نقد فصل 1 و 2 سریال ترکی کلوپ (Kulüp) ؛ تفریح ​​با پول، زندگی با درد!

سریال جدید نتفلیکس که چندی پیش شش قسمت از آن منتشر شد، محصول ترکیه است. برای مطالعه نقد سریال ترکی کلوپ در نوشتار جدید فیگار همراه ما باشید.

شش قسمت اول سریال جدید نتفلیکس، با نام ترکی “Kulüp” به تازگی منتشر شد. ماجرای این سریال که در دهه 50 می‌گذرد، زندگی شبانه استانبول و غیرمسلمانان پرا را به نمایش می‌گذارد. پرا (با نام جدید بی‌اوغلو) محل زندگی غیرمسلمانان، به ویژه یهودیان سفاردی که دیگر اقلیت محسوب می‌شدند بود.

دانستن تاریخ به درک بهتر روایت و زندگی یهودیان تبعیدی کمک بسیاری می‌کند. به همین سبب در ادامه نوشتار نقد سریال ترکی کلوپ (Kulüp 2021)، به بخشی از تاریخ یهودیان سفاردی نیز اشاره شده است.

برای نوشتن نقد و بررسی سریال کلوپ طبیعتا اشاراتی به داستان سریال شده است. به همین سبب در اول کلام باید ذکر کنیم که برخی از قسمت‌های این متن، روایت سریال را اسپویل می‌کند.

عوامل سریال برای ایجاد فضایی متناسب با آن دوران، به خوبی به تمام جزئیات از جمله مکان‌های تاریخی، انتخاب لباس و تبلیغات آویزان شده بر روی تیر چراغ‌ها دقت نموده‌اند. در ادامه نقد سریال ترکی کلوپ (Kulüp 2021)، تمام جزئیات سریالی را که حول محور یک کلوپ شبانه می‌گذرد، بررسی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

نقد سریال ترکی کلوپ (Kulüp)

تفریح ​​با پول، زندگی با درد! سریال جدید نتفلیکس

فهرست مطالبی که در نوشتار نقد سریال ترکی کلوپ مطالعه خواهید نمود:

نقد و بررسی سریال کلوپ, بررسی سریال ترکی کلوپ
نقد سریال ترکی کلوپ

ماتیدا (با بازی گوکچه باهادیر) یکی از اهالی یهودی ساکن ترکیه است. در صحنه اول سریال او را در زندان مشاهده می‌کنیم. علت زندانی شدن او قتلی است که ۱۷ سال پیش انجام داده است. ماتیلدا بعد از هفده سال با عفو عمومی آزاد می‌شود.

او در زمان زندانی شدن، از یک مسلمان حامله بود. ماتیلدا دخترش را به یک خاخام با نام دیوید امانت می‌دهد. او که پس از آزادی قصد رفتن به اسرائیل را دارد، قبل از خروج از ترکیه به دیدن دیوید می‌رود. ماتیلدا متوجه می‌شود که دخترش “راشل” تمام این مدت در یک یتیم‌خانه زندگی کرده است.

راشل (با بازی آسوده کالابک) که بدون شناخت مادرش بزرگ شده است، در جنون آمیزترین سن خود قرار دارد. در صحنه‌های آغازین می‌بینیم که عاشق دوست پسر رفیق خود شده است. با اینکه به نوعی در حق دوستش خیانت کرده است، اما برای پس گرفتن شناسنامه او از دست مدیر مسئول کلوپ استانبول، مخفیانه وارد کلوپ می‌شود.

تاسولا، دوست راشل، یک کارکن در کلوپ شبانه استانبول است. “چلبی” مدیر این کلوپ، شناسنامه او را گرو دارد. راشل برای نجات تاسولا مخفیانه وارد کلوپ می‌شود. اما این دزدی برایش دردسر می‌شود و گیر می‌افتد.

نقد فصل اول سریال کلوپ

ماتیلدا که قصد آشنایی با راشل را نداشت، پس از شنیدن این ماجرا آرام نمی‌گیرد و به کمک می‌رود. چلبی ابتدا تصمیم داشت که شکایت خود را پس بگیرد، اما با دیدن ماتیلدا و به خاطر آوردن او از تصمیم خود دست می‌کشد.

چلبی برای آزادی راشل، اسارت ماتیلدا را طلب می‌کند. شرط او این است که ماتیلدا در کلوپ شبانه کار کند. چلبی (با بازی فیرات تانیش) ماتیلدا را به خوبی می‌شناسد و برای تسویه یک حساب قدیمی، شکایتش را پس نمی‌گیرد. زیرا می‌خواهد که او را نزدیک خود نگه دارد.

نقد فصل دوم سریال کلوپ

بعد از پخش پارت اول و دوم از فصل 1 سریال کلوپ و بررسی آن، نوبت به فصل دوم می‌رسد. فصل دو این سریال 24 شهریور 1402 از نتفلیکس منتشر خواهد شد. بعد از پخش سریال، این نوشتار به روز رسانی خواهد شد.

رقصی خطرناک بین سنت و مدرنیته

تحلیل سریال کلوپ 2021, کلوپ سریال جدید نتفلیکس
تحلیل سریال کلوپ 2021

اما ماجرای کلوپ استانبول به صورت موازی جریان دارد. آن‌ها در تب و تاب آغاز فصل جدید برای سرگرمی‌های شبانه هستند. سلیم سونگور (با بازی صالح بادمجی)، یک هنرمند با رویایی جدید است. او قصد دارد نمایشی بی‌نظیر را برای اولین بار در ترکیه اجرا کند. رویای او تغییر متد سرگرمی‌های شبانه است.

سلیم از طرف خانواده‌اش پذیرفته نمی‌شود. آن‌ها در حالی که می‌خواستند پسرشان مهندس شود، با یک هنرمند، که از نظر آن‌ها دلقک است مواجه می‌شوند. اما سلیم از رویاهایش نمی‌گذرد، و با اینکه دست رد به سینه‌اش می‌خورد، برای بار آخر نزد مدیر کلوپ استانبول می‌رود.

اورهان شاهین (با بازی متین آک‌دولگر) رئیس کلوپ استانبول است؛ که ماجرایی مشابه سلیم دارد. او نیز از طرف مادرش حمایت نمی‌شود. اورهان بارها شکست خورده است، و حالا با شنیدن رویای سلیم، ریسک بزرگی را می‌پذیرد. او تصمیم می‌گیرد که در این نمایش سرمایه گذاری کند و به سلیم شانس اجرای آن را می‌دهد.

ماتیلدا که در ابتدا به عنوان شوینده لباس در کلوپ مشغول شد، بعد از درخواست سلیم، در پشت صحنه به او کمک می‌کند. طبیعتا چلبی از این مسئله راضی نبود و از روی عصبانیت خطاهای بسیاری انجام داد، که از دید اورهان خان نیز دور نماند.

نقد و بررسی سریال کلوپ, بررسی سریال ترکی کلوپ
نقد سریال ترکی کلوپ

رویای سلیم ترکیب هنر کلاسیک اروپایی (Alafranga) و هنر سنتی ترکیه (alaturkayı) بود. نمایشی که هم ترک‌های مسلمان و هم خارجی‌ها، با فرهنگ متفاوت را گرد هم می‌آورد. نمایشی که تابوی “مردان نمی‌توانند برقصند، نمایش اجرا کنند و سرگرم کننده باشند” را می‌شکند. رقصی خطرناک که زندگی بسیاری از افراد را تغییر می‌دهد.

دقیقا در این نقطه از سریال که سنت و مدرنیته ترکیب می‌شوند، حس تعلیق، اضطراب و تغییر را می‌توان دریافت کرد. هم از قدمی که برای تغییر برداشته می‌شود راضی هستیم، و هم از تغییراتی که در کشور ایجاد خواهد شد مضطرب می‌شویم. کلوپ سریال جدید نتفلیکس به خوبی این تنش را به تصویر کشیده است.

اگر از اجرای بی‌نظیر صالح بادمجی تعریف نشود، در حق او بی‌انصافی شده است. تمامی احساسات درونی سلیم، رویا پردازی، عدم حمایت از طرف خانواده، دلتنگی پدر و مادر، تلاش برای غرورمند کردن آن‌ها و اثبات خود، به خوبی در بازی و میمیک‌های صالح بادمجی نمایان است. البته صدای بی‌نظیر او نیز جای خود را دارد. در ادامه مطلب نقد سریال ترکی کلوپ (Kulüp 2021) همراه ما بمانید.

ماجراهای اطراف کلوپ

نقد سریال کلوپ, دانلود فصل یک سریال کلوپ
نقد سریال ترکی کلوپ

در کنار ماجرای کلوپ، داستان‌های دیگر نیز جریان دارد. راشل، دختر ماتیلدا، عاشق پسری هوس‌باز با نام عصمت شده است. علی شکر پدر عصمت، دست به زن دارد و یک آدم بی همه چیز است. عصمت به شدت از او نفرت دارد، اما نمی‌توان تاثیرات او را بر عصمت ندیده گرفت. در ادامه نقد سریال ترکی کلوپ همراه ما باشید.

عصمت (با بازی باریش آردوچ) در خیابان پرا راننده یک تاکسی است. او عاشق ماشینش است،‌ و آن را پاکیزه صدا می‌کند. عصمت با تسلط بر زبان انگلیسی، در سفارت نیز رفت و آمد دارد و میزبان مهمان‌های خارجی است. در ادامه نوشتار نقد سریال کلوپ جزئیات رابطه عصمت و راشل را بررسی خواهیم نمود. این رابطه تغییرات مهمی در روند زندگی راشل و ماتیلدا ایجاد خواهد کرد.

راشل برای شروع رفاقت با عصمت که مسلمان است، دروغ‌های بسیاری را سرهم می‌کند. اول از همه اینکه نمی‌گوید در یتیم‌خانه بزرگ شده است. بعد از آن خود را به نام آیسل و یک مسلمان معرفی می‌کند. زمانی که ماتیلدا متوجه این دروغ‌ها می‌شود، به راشل می‌گوید که عصمت در واقع عاشق آیسل است نه راشل!

این حرف راشل را به گفتن واقعیات وا می‌دارد. یک شب بعد از اینکه با عصمت رابطه برقرار کرد، به او واقعیات را گفت. عصمت که تحمل دروغ را نداشت، به او سیلی زد. این صحنه دقیقا نقطه‌ایست که تاثیر پدر بر پسر مشاهده می‌شود.

بررسی سریال ترکی کلوپ, نقد فصل اول سریال کلوپ
بررسی سریال ترکی کلوپ

عصمت بدون اینکه راشل را درک کند و علت دروغ او را بپرسد، مانند پدرش پرخاش می‌کند و سیلی به صورت راشل می‌زند. این سیلی در مسیر رابطه راشل و عصمت تغییر بزرگی ایجاد می‌کند.

ماتیلدا که ترس تکرار سرنوشت خود را دارد، از عاقبت این رابطه استرس می‌گیرد و به راشل می‌گوید:

آنچه که عصمت به نام عشق وعده داده بود این است؟ سیلی؟

اما بازگردیم به اهالی کلوپ! حاجی و بختیار دو کارگر ساده هستند،‌ که از سمتی آناتولی برای کار به استانبول آمده‌اند. داستانی آشنا برای ما! دو کارگر که گیر دلال کثیف “علی شکر” می‌افتند. علی شکر با چلبی صحبت می‌کند و آن دو مشغول کار در کلوپ استانبول می‌شوند. سر تمامی حکایت‌های سریال به نوعی به کلوپ استانبول متصل می‌شود.

کلوپ نقطه تلاقی تفریح، هنر، فرهنگ، مدنیت و سیاست است. نمادی مناسب برای این سریال که تغییرات فرهنگی، هنری و سیاسی را به نمایش می‌گذارد. کلوپ المان کوچکی از جامعه است. مکانی که کارگران کار می‌کنند، هنرمندان نمایش اجرا می‌کنند و قشر سیاسی و ثروتمند جامعه کیفش را می‌برند. و البته این نکته که سرنوشت کارگرها و هنرمندان در دست آن‌هاست فراموش نشود.

اما این نکته در کجای سریال مشاهده می‌شود؟ در برخی از صحنه‌های سریال می‌توان متوجه شد! صحنه اول قسمتی است که متوجه می‌شویم شناسنامه تاسولا در گرو چلبی است. این یعنی سوء استفاده و تسلط بر هویت اشخاص، به منظور به کارگیری آن‌ها!

تحلیل سریال کلوپ 2021, کلوپ سریال جدید نتفلیکس
کلوپ سریال جدید نتفلیکس

صحنه دوم، شرط اخراج غیر مسلمانان برای اختصاص جایزه “بهترین کارآفرین ترک سال” به اورهان شاهین است. این در حالی است که خود اورهان شاهین در واقع گذشته متفاوتی دارد. هنگامی که مادر او آلزایمر می‌گیرد، اشاره‌هایی به خود واقعی اورهان شاهین می‌کند. یکی از سورپرایزهای سریال، ماجرای زندگی اورهان است.

صحنه سوم هم در ابتدای سریال مشخص می‌شود. سلیم در به در دنبال مکانی است که بتواند نمایش خود را اجرا کند، اما در این کشور جایی برای تحقق رویاهای او وجود ندارد. تا اینکه اورهان این ریسک را قبول می‌کند.

اخراج غیرمسلمانان از کلوپ نیز روایتی جداگانه دارد. مسئله‌ای که درک آن برای همه غیرممکن است، ولی در تاریخ به انواع و اشکال مختلف، بارها و بارها رخ داده است. طرد شدن به دلایل دینی و سیاسی پیوسته انجام می‌شود و این تبعیدها، فرارها و مهاجرت‌ها عواقب بسیاری برای همگان، به خصوص فرد طرد شده دارد. در این سریال نیز به خوبی احوال یهودیان به نمایش گذاشته می‌شود.

هرکسی در مصیبت خودش می‌سوزد و به راه خود می‌نگرد. وضعیت لغزنده سیاسی آن دوران را می‌توان در کلام اورهان خلاصه کرد:

کشور در حال تغییر است چلبی!

این وضعیت، جامعه را به سمت تاریکی می‌کشاند، مشکلات را تشدید می‌کند و جاده‌ها را به بن‌بست تبدیل می‌کند. نظرات خود را در رابطه با نقد سریال ترکی کلوپ (Kulüp 2021)، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

نگرانی در دل دنیای سرگرمی

نقد فصل اول سریال کلوپ, نقد سریال کلوپ
نقد سریال کلوپ

جا دارد که سریال کلوپ، به کارگردانی زینب گون‌آی‌تان و سرن یوجه را از دو بعد سیاسی و سریال دوره‌ای (تاریخی) بررسی کنیم. تا این قسمت از دیگر ابعاد به بررسی سریال ترکی کلوپ پرداختیم، در ادامه نیز بعد سیاسی تاریخی آن را بررسی خواهیم نمود.

زینب گون‌آی‌تان از کارگردانان معروف و محبوب ترکیه است، که در دیگر آثار او نیز ردی از تاریخ و سیاست مشاهده می‌شود. او در سریال “Öyle Bir Geçer Zaman ki” با نام فارسی “روزی روزگاری“، ماجرای یک خانواده را در سه فصل به نمایش گذاشت.

اما فقط یک خانواده ماجرای سریال نبود، بلکه در کنار این خانواده تغییرات اجتماعی، آموزشی، اقتصادی و وضعیت سیاسی جامعه نیز به چشم می‌خورد. در سریال ترکی جدید “عزیز” نیز همین روند مشاهده می‌شود.

سریال عزیز به کارگردانی رجایی کاراگوز، یکی دیگر از سریال‌های تلویزیونی کمپانی سازنده O3 است، که مربوط به دهه 30 میلادی است و در آنتاکیا می‌گذرد. باید اشاره کرد مشاور این سریال نیز زینب گون‌آی‌تان است. با کلیک بر نام سریال، به صفحه دانلود فراگمان سریال عزیز منتقل خواهید شد.

تحلیل سریال کلوپ 2021, کلوپ سریال جدید نتفلیکس
تحلیل سریال کلوپ 2021

سریال کلوپ نیز مشابه سریال روزی روزگاری، در کنار ماجرای کلوپ استانبول، وضعیت جامعه را به نمایش می‌گذارد. اما کلوپ از نظر رنگ و شادابی، نقطه مقابل سریال یشیلچام (محصول Blutv)، به کارگردانی چاعان ایرماک است.

البته تحت تاثیر دوره‌ای که سریال کلوپ در آن می‌گذرد، دکور و لباس‌های ساده‌ و فضای غمگین‌تر، ترجیح مناسبی است. برای لحظه‌ای هم که شده، نمی‌توان دیدمان را از این زندگی‌های تیره بدزدیم. در ادامه نوشتار نقد سریال ترکی کلوپ همراه ما بمانید.

روایت سلیم با اینکه در نمایش‌های سرگرم‌کننده می‌گذرد و او به شدت سرزنده و شاد است، اما ماجرای غم‌انگیز او و فوت پدرش مانع از خوشحالی مخاطب می‌شود. تضادی که در سریال دیده می‌شود، قابل توجه است. حتی در صحنه عروسی راشل نیز نمی‌توان خوشحال بود، چرا که می‌دانیم او عاشق کیست و چرا جدا شده است. ضمن اینکه در همان صحنه متوجه حامله بودن راشل نیز می‌شویم.

نقد و بررسی سریال کلوپ, بررسی سریال ترکی کلوپ
نقد و بررسی سریال کلوپ

دوره ترجیحی سریال نه تنها غم انگیز است، بلکه بر دو نکته مهم تمرکز دارد: دنیای سرگرمی و جامعه یهودی! اگر واضح‌تر بخواهیم بگوییم، بر روی “گالاتا” و “بی‌اوغلو” متمرکز شده است. اما چرا از گالاتا و بی‌اوغلو نام بردیم؟ دلایل زیادی برای این روند وجود دارد. در ادامه نقد سریال ترکی کلوپ به شرح دلایل این مسئله پرداخت شده است.

در حالی که قلب استانبول و دنیای سرگرمی در پرا (نام اسبق بی‌اوغلو) می‌تپد، گالاتا جایگاه مهمی در تاریخ جامعه یهودی دارد. ناگفته نماند که این مناطق دارای عناصر معماری بکر هستند. مکان‌هایی مانند “پلکان کاموندو” و “تونل” بافت تاریخی را تشکیل می‌دهند.

اما چرا بی‌اوغلو؟ آخرین آستانه‌ای که نابودی زندگی فرهنگی در آن انتظار می‌رود، Beyoğlu در استانبول است. اخراج غیر مسلمانان از کلوپ استانبول و واگذاری تمامی آن به مسلمانان ترک، بی‌شک مسبب فساد و یکنواختی دنیای هنر شد. به همین خاطر یادآوری این تاریخ در سریال کلوپ تصادفی نیست و دلیل دارد.

نقد سریال کلوپ, دانلود فصل یک سریال کلوپ
نقد سریال ترکی کلوپ

در نقد فصل اول سریال کلوپ باید اشاره کنیم که این سریال بیشتر از اینکه بر مسائل سیاسی و اجتماعی تمرکز داشته باشد، بر روی صنعت سرگرمی توجه دارد. در واقع در کنار ماجراهای عاشقانه و درام، به مسائل اجتماعی و سیاسی اشاره می‌کند.

یهودیان سفاردی

نقد و بررسی سریال کلوپ, بررسی سریال ترکی کلوپ
نقد و بررسی سریال کلوپ

نسل یهودی سِفاردی به جامعه یهودی بومی شبه‌جزیره ایبری در ابتدای هزاره دوم میلادی می‌رسد. آن‌ها با شروع انکیزاسیون اسپانیا از این منطقه تبعید شدند. خود واژهٔ سفاراد در زبان عبری امروزی معنای اسپانیا را می‌دهد، اگرچه در تورات نام مکانی‌ مجهول است.

بسیاری از یهودیان سفارادی اواخر قرن پانزدهم میلادی در پرتغال کشته شدند، یا به اجبار مذهب‌شان را به مسیحیت تغییر دادند و یا مجبور به ترک کشور شدند. بعضی از آن‌ها که به دیگر بخش‌های اروپا یا آمریکا مهاجرت کردند، در جوامع جدیدشان همچنان به گونه‌ای از زبان پرتغالی صحبت می‌کردند.

پیش از به راه افتادن دادگاه‌های تفتیش عقاید کلیسا، حدود ۳۰۰ هزار یهودی در اسپانیا زندگی می‌کردند و جامعه یهودیان این کشور، یکی از بزرگ‌ترین جوامع یهودی در سراسر جهان بود. امروزه شمار یهودیان اسپانیا بین ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر است. با ادامه نقد سریال ترکی کلوپ در خدمت شما خواهیم بود. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با نوشتار نقد سریال ترکی کلوپ آگاه کنید.

نقد سریال ترکی کلوپ

فردیناند دوم، پادشاه آراگون و ایزابلای اول، ملکه کاستیا می‌خواستند اسپانیا تماما کاتولیک باشد. در سال ۱۴۹۲ میلادی به موجب “فرمان اخراج” (فرمان الحمرا)، به یهودیان دستور داده شد که یا به آیین کاتولیک روی بیاورند و یا اسپانیا را ترک کنند. آن‌ها در سال ۱۶۰۹ میلادی از اسپانیا اخراج شدند.

برآورد می‌شود که یک‌سوم یهودیان اسپانیا برای فرار از دادگاه‌های تفتیش عقاید به آیین کاتولیک گرویده باشند. به این یهودیان سابق “کنورسوس” (تغییر دین داده‌ها) گفته می‌شد. در قرن پانزدهم میلادی، در مجموع حدود ۱۰۰ هزار یهودی از اسپانیا گریختند.

برخی از آن‌ها به شمال آفریقا رفتند، اما بیشترشان در قدرت اقتصادی بزرگ آن دوران، یعنی امپراتوری عثمانی، مستقر شدند. امپراتوری عثمانی در آن زمان از مجارستان تا ترکیه را در برمی‌گرفت و همچنان در حال گسترش بود. حدود ۹۰ درصد یهودیان ساکن ترکیه امروزی نوادگان یهودیان سفارادی هستند.

نقد فصل اول سریال کلوپ, نقد فصل اول سریال کلوپ
نقد فصل اول سریال کلوپ

ماجرای اصلی سریال کلوپ نیز، در نقطه برخورد حکایت‌های مسلمانان و برخی از یهودیان سفاردی آغاز می‌شود. ماتیلدا و خانواده‌اش، راشل و اهالی یتیم‌خانه، دیوید و خانواده‌اش، اورهان و مادرش و برخی از کارکنان کلوپ اهالی یهودی سریال و دیگر کاراکترها اهالی مسلمان سریال را تشکیل می‌دهند.

دیالوگ اورهان زمانی که به چلبی می‌گوید: “وضعیت کشور در حال تغییر است.” بیانگر تم اصلی سریال است. شرایطی که در آن ثبات و اعتماد وجود ندارد. همه چیز در حال تغییر است. این تغییرات نیز عواقبی خواهند داشت که راه فراری از آن‌ها نخواهد بود. در این نقطه تصمیم‌های افراد، تاثیر بسیاری در آینده زندگی‌شان خواهد داشت.

جنبه‌های متفاوت و مثبت کلوپ

تحلیل سریال کلوپ 2021, کلوپ سریال جدید نتفلیکس
کلوپ سریال جدید نتفلیکس

اقلیت‌ها یکی از موضوعات داغ تاریخ سیاسی ترکیه هستند.

  • نابودی عمدی و از پیش برنامه‌ریزی شده جمعیت ارمنی ساکن سرزمین‌های تحت کنترل امپراتوری عثمانی در جنگ جهانی اول (۱۹۱۵ تا ۱۹۱۷ میلادی)
  • جابه‌جایی جمعیت میان یونان و ترکیه در سال ۱۹۲۳
  • حراج اموال غیر مسلمانان به علت عدم توانایی پرداخت مالیات
  • تبعید مالیات‌دهندگانی که نتوانسته‌اند به موقع مالیات خود را پرداخت کنند، به اردوگاه کار Aşkale (1942)
  • تأثیرات مشکل قبرس بر سیاست داخلی ترکیه
  • حملات سازماندهی شده ۶ و ۷ سپتامبر (Eylül Olayları) علیه اقلیت یونانی ساکن استانبول

در سال‌های اخیر نیز ترورهایی علیه روشنفکران ارمنی انجام شده‌است. اما سریال کلوپ و عوامل آن، باید قدر موضوعی را که انتخاب کرده‌اند بدانند. از طریق این سریال می‌توانند فرهنگ مردم سفاردی را که زمانی بومی ترکیه بودند، به توده‌های زیادی از مردم بشناسانند.

کلیشه‌های به ارث رسیده از دوران یشیلچام

نقد سریال کلوپ, دانلود فصل یک سریال کلوپ
نقد سریال کلوپ

اکیپ کاملی از نویسندگان فیلمنامه این سریال را نوشته‌اند، اما در نوشتن آن ضعیف عمل کرده‌اند. روابط‌ها و احساسات مشابه و تکراری در سراسر سریال دیده می‌شوند. و این احساسات تکراری از طرف برخی از بازیگران به صورت مبالغه شده اجرا شده است.

برای مثال ماتیلدا هفده سال در زندان، به دور از دنیای بیرونی زندگی کرده است، اما ذره‌ای از دین او کم نشده است. او بعد از آزادی قصد فرار از همه چیز و هر مسئولیتی را دارد، اما به یکباره حس مادرانگی‌‌اش گل می‌کند.

او خیلی مبالغه شده به راشل محبت می‌کند و نگرانش است. ماتیلدا هفده سال دور بوده و هیچوقت به فرزندش فکر نکرده است، اما از همان قسمت اول احساس نزدیک بودن به دخترش دارد. در ادامه نوشتار نقد سریال ترکی کلوپ همراه ما بمانید. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با نوشتار نقد سریال ترکی کلوپ آگاه کنید.

در طرف دیگر، راشل نقطه مقابل ماتیلداست. مادرش را نه می‌شناسد و نه علت این جدایی را می‌پرسد، اما بی سبب و با شدت زیاد پرخاش می‌کند. در کل واکنش‌های راشل نسبت به هر مسئله بسیار رادیکالی است. بخشی از آن مرتبط با سن اوست، اما ضعف بازیگری نیز در آن دخیل است. به هر حال می‌توان گفت ترکیب راشل و ماتیلدا تعادل را تا حدودی برقرار می‌کند، اما ضعف‌های سریال در این قسمت تمام نمی‌شود.

نقد و بررسی سریال کلوپ, بررسی سریال ترکی کلوپ
نقد و بررسی سریال کلوپ

در طرف دیگر ماجرا چلبی، که می‌توان او را چهره سیاسی ترکیه در نظر گرفت، مانع از حضور ماتیلدا در مراسم شَبّات (روز تعطیل هفتگی در دین یهودی) می‌شود. اگر به این بسنده می‌کرد، مشکلی نبود؛ اما در ادامه این صحنه، مانع از حضور حاجی در نماز جمعه نیز می‌شود. این مسئله، یعنی سرکوب همزمان اقلیت جامعه و مسلمان اهل آناتولی، نباید در یک برنامه جا بگیرد. برابری این دو به معنای دست کم گرفتن خشونت سیستماتیک علیه اقلیت‌هاست.

روایت زمانی کلوپ جای بحث دارد. برخی از منتقدان و کسانی که با تاریخ آشنا هستند، روند زمانی سریال کلوپ را درست نمی‌دانند. از نظر آن‌ها برخی از اتفاقات در زمان صحیح نمایش داده نشده است و راشل نمی‌تواند هفده ساله باشد.

کلوپ سعی می‌کند روایت‌های تکراری را با اسرار بی‌معنی و خسته کننده جذاب کند، اما این راه حل مناسبی نیست. برای مثال داستان عشقی که در گذشته چلبی پنهان است، به اندازه کافی معمایی و یا پنهان نیست.

یا اینکه چرا به راشل نمی‌گویند ماتیلدا پدرش را کشته است؟ این مسئله چه خدمتی به روایت سریال می‌کند؟ فهمیدن آن سخت است. برای مثال اگر متوجه این بشود، نهایتا چه خواهد شد؟ چند دیالوگ تکراری و های و هوی! فراتر از این نخواهد شد؛ چرا که همین الان نیز رابطه او و مادرش به یک تار مو وصل است.

تحلیل سریال کلوپ 2021, کلوپ سریال جدید نتفلیکس
تحلیل سریال کلوپ 2021

کلیشه‌های یشیلچام طور در این سریال به وفور دیده می‌شود، اما به اندازه آثار دوره یشیلچام قوی نیستند. برای مثال راشل دوست دوران کودکی‌اش را مانند برادر خود می‌داند و عاشق عصمت می‌شود. یکبار رابطه برقرار می‌کند و یک شبه باردار می‌شود. امثال این کلیشه‌ها در سراسر سریال موجود است. در ادامه نوشتار نقد سریال ترکی کلوپ (Kulüp 2021) همراه ما بمانید.

  • یشیلچام (Yeşilçam) به معنای کاج سبز، اصطلاح معروفی است برای صنعت فیلم ترکیه، مانند هالیوود برای صنعت سینمای آمریکا و یا فیلم فارسی برای ایران. این نام از خیابان یشیلچام در محله بی‌اوغلو استانبول برگرفته شده است؛ جایی که پایگاه بازیگران، کارگردانان و دست‌اندرکاران سینمای ترکیه بود. دوران اوج شکوفایی یشیلچام ده‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی با ساخت حدود ۲۵۰ تا ۳۵۰ فیلم در سال بود. با کودتای نظامیان در سال ۱۹۸۰ دوران این سینما هم پایان یافت.

نظرات خود را در رابطه با نقد سریال ترکی کلوپ (Kulüp 2021)، در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

بازیگران و کلام آخر

نقد فصل اول سریال کلوپ, تحلیل سریال کلوپ 2021
نقد فصل اول سریال کلوپ

اما اگر بخواهیم در رابطه با بازی بازیگران صحبت کنیم، در پاراگراف‌های قبل به بازی بی‌نظیر صالح بادمجی اشاره شد. او به خوبی از پس حالت‌های روحی کاراکتر سلیم سونگور بر آمده است. روی صحنه مخاطب را سرگرم می‌کند و در پشت صحنه به گریه می‌اندازد.

گوکچه باهادیر نیز به خوبی ماتیلدا را درک کرده است. هر چقدر که در روایت مادرانگی‌اش مبالغه شده است، اما خستگی و گیجی که در حین جابجایی بین خانه و محل کار، محله و جامعه را تجربه می‌کند، به خوبی نشان می‌دهد.

باریش آردوچ خوب است، اما کاراکتر او تغییر و یا تاثیری در روند سریال ندارد. متین آک‌دولگر حتی اگر خوب هم باشد، نقشی برای ایفا ندارد. او فقط یک رئیس است که هنوز روایت بسیاری از او نمایش داده نشده است. فیرات تانیش نیز می‌توانست کاراکتر چلبی را خیلی بهتر ایفا کند، اما به نسبت ضعیف عمل کرده است.

نهایتا باید گفت که کلوپ از نظر روایت و تم اصلی ارزش دیدن را دارد و سریالی کاملا سرگرم کننده است. اما به هرحال مانند هر اثر دیگر ضعف‌هایی دارد که می‌توان با وجود آن‌ها نیز به تماشای آن نشست. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با نوشتار نقد سریال ترکی کلوپ آگاه کنید.

عوامل سریال

نقد سریال ترکی کلوپ
  • نام ترکی: Kulüp
  • ستارگان: گوکچه باهادایر، صالح بادمجی، آسوده کالبک، فیرات تانیش، متین آک‌دولگر، باریش آردوچ
  • کارگردان: زینب گون‌آی‌تان، سرن یوجه
  • نویسندگان: آیشین آک‌بولوت، رعنا دنیزر، نجاتی شاهین، زینپ گون‌آی‌تان، سرکان یوروک، بنگو اوچونجو
  • ژانر: درام، سیاسی، تاریخی
  • محصول: ترکیه
  • توزیع کننده: پلتفرم اینترنتی نتفلیکس
  • زبان: ترکی و عبری
  • تولید سال: 2021
  • تاریخ انتشار: ۵ نوامبر ۲۰۲۱
  • لوکیشن: استانبول

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *