نقد فیلم Finch 2021 ؛ بررسی تکنیکی، فلسفی و روانشناختی

در این نوشتار با نقد فیلم Finch 2021 نگاهی به دنیای آخرالزمانی یک انسان، ربات و یک سگ می‌اندازیم. در ادامه با بررسی این فیلم در سایت فیگار همراه ما باشید.

در نقد فیلم Finch 2021 با یک فیلم درام علمی تخیلی پسا آخرالزمانی آمریکایی طرف هستیم. این فیلم توسط میگوئل ساپوچنیک (کارگردان چندین قسمت کلیدی از Game of Thrones) از فیلمنامه‌ای به قلم کریگ لاک و ایور پاول نوشته شده است.

تام هنکس، کالب لندری جونز، سمیرا ویلی، لورا هریر و اسکیت اولریش در آن ایفای نقش می‌کنند. در فیلم Finch یک دانشمند در حال مرگ یک ربات می‌سازد تا او و سگش را در یک سفر برون شهری همراهی کند. با بررسی تکنیکی فلسفی و روانشناختی فیلم همراه ما باشید.

فیلمبرداری فیلم Finch از فوریه تا مه 2019 در سراسر نیومکزیکو انجام شد. فیلم قرار بود در 2 اکتبر 2020 توسط سینمایی Universal Pictures در سینماهای ایالات متحده اکران شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا چندین بار به تاخیر افتاد. در ادامه با نقد فیلم Finch 2021 همراه فیگار باشید.

نقد فیلم Finch 2021

اینک آخرالزمان!

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Finch 2021 خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Finch 2021
تحلیل فیلم Finch 2021

در نقد فیلم Finch 2021 با مردی دانشمند به نام فینچ (با بازی تام هنکس) روبرو می‌شویم. در دورانی که کره زمین آخرالزمان را هم پشت سر گذاشته است. در مکانی که در ایالتی از آمریکاست و ساختمانی که گویی برای زنده ماندن طراحی شده است.

در داستان فیلم Finch 2021 علاوه بر آقای فینچ با یک سگِ (گودیر) دوست داشتنی و یک هوش مصنوعی هم مواجه می‌شویم. رباتی که فینچ برای نگه‌داری از سگ محبوب خود می‌سازد. در ادامه به عشق و محبت و معانی عمیق فلسفی و انسانی‌ای که ربات با آن‌ها برخورد می‌کند خواهیم پرداخت. با بررسی فیلم Finch 2021 همراه فیگار باشید.

تحلیل روایی

نقد فیلم Finch 2021
بررسی فیلم Finch 2021, نقد فیلم Finch 2021

اغلب درام‌های پسا آخرالزمانی فیلم‌های سینمایی بزرگ و گیرایی از آب درمی‌آیند و اکثرا سعی می‌کنند تا به سراغ مفاهیم والایی همچون استقامت، زیبایی، عدالت، اعتماد و امثال این‌ها بروند و در پیام‌شان این را بگویند که: خب هرچه که شود بشود انسان اصالت خود را مقدم بر ماهیتش می‌داند.

در نقد فیلم Finch 2021 هم ازین موضوع منفک نیستیم. از ابتدای فیلم با محیطی آخرالزمانی روبرو می‌شویم که به خوبی با جلوه‌های ویژه هالیوودی تنظیم شده است. مردی تنها که با سگ خود مشغول زنده ماندن (survive) است. چرا که کره زمین به واسطه کارهایی که انسان انجام داده نابود شده و اثری از لایه ازون نمانده است.

بیشتر بخوانید:

سیالاتِ مضری در آن جاری و ساری است و دمای هوا بیش از حد بالاست. غذا برای خوردن نمانده و تمام دام و طیور و گیاهان هم از بین رفته‌اند. همان‌طور که می‌بینید فضا کاملا مناسب ورود یک شخصیت آنرمال و دوست‌داشتنی است و چه بهتر که او هوش‌مصنوعی (ربات) باشد.

فینچ با علم بر اینکه قرار است بمیرد رباتی را خلق می‌کند که بعدا نام جف را به او می‌دهد. البته خودِ ربات که دارای خودآگاهی و حتی ناخودآگاهی شده (در تحلیل فلسفی و روان‌شناختی در مورد خودآگاهی و ناخوآگاهی ربات صحبت خواهیم کرد) نام خود را انتخاب می‌کند.

در ده، بیست دقیقه ابتدایی با تمام شخصیت‌ها آشنا می‌شویم و در ادامه با روند survive این سه شخصیت (فینچ، سگ، ربات) روبرو هستیم. البته آن رباتِ دیگر (دیویی) را که دچار فرگشت نشده بود و اواسط فیلم نابود شد را من بیشتر تیپ در نظر گرفتم تا شخصیت.

نقد فیلم Finch 2021

نقد فیلم Finch 2021
داستان فیلم Finch 2021, نقد فیلم Finch 2021

با بررسی فیلم Finch 2021 متوجه می‌شویم که ساختار و پلاتِ روایت فیلم به صورت کلاسیک ابتدا، میانه و انتها دارد و خطی است (بجز آن فلش‌بکی که خللی در خطی بودن داستان وارد نمی‌کند). داستان یک تکه است و ریز داستان و شاخه‌ی آن‌چنانی ندارد.

روایت به شکل سوم شخص و یا همان دانای کل به شکل کلاسیکش اتفاق می‌افتد و نکته نسبتا جالب این‌جا است که شخصیت فینچ هیچ قوس و تغییری ندارد. او می‌داند قرار است چه اتفاقی بیوفتد و در نقش مربی‌ای دانا برای ربات ظاهر می‌شود.

به نظر می‌رسد نقش اول این فیلم جف (هوش مصنوعی) باشد. اوست که در طی داستان فیلم Finch 2021 صدایش انسانی‌تر می‌شود. راه رفتن یاد می‌گیرد و از همه مهم‌تر با مفاهیم عمیق و فلسفی انسانی آشنا می‌شود. مفاهیمی که احتمالا خیل عظیمی از خود انسان‌ها بویی از آن‌ها نبرده‌اند وگرنه اوضاع اکنون جهان ما و حتی جهان فیلم فینچ این گونه نمی‌بود.

بازی بی‌تکلف و از نظر من زیبای تام هنکس در نقش فینچ بیش از پیش به روایت داستان فیلم Finch 2021 کمک می‌کند. روایتی که یک جاهایی به شدت از ریتم و تمپو می‌افتد و بامزگی جف (ربات) و کاریزمای تام هنکس و بانمکیِ سگ هم کمکی به احیای فیلم نمی‌کند. به این سکته‌های ریتمیک در تحلیل تکنیکی خواهیم پرداخت.

تام هنکس که این درام نسبتا پرتنش را با طنز جذابش (به واسطه رابطه‌اش با ربات و سگ) متعادل می‌کند نقش مهمی در روان‌سازی روایت فیلم دارد تا مخاطب را تا به آخر فیلم بکشاند و اندکی از خستگی ناشی از سکته‌های ریتمیک فیلم بکاهد.

بیشتر بخوانید:

در نقد فیلم Finch 2021 بشریتی را می‌بینیم که به دلیل آسیب‌های شدید زیست محیطی از بین رفته است. این زمین بایر پسا آخرالزمانی که تقریباً به طور کامل از شن پوشیده شده است، اغلب در معرض طوفان‌های گرد و غبار عظیم قرار می‌گیرد که بیشتر حالت‌های موقتی دارند.

هیچ‌جای فیلم به طور واضحی اشاره نمی‌شود که دلیل و یا دلایل این اتفاقات چیست و چه اتفاقاتی افتاده است که زمین به این وضع درآمده و شاید هم از نظر مولف نکته مهمی نبوده که ما بدانیم چه شده که اینطور شده.

فینچ که برای یافتن منابع کمیاب مانند غذا و آذوقه به بیرون از مخفی‌گاه می‌رود، متوجه می‌شود که سلامتی رو به کاهشش به زودی او را مستاصل خواهد کرد. زیرا در طول سال‌ها در معرض سطوح بالایی از تشعشعات قرار گرفته است. فینچ برای اطمینان از آینده‌ای امن‌تر و بهتر برای گودیر (سگ) تنها همدمش شروع به توسعه یک ربات کاملاً کاربردی می‌کند که می‌تواند پس از مرگش از سگ مراقبت کند.

دلیل اینکه نمی‌گوییم “سگش” و می‌گوییم “سگ” این است که در بخشی از فیلم، فینچ در دیالوگی با جف اشاره می‌کند که گودیر سگِ او نیست. او یک سگ مستقل است. و از آن‌جایی که ما همیشه سعی می‌کنیم که نقد را بر اساس منطق خود فیلم بنویسیم از واژه سگ بجای سگِ او استفاده می‌کنیم.

تحلیل فلسفی و روان‌شناختی

نقد فیلم Finch 2021
بررسی فلسفی فیلم finch, تحلیل روانشناختی فیلم فینچ

در نقد فیلم Finch 2021 رابطه سه جانبه فینچ، جف و گودیر رابطه بسیار جذابی است که پرداخت خوبی از سوی مولف روی آن صورت گرفته است. رابطه‌ای که از جهت فلسفی و روان‌شناختی قابل بررسی است.

بیایید و نگاهی به ابتدای این روابط بی‌اندازیم و سپس نگاهی به پدیدارشناسی روابط و فلسفه حاکم بر آن‌ها بیاندازیم:

رابطه عاشقانه فینچ و گودیر زمانی اتفاق می‌افتد که فینچ از ترس جانش در گوشه‌ای از فروشگاه زنجیره‌ای قایم شده و پس از کش و قوسی که در آن سه نفر بر سر غذا یکدیگر را می‌کشند، شروع می‌شود.

فینچ پس از این‌که خیالش از خطر راحت می‌شود به سراغ کوله‌پشتی‌ای می‌رود که درونش سگی پنهان شده. از آن روز به بعد آن سگ همراه فینچ می‌شود. او موقعیتی نسبتا مشابه با خود فینچ دارد و آن‌ها بواسطه حس همزادپنداری متقابل با همدیگر همراه و هم‌تقدیر می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

رابطه فینچ با جف نیز از ابتدای خلقت این ربات (به دلایل ذکر شده) به دستان فینچ آغاز می‌شود. اندکی ایرادات تکنیکی قائل هستیم بر نوع ساخت و پرداخت این ربات که در تحلیل تکنیکی به آن اشاره خواهیم کرد. اما برویم بر سر نکته اصلی فیلم که همان شخصیت جف است.

مولف اثر با شخصیت‌پردازی خوبی که در مورد این ربات صورت داده توانسته مفاهیم عمیق فلسفی و روان‌شناختی را بگنجاند. ابتدای امر که ماتقدم و علت العلل است، مفهوم “انسانِ خالق” است. فینچ رباتی را خلق می‌کند که در آینده و در طی زمان دچار فرگشتِ رباتیک می‌شود و دچار آگاهی و خودآگاهی می‌شود.

انسان خالقِ قصه ما همچون تمام خالق‌ها قوانینی هم وضع می‌کند:

  • ربات به انسان صدمه نمی‌زند.
  • ربات نباید بگذارد انسان صدمه ببیند.
  • ربات نباید به اموال دیگران آگاهانه آسیب بزند.
  • در غیاب انسان (فینچ) ربات باید از سگ مراقبت کند (مهمترینش).
  • یکم زندگی کن.

همان‌طور که می‌بینید تمامیِ قوانین در راستای حفظ انسان و نجات سگ است بجز قانون آخر که آن‌ را هم در شرایطی نسبتا شوخ‌طبعانه به ربات گفته شد. این نشان می‌دهد که نگاه مولف اثر کمی درگیر خدای ادیان ابراهیمی بوده است و شاید برداشتِ او از اخلاقیات و مسئله خلقت در حد همان اساطیر باشد.

این جهان‌بینیِ مولف که ذکر شد در دیالوگی که جف به فینچ می‌گوید به اوج می‌رسد. در جایی از فیلم جف خطاب به فینچ میگوید من به تو ایمان دارم. این بدین معناست که جف بجز تقلید جزء به جزء از خالقش به او ایمان هم آورده است.

نقد فیلم Finch 2021

نقد فیلم Finch 2021
تحلیل فیلم Finch 2021, بررسی فلسفی فیلم finch, تحلیل روانشناختی فیلم فینچ

جف در طول زمان به فرگشت می‌رسد و رفته رفته با عشق و انسانیت آشنا می‌شود. به خودشناسی می‌رسد که یکی از فرازهای خودشناسی‌اش رویت خود در آینه است که تعجب من از کارگردان این است که چرا پرداخت بهتری و جذاب‌تری در آن سکانس انجام نداد و خیلی سرسری از آن پلان گذر کرد.

کارگردانی که پلان‌های طولانی و گاها حوصله‌سربری را در این فیلم گنجانده می‌توانست اولین برخورد یک هوش مصنوعی با ظاهر خود را رمانتیک‌تر و شاعرانه‌تر نشان مخاطب بدهد. به هر حال در طی این خودشناسی ربات مذکور به خودآگاهی هم می‌رسید. یعنی متوجه وجود خود و اطرافیانش می‌شود و احساس درد و رنج را به خوبی درک می‌کند.

لازم به ذکر است که جف در طی این فرگشت بسیار از فینچ تقلیدِ یک به یک می‌کند. این تقلید از پتو انداختن بروی خود در کنار آتش هست تا به خاراندنِ صورت خود در یکی از پلان‌های فیلم. این اگر یک فیلم نولانی (از نوع جاناتانش) یا فیلمی اسپیلبرگی بود می‌توانستیم به روند به خودآگاهی رسیدن این ربات هم خرده بگیریم (چون به شدت سرسری نشان داده شد).

اما خب از آنجایی که این فیلم بنیانِ فانتزی و گیشه‌اش، از علم (به مفهومِ Science) بیشتر است ترجیح می‌دهیم به همین نکته بسنده کنیم که این ربات دچار خودآگاهی و ناخودآگاهی می‌شود. ادله رسیدن ربات به ناخوآگاهی هم همان خوابی است که دیده و برای فینچ تعریفش می‌کند. 

در انتها فینچ با قرار دادن پل گلدن گیت به عنوان مقصد نهایی خود پایانی دراماتیک برای زندگی خود می‌بیند. فینچ به عنوان خالق می‌میرد و مخلوقش در حدود قوانین تعیین شده به زندگی خود ادامه می‌دهد و احتمالا با توجه به بهتر شدن شرایط زمین همه‌چیز دوباره به حالت اولیه خود باز خواهد گشت.

تحلیل تکنیکی

نقد فیلم Finch 2021
نقد فیلم Finch 2021, بررسی فلسفی فیلم finch, تحلیل روانشناختی فیلم فینچ

در ابتدای تحلیل تکنیکی می‌خواهیم به سراغ یکی از سکانس‌های ناموجه فیلم برویم و از آن یک نتیجه‌گیری کلی برای فرم و تکنیک فیلم داشته باشیم. اگر در خاطرتان باشد در سکانسی تعقیب و گریز میان آدم‌های فیلم ما و افرادی نامعلوم و نامشخص اتفاق می‌افتد. تعقیب و گریزی بی سر و ته. نامشخص و غیرضرور (از جهت کارگردانی).

شاید پاسخ کارگردان اثر این باشد که لزوم فیلم‌برداری و نمایش این سکانس بر این بوده که نشان دهد در جهان پساآخر الزمانی هیچ اثری از اعتماد نیست و باید از همه کس و همه چیز دوری کرد و ترسید و…

اما درآن صورت پاسخ بنده هم این است که مگر شما (کارگردان) در آن فلش بک (که در همین نوشتار ذکر شد) شرایط نامتعادل و آنرمال کره زمین را نشان ندادید؟ و نگفتید که دختر بچه‌ هم درین جهان اسلحه به دست دارد و ممکن است هر لحظه انسانی را به قتل برساند. دیگر چه لزومی به این تعقیب و گریزِ هالیوودی بود؟

اما اکنون جواب واقعی را می‌توان بررسی کرد که آن همان ریتم و تمپوی به شدت کند و دارای آریتمی فیلم است که گاها هم دچار سکته می‌شود. دیالوگ‌های ناموجه و غیر ضروری میان فینچ و جف، سکانس جست و جوی جف برای غذا که منجر به همان تعقیب و گریز می‌شود، بانمک‌بازی‌های بیش از حد جف و حتی سکانس توپ انداختن جف و فینچ برای سگ از جمله اوقاتی بود که فیلم دچار آریتمی می‌شد.

حال با توجه به این سیستم مولف اثر تصمیمی داهیانه (از نظر خودش) می‌گیرد و آن همان قرار دادن سکانسی اکشن از نوع ناب هالیوودی در فیلم است: چند نفر ناشناس با ماشین این‌ها را تعقیب کنند و دوستانِ فیلم ما با رانندگی ربات از چنگ آن‌ها بگریزند.

این ترفند برای بالا بردن ریتم و تمپوی از دست رفته برای مخاطب باهوش جز توهین به شعورش چیزی همراه ندارد که از ضعف‌هایی است که در بررسی فیلم Finch 2021 با آن مواجه می‌شویم.

نکته دیگر در تحلیل فیلم Finch 2021 که با آن مواجه می‌شویم عدم توجه تام هنکس به ظاهر و وزنش است. او عملا مردی فربه است که خون زیر پوستش موج می‌زند.

این با کاراکتری که ماه‌ها و سال‌ها سختی کشیده و در بی‌غذایی به سر برده در تناقض است (که به زور گریم کمی جبران شده است). البته همان طور که پیش‌تر اشاره شد بازی این بازیگر قهار تقریبا بدون نقص بود.

در انتها هم چند جمله در نقد زیبایی‌های فیلم Finch 2021 عرض کنم. این فیلم سفری است به فرو رفتگی‌های ذهن و دام‌های انسانیت. نگاه کوتاهی است به توان انسان و حیوان و هوش مصنوعی به عشق ورزیدن و عاشق شدن در شرایط نامتعارف و آنرمال. ترکیبی است از زیبایی و وحشت و انبوهی از لحظاتِ سرشار از غنای احساس.

مکالمات بین جف و فینچ بدون ذره‌ای تظاهر می‌تواند احساسات واقعی را برانگیزد. در حالی که تام هنکس به عنوان فینچ گاها حواس‌پرت، معیوب و اغلب بی‌حوصله است. این جف است که کمک می‌کند درام فیلم بقا داشته باشد. او با تعادلی از شوخ طبعی و رفتارهای بدیعش رنگ و بوی بچگانه‌ای به فیلم می‌دهد که بسیار هم مطبوع است.

مشخصات فیلم

  • ژانر: درام، علمی تخیلی
  • زبان: انگلیسی ؛ بررسی فلسفی فیلم finch
  • امتیاز فعلی: ۷٫۱ در IMDB
  • کارگردان: Miguel Sapochnik ؛ تحلیل روانشناختی فیلم فینچ
  • بازیگران: Tom Hanks ، Oscar Avila ، Stuart Martin ، Caleb Landry Jones

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Finch 2021 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


3 thoughts on “نقد فیلم Finch 2021 ؛ بررسی تکنیکی، فلسفی و روانشناختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *