فیلم Eternals (اترنالز 2021) ؛ بیگانگان باستان با جاودانگان کلوئی ژائو

در نوشتار فیلم Eternals به بررسی جوانب مختلف این فیلم به کارگردانی کلوئی ژائو می‌پردازیم. در ادامه با سایت فیگار همراه باشید تا با این اثر ابرقهرمانی جذاب با بازی آنجلینا جولی و سلما هایک بیشتر آشنا شویم.

Eternals دومین فیلم MCU است که رامین جوادی آهنگساز ایرانی – آلمانی در آن به کار گرفته شده است، اولین فیلم وی مرد آهنی 2008 است که در فاز یک مارول قرار گرفته بود.

از نکات مهمی که در این فیلم می‌توان به آن اشاره کرد به گفته کمیل نانجیانی استندآپ کمدین، بازیگر و نویسنده پاکستانی – آمریکایی، کلوئی ژائو از جلوه های واقعی در فیلم استفاده می‌کند و از پرده سبز استفاده نکرده. این نکته از نکاتی است که در یک فیلم ابرقهرمانی بسیار حائز اهمیت است. درواقع از تفاوت‌های اساسی این فیلم در این فاز می‌باشد که حتما در ادامه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

فیلم Eternals

بیگانگان باستان با جاودانگان کلوئی ژائو

فیلم Eternals ؛ فیلم اترنالز
فیلم Eternals ؛ فیلم اترنالز

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار فیلم اترنالز خواهید خواند به شرح زیر می‌باشد:

  • بیگانگان باستان با جاودانگان کلوئی ژائو
  • ناجیانی
  • جنسیت
  • ایکاریس
  • عوامل فیلم

کوین فایگی تهیه‌کننده آمریکایی، این فیلم را داستان “بیگانگان باستان” توصیف کرد:

همه این افسانه‌ها و افسانه‌هایی که از زمان‌های بسیار قدیم می‌شناسیم، آیا آنها الهام گرفته شده از جاودانگان بوده‌اند؟

آنجلینا جولی به دلیل تمایلش جهت حمایت از فیلم کلوئی ژائو و تعهد مارول استودیو برای گسترش دیدگاه بین‌المللی ابرقهرمانان، برای بازی در نقش تینا (با نام واقعی آزورا، یک شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کامیک منتشر شده توسط مارول کامیکس است.) با این کارگردان برنده جایزه اسکار همکاری کرده است.

از طرفی می‌توان فیلم جاودانگان را اولین فیلم Marvel Cinematic Universe بدانیم که استن لی به عنوان تهیه‌کننده اجرایی در آن فعالیت نمی‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، کارگردان Chloé Zhao به جای استفاده از صحنه‌های غیر واقعی با پرده های آبی / سبز، بیشتر قسمت‌های فیلمبرداری خود را در مکان باز انجام داده است. کلوئی ژائو پنجمین برنده اسکار برای کارگردانی است که یک فیلم در دنیای مارول ساخته است، پس از گیلرمو دل تورو (تیغه دوم (2002)، آنگ لی (هالک (2003)، جو جانستون (کاپیتان آمریکا: اولین انتقام جویان (2011) و تایکا وایتیتی (ثور: راگناروک (2017).


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ


فضاسازی کاملاً متفاوت کلوئی ژائو از [سایر فیلم های مارول] باعث شده تا با یک فیلم از جنسی متفاوت روبرو شویم. تیم تولید فیلم اترنالز توانسته‌اند به خوبی برخی از مکان‌های دیوانه وار به ظاهر فرازمینی را پیدا کنند. فیلمبرداری فوق العاده است. ژائو توانست فیلمبردار همیشگی خودش، جوشوا جیمز ریچاردز، را به عنوان اپراتور دوربین در این فیلم بیاورد و بدون شک درگیری او در ساخت فیلم به پایداری سبک شخصی ژائو کمک کرده است.

ماکاری که توسط لورن ریدلوف ( هنرپیشه، بازیگر تلویزیون، بازیگر سینما، و بازیگر تئاتر اهل ایالات متحده آمریکا است.) به عنوان شخصیتی ناشنوا به تصویر کشیده می‌شود، اولین ابرقهرمان ناشنوا در MCU است.

این فیلم تا حدی بر روی فیلم 16 میلی‌متری اکتاکروم فیلمبرداری شده. درواقع فیلم 16 میلیمتری، محبوب‌ترین فیلم برای تولید آثار مستند و تجربی بوده و هست و فیلم‌سازان مستقل معمولا علاقه خاصی به استفاده از آنها دارند.

فیلم Eternals ؛ فیلم اترنالز
فیلم Eternals ؛ فیلم اترنالز

جما چان (هنرپیشه سینما و تلویزیون و مدل پیشین انگلیسی است.) پس از حضور در فیلم Captain Marvel (2019) در نقش مینروا انتظار نداشت که به دنیای سینمایی مارول بازگردد. تا اینکه کوین فایگی هنگام تبلیغ Crazy Rich Asians (2018) به او برای ایفای نقش سرسی (یک شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کامیک منتشر شده توسط مارول کامیکس است.) پیشنهاد داد.

مارول The Eternals را یک “گذار کامل” به مرحله بعدی فیلم‌های خود همراه با پروژه‌هایی مانند Captain Marvel (2019) دانست، زیرا به استودیو اجازه ‌داد گروه متنوعی از بازیگران را برای به تصویر کشیدن Eternals انتخاب کند. از طرفی این فیلم بیست و ششمین فیلم سینمایی مارول است.

همه چیز از آوریل 2018، شروع شد. کوین فایگی، رئیس استودیوی مارول، اظهار داشت که این استودیو به طور فعال و هدف‌مندی در حال ساخت فیلمی بر اساس مجموعه کتاب‌های مصور Marvel Eternals است که توسط جک کربی نوشته شده است تا در فاز چهارم دنیای مارول قرار بگیرد.

مارول با فیلمنامه‌نویسان متعددی کار کرده است و اعتقاد بر این بود که متنی بر پایه شخصیت سرسی بنویسند. مارول ماتیو و رایان فیرپو را برای نوشتن فیلمنامه انتخاب کرد و فیلم‌نامه با طرح کلی خاصی در نهایت بر پایه یک داستان عاشقانه بین شخصیت‌های سرسی و ایکاریس نوشته شد. در ماه ژوئن، فایگی تاکید کرد که مارول علاقه‌مند است به نوعی “بیگانگان باستانی از نوع علمی – تخیلی” برای ساخت فیلم جاودانگان الهام بخش افسانه ها در طول تاریخ سینمایی مارول باشد.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

نقد فیلم احضار 3 (The Conjuring: The Devil Made Me Do It) : شروع دوباره


ناجیانی : فیلم اترنالز

کمیل نانجیانی برای آمادگی در ایفای نقش خود به عنوان کینگو، با همکاری با گرانت رابرتز، مربی و آقای سابق کانادا، یک رژیم سخت و کم کربوهیدرات و تمرین روتین را دنبال کرد. نانجیانی 5 روز در هفته و به مدت 3 ماه در بورلی هیلز تمرین می‌کند تا بتواند عضلات خود را به شکل مطلوبی پرورش دهد.

کمیل نانجیانی در نقش کینگو را می‌توان ترکیبی از بروس ویلیس و یکی از بازیگران بالیوودی معروف هریتیک روشن توصیف کرد. که برای من شخصا این یادآوری و تشابه خیلی جالب بود. در دنیای بازیگری این فیلم نکته عجیبی که وجود دارد این است که قبل از انتخاب بری کیوگن، کیانو ریوز، لوک ایوانز، رامی مالک و یان مک شان برای نقش دروگ در نظر گرفته شده بودند. که خدارو شکر انتخاب نشدند.

فیلم Eternals ؛ فیلم اترنالز
فیلم Eternals ؛ فیلم اترنالز

جنسیت ؛ فیلم Eternals

اما در رابطه با جنسیت اولیه شخصیت‌های فیلم اترنالز می‌توان به سه کاراکتر در این فیلم اشاره کرد که به نظر من به خاطر وجود کارگردانی بنام کلوئی ژائو جنسیتشان تغییر پیدا کرده است تا حضور زنان در این فیلم ابرقهرمانی از دنیای مارول پر رنگ‌تر باشد. در کمیک‌ها Ajak ،Makkari و Sprite مرد، اما در فیلم، آنها زن هستند.

در مارس 2019، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه انتظار می‌رود در این فیلم اولین ابرقهرمان همجنسگرای استودیو مارول حضور داشته باشد. در ماه ژوئیه در کمیک کان سن دیگو (کنفرانسی است سالانه که در هر تابستان به مدت چهار روز در شهر سن‌دیگوی آمریکا برگزار می‌شود.

این کنفرانس ابتدا برای نمایش کتاب داستان‌های مصور بود اما بعدها گسترۀ بزرگی از سریال‌ها، فیلم‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و دیگر محصولات فرهنگی مردمی را دربر گرفت.)، تهیه کننده کوین فایگی تأیید کرد که این فیلم شامل شخصیت LGBTQ خواهد بود. همچنین در کمیک کان اعلام شد که تسا تامپسون در نقش والکیری در فیلم ثور: عشق و تندر هم‌جنسگرا خواهد بود، اما این فیلم تا سال 2022 اکران نخواهد شد، بنابراین Eternals اولین فیلم MCU خواهد بود که شامل یک ابرقهرمان هم‌جنسگرا خواهد بود.

این دومین بار است که ریچارد مدن و کیت هرینگتون پس از سریال Game of Thrones با هم بازی می‌کنند. یکی از نکات مهمی که Chloé Zhao در طول ساخت فیلم اترنالز یادآوری می‌کند این است که وی می‌گوید، بسیار زیاد در سکانس‌های اکشن فیلم خود از فیلم The Revenant (2015) تأثیر گرفته است.

فیلم Eternals ؛ فیلم اترنالز
فیلم Eternals ؛ فیلم اترنالز

ایکاریس ؛ فیلم Eternals

آخرین تریلر The Eternals سرانجام یک نگاه دقیق‌تر و مورد انتظار از Ikaris رویایی با بازی ریچارد مادن را برای ما به تصویر می‌کشد. با اینکه دقایق کمی این تریلر بیشتر طول نمی‌کشد، اما می‌فهمیم که نسخه Marvel Cinematic Universe از Ikaris، سرسی (Gemma Chan) را دوست داشته است و فکر می‌کند که می‌تواند انتقام جویان را رهبری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قدرت و خاستگاه خداپسندانه او در کمیک‌های مارول‌، باید دنبال اطلاعات بگردید.

طبق ComicBook.com، او “قدرت باورنکردنی، پرواز و توانایی ساطع کردن پرتوهای شدید انرژی کیهانی را از چشمان خود دراد.” ایکاریس می‌تواند از انرژی کیهانی استفاده کند و ساختار مولکولی را کنترل کند و او را در برابر بیماری‌ها، پیری و دمای شدید مصون سازد.

ایکاریس قبلاً در شهری به نام پولاریا زندگی می‌کرد که در آن اقوام قطبی زندگی می‌کردند. او که یک نسل جاودان است، تقریباً 20،000 سال پیش به دنیا آمد. وی به دلیل راهنمایی گروهی از پناهندگان بر روی کشتی برای در امان بودن (بله، مانند داستان کشتی نوح) و جنگ با منحرفین برای قرن ها شناخته شده است.

او حتی دارای یک پسر با یک زن انسانی است، اگرچه پسرش قدرت او را به ارث نبرده است. پسرش، که او نیز ایکاریس نام داشت، وسیله‌ای برای پیدا کردن ایکاریس بزرگ ایجاد کرد، اما او بیش از حد نزدیک به خورشید شد، که باعث سوزانده شدنش شد و وی به داخل اقیانوس افتاد. همان اتفاقی که در اساطیر یونانی بنام ایکاروس افتاد. درواقع مردی که بیش از حد نزدیک به خورشید پرواز کرده را به شما یادآوری کند.

کافی است بگویم، کلی داستان پس زمینه وجود دارد که MCU می‌تواند برای Ikaris Madden به کار گیرد. دیدن اینکه شخصیت او در سینما  چگونه شکا می‌گیرد، هیجان انگیز خواهد بود!

عوامل فیلم اترنالز

  • کارگردان:‌ کلویی ژائو
  • تهیه‌کننده:‌ کوین فایگی
  • نویسنده: متیو کی. فیرپو، رایان فیرپو و کلویی ژائو بر پایه اترنالز اثر جک کربی
  • بازیگران: ریچارد مدن در نقش ایکاریس، جما چان در نقش سرسی، آنجلینا جولی در نقش تینا، کمیل نانجیانی در نقش کینگو،‌ هری استایلزدر نقش استار فاکس، سلما هایک در نقش آجاک، رهبر گروه اترنالز، لورن ریدلاف در نقش ماکاری، برایان تایری هنری در نقش فاستوس، لیا مک‌هیو در نقش اسپرایت، دان لی در نقش گیلگمش،‌ بری کیوگن در نقش دروگ و کیت هرینگتون در نقش شوالیه سیاه
  • موسیقی:‌ رامین جوادی
  • فیلم‌بردار: بن دیویس
  • تدوین‌گر: دیلن تیچنر و کریگ وود
  • شرکت تولید:‌ مارول استودیوز
  • توزیع‌کننده: استودیو سینمایی والت دیزنی
  • کشور: ایالات متحده
  • زبان: انگلیسی

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *