ملانژ در فیلم Dune چیست ؟ ؛ داروی Melange در فیلم تل ماسه !

داروی Melange که عموماً به عنوان ادویه شناخته می‌شود، یکی از شناخته شده ترین مفاهیم رمان تل ماسه است، با نوشتار ملانژ در فیلم Dune چیست همراه فیگار بمانید.

در مرکز طرح رمان تل ماسه فرانک هربرت، ماده مخدر فضایی بنام ملانژ قرار دارد – یک ماده اسرارآمیز و روانگردان. داستان Dune زیبایی منحصر به فرد، ژانر غریب ، یک فیلم حماسه ای علمی تخیلی است که به دلیل کاوش های عجیب و غریب اما جامعه شناسانه اش در مورد رفتار انسان مورد تحسین قرار می‌گیرد.

ادویه یک کالای گران‌بها در فیلم Dune است که به دلیل توانایی آن در افزایش فضاسازی های ذهنی و همچنین استفاده های کنترل محور، باعث شده است که به دست آوردن این ادویه بنام ملانژ باعث پتانسیل سیالی در ساختار روایی و یا حتی دراماتیک در رمان هربرت شود. با نوشتار ملانژ در فیلم Dune چیست ؟ همراه فیگار باشید تا ببینیم اوضاع از چه قرار است.

ملانژ در فیلم Dune چیست ؟

داروی Melange در فیلم تل ماسه !

ملانژ در فیلم Dune, داروی ملانژ, داروی Melange, اسپایس در فیلم تل ماسه
ملانژ در فیلم Dune, داروی ملانژ, داروی Melange, اسپایس در فیلم تل ماسه

آراکیس، سیاره بیابانی تقریبا غیرقابل سکونت، تنها منبع ملانژ یا اسپایس جهان است. علیرغم شرایط سخت و مرگبار این سیاره، کنترل بر آراکیس راهی به سوی قدرت و ثروت عظیم است و خانه های لندسراد که ادعای تسلط بر زمین را دارند، فناوری صنعتی پیشرفته ای را برای استخراج ادویه توسعه داده اند.

فریمن‌ها، بومیان آراکیس، از این دارو برای القای مراسم معنوی و مواد ساختگی استفاده می‌کنند، در حالی که نظم مذهبی مخفیانه و توطئه‌آمیز Bene Gesserit از این ترکیب برای تقویت قدرت ادراک فوق‌انسانی خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

ملانژ در دنیای Dune آنقدر مهم است که ساختار سیاسی جهان حول تجارت این ادویه را محور اصلی خود قرار می‌دهد. امپراتور Padishah که ارتش امپراتوری را کنترل می‌کند، به عنوان رئیس خانه های اشرافی Landsraad سلطنت می‌کند، که به نوبه خود کنترل و اغلب برای نفوذ اقتصادی از طریق سهام شرکت CHOAM می‌جنگند.

این سیستم یک سیستم فئودالی است که عناصری از سرمایه داری جهانی مدرن را نیز در خود دارد. این امر به‌ویژه در اقدامات انجمن فضایی مشهود است، یکی دیگر از قدرت‌هایی که سفرهای فضایی را به کمال رسانده و از این رو در حمل و نقل کالاهای با ارزش، از جمله ادویه با ارزش ملانژ، مهار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

Spice در Dune چیست ؟

ملانژ در فیلم Dune, داروی ملانژ, داروی Melange, اسپایس در فیلم تل ماسه
ملانژ در فیلم Dune, داروی ملانژ, داروی Melange, اسپایس در فیلم تل ماسه

ادویه که با نام ملانژ نیز شناخته می‌شود، ابتدا در نخستین رمان از این مجموعه در سال 1965 معرفی شد. این ماده توسط کرم‌های خاکی این سیاره که با نام شای-هولود شناخته می‌شوند، تولید می‌گردد. بدست آوردن ادویه بسیار دشوار بوده و معدنچیان آن با چالش‌های فراوانی چون آب و هوای خطرناک آراکیس و خورنده بودن آن روبرو هستند.

ملانژ ممکن است در سطح سوم مانند یک ماده مخدر تریپی به نظر برسد، اما در Dune منبعی ضروری در یک امپراتوری پیچیده است که به تولید آن برای تقویت اقتصاد خود متکی است.

به همین دلیل است که Landsraad برای استخراج ادویه و مبارزه با کرم‌های شنی نگهبانش، جانوران غول‌پیکری که نماد بصری سری Dune هستند و دائماً تهدید به حمله به تجهیزات معدن هستند، تلاش می‌کند.

بو و مزه این ادویه همچون دارچین بوده و در تاریکی با تلالو آبی می‌درخشد. این ماده بسیار اعتیادآور بوده و ترک مصرف آن منجر به مرگ خواهد شد. یکی از عوارض مصرف بیش از حد ادویه، رنگ آبی هر دو بخش چشمان است.

در قسمت‌هایی از امپراطوری، معتادان ادویه برای پنهان‌سازی اعتیاد خود، از لنزهای رنگی استفاده می‌کنند. با این حال، در سیاره آراکیس شرایط متفاوت بوده و اعضای قبیله فریمن، با افتخار چشمان آبی‌رنگ خود را به نمایش می‌گذارند.

علیرغم اهمیت بسیار زیاد آن، این ادویه زمانی که در مقادیر زیاد مصرف شود می‌تواند خطرناک باشد. اعتیاد منجر به جهش‌های فیزیکی می‌شود و هنگامی که به طور کامل به ادویه معتاد می‌شوند، ترک منجر به مرگ اجتناب‌ناپذیر و دردناکی خواهد شد.

همانطور که گفته شد فریمن ها را می‌توان با چشمان آبی آنها شناسایی کرد که یک عارضه جانبی قرار گرفتن در معرض ادویه است، در حالی که ناوگانی که انجمن فضایی را کنترل می‌کنند به دلیل تماس طولانی مدت با ملانژ به سختی از نظر ظاهری شبیه انسان ها هستند.

Guild Navigators خود را در اتاق‌های گاز ملانژ غوطه‌ور می‌کنند تا مکان پرش‌های ابرفضایی خود را بدون استفاده از رایانه‌های ریاضی وار پیش‌بینی کنند، اما قرار گرفتن در معرض مداوم آنها را به موجوداتی شبیه ماهی تبدیل می‌کند.

ملانژ در فیلم Dune, داروی ملانژ, داروی Melange, اسپایس در فیلم تل ماسه
ملانژ در فیلم Dune, داروی ملانژ, داروی Melange, اسپایس در فیلم تل ماسه

درواقع این ماده مخدر، طرفداران زیادی در سراسر کهکشان دارد. با این وجود، مصرف مقادیر زیاد ادویه منجر به بروز ابرقدرت‌های مختلفی در افراد خواهد شد. انسان‌های عضو گروه راه‌یابان، از مقادیر زیاد ادویه برای ورود به حالتی خاص که به آن‌ها اجازه سفر در فضا را می‌دهد، استفاده می‌کنند.

Spice مبتکرانه ترین راه هربرت برای ایجاد پل بین جهان علمی تخیلی، فانتزی و فرهنگ معاصر است، با این ماده که هم به عنوان یک منبع انرژی آینده نگر و هم یک ماده عرفانی با خواص جادویی عمل می‌کند، ساختار روایی خودش را شکل می‌دهد.

اقتباس بسیار مورد انتظار دنیس ویلنوو از Dune به طرز ماهرانه‌ای این شباهت‌ها را در دنیای واقعی نشان می‌دهد، با این ادویه به عنوان تمثیلی برای کنترل مواد ارزشمندی مانند نفت و طلا توسط قدرت‌های سیاسی مسلط.

Dune بدون شک دنیایی خیره کننده است که مملو از توطئه ها، شخصیت ها و مکان های دیدنی جذاب است، اما Dune’s Melange ممکن است مبتکرانه ترین محرک روایت در کل حماسه علمی تخیلی فرانک هربرت باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار اسپایس در فیلم تل ماسه سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *