نقد فیلم Two 2021 ؛ بقاء در چنگال دوگانگی تجربه‌ی نیاز

Two فیلمی به کارگردانی مار تارگارونا با فیلمنامه ای از کوکا کانالز، کریستین مولینا است. در ادامه با نوشتار نقد فیلم Two 2021 با فیگار بمانید تا به بررسی این اثر خاص بپردازیم.

مسئولیت این فیلم بر عهده کمپانی سازنده Rodar y rodar است و بازیگران ستاره، پابلو درکی و مارینا گاتل را به عنوان قهرمانان این فیلم بر عهده دارند. Dos چهارمین فیلم بلند مار تارگارونا تهیه کننده و کارگردان کاتالونیایی است که برای اولین بار در سال 1996 پشت دوربین رفت و فیلم Mor, vida meva را کارگردانی کرد. او فیلم Kidnapping را در سال 2016 و در سال 2018 فیلم عکاس ماوتهاوزن را کارگردانی کرد.

نقد فیلم Two 2021

بقاء در چنگال دوگانگی تجربه‌ی نیاز

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم Two 2021 خواهیم خواند به شرح زیر است:

زمانی که صحبت از سینمای خارق‌العاده می‌شود، اسپانیا با نمونه‌های مهمی مانند O Orfanato، Os Olhos de Julia و O Corpo، کشوری بسیار سنتی است. این سه فیلم توسط مار تارگرونا تولید شده‌اند که در کارنامه کاری خود چندین فیلم را کارگردانی کرده است و در Dois یا فیلم Two به آن موقعیت بازگشته است، یک فیلم ترسناک فیزیکال (بهترین فیلم های ترسناک نتفلیکس 2022) که اخیراً وارد کاتالوگ نتفلیکس شده است.

ساختار روایی – علت حضور

نقد فیلم Two 2021, داستان فیلم دو, بررسی فیلم Two 2021, تحلیل فیلم Two 2021
نقد فیلم Two 2021

فیلم Two 2021 با تنها ۷۱ دقیقه زمان، وقت خود را تلف نمی‌کند و بیننده را از همان لحظه اول وارد داستان می‌کند. دو غریبه را می‌بینیم که روی یک تخت، در اتاقی به خوبی تزئین شده، روی یکدیگر از خواب بیدار می‌شوند و وقتی می‌خواهند حرکت کنند، در ناحیه شکم احساس درد می‌کنند.

او سارا (مارینا گاتل) است، او دیوید (پابلو درکی) است و به نوعی آنها به هم دوخته شده‌اند. منطق، علم؟ هیچ‌کدام از اینها نیست، به یاد داشته باشید که فیلم فقط یک ساعت طول می‌کشد و ما بدون طولانی شدن فیلمنامه در توضیحات، عملاً در لابلای ساختار روایی فیلم غرق می‌شویم.

خلاصه داستان فیلم دو تقریباً به طور کامل در یک اتاق بسته اتفاق می‌افتد، جایی که سارا و دیوید باید راهی برای فرار بیابند در حالی که سعی می‌کنند خود را از یکدیگر رها کنند. این مسئله مانند یک اتاق فرار غریب است، جایی که زندانیان باید سرنخ‌هایی را در محیط پیدا کنند که به آنها کمک کند تا از آن خارج شوند. البته، یک نفر در حال تماشای آن‌ها است و هر بار که چراغ‌ها خاموش می‌شوند، چیزی تغییر می‌کند: مثلاً مسکن، آب و غذا (غذای مورد علاقه آن‌ها).

علاوه بر سرنخ‌های فیزیکی که ممکن است در اتاق ظاهر شوند، سارا و دیوید همچنین درباره دلیل حضورشان در اتاق حدس می‌زنند. این دو همدیگر را نمی‌شناسند و ظاهراً هیچ وجه اشتراکی ندارند جز اینکه دو نفر تنها هستند که از تنهایی متنفرند.

سارا متاهل است و زندگی سختی را سپری نکرده است، اما آسیب پذیری‌های خود را دارد. دیوید در یتیم خانه‌ها بزرگ شده، در بخش فقیرنشین شهر زندگی می‌کند و در بندر کار می‌کند. او مشکوک است، در حالی که آرام‌تر و منطقی‌تر است. این دو از برخی اطلاعات در مورد زندگی شخصی خود صرف نظر می‌کنند. آیا خودشان مقصر بودند که گرفتار شده‌اند؟ آیا مسئله انتقام است؟

تحلیل تکنیکی – بوسه نوعی فرار

توسعه شخصیت در فیلم دو برای به جریان انداختن داستان ضروری است. تنها با دو نفر که در یک محیط محبوس شده اند، ما در حال پرده برداری از هر مکاشفه جدید همراه با این دو نفر هستیم. ما در راستای ساختار روایی این فیلم اسپانیایی (بهترین فیلم های اسپانیایی و بهترین سریال های اسپانیایی) شاهد موقعیت‌هایی که پوچ هستند یا در ابتدا معنی ندارند هستیم، اما همه‌ی این موقعیت‌های به ظاهر پوچ به ما یادآوری می‌کنند که سارا و دیوید هر چقدر هم که وضعیت عجیبی داشته باشند، انسان هستند. ادرار کردن یک عمل شرم آور است، اما باعث خنده آنها نیز می‌شود. و در برخی از موقعیت‌ها بوسه نوعی فرار است.

زیبایی پلان‌ها غیرقابل انکار است. دوربین روی چهره دو شخصیت اصلی به شکل سیالی در حرکت است و بدون شک دلیلی برای ادامه تماشای هر بیننده‌ای می‌شود. جلوه‌های صوتی و موسیقی متن نیز مهم هستند، زیرا اگرچه گاهی اوقات آنها را در نظر نمی‌گیریم، اما همیشه وجود دارند و به آنچه در داستان اتفاق می‌افتد کمک می‌کنند.

تحلیل فلسفی – تولد مداوم

نقد فیلم Two 2021, داستان فیلم دو, بررسی فیلم Two 2021, تحلیل فیلم Two 2021
نقد فیلم Two 2021, داستان فیلم دو, بررسی فیلم Two 2021, تحلیل فیلم Two 2021

همانطور که گفته شد، Two یک فیلم ترسناک بدنی یا فیزیکال (فیلمهای ترسناک) است. پیوستن اجساد سارا و دیوید به طرز غریب اما آشنایی با فضاسازی‌های اروتیک در پلان‌های باز نشان داده می‌شود. صحنه‌های دردناکی وجود دارد که در آن این دو سعی می‌کنند از هم جدا شوند یا حداقل خود را از موقعیت کنونی به موقعیت بعدی رها کنند.

بیشترین تمرکز روی عملکرد گاتل و درکی است، بیشتر از زخم‌های آنها، نحوه حرکت آنها برای تامل برنامه‌ریزی شده است. این دو باید یاد بگیرند در حالی که با هم هستند راه بروند، بلند شوند یا دراز بکشند، آن‌ها باید یاد بگیرند درد بکشن و در جریان باشند، باید بفهمند که در جریان زندگی باید درد خودآگاه را زیست کنند. اما با گذشت زمان همه چیز آسان تر و عادی می‌شود. گویا باری دیگر چسبیده بهم متولد شده‌اند. یا شاید باید تولد مداوم را با مفهوم نوستالژی به مثابه درد تجربه کنند.

کشف دیگری در این فیلم شگفت انگیزتر از هرچیزی عمل می‌کند. شخصی دو انسان را به هم دوخته است. اما چه کسی می‌توانست کاری به این وحشیانه انجام دهد؟ و برای چه هدفی؟ آن دو ناامید نه تنها باید پاسخی پیدا کنند، بلکه باید راهی برای خروج از اتاق نیز پیدا کنند. کار آسانی نیست، زیرا به دلیل پیوند محکمی که دارند، به سختی می‌توانند بدون درد حرکت کنند…

در مورد تریلر فیلم دو نتفلیکس، کنار آمدن با یک محیط بزرگتر برای شخصیت‌ها دشوار است. از این گذشته، آنها به هم دوخته شده اند، بنابراین هر مرحله به یک چالش تبدیل می‌شود. این مسئله ممکن است برخی را به یاد سریال ترسناک جنجالی Human Centipede بیاندازد که در آن برخی از شخصیت‌ها نیز برخلاف میل خود به هم دوخته شده اند.

با این حال، در حالی که در اوایل مشخص می‌شود که چه کسی پشت کل ماجرا است، حدس و گمان پایش را به وسط می‌کشد. این فیلم اسپانیایی هر از چند گاهی فرضیه‌هایی را مطرح می‌کند، اما قانع کننده نیستند. زیرا حتی اگر کسی پیدا شود که با یکی از این دو نفر کار وحشتناکی انجام دهد، دومی چه نقشی دارد؟ جایی که هیچ ارتباطی وجود ندارد – غیر از بخش فیزیکال – هیچ توضیحی وجود ندارد.

سخن آخر

بزرگترین مشکل فیلم دو، افشاگری آن است. برای چنین توطئه پوچی، کشف نهایی غیرعادی و تا حدودی ناامید کننده است. حتی یک پیچش دیگر در چند دقیقه آخر وجود دارد، اما کمک زیادی به بهبود این تصور نمی‌کند. با این حال، سفر سارا و دیوید به نقطه‌ای خاص از تولد دوباره برای سرگرم کردن و معرفی ایده دوگانگی کافی است که چگونه همه ما برای زنده ماندن به یکدیگر نیاز داریم. دوس فیلمی است که عاشقان تریلر از مشاهده، تحلیل و حتی بررسی معنای آن در زمینه‌های خاص لذت خواهند برد.

عوامل

  • بازیگران: پابلو درکی (دیوید)، مارینا گاتل (سارا)، آنا چینچو سرانو (ریتا) و کاندیدو اورانگا (اسکار)
  • سال: 2021
  • مدت زمان: 70 دقیقه
  • کشور اسپانیا
  • کارگردان: مار تارگرونا
  • فیلمنامه: کوکا کانال، کریستین مولینا، مایک هاستنچ
  • فیلمبردار: رافا لوچ
  • موسیقی: دیگو ناوارو
  • ژانر: هیجان انگیز

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Two 2021 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *