نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) : ساده و صادقانه

[yasr_overall_rating]به این نوشتار از فیگار خوش آمدید. قرار است با هم نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) را بخوانیم.

این فیلم درباره بچه‌های یک یتیم‌خانه به نام کاسا هوگار Casa Hogar است که در کنار سرپرستشان برای بردن جایزه ماهیگیری به یک ماهیگیر کمک می‌کنند تا جایزه نقدی بزرگ‌ترین ماهی را ببرند.

این فیلم یک فیلم درام آمریکایی است که به کارگردانی هولیو کینتانا (Julio Quintana) بر اساس فیلمنامه‌ای از خود کینتانا و کریس داولینگ (Chris Dowling) ساخته شده است. از بازیگران آن می‌توان به دنیس کواید، ریموند کروز، آنتونی گونزالز، جیمی گونزالز و بروس مک گیل اشاره کرد.

این فیلم در 27 مه 2021 روی شبکه استریم نتفلکیس (Netflix) اکران شده است.

با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا به بررسی و نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) بپردازیم.

نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021)

ساده و صادقانه

لیست زیر حاوی موارد عنوان شده در این مقاله است.

  • خلاصه داستان: ساده و صادقانه
  • سطح بازیگری
  • کارگردانی هنری
  • نظر صاحب‌نظران سینمایی
  • کلام آخر
  • عوامل تولید
نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021
نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021

نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) : خلاصه داستان

این فیلم بر اساس داستانی واقعی ساخته شده که بسیار الهام بخش است. در این فیلم با عمر ونگاس (Omar Venegas) همراه می‌شویم که یک مکانیکی دارد و در کنارش یک یتیم‌خانه را اداره می‌کند.

این یتیم‌خانه که با پول ناچیز عایدی از مغازه مکانیکی او و دریافت مبالغی از افراد خیرخواه با سختی اما امیدواری زیاد اداره می‌شود، پناهگاه پسر بچه‌هایی است که از یتیم‌خانه‌های دیگر و محله‌های خلافکار فرار کرده و هیچکس و هیچ جایی را برای ماندن ندارند.

او خود در کودکی یک بچه خیابانی بود و تصمیم گرفته از این طریق بچه‌های دیگر را از زندگی‌های خشونت‌بار نجات دهد. او مجبور بوده برای اداره کردن این یتیم‌خانه به بهترین نحو، یک وام 117 هزار دلاری از بانک بگیرد و حالا برای صاف کردن این قرض با مشکل مواجه شده است.

او به امید حمایت‌های مالی از سایرین این کار را کرده اما فعلاً بخت با او یار نیست. ناگهان ورق برمی‌گردد. یک طوفان سهمگین شهر را فرا می‌گیرد. کابو سن لوکاس یک شب سخت را پشت سر می‌گذارد. به نظر می‌رسد اوضاع برای بچه‌ها وخیم‌تر شده است.

غذای موجود در انبار برای دو هفته کفایت می‌کند. اما از دل این ویرانی و سختی، شانسی به این یتیم‌خانه و سرپرست خوش‌قلبش رو می‌آورد. به دلیل طوفان بسیاری از ماهیگیرها از بزرگ‌ترین رقابت ماهیگیری انصراف داده‌اند. این مسابقه با نام بیزبی بلک اند بلو Bisbee Black And Blue بزرگ‌ترین مسابقه ماهیگیری در جهان است و ماهیگیران زیادی همه ساله به امید به دست آوردنش دل به دریا می‌زنند.

نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021
نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021

مدیر مسابقه به عمر پیشنهاد می‌دهد به همراه چند تن از بچه‌ها در این مسابقه شرکت کرده و شانس خود را برای بردن میلیون‌ها دلار امتحان کند. حتی اگر نتواند پولی به دست بیاورد به صرف حضورش در میدان مسابقه می‌تواند توجه خیرین زیادی را به خود جلب کند.

خیرینی که شاید کمکی به این یتیم‌خانه رو به زوال بکنند. تنها مشکل اینجاست که عمر و بچه‌ها تا به حال در تمام طول عمرشان یک بار هم چوب ماهیگیری در دست نگرفته‌اند. اینجاست که وِید Wade (با بازی Dennis Quaid) یک ماهیگیر کارکشته که پیش از این دو بار برنده این مسابقه شده است با داستان ما همراه می‌شود.

عمر و وید با هم یک توافق می‌کنند مبنی بر اینکه عمر به عنوان یک ماهیگیر محلی در این مسابقه شرکت کند و در عوض وید قایق و تخصص ماهیگیری خود را با بچه‌ها قسمت کند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم The Scary House 2020 (خانه ترسناک) ؛ نوستالژی ترسناک

نقد فیلم American Traitor: The Trial Of Axis Sally : هیاهوی بسیار برای هیچ


این فیلم یادآور دو فیلم الهام بخش دیگر با محوریت بچه‌های لاتین است: مک فارلند آمریکا MacFarland USA و قطعات یدکی Spare Parts. کینتانا نیز در دومین فیلم بلند خود یک داستان واقعی را گرفته و و آن را در ساب ژانر معروف زیر قرار داده است: یک مربی با تیمی غیرحرفه‌ای. استادی که در روزهای نه چندان خوب زندگی حرفه‌ای و کاری‌اش است و او هم به تیمش برای غلبه بر دشواری‌های زندگی حال و خاطرات گذشته‌اش احتیاج دارد. بچه‌ها نیز با گوش کردن به حرف‌های این استاد، رشد می‌کنند، بلوغ فکری به دست می‌آورند و در مسیر پیشرفت قدم برمی‌دارند.

کار کردن با این بچه‌ها وید را به یاد جنبه‌ای از وجودش می‌اندازد که فراموش کرده بود. او با مشکلات خانوادگی دست و پنجه نرم می‌کند و با کمک به این یتیمان، می‌تواند ارتباطش را با پدرانگی وجودش دوباره برقرار کند. عمر نیز در سکانس مربوط به چوب ماهیگیری یاد حادثه‌ای می‌افتد که در تمام عمر قلبش را جریحه‌دار کرده بود و نمی‌توانست فراموشش کند: از دست دادن پدرش در اقیانوس.

اما شاید این رویارویی باعث شود دیگر آن سنگینی را در قلب خود حمل نکند. در نهایت این تیم ناهمگون متشکل از افرادی با زندگی‌های سخت و مشکل‌دار موفق می‌شود یک ماهی 384 پوندی را صید کند و برنده مسابقه شود. با این جایزه عمر نه تنها موفق می‌شود بدهی‌اش را صاف کند و وامش را پس بدهد، بلکه طرحی برای توسعه یتیم‌خانه پیاده کرده و یک بخش جدید ویژه دختران را هم اضافه می‌کند. به این ترتیب عمر رویای خود و ده‌ها کودک را نجات می‌دهد.

نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021
نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021

به نظر می‌رسد تماشای فیلم‌های دوبله شده و یا فیلم‌هایی به زبان اصلی با زیرنویس سخت و دردناک است. بارها و بارها شاهد تولید فیلم‌هایی بوده‌ایم که در کشوری دیگر یا بستر فرهنگی غیر انگلیسی زبان ساخته شده‌اند اما تمام اهالی محل انگلیسی را با کمی لهجه حرف می‌زنند.

در فیلم معجزه آبی Blue Miracle نیز به جای اینکه فیلم اسپانیایی زبان باشد انگلیسی است. این داستان در شهر کابو در شمال مکزیک اتفاق افتاده و از آنجایی که مقصد توریست‌های آمریکایی زیادی است، بهتر بود همه به اسپانیایی صحبت می‌کردند و در آن میان چند کلمه هم انگلیسی حرف می‌زدند. این مشکل گویا نامرئی است و صنف فیلم‌سازها یا آن را به روی خودشان نمی‌آورند یا اصلاً متوجه نیستند که چه ضربه بزرگی به باورپذیری فیلم می‌زند.

هر فیلمی – مگر اینکه یک فیلم لهستانی پخش شده از نتفلیکس باشد – درسی برای آموختن دارد. این پیام و این درس بیننده به بیننده متفاوت است و هر کس می‌تواند با بخشی از آن ارتباط برقرار کند و قسمتی از آن را بیشتر بفهمد.

درس فیلم معجزه آبی 2021 نیز برای من این بود که زندگی روزهای خوشی و ناخوشی را با هم دارد. خوبی و بدی در کنار هم معنا پیدا می‌کنند و تاریکی و روشنایی بدون وجود آن دیگری اصلاً ماهیتی ندارند. با آگاهی به این حقیقت ساده و با پذیرفتن این که هر پدیده‌ای دو رو دارد می‌توانیم سختی‌های زندگی را با متانت و صبر بیشتری پشت سر گذاشته، برای بهبود آینده تلاش کنیم. تا امیدی در دل نداشته باشیم نمی‌توانیم فرصت‌هایی که زندگی پیش پای ما قرار می‌دهد را ببینیم.

تا باور نداشته باشیم خوشبختی ممکن است دنبال آن نمی‌گردیم. اگر عمر و بچه‌ها پیشنهاد مدیر مسابقه را نمی‌پذیرفتند و اگر علی رغم نداشتن تجربه نمی‌خواستند این فرصت را امتحان کنند، هیچگاه به پایان خوش و جایزه میلیون دلاری خود نمی‌رسیدند. در تماشای هر فیلمی بیننده باید با چشم باز به آن بنگرد و جان کلام را بگیرد.

تنها نکته‌ای در مورد فیلم که به نظر من مورد سوال است، تم مذهبی تنیده شده در لایه‌های زیرین آن است. ما به فیلمی که قهرمان داستان فقط به خودش برای موفقیت اتکا می‌کند نیاز داریم. با چنین فیلمی تمام افراد در سراسر جهان می‌توانند ارتباط برقرار کنند و اگر این گونه بود، پیامی جهان شمول‌تر می‌داشت.

نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) : سطح بازیگری

نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021
نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021

در خصوص مهارت بازیگری بازیگرانی که در این فیلم حضور دارند باید گفت، کارگردان کارش را خوب بلد بوده و توانسته از هر کسی همان بازی‌ای را بگیرد که انتظار می‌رود. البته استعداد ذاتی این افراد و مهارتی که در انجام کارشان از خود نشان می‌دهند قابل چشم‌پوشی نیست،

به خصوص بچه‌ها و بازیگران کم سن و سال‌تر که در این فیلم توانسته‌اند به خوبی شخصیت، افکار و احساسات چند بچه یتیم امیدوار از شهری در مکزیک را به نمایش بگذارند. دینامیک موجود بین روابط کاراکترها پویایی لازم را دارد و تیم بازیگری فیلم معجزه آبی در هارمونی کامل است.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021) : اثری ارزشمند و برجسته در ژانر وحشت

نقد فیلم احضار 3 (The Conjuring: The Devil Made Me Do It) : شروع دوباره


شاید اگر هر کدام از این نقش‌ها به بازیگر دیگری سپرده می‌شد به این خوبی از آب در نمی‌آمد.  در این میان نقش وید بیشتر از همه به نظرم خوشایند بود و با اینکه در ابتدای فیلم اصلا انتظارش را نداشتم اما با هنرنمایی درست و به جای Dennis Quaid وید به یک شخصیت پررنگ تبدیل شده که سرنوشت او هم به جز بچه‌ها و عمر برایمان اهمیت پیدا می‌کند و دلمان می‌خواهد او هم به نوعی به مراد دلش رسیده و به زندگی‌اش سر و سامان بدهد.

نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) : کارگردانی هنری

نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021
نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021

اگر چه دنیای کودکان یتیمی که در یک یتیم‌خانه زندگی می‌کنند و مکانیکی که زیر بار وام رفته زیاد خوش رنگ و لعاب نیست و شاید نباید انتظار چندانی از آن داشته باشیم، اما در بخش کارگردانی هنری، فیلم Blue miracle کمی ضعیف است.

هیچ دلیلی وجود ندارد که بیننده دو سال پس از تماشای این فیلم، آن یتیم‌خانه و آن شهر را به خاطر بیاورد. در صورتی که بینندگان فیلم‌های تیم برتون در سن هفتاد سالگی هم حال و هوای فیلم‌های او را به خوبی به خاطر می‌آورند چرا که یکپارچه و موزون است و هویت دارد.

به دلیل تفاوت در ژانر این دو مورد بررسی شده، شاید به نظر مقایسه منصفانه‌ای به نظر نرسد اما برتون را به این خاطر مثال زدم چون بیشتر خوانندگان این مقاله با کارهای او آشنایی دارند. فیلمی که داستان سرراست و قابل پیش‌بینی‌ای دارد، باید روی جنبه‌های بصری خود بیشتر کار کند تا یک قدم از همتایان خود جلوتر بایستد و برجسته باشد.

پیش از اتمام نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) با ما در قسمت بعدی همراه باشید تا چند نظر از منتقدان را در مورد این اثر سینمایی بخوانیم و ببینیم ان‌ها در مورد این فیلم چه فکری می‌کنند.

نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) : نظر صاحب‌نظران سینمایی

نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021
نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021

این فیلم از آن دسته از فیلم‌هایی است که کسی دلش نمی‌آید با عینک انتقاد به آن بنگرد و اساساً منتقدی که این فیلم را تماشا می‌کند انتظار خیلی زیادی از آن ندارد. به همین دلیل بیشتر منتقدان راجع به آن نظرات متعادلی داشته و نه زیاد از آن تعریف کرده‌اند و نه آن را کوبیده‌اند.

ریتیکا کیسپوتا در موویز آر چنین می‌گوید:

هنگامی که عمر متوجه می‌شود باید به ایمان خود بیشتر متوسل شود، فیلم رنگ و بویی از ایمان مذهبی به خود می‌گیرد. این که فیلم روشی نامحسوس را برای این منظور به کار گرفته و مثل پتکی بر سر مخاطب نکوبیده، بد نیست و قابل تحسین است، اما آنقدر زیاد هم نبوده که بود و نبودش تفاوتی ایجاد کند. نکته اصلی این فیلم بچه‌هایی است که در این مسیر رشد می‌کنند و بزرگترهایی که یاد می‌گیرند. در واقع بیشتر این فیلم قابل پیش‌بینی است.

کارلوس آگیلار در نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) در سایت راجر ابرت چنین نوشته:

اتفاق فرخنده‌ای است هنگامی که ارگردانان لاتین تبار که تا این حد در هالیوود نادیده گرفته می‌شوند به بودجه‌های بیشتری و برای ساخت فیلم دسترسی پیدا می‌کنند و می‌توانند فیلم خود را در سطح جهانی اکران کنند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است: آیا این فرصت‌ها لزوماً به بهبود کارشان منجر می‌شود؟ امیدوارم این فیلم پایان کار کینتانا نباشد و او را به سطوح حرفه‌ای‌تری رهنمون کند.

نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) : کلام آخر

فیلم Blue Miracle 2021 یک فیلم خانوادگی است و هرچند حرف خاصی نمی‌زند اما همان حرف‌های تکراری را با بیانی شیوا و زیبا می‌زند. بسیار مهم است که قبل از تماشای هر فیلمی، دست کم یک بار تریلر آن را ببینید.

این گونه راحت‌تر می‌توانید در مورد اینکه این فیلم برای شما چقدر دیدنی است تصمیم بگیرید. در پایان نقد فیلم Blue Miracle (معجزه آبی 2021) باید گفت، این فیلم چیز خاصی به دنیای سینما نمی‌افزاید و آن را غنی نمی‌کند، اما قطعاً کودکان و بزرگسالان بسیاری در دنیا با تماشای این اثر امید را در خود پیدا کرده و می‌توانند تاب‌آوری خود را در روزهای سخت بالا ببرند.

نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021
نقد فیلم Blue Miracle ؛ نقد فیلم معجزه آبی 2021

عوامل تولید

  • کارگردان: هولیو کینتانا
  • نویسندگان: هولیو کینتانا، کریس داولینگ
  • تهیه کنندگان: هاویر چاپا، میگل چاپا، جیسون مایکل، تری همینگز، جیسون هولشر
  • بازیگران: دنیس کوآید، دانا ویلر، بروس مک گیل، ریموند کروز، جیمی گونزالز
  • تدوین: سندرا آدایر
  • فیلم‌برداری: سانتیاگو بنت ماری
  • کارگردان هنری: ماریا فرناندا، سابوگال
  • آهنگساز: حنان تاونشند

بیشتر بخوانید:

در ادامه بسیار دوست می‌داریم در رابطه با نقد فیلم Blue Miracle از نظرات شما در بخش کامنت‌های همین مطلب در سایت فیگار بهره‌مند شویم.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *