نقد فیلم Encounter (برخورد 2021) ؛ خفقان لابلای حس بقاء

نقد فیلم Encounter در رابطه با هیجان دوران شکافِ فرهنگی و تهدید دائمی است که هرگز پایان نمی‌یابد. در ادامه با نوشتار تحلیل فیلم Encounter همراه فیگار بمانید تا در رابطه با فضای ناآرام این فیلم بیشتر برای شما بگوییم.

کارگردان مایکل پیرس در سال 2017 با خیره کردن همه با اولین فیلم ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک 2022 و بهترین فیلم های ترسناک بر اساس واقعیت) خود به نام Beast نامی برای خود دست و پا کرد.

اینبار او با فیلم Encounter به صندلی کارگردانی باز می‌گردد، فیلمی که ژانر درام و ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک 2021) را با علمی تخیلی (بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022) و تعلیق روانشناختی (بهترین فیلم های جنایی و معمایی 2022) در هم می‌آمیزد، وظیفه‌ای پیچیده که با بازی ریز احمد، نامزد اسکار اجرایی می‌شود.

نقد فیلم Encounter

خفقان لابلای حس بقاء

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم برخورد خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Encounter
نقد فیلم Encounter

در طرح فیلم Encounter، ما یک سرباز نیروی دریایی، مالک خان (احمد) را دنبال می‌کنیم که برای شناسایی خطرات و تهدیدها آموزش دیده است. اما اگر خطر تا حد ممکن رایج و شایع باشد، چه؟ مالیک اشکالات را می‌بیند. حشرات شیطانی یا به عبارتی حشرات بیگانه که می‌خواهند مردم را یکی یکی کنترل کنند.

مالک نمی‌تواند دنیا را در این مورد متقاعد کند و زنگ خطر را به صدا درآورد، اما او فقط می‌تواند سعی کند از دو پسرش در برابر تهاجم جهانی انگلی محافظت کند. اما اتفاقی که او به جریان می‌اندازد چیست؟ پسران را از خانه همسر سابق خود می‌رباید و…

بیشتر بخوانید:

تحلیل تکنیکی

نقد فیلم Encounter
نقد فیلم Encounter

یکی از نکاتی که Encounter بیشتر به آن توجه دارد، جهت‌گیری خوب آن است. پیرس به عنوان کارگردان موفق می‌شود که از همان ابتدای فیلم شما را در تمام معمای موجود در فیلم غوطه‌ور کند و بیننده را حقیقتا اسیر خود می‌کند. این فیلم دارای تعلیق فراگیر، صحنه‌های اکشن (بهترین فیلم های اکشن 2022) بدون زرق و برق اما قدرتمند، فیلمبرداری و موسیقی متن است که فضایی زیبا و دلهره‌آور به آن می‌بخشد.

ریتم فیلم برخورد صعودی است. همانطور که درباره رازهایی که شخصیت اصلی پنهان می‌کند بیشتر می‌آموزیم، علاقه‌مند به آنچه فیلم می‌تواند ارائه دهد هم می‌شویم. به نوعی می‌توان گفت که همه چیز در طول ساختار روایی در اوج می‌ماند. نکته خوب این است که در یک نقطه، فیلم موفق می‌شود به سؤالات پاسخ دهد.

فیلمنامه این فیلم توسط جو بارتون نوشته شده است و اکتاویا اسپنسر بازیگر برنده اسکار نقش مکمل را ایفا می‌کند. علاوه بر احمد، بازیگران کودک لوسیان-ریور چاوهان و آدیتیا گدادا نیز حضور پر رنگ و تاثیرگذاری را دارند.

همه چیز بعد از اینکه حشرات شروع به تسخیر انسان‌ها کردند، شکل و ساختار ویژه‌ای را به خود می‌گیرد. فضای غریبانه اما آشنا و پارانویایی (بهترین فیلم های فلسفی 2021 و بهترین فیلم ها و سریال های ذهنی) و  که Encounter ارائه می‌کند با استفاده از صدا و سایر تصاویر گرافیکی برای کمک به بیان آن داستان، بسیار تشدید می‌شود. سر و صدای حشرات، صداهای وزوز و تهدید دائمی و تقریباً نامرئی آنها تشدید می‌شود. زیرا مالیک باید به فرزندان خود (و ما بینندگان) بگوید وقتی این انگل‌ها برای تسخیر بدن یک زن می‌آیند در جهان چه اتفاقی می‌افتد.

همانطور که اشاره شد، یکی از نکات مهمی که در فیلم انگل محور Encounter (بهترین فیلم های ویروسی 2022 و 2021) وجود دارد، این است که همه چیز بسیار سریع اتفاق میافتد. در کمتر از 20 دقیقه ما شخصیت مالیک را با تمام گزارش‌های تهدید آمیز، همسر سابقش پیا (جانینا گاوانکار) و شوهر جدیدش و فرزندانشان، جی جوان (لوسیان-ریور چاوهان) و بابی (آدیتیا گدادا) و رابطه پیچیده‌ای که بین آنها وجود دارد، می‌شناسیم. پسرها پدرشان را مثل بت می‌پرستند و دلتنگ او می‌شوند. با این تفاسی آن‌ها پتانسیل این را دارند که دست به این ماجراجویی می‌زنند تا به پایگاهی برسند که دانشمندان و سایر محققان در این پروژه فوق‌مخفی دخیل هستند.

بعد از این آغاز پر هیجان و بسیار سریع که در آن ما با سرعت عجیبی در دل داستان پرتاب می‌شویم، وقتی پدر و دو پسرش در ماشین هستند، شروع به پرسشگری از خودمان و همچنین پسرها می‌کنیم که واقعاً چه اتفاقی در حال وقوع است.

چگونه حشرات وارد بدن می‌شوند؟ چگونه عمل می‌کنند؟ چگونه از خود محافظت کنیم؟ اصلا شانسی برای زنده ماندن وجود دارد. مالیک تمام این پرسش‌ها را در میانه راه، سحرگاه جواب می‌دهد و به بچه ها می‌قبولاند که مادر آنها به این بیماری غریب مبتلا شده و آنها در امان نیستند و نوید یک ماجراجویی بزرگ را می‌دهد، یک سفر خاص لابلای ساختار یک مأموریت مخفی که او درگیر آن است. بنابراین، او اوقات خوبی را برای پسران در کنار هم تضمین می‌کند.

«80/100 Variety | منتقد: تومیس لفلی»

منقد ورایتی در خصوص نقد فیلم Encounter گفته است که فیلم مواجهه دارای داستانی به شدت ساده و در عین حال، عمیقا فلسفی است. داستان فیلم با فیلم‌سازی درجه‌ یکی از سوی کارگردان و دیگر عوامل به نمایش گذاشته شده است.

بیشتر بخوانید:

تحلیل فیلم Encounter
تحلیل فیلم Encounter, نقد فیلم Encounter, بررسی فیلم Encounter

شیوه‌ای که مالک سعی می‌کند به فرزندانش اطمینان دهد به خوبی شخصیت پیچیده‌ای را که احمد برای این شخصیت خلق می‌کند، نشان می‌دهد، بالاخره ما می‌دانیم که واقعاً مشکلی پیش می‌آید، و چیزی که فقط یک سفر به نظر می‌رسد تبدیل به یک سفر بقا محور (بهترین فیلم های بقا و نجات) می‌شود، جایی که در یک زمان معین در لحظه‌ای از فیلم، قهرمان داستان ما دیگر نمی‌تواند سفر را شیرین نگهدارد و به پسرها درباره تهدیدهای مختلفی که در دنیای ما وجود دارد، آگاهی می‌دهد و برای دیدن اتفاقات بد، نیازی به شهاب‌هایی نیست که از فضا می‌افتند یا حشرات بیگانه.

کلیت ساختار روایی فیلم چیزی نیست که این پدر و پسرانش در طول مسیر تجربه می‌کنند، بلکه حضور پرشور پلیس، نژادپرستی در یک شهر بزرگ، و تفاوت‌های بسیار بین آن‌ها که مشهود است رنگ و لعاب دیگری را به فیلم می‌دهد.

اکتاویا اسپنسر زمان زیادی طول میک‌شد تا وارد داستان و فیلم شود، اما شخصیت او برای آشکار شدن داستان از اهمیت بالایی برخوردار است و اسپنسر واقعاً در اینجا به عنوان هتی نقطه قوت است.

داستان فیلم برخورد پر از لحظات کوچک است که نحوه روایت داستان را تغییر می‌دهد. باید فیلمی باشد که ذائقه مخاطب را به اشتراک بگذارد، زیرا بخش پایانی آن، دیدگاه ما را نسبت به شخصیت‌ها، داستان و هر آنچه در بین آن‌ها وجود دارد تغییر می‌دهد، با توجه به اینکه در طول ساختار روایی فیلم هرچه به انتها نزدیکتر میشویم، همه چیز دراماتیک‌تر هم می‌شود.

«80/100 The Hollywood Reporter | منتقد: لزلی فلپرین»

منتقد هالیوود رپورتر در خصوص نقد فیلم Encounter گفته است که فیلم مواجهه یا برخورد، اثری پر محتوا و مستحکم است. این فیلم به خوبی موفق شده تا داستان را به نمایش بگذارد و به طور همزمان، در چند سطح مختلف این کار را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

یک تهدید درونی با تغییر لحن

نقد فیلم Encounter
نقد فیلم Encounter, نقد Encounter

این فیلم به ما در مورد یک بیگانه در طول طرح خود می‌گوید. یک تهدید خارجی از فضا که بر ذهن مردم سراسر جهان تسلط (بهترین فیلم های آخرالزمانی 2022) یافته است. با این حال، جالب است که ببینیم داستان چگونه تهدیدات درونی شخصیت اصلی، مالک (ریز احمد) را به ما نشان می‌دهد، زیرا کم کم ما را به زیر سوال بردن هر اتفاقی سوق می‌دهد و آیا تصمیمات او درست است. یا نه.

یکی از نقاط ضعفی که می‌شود در فیلم حس کرد این است که فیلم در انتها از لحن علمی تخیلی و وهم آور خود (بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021) دور و به یک نوار پلیسی (بهترین فیلم های گانگستری و مافیایی 2022 و 2021) تبدیل می‌شود.

با این حال، Encounter موفق می‌شود یک داستان تعلیق محور جالب و بسیار جذاب را بین یک پدر و دو پسرش ارائه دهد، زیرا او در تلاش برای شکست دادن یک شر ناشناخته است در حالی که یاد میگیرد چگونه با اتفاقات درونی و بیرونی خود کنار بیاید و چگونه به دیگران اعتناد کند.

نتیجه گیری

یک فیلم هیجان انگیز و روانشناختی بسیار چشمگیر که عناصر علمی تخیلی و ترسناک (نقد فیلم های ترسناک) را با هم ترکیب می‌کند تا داستانی فراتر از سرگرم کننده بودن را به ما ارائه دهد، البته با پایانی طولانی و لحنی کاملاً متفاوت، و اجرای فوق العاده ای توسط ریز احمد.

و در انتها باید بگوییم که فیلم Encounter در مورد قدرت افراد بر یکدیگر، تأثیرات و انتخاب عمل درست در سخت ترین و سورئال ترین شرایط. تنها برخوردی که این شخصیتها دارند سنگینی اعمالشان و تأثیر آن بر خود و به ویژه دیگران است.

«67/100 Entertainment Weekly | منتقد: لیا گریبلات»

فیلم مواجهه خودش اصلا نمی‌داند که قصد بازگو کردن چه داستانی دارد و در چه ژانری قرار می‌گیرد. آیا داستان درام و خانوادگی است؟ آیا آخرالزمانی است؟ یا علمی – تخیلی است؟ با این حال، ریز احمد با نقش‌آفرینی برجسته خود توانسته تا فیلم را به دوش بکشد. اما نمی‌تواند به تنهایی تمام بار فیلم را حمل کند.

شما همراهان عزیز می‌توانید به بهترین فیلم های سال 2022 و 2021 از طریق مقالات زیر دسترسی پیدا کنید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Encounter سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *