نقد فیلم Benedetta (بندتا 2021) ؛ عشق به مثابه یک ارتش !

Benedetta فیلم جدیدی از کارگردانی بنام پل ورهوفن است که اقتباسی از رمان Shameful Affections و Between Santa and Lesbian اثر جودیت سی براون است. با نوشتار نقد فیلم Benedetta همراه فیگار بمانید تا به بررسی روانشناختی فیلم بندتا بپردازیم.

در پایان قرن پانزدهم، با طاعون که زمین را ویران کرده بود، بندتا کارلینی به عنوان یک تازه کار به صومعه پسیا در توسکانی می‌پیوندد. بندتا که از سنین بسیار پایین توانایی ایجاد معجزه را داشته است، دستش را به بطن جامعه می‌رساند و تأثیر او روی اذهان فوری و گسترده می‌شود.

نقد فیلم Benedetta (بندتا 2021)

عشق به مثابه یک ارتش !

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Benedetta خواهید خواند به شرح زیر است:

  • زنی قدرتمند در قرن پانزدهم
  • داستانی در مورد ایمان
  • نتیجه گیری
  • مشخصات فیلم
نقد فیلم Benedetta
نقد فیلم Benedetta, بررسی فیلم Benedetta

در فیلم بندتا رابطه بعید بین میل نفسانی و ایمان رخ می‌دهد، یک راهبه لزبین در قرن پانزدهم. با این حال، به همین جا ختم نمی‌شود. این فیلم بیداری جنسی خواهر بندتا و رهایی او از طریق آن را روایت می‌کند. درواقع فیلم، شهوت قدرت و دسیسه‌ها، قدرت باورها و دروغ‌ها را که درون کلیسا رخ می‌دهد، به تصویر می‌کشد.

فیلم، واقعیت و تخیل را با هم ترکیب می‌کند، به طوری که بیننده باید تصمیم می‌گیرد که چه چیزی درست است و چه چیزی نادرست! و تقریباً همه چیز با مفهوم ایمان شکل می‌گیرد. در همه حال شما می‌توانید لحن تحریک‌آمیز و وابسته به عشق شهوانی خاص کارگردان را ببینید.

واضح است که این فیلم یک درام است که حتی به ملودرام نزدیک می‌شود، اما ژانرهای دیگری را در بر می‌گیرد که به آن غنای خاصی می‌بخشد. مثلاً کنترپوان‌های کمیک خاصی دارد که فوق العاده عمل می‌کنند.

زنی قدرتمند در قرن پانزدهم

نقد فیلم Benedetta
نقد فیلم Benedetta, تحلیل Benedetta

شگفت‌انگیزترین چیز در مورد فیلم این است که به نظر می‌رسد ایده‌ای دیوانه‌کننده از فیلمنامه‌ای برای سینمای بزرگسالان است که در نهایت به یک درام تاریخی تبدیل شده است.

اما حقیقت این است که این مسئله یکی از اولین موارد کاملاً مستند لزبینیسم در کلیسای کاتولیک است. و چیزی که باید بر آن تأکید کنیم این است که احتمالاً یکی از موارد منحصر به فرد یک زن با قدرت زیاد در دورانی است که مردسالاری تمام طبقات اجتماعی را اشغال کرده بود.

Benedetta شخصیت جذابی است. از یک طرف او یک مؤمن سرسخت است و از طرف دیگر او یک زن باهوش است که هر کسی را که به او برخورد کند می‌ترساند. حتی در نقطه‌ای از فیلم به این موضوع اشاره می‌شود که اینقدر باهوش بودن برای یک زن خطرناک است.

ورهوون قرار است شخصیتی را به ما نشان دهد که از طریق ایمان متزلزل خود قادر است مردم را برای رسیدن به قدرت تحت تاثیر قرار دهد، در حالی که دچار تضادهای درونی می‌شود که آیا تسلیم خواسته‌های نفسانی خود شود یا خیر.

اگر کسی وجود داشته باشد که بتواند روایتی را به این شکل دیوانه کننده، مانند یک راهبه منحرف جنسی در فضای گرایش لزبین‌طور اقتباس کند، پل ورهوون است، اما این روایت یک تقلید یا داستانی مستقیماً از فمینیسم فعلی نیست، بندتا یک داستان واقعی از قرن پانزدهم است.

اگر چیزی بندتا را به داستانی جالب تبدیل کند، نحوه برخورد او با همجنس‌گرایی (بهترین فیلم های LGBTQ) از طریق شخصیتی است که می‌داند چه می‌خواهد و دیگری که نمی‌خواهد آنچه را که بدنش می‌خواهد به او بدهد.

از یک طرف، بارتولومیا دیوانه‌وار عاشق (بهترین فیلم های عاشقانه 2022 و بهترین سریال های عاشقانه ترکی 2022) بندیتا می‌شود و سعی می‌کند او را اغوا کند در حالی که قهرمان داستان باید خود را از طریق ایمان و بینش‌هایش توجیه کند تا طبیعت او را بپذیرد و او را در آغوش بگیرد.

حتی در صحنه‌های صمیمی هم ما دیدگاه‌های مختلفی داریم. در نقطه‌ای مشخص، دیلدو ساخته شده از یک باکره چوبی وارد طرح روایتی می‌شود. برای بارتولومیا هیچ معنایی ندارد، در حالی که برای بندیتا مفهومی عرفانی‌ دارد.

بیشتر بخوانید:

داستانی در مورد ایمان

نقد فیلم Benedetta
نقد فیلم Benedetta, بررسی فیلم بندتا, تحلیل Benedetta

یکی از جالب‌ترین چیزهایی که ورهوون برای ما مطرح می‌کند، ابهام در نشان دادن بندتا به عنوان شخصیتی است که لطف خدا را دریافت می‌کند یا به عنوان یک دختر باهوش که از ذهن خود برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده می‌کند.

این نکته یک موفقیت است که ورهوون این شک را به ما به عنوان تماشاگر واگذار کند تا تصمیم بگیریم آنچه را که می‌خواهیم باور کنیم. در پایان، ما با درک اینکه روایت داستانی به تصویر کشیده می‌شود که در مورد ایمان است، همه چیز را از ساختار روایی، در ذهن خود، با توجه به اهداف کارگردان فیلم، شکل می‌دهیم.

پل ورهوفن نتوانست بندتا را در لابلای انتقاد شدید از کلیسای قرون وسطی رها کند. او این کار را با طنز خاص، عجیب و غریبی انجام می‌دهد. فیلم بندتا یک انتقاد تند است که به این زودی‌ها فراموش شدنی نیست.

فیلم بسیار پرمایه‌تر از آن چیزی است که در نگاه اول به نظر می‌رسد. کارگردانی بیش از حد درست است، فیلمبرداری در  صحنه‌هایی که در نور شمع در صومعه انجام می‌شود، برجسته است، موسیقی متن فیلم کاملاً متناسب با چیزی است که اتفاق می‌افتد و اجرای کل بازیگران فوق العاده است. مشخصا لازم است دو قهرمان فیلم یعنی ویرجین افیرا و دافنه پاتاکیا را برجسته کنیم. آنها در صحنه‌های تنش جنسی، درگیری های درونی خود را به طرز باورنکردنیی خوب نشان می‌دهند و می‌توانند صحنه های خاصی را به تصویر بکشند که حقیقتا منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید:

نتیجه گیری

نقد فیلم Benedetta, بررسی فیلم Benedetta, تحلیل فیلم Benedetta

شاید یکی از بهترین فیلم های 2021، فیلم بندتا پل ورهوفن باشد. Benedetta ترکیبی عالی بین فیلم درام، هیجان انگیز (بهترین فیلم های هیجان‌انگیز) و تاریخی است. کارگردان بار دیگر نشان می‌دهد که فیلمی خاص با ترکیبی غریبانه را به تصویر بکشد.

مشخصات فیلم

  • کارگردان پل ورهوفن
  • نویسنده جودیت سی. براون
  • فیلمنامه‌نویس داوید برک و پل ورهوفن
  • بازیگران ویرژینی افیرا، لمبرت ویلسون و شارلوت رمپلینگ
  • موسیقی آن دادلی
  • فیلم‌بردار ژان لاپوآری
  • تدوین‌گر یوب تر برخ
  • کشور فرانسه و هلند
  • زبان فرانسوی

بازیگران

  • ویرجین افیرا (بندتا کارلینی)
  • شارلوت رمپلینگ
  • دافنه پاتاکیا (بارتولومیا)
  • هروره پیر (پائولو ریکوداتی)
  • لمبرت ویلسون (نونسیو)
  • اولیویه رابوردین (آلفونسو سیچی)
  • کلوتیلد کورائو (میدیا کارلینی)
  • لوئیز شویلوت (کریستینا)

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Benedetta سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *