نقد و بررسی فیلم Firestarter ؛ آتش بازی

فیلم Firestarter محصول سال 2022 و فیلمی علمی تخیلی و ترسناک است. در ادامه با نقد و بررسی فیلم Firestarter با ما همراه باشید.

Firestarter ترکیبی از دو ژانر محبوب علمی تخیلی و ترسناک است. دو ژانری که در عین محبوبیت، بسیار دشوار هستند. مخاطبین با بیشترین سخت‌گیری ممکن آثار این ژانرها را تماشا می‌کنند. (بهترین فیلم های ترسناک 2022)

نقد و بررسی فیلم Firestarter

آتش بازی

تحلیل فیلم Firestarter
نقد و بررسی فیلم Firestarter, تحلیل فیلم Firestarter

دلیل نمره پایینی که مخاطبین و منتقدین مشترکا به این فیلم داده‌اند را در نقد فیلم Firestarter بررسی خواهیم کرد.

نگاه کلی

نقد فیلم Firestarter
نقد و بررسی فیلم Firestarter, نقد فیلم Firestarter

فیلم Firestarter اثری در ژانر ترسناک و علمی تخیلی است. البته که متوجه دلیل ترسناک بودن این فیلم نمی‌شوم اما در ژانر فیلم این گونه آمده است.

این فیلم را می‌توان در بهترین حالت همان علمی تخیلی به حساب آورد. یک ورژن بسیار ضعیف که نام فیلم‌های علمی تخیلی را خدشه دار می‌کند. (بهترین فیلم های علمی تخیلی 2022)

داستان فیلم درباره خانواده‌ای عجیب با قدرت‌های ماوراطبیعه است. فیلم با نوزادی در آغوش پدر و مادرش شروع می‌شود.

در همان ابتدا ما متوجه تفاوت این نوزاد می‌شویم. او هنگامی که در تخت خواب خود دراز کشیده است به وسایل اتاق خیره می‌شود. سپس وسایل اتاق شروع به آتش گرفتن و سوختن می‌کنند.

این لحظه کات می‌شود به چند سال بعد. جایی که آن نوزاد یعنی “چارلی” اکنون بزرگ شده است و در مدرسه مشغول تحصیل است.

پس از مدتی متوجه می‌شویم که پدر و مادر “چارلی” نیز از قدرت‌های خاصی مثل او برخوردار هستند. بنابراین ما با یک خانواده با قدرت‌های عجیب روبرو هستیم. یکی می‌تواند دیگران را متقاعد به انجام هر کاری کند. دیگری می‌تواند با قدرت ذهنش اجسام را جابجا کند و نهایتا خود “چارلی” که ترکیبی از قدرت‌های پدر و مادرش را دارد، به علاوه قدرت عجیب دیگری.

“چارلی” می‌تواند با قدرت ذهنش هر چیزی را که می‌خواهد آتش بزند. حال او بزرگ شده و در اجتماع حضور دارد و قدرتش می‌تواند برای سایر افراد خطرناک باشد.

در دقایق ابتدایی، فیلم امیدوارکننده به نظر می‌رسید. کارگردان خیلی سریع داستان را برای ما تعریف می‌کند و ما را با آن خانواده عجیب آشنا می‌کند. حتی در لحظاتی با دوربین خود سعی می‌کند قصه بگوید و اطلاعات بیشتری را به مخاطب بدهد. فیلم تا لحظه ورود مرد مو بلند مروموز قابل‌قبول است.

اما فیلم هرچه جلو رفت کیفیت آن پایین‌تر آمد.

ابهام رکن اصلی فیلم

بررسی فیلم Firestarter
نقد و بررسی فیلم Firestarter, بررسی فیلم Firestarter

فیلم Firestarter قبل از رسیدن به مرحله اجرا یک اثر شکست خورده و ضعیف بوده است.

عملا هیچ چیز در فیلم مشخص نیست. اتفاقات منطق خاصی ندارند و رابطه علت و معلولی هم ندارند. صرفا یک سری حوادث از ابتدا تا انتهای فیلم در حال وقوع هستند که به طرز عجیبی بی سر و ته می‌باشند.

در Firestarter چیزی به نام فیلمنامه وجود ندارد. حقیقتا نمی‌دانم چگونه عوامل این فیلم با همچین فیلمنامه‌ای تصمیم به ورود به مرحله اجرا و ساخت گرفته‌اند.

فیلمنامه‌ای که در حد یک فیلمنامه یک خطی باقی می‌ماند. شخصیت‌های مختلف را وارد فیلم می‌کند، بدون آن که حتی کوچک‌ترین معرفی‌ای نسبت به آن‌ها داشته باشد.

فیلم تا لحظه پایانی به طور مداوم سوالات زیادی را پیش روی مخاطب می‌گذارد و پاسخی هم به آن‌ها نمی‌دهد.

هنگامی که فیلم به پایان می‌رسد باور این حقیقت بسیار سخت است. هیچ سوالی پاسخ داده نشده و هیچ اتفاقی هم نیافتاده است و ناگهان فیلم به بدترین شکل ممکن به پایان می‌رسد.

فیلم به طور کاملا مشخصی هیچ برنامه‌ای نداشته است. سازمانی که سعی در گرفتن “چارلی” دارند دقیقا چه کسانی هستند؟ هدفشان چیست؟ اصلا آدم‌های بدی هستند؟ شاید واقعا قصد کمک به “چارلی” را داشته باشند.

هیچکدام از این مسائل در فیلم مشخص نیست. فیلم حتی یک دلیل برای تنفر از به اصطلاح سازمان در جستجوی “چارلی” به ما نمی‌دهد.

حتی مشخص نمی‌شود این خانواده چگونه این قدرت‌های عجیب خود را به دست آورده‌اند. قدرت‌هایی که ظاهرا محدود به این خانواده نمی‌شود و افراد دیگری هم از آن‌ها بهره می‌برند.

تنها در فیلم می‌شنویم که یک سازمان این افراد را به همیچین چیزی تبدیل کرده است. چگونه و با چه هدفی را هم نمی‌دانیم.

مرد مو بلندی که مسئول گرفتن “چارلی” می‌شود کیست؟ چرا آنقدر بی‌هویت است؟ دلیل اعمالش چیست؟

در کل در تمام طول فیلمنامه هیچ چیزی مشخص نیست. فیلمنامه حتی شخصیت هم ندارد.

بنابراین با وجود این مشکلات و فیلمنامه بسیار ضعیفی که این فیلم دارد اصلا به بحث اجرا نمی‌رسیم. بهترین تکنیک و فرم اجرا هم این فیلم را به جایی نمی‌رساند. فیلم قبل از ورود به مرحله اجرا به طور کامل نابود شده است.

برای سرگرمی؟

داستان فیلم Firestarter
نقد و بررسی فیلم Firestarter, داستان فیلم Firestarter

Firestarter از لحاظ سرگرمی هم چیزی برای ارائه ندارد. داستان فیلم Firestarter در خودی خود شاید خوب به نظر برسد، اما حتی درصدی هم پرداخت نشده و شاخ و برگ‌های لازم به آن اضافه نشده‌اند.

سرگرم‌کننده حساب کردن این فیلم می‌تواند توهین به همه فیلم‌های سرگرم‌کننده خوب و با کیفیت باشد. فیلم‌هایی که برای مخاطب خود ارزش قائل هستند.

هنگامی که فیلم شما فراز و فرود خاصی ندارد، فیلمنامه‌اش یکنواخت و پر از ایراد است، شخصیتی در آن ساخته نمی‌شود که نگرانش بشویم، هیچ موضوعی آن دختربچه که به صورت ذاتی اندکی سمپاتیک است را تهدید نمی‌کند و از همه مهم‌تر هیچ دلیلی برای تنفر از آن سازمان مرموز وجود ندارد چگونه می‌توان مخاطب را سرگرم کرد؟

هنگام تماشای فیلم مخاطب تنها ئر انتظار به پایان رسیدن فیلم است. پس از پایان فیلم Firestarter هم دهانش از تعجب باز می‌ماند. اما نه تعجبی از جنس شگفت‌زدگی، بلکه تعجبی از جنس ابهام، ناتوانی و نابلدی.

سخن پایانی

پایان فیلم Firestarter
نقد و بررسی فیلم Firestarter, پایان فیلم Firestarter

Firestarter فیلمی است که نه فیلمنامه خوبی دارد نه لحظات دراماتیک خلق می‌کند و نه حتی سرگرم‌کننده است.

این فیلم اثری است برای ندیدن. یکی از معدود نکات مثبت فیلم بازی بازیگر نقش “چارلی” یعنی “Ryan Kiera Armstrong” است که بازی خوب و قابل‌قبولی را از خود ارائه کرده است.

چه بخواهید فیلمی ترسناک ببینید، چه بخواهید فیلمی علمی تخیلی و چه فیلمی سرگرم‌کننده ببینید، انتخاب‌های بسیار بهتری نسبت به این فیلم وجود دارند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم Firestarter سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *