نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist ؛ فهم توهم سرمایه‌داری !

زمان آن رسیده است که ببینیم سرقت چگونه به پایان می‌رسد. آیا پروفسور تسلیم می‌شود؟ با نوشتار  نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist با فیگار بمانید تا به بررسی تکنیکی، ساختاری، فلسفی و روانشناختی پارت دوم فصل 5 سریال مانی هیست بپردازیم.

در نهایت، پارت 2 فصل آخر سریال مانی هیست، به عنوان یکی از مورد انتظارترین و معروف‌ترین سریال‌های اسپانیایی و نتفلیکس (بهترین سریال های نتفلیکس 2022 و بهترین سریال های نتفلیکس 2021) منتشر شد. بعد از فاجعه ساختاری در روایت فصل 3 و 4، فصل 5 با فرم، ریتم و تمپوی تازه‌ای خود را به نمایش گذاشت؛ در واقع فینالی که شایسته‌ی هر بیننده‌ی طرفدار این سریال بود، اتفاق افتاد.

سریال Money Heist داستان یک مغز متفکر به نام پروفسور را روایت می‌کند که قصد دارد بزرگترین سرقت تاریخ را انجام دهد؛ برای چاپیدن میلیاردها یورو در ضرابخانه سلطنتی اسپانیا.

نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist

فهم توهم سرمایه‌داری !

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فصل آخر سریال مانی هیست
نقد فصل پنجم سریال مانی هایست, نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist

مقاله‌هایی که در ادامه برای شما لیست شده‌اند، فهرستی از جستارهای فیگار، در رابطه با سریال بی‌نظیر Money Heist (باهوش‌ترین شخصیت‌های سریال مانی هیست) هستند،‌ که توسط تیم تحریریه فیگار برای شما تهیه شده‌اند:

زمانی که نتفلیکس تصمیم گرفت فصل پنجم سریال مانی هیست را به دو پارت تقسیم کند، بسیاری از ما متعجب شدیم و یا حتی ناراحت. “چرا باید اینهمه طولش بدهند؟”. با این حال، به محض شروع فصل 5، شاهد حس سینماتیک، مجموعه‌های اکشن (بهترین فیلم های اکشن 2022 و بهترین فیلم های اکشن 2021) خوب و فیلمنامه‌ای جسورانه بودیم.

واضح بود – این سریال در فصل پنجم خود می‌خواهد یک رویداد استریم باشد، نه یک فصل آخر. فصل آخر سریال مانی هایست خود را برای طرفدارانش به تجربه‌ای بیشتر از یک داستان تبدیل کرد.

Money Heist توانسته است به چیزهای زیادی دست یابد. پوچ بودن، داستان‌های روانشناختی و پیچش‌های شگفت‌انگیز را توجیه می‌کند. داستان هرگز وضعیت ریتمیک و تمپومحور خود را از دست نمی‌دهد. هرگز آرامش و ارزش خود را در مقابل چشمان بینندگانش از دست نمی‌دهد. خیلی‌ها فکر می‌کنند که انجام دو سرقت در پنج فصل بسیار طولانی است. اما فصل آخر سریال مانی هیست همه‌ی نگرش‌ها را تغییر می‌دهد.

تحلیل تکنیکی – همه چیز در خدمت تنش

نقد فصل 5 سریال مانی هیست
نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist, نقد فصل 5 سریال مانی هیست

نکته‌ی حائز اهمیتی که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم، موسیقی فصل 5 است. تنشی که موسیقی بین صحنه‌ها ایجاد می‌کند کاملاً متناسب با ساختار روایی و روابط روانشناختی و ریتمیک بین شخصیت‌ها است.

یکی از مشخصات تکنیکال در روایت ساختار دراماتیک این سریال به این شکل است که سریال توانسته با تکنیکی منحصر به فرد که بر تدوین موازی استوار است با کات‌های متعدد و متناسب با ریتم و تمپوی روایت، روند طولانی در طول دو سرقت را به خوبی به تصویر بکشد و حس مستندگونه‌ی خوبی را برای درک زوایای پنهان ذهنی شخصیت‌ها را به بیننده انتقال دهد.

بیشتر بخوانید:

تحلیل روانشناختی – ایمان در گیر و دار احساس

تحلیل فصل 5 سریال مانی هیست
تحلیل فصل 5 سریال مانی هیست, تحلیل فصل آخر Money Heist

“تو ایمان ما هستی… وقتی همه چیز نزدیک به انتها می‌شود، ما تو را داریم.”

این دیالوگ، همان چیزی است که توکیو، که هنوز به عنوان صدا و روح در لابلای فضای دراماتیک یکسان شخصیت‌های سریال مانی هایست است، در یک سکانس فلش بک پر احساس و زیبا در قسمت ماقبل آخر فصل 5 سرقت پول پارت 2، به پروفسور می‌گوید.

طرفداران این سریال از نتفلیکس، یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های تاریخ پخش‌کننده، دقیقاً می‌دانند که چرا او چنین احساسی دارد و احساسات او چگونه احساسات همه اعضای باند – و تماشاگران را منعکس می‌کند.

سکانس مذکور و خلاصه رابطه شخصیت متوفی از رابطه باند او با مغز متفکر دزدی بانک اسپانیا – توکیو می‌گوید… “تو استاد توهم هستی!” نه تنها نهایت ابعاد پیچیده‌ی شخصیت پروفسور را برای ما آشکار می‌کند، بلکه به ما می‌گوید که این دزدها چه کسانی هستند. هنگامی که امید شروع به کاسته شدن می‌کند و همه راه‌های فرار مسدود به نظر می‌رسند، اعتماد آنها به رهبر متزلزل اما وقی‌تر از قبل می‌شود. تضادی که حقیقت توهم امید به زندگی را برای ما آشکار می‌کند.

پروفسور، در چرخش ذهنی و عاطفی پیش از اوج، بر ماهیت “توهم آمیز” طلا به عنوان یک ذخیره ملی و شاخص رفاه اقتصادی تاکید می‌کند. دزدی، عصیان این باند است که معتقدند ثروت یک ملت، متعلق به سیاستمداران و بانک‌ها نیست… بلکه متعلق به مردم است.

از آنجایی که به موضوعاتی می‌پردازد که به راحتی می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد، عطف ساختار روایی سریال به هیچ وجه دور از دسترس به نظر نمی‌رسد، که توضیح می‌دهد که چرا سرقت پول یک پدیده جهانی بزرگ است.

بیشتر بخوانید:

Money Heist با سبکی ساختارش را شکل می‌دهد و مسیر هیجان‌انگیز خود را تا پایان به تلخ‌ترین اما شیرین‌ترین طریق ادامه می‌دهد، که مانند هر چیز دیگری که پیش از این اتفاق افتاده است، یک ضربه بزرگ و شگفت‌انگیز عظیم ارائه می‌کند. همانطور که گفتیم، پایان شیرین است، زیرا اوج داستانی را نشان می‌دهد که در آن چهره‌های کلیدی هرگز دغدغه‌ی خاصی را درون خود حس نمی‌کنند و گویا به رهایی کامل از دنیا و آخرت رسیده‌اند.

فشار ذهنی در انتهای سرال بر این باند، نه تنها از سوی ارتش و پلیس، بلکه از سوی دو دزد غریب اما آشنا نیز افزایش می‌یابد. رویارویی نهایی میان سرجیو مارکینا با نام مستعار پروفسور (آلوارو مورته) و سرهنگ لوئیس تامایو (فرناندو کایو) که وظیفه پایان دادن به سرقت و تضمین طلا در بانک اسپانیا را بر عهده دارد، بر بازی‌های ذهنی متمرکز است که ریسک‌ها را افزایش می‌دهد و تلفات زیادی را به همراه دارد.

باید بگوییم که آن چیزی که در لابلای روابط بین شخصیت‌های سریال مانی هیست در فصل آخر رد و بدل می‌شود، فقط حس خطر نیست، غم و اندوه و تردیدهای بین فردی زیادی وجود دارد که باند دزدان باید با نزدیک شدن به پایان سفر خود با آن دست و پنجه نرم کنند.

تحلیل فلسفی – پیروزی ایدئولوژی

نقد فصل پنجم سریال مانی هایست
نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist, نقد فصل آخر سریال مانی هیست

این بار تضاد دائمی بین زمان و زندگی وجود دارد و این مفهوم چیزی است که ما برای اولین بار در طول ساختار روایی فصول مختلف سریال مانی هایست شاهد هستیم. معمولاً برای فرار تیم، ما با مفهوم ناپایدار زمان مواجه می‌شدیم، اما این بار همه چیز برای بقا اتفاق می‌افتد. اگر زیست هر یک از شخصیت‌های قهرمان سریال، متناسب با بقاء شکل نگیرد، ممکن است نتوانند به زندگی خود آن‌طور که باید ادامه دهند.

محوریت سریال Money Heist شخصیت‌های آن هستند. هر رویدادی را با خواسته‌های روانشناختی متناسب با زیست و گذشته‌ی هر شخص، اصول و قطب‌نمای اخلاقی می‌سازد. با ترکیب مفاهیم رمانتیک و عزم برای پیروزی همه چیز با درآمیختگی منطق و احساس شکل حقیقت را به خود می‌گیرد.

Money Heist سریالی است که صرفاً هیجان انگیز نیست. بینش‌هایی در مورد انسانیت، زندگی و راه‌های سرمایه‌داری در جهانی در چنگال دیوانگی مصرف‌گرایی جمعی ارائه می‌دهد. به اندازه کافی این مفاهیم در قسمت آخر پارت دوم فصل پنجم سریال مانی هیست همه چیز مشهود است که چگونه و بر چه اساس و نیتی تمرکز اصلی یک باند دزدی به رهبری شخصی بنام پروفسور، سمت و سوی ذوب 90 تن طلا را دارد.

بیشتر بخوانید:

در فصل 5، پول یک ایده‌ی زیرکانه، برای شرح آنچه که در جریان است، ارائه می‌دهد. با موفقیت همه چیز را در لابلای سیاست، جنون و بی عدالتی نظام اقتصادی بهم می‌بافد.

این مسئله با معنای دزدی مفهوم و در نهایت دراماتیک می‌شود. جنگ روانی با توهم انتهایی به یک نظام تبدیل می‌شود. فصل 5 هرگز درباره غارت طلا نبود. این بود که کدام ایدئولوژی پیروز می‌شود؟

چه کسی می‌تواند افکار عمومی را بیشتر منحرف کند؟ مقامات یا پروفسور؟ و به نظر این سیاست ساختاری در روایت، بزرگترین ترفندی بود که روی مخاطب تاثیر گذاشت. ما در مسیری از فرصت‌طلبان حریص که توسط یک نابغه رهبری می‌شد، هدایت شدیم تا در معرض دنیایی از اجتماع و یک پیشنهاد مشترک برای برچیدن نظام قرار بگیریم. پارت 2 فصل پنجم Money Heist درامی را در ذهن ما فرو می‌کند که می‌خواهد ما را در ناامیدی، امیدوار کند.

توکیو زنده است

تحلیل فصل آخر Money Heist
نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist, نقد فصل 5 سریال مانی هیست

توکیو مرده است؛ اما ما هنوز صدای او را می‌شنویم. او در نقاط مهمی در لابلای روایت ذهنی هر شخصیت، وارد می‌شود، مانند آنچه در تمام دوران دزدی پول انجام داده است، تا دیدگاه خود را در مورد آنچه بر روی صفحه آشکار می‌شود، بیان کند.

POV او آشکارا ابزاری برای توصیف دزدی مداوم، سال‌ها برنامه‌ریزی و عواقبی که در انتظار آن‌ها است، کافی است. Money Heist با تداوم استفاده از زنده نگهداشتم حضور توکیو به‌عنوان ابزار اصلی داستان‌سرایی سریال، اهمیت توکیو را برای طرح داستان، برای دنیایی که در آن جریان دارد، و برای طرفداران سریال نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.

سوالات متداول درباره نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist

آیا توکیو واقعا مرده است؟

اگر در مقاله نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist به این سوال پاسخ دهیم، برای بسیاری از شما که سریال را ندیده‌اید همه چیز اسپویل خواهد شد. بنابراین از شما می‌خواهیم که خودتان سریال را تماشا کنید تا متوجه شوید.

آیا رافائل همچنان در تیم می‌ماند؟

جالب است که بدانید پروفسور چگونه از یک ذهن درخشان برای پیروزی تیمش استفاده می‌کند. مطمئناً وی تیم را ناامید نخواهد کرد. و در راستای همین انگیزه وجود پروفسور، رافائل می‌تواند گزینه شماره 1 حضور مطلق باشد.

چند قسمت در Money Heist فصل 5 پارت 2 وجود دارد؟

تنها 5 قسمت در Money Heist S5 V2 وجود دارد که می‌توانید آن ها را در نتفلیکس تماشا کنید و از دیدن جنگ برای بقاء لذت ببرید.


One thought on “نقد پارت 2 فصل 5 سریال Money Heist ؛ فهم توهم سرمایه‌داری !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *