نقد فیلم Summer of 85 (تابستان ۸۵ 2020) ؛ فاجعه‌ای عاشقانه و دوست‌داشتنی

[yasr_overall_rating]قرار است به نقد فیلم تابستان ۸۵ ساخته فرانسوا اوزون ‌بپردازیم. در ادامه با فیگار باشید تا با بررسی و نقد فیلم Summer of 85 در رابطه با این فیلم بیشتر بدانیم.

در تابستان 85، الکسیس (فلیکس لوفور) پس از نجاتش از غرق شدن کشتی، دوستی عمیق، وسیع و جدیی را با دیوید 18 ساله (بنجامین ووازین) برقرار می‌کند. در مدت کوتاهی الکسیس با مادر خوش‌روی او خانم گورمن با بازی والریا برونی تدسکی ملاقات می‌کند و از این طریق وارد زندگی دیوید می‌شود.

در ادامه فاجعه ای خاص و منحصر به فرد و حتی ناب در ساختار روایت این فیلم شکل می‌گیرد و داستان به موازات خاطره آن تابستان و آن فاجعه و نتایج قضایی مرگی که خاطره را جاودانه می‌کند پیش می‌رود.

نقد فیلم Summer of 85 (تابستان ۸۵ 2020)

فاجعه‌ای عاشقانه و دوست‌داشتنی

نقد فیلم Summer of 85 ؛ نقد فیلم تابستان ۸۵ 2020
نقد فیلم Summer of 85 ؛ نقد فیلم تابستان ۸۵ 2020

پویایی بین شخصیت‌های اصلی درست و متناسب با ساختاری است که فیلم‌نامه پیشنهاد می‌دهد. یکی ساده لوح، دیگری زیرک که او را به دنیاهای جدید می‌کشاند. کمی شبیه پینوکیو و کندلویک اما بدون مفهوم اخلاقی آن شخصیت‌ها.

این دو بازیگر جوان و با استعداد شخصیت‌های خاص و در نتیجه مکمل خلق می‌کنند. الکسیس ساده لوح و مهار شدنی، دیوید پر هیاهو و مهار نشدنی که مثلاً شناختن و کمک به یک پسر مست در خیابان برایش مهم نیست.

بنابراین یک کاوش نفسانی نیز بین این دو اتفاق می‌افتد. دیوید در نگاه الکسیس “دوست رویاهای خود” می‌شود. شرایط با ورود کیت (فیلیپین ولگ)، دختری انگلیسی که برای کار آمده است و با آنها ارتباط برقرار می‌کند، خاص می‌شود. همچنین یک رابطه ظریف و مثمر ثمر با پروفسور جذاب الکسیس وجود دارد: آقای لوفر با بازی ملویل پوپو.

در ادامه والریا برونی تدسکی که مادری گیج، دلسوز و بیمار، هم برای پسرش دیوید و هم برای دوستش الکسیس است، یک زن داغدار می‌شود. همچنین والدین الکسیس، آقا و خانم رابین، با بازی ایزابل نانتی و لوران فرناندز از زوایایی می‌توانند جالب به نظر برسند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Cruella (کروئلا 2021)

نقد فصل اول سریال لوکی (2021 Loki) جدیدترین اثر مارول


فیلم حالتی نوستالژیک را القا می‌کند. لباس و بیش از همه موسیقی به دهه هشتاد ربط داده می‌شود. تابستان، ساحل و تقریباً تعطیلات، مسابقات موتور سیکلت، سوار شدن روی چرخ فلک ها و سایر عناصر بعد هیجان انگیز حافظه جوانی را کامل می‌کند که در فیلم تابستان ۸۵ شاهد آن هستیم.

نقد فیلم Summer of 85 ؛ نقد فیلم تابستان ۸۵ 2020
نقد فیلم Summer of 85 ؛ نقد فیلم تابستان ۸۵ 2020

این فیلم بر اساس کتاب رقص روی آرامگاه من تداعی کننده رویکرد اصلی به موضوع مرگ و یادآوری است که در اینجا به روشی غیرمنتظره انجام می‌شود. عمل “رقصیدن روی قبر” بیانگر یک عمل افراطی از عشق و آزادی در خارج از قراردادهایی است که با شور و اشتیاق نوجوانان دامن می‌زند که با گذشت زمان نسبتاً کمی اما به روشی شدید دلخراش تر می‌شود.

فیلمنامه ابتدا متمایز به نظر می‌رسد که بعداً برجسته و غافلگیر شود. موضوعی از ادبیات کلاسیک حتی مورد توجه قرار گرفته است که در آن دیدار با شخص مورد علاقه باید به یک لباس مبدل متوسل شود.

فیلم Summer of 85 برای کسانی که می‌خواهند یک داستان عاشقانه و مخلص را ببینند، که در اینجا به طور معمول مربوط به دو پسر است، و برای کسانی که می‌خواهند در درون خود به دنبال خاطره و آنچه با گذشت زمان می‌گذرد، توصیه می‌شود.

برخلاف خیلی از منتقدان شروع فیلم را بی‌نظیر می‌دانم و در جهت اهداف این فیلم. در همان آغاز، الکس در راهروهای دادگاه است و به بینندگان اعتراف می‌کند که دیوید را کشته است. این دقیقا چیزی است که باید، دقیقا همان چیزی است که در راستای یک داستان عاشقانه واقعی باید بیننده را مبرا کرد.

این مسئله فقط یکی از مفاهیم داستان است. الکس کسی را نکشته است. این عشق است که مفاهیم غلط خود را به دور می‌ریزد و شروع به نقاب برداشتن می‌کند تا کنش قاتل‌گری خود را به همگان با داد رسوایی به تصویر بکشد.

الکس حتی نمی‌تواند یک مگس را بکشد چه برسد به دیوید. دیوید در یک تصادف موتور سیکلت درگذشت و الکس فقط احساس مسئولیت می‌کند. او در زندان است زیرا خود را گرفتار رقصیدن بر روی قبر دوست پسر سابق خود کرده است.

نقد فیلم Summer of 85 ؛ نقد فیلم تابستان ۸۵ 2020
نقد فیلم Summer of 85 ؛ نقد فیلم تابستان ۸۵ 2020

بگذارید اینطور بگویم دقایق ابتدایی SUMMER OF 85 دقیقاً به ما می‌گوید که فیلم در مورد چیست. سازندگان فیلم تمایل دارند برای ارزش تکان دهنده‌ای که می‌خواهند به مفاهیم آن اشاره کنند، به این شکل ساختار خود را به تصویر بکشند.


بیشتر بخوانید:

نقد فیلم Censor (سانسور 2021)

نقد فصل اول سریال Sweet Tooth (دندان شیرین 2021)


اما فرانسوا اوزون بلافاصله خودش را از هرچیزی و از هر مسئله‌ای که در ذهن بیننده ساخته می‌شود رها می‌کند و به ما اطلاع می‌دهد – از طریق قهرمان داستان – انتظار مرگ را باید داشته باشیم، اما نه مرگ ساده‌ای که به همین راحتی برملا شده است.

داستان از انتها شروع می‌شود: به دنبال دستگیری الکسیس رابین (فیلیکس لوفور). ما درباره ماهیت دقیق جرم او محرم نیستیم، گرچه می‌توان حدس زد. روایت نثری او بیانگر یک گروتسک است. در یک فلش بک فوری، استاد ادبیات الکسیس، M. Lefèvre (ملویل پوپود) ​​مشاهده می‌کند که آداب و مفاهیم باستانی مربوط به زندگی پس از مرگ بر فرم نوشتن دانش آموز وی تأثیر می‌گذارد.

هیچ چیز انقلابی در مورد پسری نوجوان که با موضوعات بیمارگونه وسواس داشته باشد وجود ندارد، اما در این حالت ارزش آنچه پیش بینی می‌کنیم درک ما از بی گناهی او را از رنگ و لعابی که در ذهنمان باید به آن بدهیم کم نمی‌کند.

دیوید با محبت هایش حس آزادی را به خوبی جلوی دیدگانمان برملا می‌کند. از نظر عاطفی هم. این صفتی است که به راحتی می‌توان آن را به مرگ اخیر پدرش نسبت داد. دیوید از راه خود وارد می‌شود تا به یک مست سیاه و فضایی گروتسک آلود که چهره ای شبیه یک مجسمه هلنیستی دارد کمک کند. الکسیس از او می‌پرسد: “آیا این کار را برای هر پسری که در حال مرگ است انجام می‌دهی؟”

الکسیس علی رغم شیطنت هایش، خود را شیفته او میکند. آنها دور هم به کنش شاعرانه‌ای بنام رقص می‌پردازند. سینما اغلب بدن مرد را برای نشان دادن وحشی‌گری و حس اروتیک گونه به تصویر می‌کشد. اما فیلم تابستان 85 گونه ای دیگر از این شمایل را به دیدگان شما نزدیک میکند.

بدیهی است که SUMMER OF 85 از بسیاری از فیلم‌های New Queer Cinema در دهه 1990 تأثیر مستقیم می‌گیرد. متأسفانه، هیچ یک از نگرش ها یا مشاهدات آن برای انعکاس دهه های گذشته از این موج اساسی فیلم سازی، به بلوغ نرسیده است.

مادر دیوید (والریا برونی تدسکی) کاریکاتور یک زن میانسال در لابلای این بحران است. وقتی او به الکسیس فشار می آورد با شخصیت وی آشنا میشویم.

خود دیوید طعمه یک کلیشه رایج و آسیب رسان از دوجنسگرایان مرد میشود، گروهی که در حال حاضر برای نمایندگی در رسانه ها تلاش میکنند. عصیان او پس از مرگ پدرش تنها میتواند اخلاق خاکستری او را توضیح دهد.

نقد فیلم Summer of 85 ؛ نقد فیلم تابستان ۸۵ 2020
نقد فیلم Summer of 85 ؛ نقد فیلم تابستان ۸۵ 2020

او نه تنها بی ادب است. بین دوستداران جنسیت های مختلف در تردد است. تنها شخصیت زن با هر گونه ویرانگری کیت است (فیلیپین ولگ). به عنوان یکی از فتوحات دیوید که الکسیس را مورد تمسخر قرار می‌دهد، تحقیر.

در عوض، او برای آشفتگی درونی الکسیس چیزی بیش از یک تابلوی صدا استفاده کرده و خود را در معرض خطر قرار میدهد تا به او کمک کند. او به الکسیس توصیه میکند:

ما افرادی را که دوستشان داریم، در ذهن خود می‌سازیم.

با این دلهره به دیوید علاقه مند شده است. این فیلم به سختی درک سطحی ای از کیت به ما می‌دهد. در پی احساسات درگذشت تلگرافی دیوید، این سوال برای ما باقی مانده است که آیا لحظه های غم انگیز (یکی در سردخانه، دیگری در بالای قبر) به منظور از بین بردن تنش عاطفی، عمداً – و گاهی اوقات خنده دار – خراب شده اند؟

عوامل فیلم تابستان ۸۵ ؛ نقد فیلم Summer of 85

  • کارگردان: فرانسوا اوزون
  • تهیه‌کننده: اریک آلتمیر و نیکولاس آلتمیر
  • نویسنده: فرانسوا اوزون
  • بازیگران: ولری برونی تدسکی، ملویل پوپو و ایزابل نانتی
  • فیلم‌بردار: هشام الویی
  • تدوین‌گر: لوره گاردت
  • شرکت‌های تولید: Mandarin Films و Scope Pictures
  • توزیع‌کننده: Diaphana Distribution
  • تاریخ‌های انتشار: ۱۴ ژوئیه ۲۰۲۰ (فرانسه)
  • مدت زمان: ۱۰۰ دقیقه
  • کشور: فرانسه و بلژیک
  • زبان: فرانسوی

بیشتر بخوانید:

نظر خود را در خصوص بررسی و نقد فیلم تابستان 85 با فیگار در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید. نظرات شما موجب خرسندی و بهبود نوشتار ما خواهد شد.


2 thoughts on “نقد فیلم Summer of 85 (تابستان ۸۵ 2020) ؛ فاجعه‌ای عاشقانه و دوست‌داشتنی

  1. سلام من این فیلم رو بدون سانسور دیدم کاری به نوع و جنس فیلم ندارم فقط اونچه که برام با دیدن این فیلم سواله علت قطع ارتباط دیوید با الکس بوده ؟ یعنی رابطه دیوید با الکس یک خوشگذرونی موقت بوده همونطور که در فیلم خودش گفت !!! اگه اینطور بوده چرا دنبال الکس با موتور رفته ؟؟ و جوری جریان رو برای مادرش بازگو کرده انگار الکس مقصر مرگش خواهد بود!!!
    نظرتون چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *