن‌های مغزی نشان داده‌اند که فعالیت برخی بخش‌های مغز در سایکوپات‌های خشن با افراد دیگر متفاوت است.

بخش جلویی مغز (که در درک احساسات دیگران نقشی کلیدی دارد) این افراد، ماده خاکستری کمتری دارد. همچنین آمیگدال (بخش کنترل احساس ترس) در سایکوپات‌ها کوچک‌تر از مردم عادی است.

همان‌طور که می‌بینید این ویژگی‌ها همه ژنتیکی هستند و با گذشته (دوران کودکی) ناخوشایند جو که همراه با قتل و خشونت خانودادگی همراه بوده تا شخصیت بی‌رحم و جذاب جو را در بررسی سریال you ببینیم.

در تحلیل سریال you هرچه بیشتر به باند جو و لاو نگاه می‌کنیم بیشتر و بهتر متوجه محیطی آزمایشی برای دیوانه‌بازی‌های آن‌ها می‌شویم.

بیشتر بخوانید:

نقد فصل 3 سریال You

نقد سریال you, بررسی سریال you
نقد سریال you, بررسی سریال you

در انتها باید گفت در مجموع شخصیت‌پردازی (همان‌طور که گفته شد) این کاپل در حد جوکر و دوست‌دخترش در فیلم Suicide Squad مسخره و من‌درآوردی به نظر می‌رسد.

تصمیمات ناخودآگاه این زوج و زندگی‌شان را احاطه کرده است. آن‌ها دچار جبری خودخواسته (نویسنده متوجه پارادوکسیکال بودن دو واژه اخیر می‌باشد) هستند و سوار بر قایقِ غرایز به هر سو که مراد دل‌شان است و نیست می‌روند.

البته این مسخرگی در اواخر فصل سوم نسبتا حل می‌شود و جای خود را به هیجانی نسبتا کاذب که معلول خواست و عطش و عشق این دو به یکدیگر و همچنین قتل یکدیگر است، می‌دهد. البته همان‌طور که قابل هضم و حدس است جو (نقس اساسی سریال)، لاو را می‌کشد تا قصه جو همچنان ادامه‌دار باشد.

همان‌طور که گفته شد جبر در رابطه آن‌ها موج می‌زند. از بچه‌دار شدن تا تصمیم به قتل دیگران و یکدیگر گرفتنشان هم دست خودشان نیست. راه گریزی دیده نمی‌شود. راه یکی است و آن همان قتل است.

این جبرمحوری از یک‌جایی به بعد تبدیل به یک چرخه محاکمه‌‌محور می‌شود که مخاطب را وادار به جاج کردن تک تک رفتارهای کاراکترهای اصلی می‌کند.

این مسئله تا اواخر فصل 3 you ادامه دارد و به نظر می‌رسد تنها راه‌حل مصالحه ناخوشایندی است که بر اساس بنیاد استعاره‌های خشونت‌آمیزِ میان جو و لاو، به وجود می‌آید.

 مشخصات سریال

  • ژانر: تریلر روان‌شناختی
  • داستان: جنایی
  • بر پایهٔ: تو اثر کارولین کپ‌نس
  • توسعه‌دهنده: گرگ برلانتی و سرا گمبل
  • بازیگران : پن بدجلی، الیزابت لیل، لوکا پادووان، زک چری، شای میتچل
  • آهنگساز: بلیک نیلی
  • کشور سازنده: ایالات متحده
  • زبان اصلی: انگلیسی
  • شمار فصل‌ها: 3
  • شمار قسمت‌ها: 30 (فهرست قسمت‌ها)
  • تهیه‌کننده‌ها: ریان لیندنبرگ، آدریا لانژ، جیسون سوکولوف
  • فیلم‌برداری: دیوید لانزنبرگ
  • تدوین‌گران: هری جرجیان، گستون جارن لوپز
  • مدت: ۴۱–۵۰ دقیقه
  • توزیع‌کننده: وارنر برادرز تله‌ویژن
  • فرمت تصویر: ۱۰۸۰پی (۱۶:۹ تلویزیون وضوح‌بالا)
  • فرمت صدا: 5.1 surround sound
  • انتشار اولیه: ۹ سپتامبر ۲۰۱۸ – تاکنون

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فصل سوم سریال تو سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *