نقد فیلم فرار از موگادیشو (Escape from Mogadishu) ؛ اتحاد به همراه جنگ

داستانی پرتنش و تکان دهنده از ناسیونالیسم در برابر انسانیت. با نوشتار نقد فیلم فرار از موگادیشو همراه با سایت فیگار بمانید.

هنگامی که موگادیشو، پایتخت سومالی، به علت جنگ داخلی در سال ۱۹۹۱ به آشوب کشیده شد؛ کارکنان و خانواده‌های سفارت کره جنوبی بدون هیچ وسیله ارتباطی به دام افتاده بودند. بیرون رفتن به معنای مواجهه با رگبار گلوله و خمپاره بود. در چنین شرایطی، یک شب کارکنان سفارت کره شمالی برای کمک به آنها مراجعه کردند. با هدف مشترک فرار از موگادیشو، افراد هر دو سفارت تلاش جسورانه ای برای رسیدن به فرودگاه در این شرایط آشفته کردند. در ادامه با نوشتار نقد فیلم فرار از موگادیشو همراه فیگار باشید.

نقد فیلم فرار از موگادیشو (Escape from Mogadishu)

اتحاد به همراه جنگ

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم فرار از موگادیشو ( نقد فیلم و سریال ) خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد Escape from Mogadishu
نقد Escape from Mogadishu

فرار از موگادیشو، ابتدا به ساکن در ایالات متحده توسط Well Go USA در 19 اکتبر 2021 اکران شد و یکی از پتانسیل‌های جدی اسکار بین المللی فیلم بلند کره جنوبی برای نود و چهارمین دوره جوایز اسکار است.

تحلیل ساختاری – اتحاد

نقد فیلم فرار از موگادیشو, تحلیل فیلم فرار از موگادیشو
نقد فیلم فرار از موگادیشو, تحلیل فیلم فرار از موگادیشو

هر چند وقت یکبار، داستانی را می‌شنوید که آنقدر خارق العاده و باورنکردنی است که باور نمی‌کنید واقعاً اتفاق افتاده باشد. برای مثال، اگر آرگو نبود، هرگز باور نمی‌کردیم که عملیات نجات شش دیپلمات آمریکایی از بحران گروگان‌گیری در ایران، شامل جعل یک فیلم علمی تخیلی ( بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021 و بهترین فلیم های علمی تخیلی 2022 و نقد فیلم های علمی تخیلی در سایت فیگار و بهترین سریال های علمی تخیلی 2021 )باشد. اما تاریخ بارها و بارها ما را شگفت زده می کند.

فرار از موگادیشو یک داستان خارق العاده مانند آرگو است که شامل گروهی از شخصیت ها می‌شود که باید از یک درگیری تاریخی خطرناک فرار کنند، جایی که داستان آنقدر معجزه آسا و باورنکردنی است که نمی‌توانید باور کنید که بر اساس واقعیت ( بهترین فیلم ها بر اساس واقعیت و بهترین فیلم های ترسناک بر اساس واقعیت ) ساخته شده است. تفاوت در ساختار روایی این فیلم این است که بخش معجزه آسای داستان خود فرار نیست (اگرچه بسیار منحصر به فرد دراماتیک می‌شود)، بلکه لحظه کوتاه اتحاد بین شخصیت ها است.

برای کسی که با تاریخ کره شمالی و جنوبی آشنا نیست، فقط از متن آغازین به دنیای فیلم کشیده می‌شویم، زیرا فیلم توضیح می‌دهد که هر دو کشور برای به دست آوردن عضویت در سازمان ملل در اواخر دهه 1980 تلاش می‌کردند. با توجه به اینکه کشور سومالی رای حیاتی برای حمایت از عضویت در سازمان ملل است، هر دو کشور کره سفیران و دیپلمات های خود را برای مذاکره به موگادیشو، پایتخت سومالی می‌فرستند. با فوران ناگهانی جنگ داخلی، دیپلمات های کره شمالی و جنوبی باید دیدگاه‌های ملی گرایانه و وظایف میهن پرستانه خود را متوقف کنند تا با یکدیگر همکاری و از کشور فرار کنند. در ادامه با نوشتار نقد فیلم فرار از موگادیشو همراه فیگار باشید.

بیشتر بخوانید:

تحلیل فلسفی – سیاست لابلای دیپلمات نجات بخش

نقد Escape from Mogadishu, نقد فیلم Escape from Mogadishu
نقد Escape from Mogadishu, نقد فیلم Escape from Mogadishu

اگرچه قلب فیلم فرار از موگادیشو در مورد دو طرف است که دهه ها خصومت خود را نسبت به یکدیگر حفظ می‌کنند، اتحاد موقت آنها تا اواسط فیلم اتفاق نمی‌افتد. اولین اقدام برای شکل گرفتن خاص، غریبانه اما آشنای شخصیت ها و صحنه سیاسی که همه باید در آن بازی کنند تا جلو بیفتند زمان می‌برد.

ما با سفیر هان سین سونگ (کیم یون سوک) و مشاور کانگ دائه جین (جو این سونگ) از سفارت کره جنوبی در انتظار ملاقات آتی آنها با رئیس جمهور سومالی ملاقات می‌کنیم، اما در طول راه اتفاق غیر منتظره‌ای می‌افتد.

فرصت ملاقات توسط دیپلمات های کره شمالی به رهبری سفیر ریم یونگ سو (هئو جون هو) به سرقت رفته است. قبل از اینکه فیلم حتی در مورد جنگ داخلی و فرارهای خطرناک باشد، درباره افرادی است که تصمیماتشان می‌تواند تأثیرات سیاسی بزرگی در صحنه جهانی داشته باشد، به عنوان افرادی قابل ارتباط و «فقط در حال انجام وظایفشان» به تصویر کشیده می‌شوند.

اما هنگامی که اولین شلیک به وقوع می‌پیوندد، فرار از موگادیشو تبدیل به یک ساختار روایی پرتنش و وحشیانه می‌شود. ناگهان همه، صرف نظر از اینکه بخشی از درگیری هستند یا نه، در خطر کشته شدن قرار می‌گیرند. اکنون بقای کامل هسته مرکزی روایت دیپلماتیک فیلم می‌شود. کسب آرای سازمان ملل را فراموش کنید. تاثیر سیاسی یک تصمیم را فراموش کنید. اکنون هر انتخابی عواقب مرگ یا زندگی دارد.

ریو سونگ وان، نویسنده و کارگردان، وقتی صحبت از به تصویر کشیدن خشونت در خیابان ها می‌شود، از هیچ چیز خودداری نمی‌کند. تصاویر واضح و ترسناک ( بهترین فیلم های ترسناک 2022 و بهترین فیلم های ترسناک 2021 و بهترین فیلم های کمدی ترسناک 2021 ) شامل پلیس فاسد است که مردم را در کوچه‌های تاریک می‌کشند تا جسد مرد مرده‌ای را که روی بتن کشیده می‌شود و ردی از خون روی سر باقی می‌گذارد. اگرچه شما می‌توانید تصویر ساده و نه کم عمق جنگ داخلی سومالی را زیر سوال ببرید (هر شخصیت سومالیایی می‌کشد یا کشته می‌شود، هیچ چیز در این بین نیست)، خشونت صرفاً پس زمینه و زمینه‌ای است که در خدمت روایت یک داستان خاص و منحصر به فرد، به ویژه کره ای ( بررسی فلسفی سریال بازی مرکب ) است. در ادامه با نوشتار نقد فیلم فرار از موگادیشو همراه فیگار باشید.

تحلیل تکنیکی – شخصیت های باهوش

بررسی فیلم فرار از موگادیشو, نقد Escape from Mogadishu, نقد فیلم Escape from Mogadishu
بررسی فیلم فرار از موگادیشو

با توجه به شهرت ریو که از فیلم های اکشن (بهترین فیلم های رزمی 2022 و بهترین فیلم های رزمی 2021 و بهترین فیلم های اکشن 2022 و بهترین فیلم های اکشن 2021 ) سرچشمه می‌گیرد، او بیشتر زمان فرار از موگادیشو را صرف تنظیم این تصاویر می‌کند.

یک سفارت تسخیر می‌شود، دیپلمات های کره شمالی فرار می‌کنند، کره جنوبی آنها را می‌گیرند، و اکنون آنها در یک ساختمان گیر کرده اند، و کشف آنها فقط مسئله زمان است، خواه توسط شورشیان سومالیایی یا از سومالیایی ها پلیس دولتی اینجاست که فیلم واقعاً اوج می‌گیرد. این نکته یک تنظیم فوق العاده برای درگیری و توسعه شخصیت است که خوشبختانه فیلمنامه از آن بهره می‌برد.

به ندرت صحنه ها با ریتمی که توسط فردی که تصمیمی احمقانه می‌گیرد، به جریان در می آید. تقریباً با هر شخصیت به عنوان یک فرد باهوش رفتار می‌شود که روش ها و منابع خاص خود را برای مشارکت دارد. وقتی متوجه شدید که چرا سفیران تک تک کتاب‌ها را در سفارت جمع‌آوری می‌کنند، نمی‌توانید لبخند احمقانه‌ای بر روی صورت خود برای اقدامی که در شرف وقوع است نداشته باشید. این یک بازی انفجار محور سوم شخص است که رقیب هر فیلمی به مثابه فیلم سریع و خشن می‌شود.

اما برخی از بهترین لحظات فیلم در سکانس‌های آرام‌تر یافت می‌شوند. به عنوان مثال، یک صحنه شام ​​نزدیک به نقطه میانی فیلم را در نظر بگیرید. همه افراد کره جنوبی در یک طرف، کره شمالی در طرف دیگر. سکوت همه جا را فرا گرفته است.

بیشتر بخوانید:

سفیر هان تصریح می‌کند که علیرغم کمبود غذا، آنها همچنان باید سیر شوند. سپس همه در کنار او شروع به خوردن می‌کنند، اما سفیر ریم هیچ حرکتی نمی‌کند. هیچ کس در طرف کره شمالی غذای آنها را لمس نمی‌کند. چرا؟ هان نزدیک می‌شود، کاسه برنج ریم را برمی‌دارد و می‌خورد. لحظه ای بی کلام، اما طنز محور در راستای ساختار روایت، اما اطمینان بخش برای بیان اینکه نه، غذا برای آنها مسموم نیست.

در میان نشان دادن خشونت وحشتناک و تعقیب و گریز شدید ماشین ها، Escape from Mogadishu قلب خود را در جای درست قرار داده است. او تفاوت بین داستان و طرح را درک می‌کند، و خوشبختانه، ریو می‌داند که چگونه با استفاده از فرهنگ و طنز هوشمندانه، آن داستان را واقعاً برای بیننده دراماتیک کند. ارزشی بسیار مهم و مورد نیاز برای فیلمی که عمدتاً تیره و تار و وحشیانه است.

یک ضرب المثل رایج در فیلم های این ژانر وجود دارد: «اگر فیلم دارای هیولا است، فیلم شما با مرگ هیولا تمام می‌شود.» ممکن است فکر کنید یک فیلم هیجان‌انگیز درباره فرار از کشور زمانی به پایان می‌رسد که شخصیت‌ها با موفقیت فرار می‌کنند (اسپویل: آنها انجام می‌دهند)، اما فیلم یک قدم جلوتر می‌رود و آخرین صحنه را به عنوان پایان کار اضافه می‌کند. این لحظه ای است که ما را کاملاً غافلگیر کرد، اما کاملاً پایانی است که فیلم نیاز دارد. در ادامه با نوشتار نقد فیلم فرار از موگادیشو همراه فیگار باشید.

نتیجه گیری – دشمنانی که متحد شدند

نقد فیلم فرار از موگادیشو, تحلیل فیلم فرار از موگادیشو, بررسی فیلم فرار از موگادیشو, نقد Escape from Mogadishu, نقد فیلم Escape from Mogadishu
نقد فیلم فرار از موگادیشو, تحلیل فیلم فرار از موگادیشو

می‌توان فرار از موگادیشو را بر اساس پوشش یک دوره تاریخی که اغلب در فیلم ها نمی‌بینیم توصیه کرد. همچنین می‌توان آن را صرفاً در سطح سرگرمی و اجرای عالی توصیه کنیم. اما چیزی که واقعاً ارزش دیدن را برای فیلم ایجاد می‌کند، داستان دشمنانی است که به متحدان تبدیل شده اند.

این فیلم یک تجربه منحصر به فرد و خاص است که به ما نشان می‌دهد دیوارهایی را که به عنوان ملت می‌سازیم، هر لحظه باید خراب شوند؛ درواقع نشان می‌دهد که چگونه وقتی با وضعیت مرگ یا زندگی روبرو می‌شویم که انسانیت را در همه ما نمایان می‌کند، فرو می‌ریزند. این واقعیت که این فیلم یک داستان واقعی را با خود حمل می‌کند، امید ما را تقویت می‌کند که در واقع بتوانیم کنار هم امید به زندگی را گسترش دهیم.

مشخصات فیلم

  • کارگردان ریو سونگ وان
  • تهیه‌کننده کانگ هایه جونگ و کیم یونگ هوا
  • بازیگران کیم یون سئوک، جو این سونگ، هو جون هو و کیم سو جین
  • موسیقی بنگ جون سئوک
  • فیلم‌بردار چوی یونگ هوان
  • تدوین‌گر لی گانگ هویی
  • توزیع‌کننده لوته اینترتینمنت
  • کشور کره جنوبی، زبان کره‌ای، انگلیسی، سومالیایی و عربی
  • هزینهٔ فیلم ۲۴ میلیارد وون
  • فروش گیشه تقریباً ۲۹٫۳۵ میلیون دلار آمریکا

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار تحلیل فیلم فرار از موگادیشو سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *