نقد فیلم Mother Android (مادر اندروید 2021) ؛ بررسی فلسفی و ساختاری

مبارزه برای بقای انسان در پایان جهان با قیام مجموعه‌ای از هوش مصنوعی‌ها با فیلم مادر اندروید ذهن شما را درگیر می‌کند. با نوشتار نقد فیلم Mother Android همراه فیگار بمانید تا در رابطه با قدرت یک هوش مصنوعی برایتان بیشتر بگوییم.

این تریلر علمی تخیلی (بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022) توسط متسون تاملین نوشته و کارگردانی شده است و اولین کارگردانی خود را پس از نوشتن دیگر داستان‌های دیستوپیایی (بهترین فیلم های آخرالزمانی 2022) نزدیک به آینده از جمله رمان عاشقانه «ماهی کوچولو» و فیلم اکشن (بهترین فیلم های اکشن 2022) از نتفلیکس «پروژه قدرت» انجام داد.

در این فیلم، کلوئی گریس مورتز (آخرین بار به عنوان خلبان جنگ جهانی دوم در «سایه در ابر» دیده شد) و الگی اسمیت (از «Euphoria» و «The Hate U Give») بازی می‌کنند.

نقد فیلم Mother Android (مادر اندروید 2021)

بررسی فلسفی و روانشناختی

نقد فیلم Mother Android, تحلیل فیلم Mother Android
نقد فیلم Mother Android, تحلیل فیلم Mother Android

تحلیل ساختاری

مادر اندروید که در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد، جورجیا (کلویه گریس مورتز) و دوست پسرش سم (الگی اسمیت) را در سفر خیانتکارانه‌شان برای فرار دنبال می‌کند، زیرا کشورشان در یک جنگ غیرمنتظره با هوش مصنوعی گرفتار می‌شود. چند روز مانده به تولد اولین فرزندشان، آنها باید با سرزمین No Man’s روبرو شوند – پایگاهی از قیام اندروید، به امید اینکه قبل از زایمان به امنیت برسند.

متسون تاملین همچنین یکی از فیلم‌نامه‌نویسان فیلم جدید برادران وارنر در فیلم بتمن (ایستراگ ها و نکات پنهان تریلر دوم فیلم The Batman و چرا در تریلر های The Batman ریدلر پنهان است ؟) است. کارگردان آن فیلم، مت ریوز، کارگردان «جنگ سیاره میمون‌ها»، همچنین به عنوان تهیه‌کننده در «مادر/اندروید» حضور دارد.

سال گذشته، تاملین با هالیوود ریپورتر درباره پیشرفت سریع خود در حرفه کارگردانی پس از تحصیل در AFI و کار به عنوان فیلمنامه‌نویس صحبت کرد. وقتی مدرسه فیلم را می‌گذرانید، قهرمانان خاصی در ذهن شما پرورانده می‌شود. و شما به نوعی می‌گویید:

اوه من می‌خواهم فیلم‌هایی مانند دیوید فینچر بسازم. من می‌خواهم فیلم‌هایی مثل پل توماس اندرسون بسازم. من می‌خواهم فیلم‌هایی مثل آوا دوورنی بسازم. سپس به این نقطه می‌رسید که شما متوجه می‌شوید که دنبال کردن مسیر آن‌ها، تنها کاری که قرار است انجام دهید نیست.

این افراد بسیار خوب هستند زیرا می‌دانند چگونه از ذهن خود با توجه به زیستشان و تجربه‌ی زندگیشان استفاده کنند.. فکر می‌کنم یکی از چیزهای شگفت‌انگیز در مورد دست کشیدن از کارگردانی و داشتن حرفه نویسندگی، این است که واقعاً به من اجازه می‌دهد صدایم را در صفحه پیدا کنم و به نقطه‌ای برسم که مردم بتوانند بخوانند.

فیلمنامه تاملین برای اختلاط همه چیز، معرفی شخصیت‌های جدید و چرخش‌های روایی شایسته تقدیر است. اما قانع‌کننده نیست و علیرغم بازی‌های خوب در طول ساختار روایی فیلم، شخصیت‌ها فاقد عمق عاطفی برای رسیدن به یک پایان پر از اشک و دردناک هستند.

تاملین با هدف چیزی فراتر از یک ژانر در سینما، اجازه می‌دهد تا تنش را بدون اینکه واقعاً پیام انسان‌گرایانه جهانی را نشان دهد، به شما منتقل کند. که در نهایت باعث می‌شود این فیلم در ابتدا یک ژانر خاص، منحصر به فرد و سپس تا حدودی ناامیدکننده را رائه می‌دهد که ادعاهای آن خارج از تصورات آقای کارگردان است.

با این وجود، فیلم مادر اندروید پیرامون حال و هوا و فضاسازی‌های خود به خوبی ساخته شده و مدبر است؛ درواقع به خوبی از فضاهای تاریک اما رنگی ماساچوست برای ایجاد یک پرتره با پتانسیل بالا از دنیای مدرن که تنها در چند ماه به شدت مفهومی متضاد را به شما القاء می‌کند، استفاده می‌کند.

تحلیل فلسفی فیلم مادر اندروید

بررسی فیلم مادر اندروید, تحلیل مادر اندروید, نقد مادر اندروید
بررسی فیلم مادر اندروید, تحلیل مادر اندروید, نقد مادر اندروید

انسان‌ها میل غیرقابل کنترلی به قدرت، حکومت، فرمانروایی و بردگی دارند. در ابتدا برای انجام وظایف روزانه خود همنوعان خود را به بردگی می‌گرفتیم. بعدها، وقتی قوانین تغییر کردند، ما ماشین‌هایی را اختراع کردیم تا وظایف خود را به عهده بگیرند.

امروز ما ماشین‌های نگهبانی با هوش مصنوعی داریم که می‌توانند در هر لحظه شورش کنند. نابودی در آستانه ماست، و مادر اندروید فقط تصویری ظریف از وحشتی است که در انتظار ماست. این فیلم داستانی دارد در مورد مادری که برای نجات فرزند متولد نشده خود با ارتشی از اندرویدها مبارزه می‌کند.

همانطور که گفته شد مادر اندروید، یک فیلم علمی تخیلی (بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021) هیجان‌انگیز به نویسندگی و کارگردانی متسون تاملین، جامعه‌ای تخیلی (بهترین فیلم های آخرالزمانی 2021) را دنبال می‌کند که در آن روبات‌های انسان‌نما یا اندرویدی‌هایی که به‌عنوان کارگران خانه طراحی شده‌اند علیه اربابان خود شورش می‌کنند.

پس از یک انفجار پالس الکترومغناطیسی، اندرویدها به نگهبان تبدیل می‌شوند و شورش می‌کنند. آنها شروع به کشتن مخترعان خود می‌کنند، انسان‌هایی که با آنها مانند برده رفتار می‌کردند. و در مرکز درام مادری به نام جورجیا اولسن قرار دارد که داستان بقای خود و افرادی را که در عذاب پس از آخرالزمانی (بهترین فیلم های پسا آخرالزمانی 2021) از دست داده است را روایت می‌کند.

اندرویدها چه می‌خواستند؟

نقد فیلم Mother Android, تحلیل فیلم Mother Android, بررسی فیلم مادر اندروید, تحلیل مادر اندروید, نقد مادر اندروید
نقد فیلم Mother Android, تحلیل فیلم Mother Android

وقتی جورجیا با آرتور در جنگل آشنا شد، به او گفت که یک برنامه‌نویس در Raster Robotics است. اما او دروغ می‌گفت. او یک ربات نگهبان در لباس مبدل بود که می‌خواست بوستون مستحکم را زیر پا بگذارد و EMP را غیرفعال کند تا ربات‌ها بتوانند شهر را تسخیر کنند و انسان‌ها را در مسیرشان نابود کنند.

آرتور یک شخصیت مهم در مادر اندروید بود زیرا ما ریشه همه علل را از طریق او درک کردیم. در این فیلم، دانشمندی، موجودات مصنوعی به نام روبات را با اجزای گوشتی و خونی زنده می‌سازد، بسیار شبیه به اندرویدهای به تصویر کشیده شده در فیلم.

آرتور بر این باور بود که این دانشمند دارای یک عقده خدامحور است، بنابراین او این روبات‌ها یا “Roboti” را ایجاد کرد که به عنوان استاد به او خدمت می‌کردند. اما چون شاهد شورش روباتی‌ها بودند، اختراعات خود او دلیل انقراض زندگی بشر شد.

در زندگی واقعی، انسان‌ها بارها و بارها همین اشتباه را حول غرور خود مرتکب می‌شوند. آنها اندرویدهای خانگی را برای خدمت به نفس خود ایجاد کردند. آرتور به طور مداوم بر کلمات “خدمت” و “آسایش انسان” تاکید می‌کرد زیرا او ایده برده بودن انسان را رد می‌کرد. از این رو، ریشه انقلاب پایان دادن به گونه‌هایی بود که این بردگان اندرویدی را از روی طمع خود ساخته بودند.

مادر اندروید با یک افسر ارتش به پایان رسید که از جورجیا می‌پرسید که آیا می‌خواهد سربازان را به سمت پورتلند همراهی کند. ارتش در حال ایجاد یک پایگاه جدید در آنجا بود. جورجیا اکنون دنبال چیزی برای از دست دادن نبود، بنابراین در آغاز سفری جدید به سوی بقا تردیدی نداشت. شاید بشریت راهی برای مقابله با اندرویدها پیدا کند و برای ما هنوز زمان درک آن فرا نرسیده است؛ اما نزدیک تر از رگ گردن ما می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Mother Android سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *