نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون ؛ به ترسناک ترین نقاط مارول خوش آمدید

با فیگار در نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون همراه باشید تا ترسناک‌ترین و متفاوت‌ترین فیلم دنیای سینمایی مارول را بررسی نماییم.

یکی از خصیصه‌های همیشگی مارول، استانداردهای همیشگی‌ آن است. برخی کارگردان‌ها نظیر جیمز گان و تایکا وایتیتی سبک خود را با استانداردهای مارول آمیخته و فیلمی متفاوت ساختند. اما سم ریمی فیلمی کاملاً شخصی را برای مارول ساخت که در هر سکانس،‌ عصاره کار او وجود دارد.

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون

به ترسناک ترین نقاط مارول خوش آمدید

شما می‌توانید فهرست نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون

هنگامی که اسکات دریکسون از قسمت دوم دکتر استرنج جدا شد، اکثراً نگران ادامه این فرنچایز بودند. اما هنگامی که سم ریمی کارگردانی این فیلم را برعهده گرفت، امیدواری به این فیلم بیش از پیش شد. سم ریمی سابقه زیادی در ساخت فیلم‌های ترسناک و همچنین فیلم‌های ابرقهرمانی دارد. پس ترکیب این دو ژانر در یک فیلم، می‌تواند کاری بسیار متفاوت اما قدرتمند را از سم ریمی نمایش دهد.

پس از انتشار واکنش منتقدان به دکتر استرنج در جهان های موازی جنون، تصمیم گرفتیم تا نقد و بررسی فیلم دکتر استرنج و جهان های موازی جنون را به صورت اختصاصی در رسانه فیگار به شما ارائه دهیم. اگر به دنیای سینمایی مارول علاقه دارید و یا حتی مخالف آن هستید، این فیلم یک استثنا است. در ادامه با نقد و بررسی فیلم دکتر استرنج و جهان های موازی جنون همراه فیگار باشید.

نقد فیلم دکتر استرنج در چند جهانی جنون می‌باشد و ممکن است بخشی از داستان فیلم را لو دهد!

آمریکا چاوز

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون, نقد فیلم دکتر استرنج در چند جهانی جنون

اولین لحظاتی که در بررسی فیلم دکتر استرنح 2 به آن بر می‌خوریم، شخصیت آمریکا چاوز در کنار نسخه‌ای موازی از دکتر استرنج است. خوچیتل گومز بازیگر نقش آمریکا چاوز در این فیلم است. همواره ورود شخصیت‌های جدید به دنیای سینمایی مارول برای طرفداران جذاب بوده است. در بررسی فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون نیز آمریکا چاوز شخصیت جدیدی است که باید به آن پرداخت.

فیلم در آشفتگی آغاز می‌شود. چیزی که برازنده نام جهان‌های موازی جنون است. آمریکا چاوز در کنار نسخه‌ای از دکتر استرنج جنگیده و در نهایت آن دکتر استرنج کشته می‌شود. اما اکنون زمان آن رسیده است تا آمریکا چاوز با دکتر استرنج اصلی و محبوب مارول آشنا شود.

بیشتر بخوانید:

اسکارلت ویچ

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
بررسی فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون

زمان زیادی از فیلم نمی‌گذرد که در نقد فیلم دکتر استرنج 2 به واندا می‌رسیم. دکتر استرنج برای درخواست کمک به سراغ واندا رفته، اما از او نا امید می‌شود. خیلی زود مشخص می‌شود که واندا یک خبیث است و قصد دارد تا قدرت‌های آمریکا چاوز را برای زندگی در کنار فرزندانش تصاحب کند.

شاید اگر زمان بیشتری می‌گذشت تا واندا رسماً به عنوان خبیث فیلم معرفی شود، زمان بیشتری برای شخصیت پردازی مجدد او وجود می‌داشت. واندا برای آخرین بار در سریال وانداویژن دیده شد اما از آن زمان، با به دست آوردن کتاب دارک هولد تغییرات بسیار زیادی را دچار شده است.

تغییرات واندا یکی از مهم‌ترین نکات در نقد فیلم دکتر استرنج 2 است که به زمان زیادی برای پرداخته شدن نیاز دارد. اما متاسفانه بیشتر از دو دقیقه از حضور او در فیلم تا لحظه‌ای که خبیث بودن او فاش می‌شود، نمی‌گذرد. با این حال، ایفای نقش الیزابت اولسن در نقش اسکارلت ویچ قابل تحسین است و در طول فیلم نیز به خوبی از پس این نقش بر‌‌ آمده است.

بیشتر بخوانید:

جهان‌هایی رنگارنگ

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون, نقد فیلم دکتر استرنج در چند جهانی جنون

هنگامی که دکتر استرنج برای اولین بار همراه با آمریکا چاوز از جهان خود خارج می‌شود، به ترتیب از جهان‌های رنگارنگ زیادی عبور می‌کند. جهان‌هایی که هرکدام می‌توانند داستان جذاب خود را داشته باشند. در طی فیلم، تنها به سه جهان پرداخته می‌شود. این مسئله یکی از مواردی است که با نام فیلم تناقض دارد.

نام فیلم جهان‌های موازی جنون است اما به نظر می‌رسد که داستان فیلم تنها در سه جهان رخ می‌دهد. انتظار می‌رود تا فیلمی با این نام،‌ شباهتی به سریال What If (حقایق سریال What If) داشته و جهان‌های بسیار بیشتری را به نمایش گذاشته و یا حداقل به آن‌ها اشاره کند.

بیشتر بخوانید:

قلب

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون

در ادامه بررسی فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness متوجه تعداد زیادی از نسخه‌های دکتر استرنج می‌شویم که همواره در عشق خود شکست خورده‌اند. خیلی زود، او متوجه می‌شود که در هیچ واقعیتی استرنج و کریستین، عشق اولش،‌ نتوانسته‌اند تا به یکدیگر برسند.

با این فرضیه، خیلی زود به یاد سریال What If میافتیم. در قسمت چهارم این سریال، دکتر استرنج به جای دستانش، قلب خود را در تصادف رانندگی از دست داد. کریستین کشته و استرنج برای همیشه غمگین بود. او بارها و بارها تلاش کرد تا به عقب بازگشته و کریستین را نجات دهد. اما نمی‌تواند. به نظر نیرویی مانع او می‌شود.

واقعیت غیر قابل انکار است؛ حتی با وجود جهان‌های موازی متفاوت و رنگارنگ در دنیای سینمایی مارول، به نظر می‌رسد که برخی وقایع هیچ‌گاه قابل تغییر نیستند. قلب دکتر استرنج همواره باید بشکند و او هیچ‌گاه به کریستین نمی‌رسد. این فرضیه غم بسیار زیادی را پشت چشمان این شخصیت قدرتمند ایجاد می‌کند که احتمالاً همواره همراه او خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

سفید یا سیاه؟

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون

شخصیت‌های منفی در دنیای سینما (و هر دنیای دیگری)، اگر به صورت خاکستری شخصیت پردازی شوند همواره جذاب‌تر خواهند بود. مخاطبان علاقه زیادی به شخصیت‌هایی که به دلیل بخصوصی دست به کارهای بد و وحشتناک می‌زنند دارند. واندا نیز در این فیلم یکی از همین شخصیت‌ها است.

مادری که برای بازگرداندن فرزندانش به زندگی دست به ویرانی‌هایی بزرگ می‌زند، جایگاهی بسیار ویژه در نقد فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness دارد. این به حدی است که گاه پیش می‌آید بینندگان برای واندا دلسوزی کرده و حتی اعمال او را کاملاً منطقی و از سر ناچاری بدانند.

بیشتر بخوانید:

ایلومیناتی

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون

ایلومیناتی گروهی بسیار پر اهمیت در دنیای کمیک‌های مارول است. ما پیش‌تر به معرفی گروه ایلومیناتی مارول در فیگار پرداخته‌ایم. این گروه شامل بزرگ‌ترین ابرقهرمانان زمین می‌باشد که به صورت مخفیانه، برای نجات زمین و جهان از وقایع تاریک می‌پردازند. البته که این گروه در این راه، کارهایی غیر از کارهای ابرقهرمانی نیز انجام داده است.

در فیلم دکتر استرنج، گروه ایلومیناتی که در جهانی موازی حضور دارند،‌ متشکل از پروفسور ایکس،‌ آقای شگفت انگیز، کاپیتان مارول، بلک بولت و موردو هستند. اکثر موارد ذکر شده، از محبوب ترین شخصیت های کمیک مارول هستند. اما این گروه در این فیلم، به خوبی به تصویر کشیده نشده‌اند.

این گروه که اطلاعات زیادی از جهان‌های موازی دارند، بدون دلیلی کاملاً منطقی دکتر استرنج را دستگیر کرده و قصد آزاد کردن او را ندارند. واندا نیز در کسری از ثانیه تقریباً تمامی آن‌ها را به قتل می‌رساند. به همین دلیل، حضور شخصیت‌هایی با اهمیت بالا در سکانسی کوتاه باعث شد تا شخصیت‌ پردازی‌ آن‌ها دچار نقص شده و به آن پرداخته نشود.

بیشتر بخوانید:

جهان تاریک

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون, نقد فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

در اواخر فیلم،‌ استرنج به جهانی سفر می‌کند که تقریباً نابود شده است. یک استرنج دیگر نیز در آن جا وجود دارد که خود را مسئول تمام این ویرانی‌ها می‌داند. شخصیتی که می‌توانست بهترین شخصیت تمام فیلم باشد. برای این بخش از نقد فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness باید باری دیگر به سراغ سریال What If برویم.

هنگامی که قسمت چهارم سریال What If پخش شد و نسخه خبیث دکتر استرنج به بینندگان معرفی شد، خیلی زود به محبوب‌ترین شخصیت تمام سریال تبدیل شد. این شخصیت در پایان سریال نیز باری دیگر پدیدار شد و مجدداً محبوبیت خود را اثبات کرد.

نسخه خبیث دکتر استرنج در فیلم جهان‌های موازی جنون، شباهت بسیار زیادی با دکتر استرنج سریال What If داشت؛ اما او نبود. شخصیت پردازی این استرنج خبیث جدید به هیچ عنوان به اندازه نسخه قبلی خوب نبود و نتوانست ابهت پیشیین این شخصیت را به نمایش بگذارد. شاید اگر شخصیت سریال What If مستقیماً وارد دنیای سینما می‌شد، نتیجه چیز دیگری بود و این بار شاهد یک دکتر استرنج خبیث بی‌نقص بودیم که با وجود دانش دارک هولد، خبیث بهتری برای دکتر استرنج نیز محسوب می‌شد.

بیشتر بخوانید:

زامبی استرنج

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
بررسی فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون

ما فیلم دکتر استرنج در جهان‌های موازی را یک فیلم ترسناک خطاب کردیم. اما هنگامی که تصمیم می‌گیرید از خود بپرسید که چرا به این فیلم لقب ترسناک را داده‌اند، زامبی استرنج وارد شده و هنر سم ریمی را در ساخت آثار ترسناک به نمایش می‌گذارد.

شاید اگر به دلیل درجه سنی، سم ریمی اجازه داشت تا بیشتر به المان‌های ترسناک در این فیلم بپردازد، این فیلم حتی بهتر از چیزی که هست می‌شد. با این حال، در پایان و زمانی که دکتر استرنج با خواب‌روی وارد بدن جسد دکتر استرنج محافظ می‌شود، برای اولین بار شاهد روی ترسناک مارول هستیم.

این زامبی استرنج، با صورتی که نیمی از آن پوسیده است، توسط ارواح تاریک احاطه شده است. ارواحی که بعدتر تحت کنترل او قرار گرفته و به یک ابزار تبدیل می‌شوند. شاید در مقابل آثاری که مستقیماً در ژانر ترسناک قرار می‌گیرند، این لحظات ارزش زیادی نداشته باشد. اما وجود چنین شخصیتی در دنیای سینمایی مارول، بسیار کمیاب است و باعث خوشنودی طرفداران زیادی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

یک مادر

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون, بررسی فیلم دکتر استرنح 2

باری دیگر لحظات احساسی واندا در فیلم آغاز می‌شود. این بار آمریکا چاوز با هوشمندی تمام، واندا را مقابل فرزندانش در یک جهان موازی قرار می‌دهد. واندا با آزار مادر واقعی فرزندانش، سعی می‌کند تا خود را به عنوان مادر آن‌ها معرفی کند. اما پسران واندا از وحشت آغاز به داد و فریاد می‌کنند.

این سکانس باعث می‌شود که خشم عظیم واندا تبدیل به ترس شود. همانطور که دکتر استرنج نمی‌تواند به کریستین برسد، واندا نیز نمی‌تواند به فرزندانش برسد. به نظر می‌رسد که برخی واقعیت‌ها اجتناب ناپذیرند و این بار این واندا است که باید با غم از دست دادن عزیزانش کنار آید. او متوجه می‌شود که دوست داشتن کافی نیست و گاهی رسیدن به هدف نهایی غیرممکن است.

بیشتر بخوانید:

شروعی دوباره

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
بررسی فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

واندا خود را فدا می‌کند، آمریکا چاوز به عنوان یک هنرآموز وارد کامارتاج می‌شود و دکتر استرنج نیز به زندگی خود ادامه می‌دهد. او به درک جدیدی از خوشحالی رسیده و این بار زندگی‌اش را کمی شادتر از پیش می‌گذراند.

پایان این فیلم، بسیار آرام‌تر از جنونی بود که انتظار می‌رفت. البته این تنها یک آرامش پیش از طوفان است که بینندگان را برای آینده این شخصیت در دنیای سینمایی مارول آماده می‌کند. در هر صورت، به نظر می‌رسد که چنین فیلمی لایق یک پایان آرام با وجود مرگ واندا (لازم به ذکر است که احتمال زنده ماندن واندا در این فیلم بسیار زیاد است) داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نتیجه گیری نهایی

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون, نقد فیلم دکتر استرنج 2

اکنون قصد داریم تا به یک نتیجه گیری در نقد و بررسی فیلم دکتر استرنج و جهان های موازی جنون برسیم. فیلم دکتر استرنج در جهان‌های موازی جنون برخلاف نامش، آنطور که باید به جنون نمی‌پردازد. کارگردانی فیلم بی‌نقص است اما فیلنامه نسبتاً ضعیف، باعث می‌شود تا فیلم در بهترین حالت خود قرار نگیرد.

بندیکت کامبربچ به خوبی نقش چند دکتر استرنج را ایفا می‌کند. الیزابت اولسن نیز به خوبی در نقش واندا ظاهر شده و جنبه‌های تاریک این شخصیت را به نمایش می‌گذارد. هرچند که شخصیت پردازی واندا در ابتدای فیلم کمی ضعف دارد. خوچیتل گومز نیز برای اولین بار در نقش آمریکا چاوز قرار گرفته و به خوبی نقش یک ابرقهرمان 16 ساله را ایفا می‌کند.

موسیقی فیلم برخلاف فیلم اول، به یاد ماندنی نیست. با این حال،‌ موسیقی فیلم‌های قدیمی مارول در میان موسیقی فیلم جهان‌های موازی جنون جای گرفته و ایستراگ جذابی را به وجود می‌آورد. جلوه‌های ویژه فیلم نیز تقریباً همانند اکثر آثار دیگر مارول، کیفیت بالایی داشته و در نمایش گذاشتن جهان‌های موازی به خوبی عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بازیگران و عوامل

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
بررسی فیلم دکتر استرنح 2

بندیکت کامبربچ در نقش اصلی فیلم دکتر استرنج ظاهر می‌شود. او نقش نسخه اصلی و چندین نسخه فرعی از دکتر استرنج را در این فیلم ایفا می‌کند. الیزابت اولسن نیز به عنوان بازیگر مکمل، نقش خبیث فیلم، واندا مکسیموف ملقب به اسکارلت ویچ را ایفا می‌کند. خوچیتل گومز در نقش ابرقهرمانی جدید به نام آمریکا چاوز در این فیلم ظاهر می‌شود. همچنین بازیگرانی نظیر پاتریک استوارت، ریچل مک آدامز و بندیکت وانگ نیز در این فیلم حضور دارند.

این فیلم توسط مارول استودیوز ساخته شده است. سم ریمی گارکردانی فیلم و مایکل والدرون نویسندگی فیلمنامه این فیلم را برعهده داشته است. همچنین کوین فایگی به عنوان تهیه کننده در ساخت این فیلم دخیل بوده است.

بیشتر بخوانید:

نمرات فیلم

نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون
بررسی فیلم Doctor Strange in the Multiverse of Madness

نمره فیلم دکتر استرنج در جهان‌های موازی جنون به شرح زیر می‌باشد:

  • آی‌ ام‌ دی‌ بی: 7.6
  • رات تومیتوز: 77%
  • متاکریتیک: 6.5

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون

بازیگران فیلم دکتر استرنج 2 چه کسانی هستند؟

بندیکت کامبربچ در نقش اصلی فیلم، الیزابت اولسن نیز به عنوان بازیگر مکملواندا مکسیموف ملقب به اسکارلت ویچ وخوچیتل گومز در نقش ابرقهرمانی جدید به نام آمریکا چاوز در این فیلم ظاهر می‌شود. همچنین بازیگرانی نظیر پاتریک استوارت، ریچل مک آدامز و بندیکت وانگ نیز در این فیلم حضور دارند.

نمرات فیلم دکتر استرنج در جهان‌های موازی جنون به چه صورت است؟

این فیلم موفق به کسب نمره 7.6 در وبسایت IMDB، نمره 77% در راتن تومیتوز و 6.5 در متاکریتیک شده است.


2 thoughts on “نقد فیلم دکتر استرنج در جهان های موازی جنون ؛ به ترسناک ترین نقاط مارول خوش آمدید

  1. فیلم خوش ساختی بود. بدون شلوغ بازی. تمرکزش روی کاراکتر ها ی خیالی کمتر ولی بهتر، نسبت به بقیه فیلم های این فاز.عالییی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *