نقد سریال دریای خاموش (The Silent Sea) ؛ کشف حیات تکثیر شونده

سریال دریای خاموش یا سریال The Silent Sea یک سریال کره ای معمایی علمی تخیلی از نتفلیکس است. سریالی که نشان می‌دهد در آینده، زمین در حال خشک شدن است. در نوشتار نقد سریال دریای خاموش به بررسی ساختاری و تکنیکی سریال دریای ساکت خواهیم پرداخت.

در طول ساختار روایی سریال دریای ساکت می‌فهمیم، سطح آب جهان 40 درصد از آنچه امروز ما انسان‌ها متوجه آن هستیم پایین آمده است و به نظر می‌رسد که فقط بدتر شود. ممکن است فکر کنید در مورد هیاهوهای پوچ که برای سریال Netflix Squid Game به جریان افتاد، برای این سریال هم قرار است اتفاق بیافتد.

نتفلیکس پیش از اسکویید گیم سریال ها و فیلم هایی از کره جنوبی را در برنامه قرار داده بود؛ احتمالاً با این فرض که سودآور نخواهند بود. که اخیراً این تفکر گویا تغییر کرده است. دیستوپیای بازی وحشیانه کودکان با سریال هیجان انگیز My Name دنبال شد و پس از آن با Hellbound به ژانر ترسناک روی آورد.

The Silent Sea، تولید بعدی این شرکت است که این بار با آمیزه‌ای از فضاهای علمی تخیلی (بهترین سریال های علمی تخیلی 2021)، رازآلود و هیجان انگیز سروکار داریم.

دانلود فصل 1 سریال The Silent Sea (دریای خاموش 2021)

نقد سریال دریای خاموش (The Silent Sea)

کشف حیاتِ تکثیر شونده

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد سریال دریای خاموش خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد سریال دریای خاموش
نقد سریال دریای خاموش

جیره‌بندی شدید آب در سراسر جهان اجرا شده است، زیرا کشورها برای یافتن پاسخ و راهکار تلاش می‌کنند. در میان این بحران، تیمی از فضانوردان و دانشمندان توسط دولت کره به پایگاهی قدیمی فرستاده می‌شوند تا نمونه‌ای را که می‌تواند بشریت را نجات دهد، بازیابی کنند.

اما چیزی مشکوک در این ماموریت وجود دارد. و دکتر سانگ، دانشمند ارشد خدمه، سؤالاتی دارد که هیچکس نمی‌خواهد به آنها پاسخ دهد. برای پیچیده‌تر کردن مسائل در ساختار روایی سریال دریای ساکت، آن پایگاه متروکه یا قدیمی محل زندگی یک ساکن مرموز می‌شود.

با توجه به موفقیت بزرگ سریال Squid Game که هنوز در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد، The Silent Sea می‌تواند تریلر جدی بعدی نتفلیکس باشد که باید تماشا کرد. در حالی که این تریلر ممکن است حکایت از داستانی هیجان انگیز از بقا در خلاء داشته باشد. واقعیت در این سریال جدید کره‌ای بسیار متفاوت است. در ادامه نقد سریال دریای خاموش همراه ما باشید.

رازهایی که در طول هشت قسمت تقریباً 40 دقیقه‌ای درباره یک ایستگاه فضایی و رویدادهای مربوط به تعطیلی آن فاش می‌شود، داستانی منحصر به فرد و جذاب را ایجاد می‌کند. مفاهیم علمی تخیلی درگیر در سرتاسر این مجموعه از منحصربفردترین مفاهیمی هستند که در این مدت دیده‌ایم. اصالت موجود در مفاهیم اصلی سریال به تنهایی ممکن است برای نگه داشتن برخی تا انتهای سریال کافی باشد.

تحلیل ساختاری روایت

نقد سریال دریای خاموش
نقد سریال دریای خاموش

پیچیدگی ساختار روایی داستان با باز شدن گره‌ها شکل می‌گیرند، این گره‌ها بیننده را نیز درگیر خود نگه می‌دارند، زیرا به سرعت مشخص می‌شود که آنچه ظاهرا می‌فهمند همه آنچیزی نیست که باید بدانند.

این پیچ و تاب‌ها تا آخرین قسمت با ریتم ثابتی ادامه می‌یابد. واقعیت این است که هیچ‌یک از پرسش‌های مطرح شده در طول ساختار روایی داستان سریال دریای ساکت هیچ‌وقت اضافی حس نمی‌شوند.

با توجه به خلاصه داستان این سریال، می‌توان انتظار داشت که قسمت اول قبل از خروج خدمه اتفاق بیفتد. در واقع در این قسمت برخی از لحظات آموزشی که در آن خدمه با یکدیگر رد و بدل می‌کنند اتفاق می‌افتد. این کار ابعاد اصلی شخصیت‌ها را آشکار می‌کند.

درواقع در 20 دقیقه ابتدایی از قسمت اول، خدمه در فضا هستند و با اولین خطرات خود روبرو می‌شوند. این نکته باعث می‌شود که بیننده کمی با این شخصیت‌ها آشنا شوند و همچنین بیننده تحت شرایط نامتعارف شخصیت‌ها را می‌شناسد، بدون در نظر گرفتن شخصیت اصلی.

سریال در این لحظات بر آنچه در حال رخ دادن است تمرکز می‌کند. نکته بسیار مهمی که در ساختار روایی این سریال وجود دارد این است که فقط و فقط ابن شخصیت اصلی سریال، دکتر سانگ است که ما به عنوان بیننده عمیقاً به انگیزه‌ها و گذشته او ورود پیدا می‌کنیم. در ادامه نقد سریال دریای خاموش همراه ما باشید.

مدیریت تنش

تحلیل سریال دریای خاموش, بررسی سریال دریای ساکت
تحلیل سریال دریای خاموش, نقد سریال دریای خاموش

با وجود رمز و راز زیادی که در انتظار قهرمانان سریال است، فیلمبرداری باید نقش خود را برای مدیریت تنش برای ساختن لحظات حساس انجام دهد. وقتی عناصر روایت شکل منسجم خود را می‌گیرند، دریای خاموش یک معمای علمی تخیلی منحصر به فرد را برای بیننده‌اش دست و پا می‌کند، که پیچش‌های زیادی را در لابلای مفهوم اصلی به ارمغان می‌آورد.

نقاط تاریک ماه عامل حیات

هنگامی که گالیله تلسکوپ خود را اختراع کرد و به ماه نگاه کرد، نقاط تاریکی را روی سطح آن دید که به نظر او آب بودند. او از آن‌ها به عنوان “دریای خاموش” یاد کرد. در سال 1651، اخترشناسان جووانی باتیستا ریچیولی و جیووانی باتیستا ریچیولی آن را به “Mare Tranquillitatis” (یا دریای خاموش) تغییر نام دادند.

همیشه واقعیتی در داستان پنهان است. بر اساس اعتقاد این ستاره شناسان، چندین ماموریت برای یافتن آثار آب در ماه انجام شد. و این همان چیزی است که سریال کره جنوبی نتفلیکس دریای خاموش درباره آن است. کاوشگران فضایی امیدوارند آب را برای نجات نسل بشر از انقراض بیابند.

کارگردان چوی هانگ یونگ سریال دریای خاموش را از فیلم کوتاه خود که در سال 2014 منتشر شد اقتباس کرده است. همانطور که گفته شد این سریال روایت گروهی از کاوشگران فضایی را در یک ماموریت 24 ساعته در ماه می به تصویر می‌کشد.

آنها باید نمونه‌های آب ماه را از یک مرکز در ماه به نام ایستگاه تحقیقاتی Balhae Lunar بازیابی کنند. اما با ورود تیم به مرکز، رازهای زیادی کشف می‌شود که این ماموریت را پیچیده تر می‌کند. پس بیایید عمیق کاوش کنیم. در ادامه نقد سریال دریای خاموش همراه ما باشید.

خشم عادلانه‌ی توزیع آب

نقد سریال دریای خاموش, نقد سریال دریای ساکت
نقد سریال دریای خاموش, نقد سریال دریای ساکت

در آینده‌ای دیستوپیایی، رودخانه‌های شهرهای بزرگ در سراسر جهان به دلیل بارندگی کمتر یا بدون بارندگی خشک می‌شوند. این کشورها با کاهش سطح آب دریاها و افزایش مرگ و میر نوزادان روبرو هستند.

به دلیل کمبود آب، دولت کره جنوبی شروع به جیره‌بندی آب برای همه همتایان خود بر اساس رتبه آنها کرد. در این رتبه‌بندی مقامات آب بیشتری دریافت می‌کنند، که باعث خشم شهروندان عادی می‌شود که خواهان توزیع عادلانه آب هستند.

در میان چنین هرج و مرج، کیم جائه سون (هئو سونگ تائه)، یکی از مقامات سازمان فضایی و هوانوردی (SAA)، از دکتر سونگ جی آن (بائه دونا)، اختر زیست شناس که در HSRC کار می‌کند، ملاقاتی را ترتیب می‌دهد.


علاوه بر نقد سریال دریای خاموش در مطالب ذیل نیز همراه ما باشید:


خواهر بزرگ دکتر سانگ، سونگ وانکیونگ، قبلاً برای SAA کار می‌کرد و پنج سال پیش در ایستگاه بالهای پس از انتشار تشعشعات در داخل مرکز جان خود را از دست می‌دهد. مدیر چوی SAA یک ماموریت حیاتی را به دکتر سانگ پیشنهاد می‌کند که در آن او باید به ایستگاه بالهای برود. دکتر سانگ به امید یافتن پاسخی برای مرگ خواهر بزرگترش، این ماموریت را بر عهده می‌گیرد.

در مرکز SAA، دکتر سونگ با کاپیتان ماموریت ماه Balhae، Han Yoon-jae (Gong Yoo) و سایر اعضای تیم ملاقات می‌کند. کارگردان چوی به تیم اطلاع می‌دهد که آن‌ها باید یک نمونه ضروری را از ایستگاه متروگه Balhae در 24 ساعت بازیابی کنند تا اینکه دولت بتواند آن را برای همیشه تعطیل کند.

هنگامی که دکتر سانگ اطلاعات دقیق‌تری را در مورد “نمونه” درخواست می‌کند، کارگردان چوی و کیم از ارائه جزئیات بیشتر خودداری می‌کنند. دکتر سانگ به این نتیجه می‌رسد در کل این مصیبت چیزی اشتباه است، اما برای یافتن بقایای خواهرش، همراه با کاوشگران فضایی سوار شاتل فضایی می‌شود.

5 سال پیش در ایستگاه Balhae چه اتفاقی افتاد؟

تحلیل سریال دریای خاموش, بررسی سریال دریای ساکت
تحلیل سریال دریای خاموش, بررسی سریال دریای ساکت

به دلیل شرایط طولانی خشکسالی، بسیاری از کشورهای توسعه یافته به دنبال منابع فرازمینی در ماه شدند. با این حال، هنگامی که آنها نتوانستند هیچ نشانه‌ای از آب پیدا کنند، دانشمندان خود را بیرون کشیدند، اما کره جنوبی تسلیم نشد. یکی از دانشمندان ارشد آنها، سونگ وانکیونگ (خواهر سونگ جی آن)، آثاری عجیب و غریب را از “آب” را در ماه پیدا کرد.

مدیر چوی و SAA معتقد بودند که آب ماه به آنها برتری نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته می‌دهد. بنابراین، آن‌ها مخفیانه شروع به آزمایش آب ماه در ایستگاه Balhae Lunar کردند. با این حال، ساختار مولکولی آب ماه با ساختار آب زمین متفاوت است.

دکتر سانگ توضیح می‌دهد که حاوی نوعی ویروس فرازمینی است. هنگامی که آب قمری با یک میزبان زنده تماس پیدا کرد، شروع به تکثیر در داخل بدن میزبان کرد تا زمانی که میزبان زنده بود. به دلیل تکثیر بی‌رویه، آب ماه میزبان خود را کشت.


علاوه بر نقد سریال دریای خاموش در مطالب ذیل نیز همراه ما باشید:


پنج سال پیش، آب ماه به طور تصادفی در داخل ایستگاه Balhae نشت کرد. مقامات مجبور شدند ایستگاه را برای همیشه ببندند. آنها به دنیا دروغ گفتند که دانشمندان خود را به دلیل نشت تشعشع در داخل تأسیسات حبس کردند.

SAA نمی‌خواست اسرار (آزمایش‌های غیرانسانی) و اکتشافات آنها (Lunar Water و Lunar 073) در معرض دید جهانیان قرار گیرد. در ادامه نقد سریال دریای خاموش همراه ما باشید.

آب قمری چه بود؟

تاریخ انتشار فصل 2 سریال The Silent Sea ؛ بازیگران، داستان و موارد دیگر
نقد سریال دریای خاموش, نقد سریال دریای ساکت, نقد the silent sea

خواهر دکتر سانگ، سونگ وانکیونگ، آب را در ماه کشف کرد که او آن را «آب قمری» نامید. با این حال، پس از تعطیلی دائمی ایستگاه Balhae، سال‌ها تحقیقات و اکتشافات گم شدند. مدیر چوی و SAA از کاوشگران فضایی می‌خواستند نمونه‌هایی از آب ماه را به زمین برگردانند تا به تحقیقات خود ادامه دهند. آنها سعی کردند روش تکثیر آن را کنترل کنند تا آن را تجاری کنند و بشریت را نجات دهند.

دکتر هانگ و دکتر سانگ معتقد بودند که آب ماه در داخل بدن میزبان تکثیر می‌شود و موجب مرگ می‌شود. از نظر روحی نیز بر میزبان تأثیر می‌گذاشت، زیرا میزبان اغلب ستاره‌های دریایی را در اطراف خود می‌دید و احساس می‌کرد که در دریا غرق می‌شود که اراده آنها برای زندگی را خفه می‌کرد.


علاوه بر نقد سریال دریای خاموش در مطالب ذیل نیز همراه ما باشید:


اگرچه آب قمری بسیار مسری بود، اما اگر در دمای زیر 80 درجه سانتیگراد نگهداری شود، می‌توان اثربخشی آن را کاهش داد. به همین دلیل بود که آب ماه هرگز سطح ماه را ترک نکرد زیرا دمای پایین مولکول‌های آن را منجمد می‌کند.

اگرچه انسان‌های عادی نتوانستند تأثیرات آب ماه را حفظ کنند، یک کلون اصلاح‌شده ژنتیکی در ایستگاه باله وجود داشت که توانایی‌های مافوق بشری را از آن دریافت کرد. سونگ وونکیونگ قبل از مرگش پنج سال پیش پیامی رمزگذاری شده برای دکتر سونگ فرستاد. وانکیونگ می‌خواست جی‌آن خارق‌العاده‌ترین اختراع زندگی‌اش را بیابد، بنابراین این پیام با کد «لونا را پیدا کن»…

لونا 073 که بود؟

هنگامی که خدمه کاپیتان هان سعی کردند نمونه را بازیابی کنند، توسط یک مزاحم وحشی به نام لونا مورد حمله قرار گرفتند. در برخی موارد، دکتر سونگ متوجه شد که لونا یک دختر نوجوان است که روپوش آزمایشگاهی با برچسب نام سونگ وونکیونگ بر روی آن پوشیده است. او معتقد بود که راز پیرامون لونا به نحوی با خواهرش مرتبط است.

SAA می‌خواست راه‌هایی برای ایمن کردن آب ماه برای انسان بیابد و از این رو دانشمندان Balhae را مجبور کردند آزمایش‌های انسانی را آغاز کنند. سونگ وانکیونگ، نمی‌خواست به روح‌های بی گناه آسیب برساند.

بنابراین، سونگ وانکیونگ با کمک همجوشی سلولی و نوترکیبی ژنتیکی از خود کلون‌هایی به نام لونا ساخت و شروع به آزمایش روی آنها کرد. در ابتدا، تیم فقط با شکست مواجه شد که منجر به مرگ 72 لونا کلون شد، تا اینکه در نهایت، کلون 73 از اثرات لونا واتر جان سالم به در برد.


علاوه بر نقد سریال دریای خاموش در مطالب ذیل نیز همراه ما باشید:


سونگ وانکیونگ در آزمایش خود متوجه شد که ماهی می‌تواند از آب ماه زنده بماند. بنابراین او به طور ژنتیکی DNA یک ماهی و یک انسان را برای ایجاد Luna 073 ترکیب کرد. احتمالاً به همین دلیل، Luna 073 بر روی گونه‌هایش آبشش داشت. آب قمری همچنین توانایی‌های ویژه‌ای به Luna 073 داد. او توانایی‌های شفابخش‌طور باورنکردنی داشت و می‌توانست به سرعت حرکت کند.

می‌توان حدس زد که سونگ وانکیونگ به کارگردان چوی درباره بقای لونا 073 چیزی نگفت. او هرگز از خدمه نخواست که لونا را بیاورند. Song Wonkyung می‌خواست از Luna در برابر SAA محافظت کند و بنابراین یک پیام رمزگذاری شده برای دکتر Song ارسال کرد تا لونا را پیدا کند.

در لونا 073، دکتر سانگ نگاهی اجمالی به خواهرش دید و به همین دلیل تصمیم گرفت او را به هر قیمتی نجات دهد. در ادامه نقد سریال دریای خاموش همراه ما باشید.

ایستگاه Balhae چگونه غرق آب شد؟

تحلیل سریال دریای خاموش, بررسی سریال دریای ساکت, نقد the silent sea
تحلیل سریال دریای خاموش, نقد سریال دریای خاموش, بررسی سریال دریای ساکت

پس از نشت آب قمری در ایستگاه Balhae پنج سال پیش، آب رشد یک دانه را در داخل یک واحد ذخیره سازی تسریع کرد. هنگامی که آب با دانشمندان زنده محبوس شده در داخل تأسیسات تماس پیدا کرد، به طور غیرقابل کنترلی تکثیر و منجر به سیل شد.

می‌توان حدس زد که بذر، آب سیلاب را جذب کرده که منجر به رشد بوته‌ای گیاهان در داخل اتاقک ذخیره سازی داده‌های آزمایشگاهی اصلی می‌شود. در قسمت 5 دریای خاموش، لونا 073، به فضانوردی حمله کرد که خونش به آب قمری آلوده بود. خون انسان و همچنین گیاهان باعث سیل دیگری در واحد ذخیره‌سازی مخفی شد.


علاوه بر نقد سریال دریای خاموش در مطالب ذیل نیز همراه ما باشید:


ستوان Ryoo Tae-seok که برای RX کار می‌کرد، به خدمه خود خیانت می‌کند و نمونه‌های آب قمری را می‌دزد. او تمام دروازه‌ها را می‌بندد تا کاپیتان هان و سایر خدمه را به دام بیندازد. زمانی که فضانوردان سعی کردند از طریق تهویه هوا فرار کنند، ریو سیستم تصفیه هوا را فعال می‌‌کند.

دمای پایین سطح ماه، آب نزدیک واحدهای تخلیه را منجمد می‌کند. در نهایت آب ماه در کمترین زمان کل تأسیسات را زیر آب می‌گیرد و خدمه بازمانده مجبور شدند برای جان خود فرار کنند. در ادامه نقد سریال دریای خاموش همراه ما باشید.

تحلیل تکنیکی – حس گم شدن

خود طرح روایت سریال دریای ساکت در ابتدا چندان تخیلی به نظر نمی‌رسد. بار دیگر زمین در آستانه فروپاشی است، بار دیگر پاسخ در وسعت فضا جستجو می‌شود. چنین ماموریت‌های تبعیدی بین ستاره‌ای نقل داستان‌های علمی تخیلی (بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022) است. وقتی سفر دوباره در ماه به پایان می‌رسد، در نهایت می‌توان این سوال را مطرح کرد: چرا باید نگاهی به آن بیندازم؟

به زودی معلوم می‌شود که دریای خاموش در مسیری کمی متفاوت از بیشتر این ژانرها قرار می‌گیرد. خبر بد اول: کسانی که در درجه اول از چنین ماموریت هایی انتظار تصاویر بزرگ و تکنیک های خارق العاده دارند، در طول دیدن این سریال ناامید می‌شوند. سفر به ماه کوتاه است، در عوض، صحنه‌های زیادی در داخل ایستگاه وجود دارد که پر از رنگ‌های خاکستری و فضاسازی‌های پیچ در پیچ است.


علاوه بر نقد سریال دریای خاموش در مطالب ذیل نیز همراه ما باشید:


فلاش بک‌های متعددی که یون کیو پارک در فیلمنامه نوشته است تنوع بصری را تضمین می‌کند. در درجه اول باعث می‌شوند که شخصیت‌ها کمی پیچیده‌تر شوند و تاریخچه ای برای آنها فراهم کند. اما این مسئله واقعاً فایده ای ندارد، زیرا دریای خاموش تقریباً با کلیشه‌ها جلو می‌رود.

دریای خاموش موفق می‌شود شکلی از ترس خلق کند که واقعاً موذیانه است. ناگهان امید و وحشت به هم نزدیک می‌شوند. اما هنگامی که معما حل می‌شود، هیچ ایده ای وجود ندارد که با این عنصر چه باید کرد. در عوض، تلاشی برای ایجاد تنش توسط یک موجود ناشناخته در ایستگاه انجام می‌شود. که خیلی سطحی اتفاق می‌افتد.

سخن آخر

در پایان دریای خاموش، یک شاتل فضایی نجات به ماه رسید تا داک هونگ، لونا و دکتر سونگ را به زمین بازگرداند. بازماندگان با خیال راحت سوار شاتل شدند. دکتر سانگ احتمالاً پادزهری اختراع می‌کند تا آب ماه را برای انسان ایمن کند. آ

ب ماه دارای ظرفیت باورنکردنی برای تکثیر بود، بنابراین، پس از این اختراع تغییر دهنده حیات، سیاره زمین دیگر هرگز با کمبود آب مواجه نخواهد شد. شاید این پایان خوش بود، اما قطعا ما در فصل 2 شاهد درگیری ها و چالش های جدیدی خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال دریای خاموش سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


2 thoughts on “نقد سریال دریای خاموش (The Silent Sea) ؛ کشف حیات تکثیر شونده

    1. درود بر شما… خیلی خوشحال می‌شم نقدتون رو به سریال بنویسید و بخونیم تا لذت ببریم…

      “با وجود رمز و راز زیادی که در انتظار قهرمانان سریال است، فیلمبرداری باید نقش خود را برای مدیریت تنش برای ساختن لحظات حساس انجام دهد. وقتی عناصر روایت شکل منسجم خود را می‌گیرند، دریای خاموش یک معمای علمی تخیلی منحصر به فرد را برای بیننده‌اش دست و پا می‌کند، که پیچش‌های زیادی را در لابلای مفهوم اصلی به ارمغان می‌آورد.”

      همین یک پاراگراف می‌تونه نقد کاملی از سریال باشه که هم تکنیکال برای شما فضاسازی سریال رو تشریح می‌کنه… و هم از لحاظ روانشناختی به میزان و مهم بودن تنش روانی در کلیت ساختار روایی سریال اشاره می‌کنه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *