نقد و بررسی فیلم Choose Or Die ؛ بی‌سروته

فیلم Choose or Die اثری است در ژانر ترسناک و رازآلود درباره یک بازی خطرناک کامپیوتری. در ادامه با نقد و بررسی فیلم Choose or Die با ما همراه باشید.

فیلم تازه منتشرشده Choose or Die جدیدترین اثر پخش‌شده نتفلیکس ( بهترین فیلم های نتفلیکس 2022 ) است. باوجوداینکه تنها چند روز از انتشار آن می‌گذرد اما نمرات آن با سرعت زیادی درحال سقوط است.

نقد و بررسی فیلم Choose or Die

بی‌سروته

تحلیل فیلم Choose or Die
نقد و بررسی فیلم Choose or Die, تحلیل فیلم Choose or Die

در این متن با تحلیل فیلم Choose or Die دلایل ضعیف بودن این فیلم را بررسی خواهیم‌کرد.

نگاه کلی

بررسی فیلم Choose or Die
نقد و بررسی فیلم Choose or Die, بررسی فیلم Choose or Die

فیلم Choose or Die فیلمی است در ژانر ترسناک ( بهترین فیلم های ترسناک نتفلیکس 2022 ) و رازآلود که نه موفق است ترسناک باشد و نه معما و رازی در آن وجود دارد.

داستان فیلم Choose or Die مربوط به یک بازی نفرین‌شده است. این بازی که معلوم نیست از کجا و چگونه آمده و چگونه عمل می‌کند باعث زجرکشیدن و آزاردیدن بازیکنانش می‌شود.

بعداز اجرای بازی شما هیچ راه برگشتی ندارید. بازی به‌گونه‌ای طراحی شده که بازیکن را در دوراهی های سخت قرار دهد و اورا مجبور به انتخاب کند. اگر بازیکن از انتخاب یکی از دو گزینه پیش روی خود خودداری کند در این‌صورت خواهد مرد. اسم فیلم هم از همین ویژگی بازی گرفته شده است. Choose or Die انتخاب کن یا بمیر.

احتمالا شماهم درست مثل من با خواندن خلاصه داستان فیلم Choose or Die هیجان‌زده شده‌اید و انتظار دارید که با این داستان خوب و هیجان‌انگیز حسابی کیف کنید.

اما فیلم ابدا موفق نیست حتی ذره‌ای از جذابیت داستان روی کاغذ را به اجرا درآورد.

ایده و پتانسیل خوب

نقد فیلم ترسناک Choose or Die
نقد و بررسی فیلم Choose or Die, نقد فیلم ترسناک Choose or Die

فیلم Choose or Die از آن دسته از فیلم‌هایی است که ایده و پتانسیل خوبی داشت. این فیلم می‌توانست به فیلمی سراسر هیجان تبدیل شود که مخاطب را میخکوب کند.

داستانی که فیلم Choose or Die تعریف می‌کند درمورد یک بازی ترسناک شیطانی است که ذاتا موضوع جذابی است. در گذشته فیلم‌هایی مثل Ready or Not با همین ایده اما غیرکامپیوتری. و یا در دسته بازی‌های کامپیوتری شیطانی فیلمی مثل فیلم Nerve ساخته شده‌اند. اما هردو کیلومترها از از این فیلم جلوتر هستند.

فیلم Choose or Die با بدسلیقگی تمام در نطفه خفه شده‌است. درست از جایی که تیم سازنده فیلم شروع به نوشتن فیلمنامه کرده‌اند. آن‌ها فیلم را تبدیل به اثری غیرقابل‌تحمل کرده‌اند که تماشای آن تا انتها واقعا کار مشکلی است. بعد از تماشای فیلم و دیدن پایان فیلم Choose or Die هم تفاوتی ایجاد نمی‌شود و پایان فیلم هم قادر به نجات آن نیست.

بدون نکته مثبت

بررسی فیلم Choose or Die
نقد و بررسی فیلم Choose or Die, نقد و بررسی فیلم Choose or Die

هرقدر که در ذهن خود مرور می‌کنم تا نکته مثبتی برای این فیلم پیداکنم موفق نمی‌شوم و اشاره به نکات مثبت در تحلیل فیلم Choose or Die واقعا مشکل است.

فیلم عملا نکته مثبتی ندارد و آنقدر بی‌سروته است که حرف زدن درباره آن سخت است.

فیلم نقص در فیلمنامه ندارد بلکه کاملا فاقد فیلمنامه است. هیچ شروع و پایانی ندارد، هیچ نقطه عطف و فراز و فرودی ندارد و بسیار از هم گسیخته و بدون چفت و بست است. گویا که هنوز فیلمنامه فیلم تمام نشده و عوامل فیلم، ایده‌های کلی روی کاغذ را فیلمبرداری کرده‌اند. فیلم نه شخصیت دارد، نه تیپ دارد، نه علاقه و عشق می‌سازد و حتی در نوشتن دیالوگ هم ناتوان است.

به بحث اجرا و کارگردانی که می‌رسیم تقریبا با فاجعه‌ای مشابه روبرو می‌شویم. فیلم جوری کارگردانی شده که شما حس می‌کنید یک ناکارگردان آن را ساخته است. گرچه که شاید حتی یک ناکارگردان هم فیلم بهتری بسازد.

فیلم در ایجاد تعلیق به شکل عجیبی ناتوان است. اکثر مکان‌های قرارگیری دوربین کارگردان اشتباه است و همچنین حرکات دوربین او مشکلات جدی دارد.  مشخص نیست که کارگردان در فیلم چه هدفی را دنبال می‌کند. می‌خواهد مارا بترساند؟ فریب دهد؟ مارا در هیجان و استرس قراردهد؟ مارا درگیر عشق‌های مصنوعی کند؟ رازآلود باشد و مارا وادار به حل معما کند؟ در هیچ یک از این موضوعات نه تنها موفق نیست بلکه حتی یک قدم هم رو‌به‌جلو نمی‌رود.

می‌توان گفت فیلم اصلا ژانر ندارد. نه درام است، نه ترسناک و نه رازآلود. اصلا مشخص نیست برچه بستری و با چه هدفی ساخته شده است.

موسیقی متن و افکت‌های صوتی هم در نوع خود فاجعه‌ای عجیب و غریب هستند. این عوامل حتی یک درصد هم با فضای فیلم و این ژانر هماهنگی ندارند.

بازی بازیگران فیلم در حد بسیار ابتدایی است. با وجود اینکه “Asa Butterfield” در آن حضور دارد.

وقت خودرا تلف نکنید

پایان فیلم Choose or Die
نقد و بررسی فیلم Choose or Die, پایان فیلم Choose or Die

در پایان باید گفت که فیلم Choose or Die نه ترسناک است نه رازآلود نه دلهره‌آور ( بهترین فیلم های دلهره آور 2022 ) . نه عشق و رابطه مادر فرزندی می‌سازد و نه رابطه عشق و دوستی.

Choose or Die در اکثر لحظات خنده‌دار است و پایان فیلم Choose or Die هم به اندازه سایر لحظات فیلم خنده‌دار و  بی‌سروته است.

فیلم حتی یک نکته مثبت و قوت برای تماشا ندارد پس حتی اگر وقت اضافی هم داشتید این فیلم را تماشا نکنید. اگر علاقه‌مند به دیدن فیلم ترسناک خوب و جدید هستید می‌توانید فیلم X 2022 ( نقد و بررسی فیلم X 2022 ؛ مهارت کارگردانی ) را تماشا کنید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Choose Or Die سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *