نقد فیلم Master 2022 ؛ وحشت در دنیای نژادپرستی – اما نخ‌نما!

استاد یک فیلم سینمایی دلهره‌آور آمریکایی به نویسندگی و کارگردانی ماریاما دیالو در اولین کارگردانی‌اش است. با نوشتار نقد فیلم Master 2022 همراه با فیگار بمانید.

استاد نگاهی به نژادپرستی از طریق یک داستان ترسناک کلاسیک دارد. این نوع ترکیب از مسائل اجتماعی و یک داستان خانه یا عمارت جن زده‌طوری به هیچ‌وجه دیگر طرفداران ژانر فیلم‌های ترسناک (بهترین فیلم های ترسناک 2022) و یا حتی فیلم‌های ترسناک روانشناختی را به هیجان نمی‌آورد.

نقد فیلم Master 2022

وحشت در دنیای نژادپرستی

نقد فیلم Master 2022
نقد فیلم Master 2022

ماریاما دیالو، به عنوان نویسنده و کارگردان، گویا خودش و نوع نگاهش را به چالش می‌کشد تا داستانی از پیچیدگی‌های فراطبیعی (بهترین فیلم های ماوراءالطبیعه 2022) و بررسی مسائل اجتماعی در یک دانشگاه را به تصویر بکشد.

دیالو با فیلمنامه‌اش گویا می‌خواهد جاه‌طلبی خودش را به رخ سینما بکشد اما نمی‌تواند. او می‌خواهد به ایده‌های بزرگ در مورد هویت نژادی و روابط بپردازد، و همچنین می‌خواهد مخاطب را جذب کند و با قوانین مربوط به سینمای وحشت بازی کند.

استاد نقاط قوت خود را دارد که عمدتاً در بازیگری دیده می‌شوند؛ همین نوع بازیگری خاص باعث شده تا وحشت سکانس‌های عجیب و غریب همچون یک حس پایدار تا انتهای فیلم بیننده را متاثر کند. او در ادامه و ساختار روایی خودش، ایده‌های قوی در مورد وضعیت آموزش عالی و توکنیسم (توکنیسم هنگامی اتفاق می‌افتد که کسی توسط اکثریت غالب به عنوان عضوی از یک گروه اقلیت مشاهده شود) مطرح می‌کند، اما دیالو در ساختارمند کردن نوع فیلمی که می‌خواهد بسازد مشکل دارد، چون عناصر اساسی ژانر مد نظر خودش را می‌خواهد از بازیگران بگیرد که موفق نیست.

ساختار روایی

بررسی فیلم Master, تحلیل فیلم Master, نقد فیلم استاد, تحلیل فیلم استاد 2022
بررسی فیلم Master, تحلیل فیلم استاد 2022

یاسمین (زو رنی) که دانش‌آموز دبیرستانی درخشانی است، برای حضور در کالج آنکستر هیجان‌زده است، آماده شده تا با هوش خود تحصیلات عالی را بگذراند. با این حال، همه چیز آنطور که برنامه‌ریزی شده پیش نمی‌رود.

جاسمین یکی از معدود دانشجویان سیاهپوست دانشگاه است، با همکلاسی‌های سفیدپوستش که به او احساس طردشدگی می‌دهند سعی می‌کند ارتباط بگیرد. در ادامه یاسمین از نظر تحصیلی با مشکل مواجه می‌شود و او به علت فهمیدن گذشته‌ی اولین دانش‌آموز سیاهپوست کالج که در سال 1965 خودکشی کرد، فضای اطرافش به تجربه کابوس‌های دردسرساز با الهام از افسانه یک جادوگر محلی سوق پیدا می‌کند.

گیل (رجینا هال) برای رهایی از این اسارت کابوس‌وار آماده است تا هر کاری برای وی بکند. نقش رهبری مقتدر اما متزلزل را به عنوان یک استاد برای مدرسه ایفا می‌کند، اما او نمی‌تواند جایگاه خود را در میان همکاران سفیدپوست خود پیدا کند، در حالی که سعیش بر این است که در کنار یاسمین باشد و قطعا در طول روایت فیلم متوجه این نکته می‌شویم که این استاد دغدغه‌مند، موقعیت آسیب‌پذیر و احساسات پیچیده‌ی این زن جوان را به خوبی درک می‌کند.

روحیه یاسمین در آغاز فیلم استاد بالاست، او مشتاق رویارویی با چالش‌های دانشگاه آنکاستر، مدرسه‌ای معتبر مملو از دانش‌آموزان مرفه و ممتاز است. به او «اتاق» اختصاص داده شده و دقیقاً نمی‌داند چرا فضای زندگی جدیدش توجه زیادی را به خود جلب می‌کند، و او با آملیا (تالیا رایدر) که مهربانی غیر صادقانه ارائه می‌کند، هم‌اتاق می‌شود.

یاسمین مشکلات خود را دارد، از جمله راه رفتن در خواب و درجاتی از خجالتی بودن، اما او دانش آموزی با اعتماد به نفس است، که به زودی متوجه دشواری‌های زندگی دانشگاهی از طرق مختلف می‌شود. ما همچنین با گیل آشنا می‌شویم که درخشش و اعتماد به نفس او تثبیت شده، و نقش برجسته‌تری را در دانشگاه می‌پذیرد. «استاد» دو داستان فرعی با این شخصیت‌ها خلق می‌کند و به آرامی آن‌ها را کنار هم در جریان قرار می‌دهد.

“استاد” جنبه انسان‌شناسی دارد، اما دیالو کاملاً روی این جنبه تمرکز نکرده است، چراکه تمایل دارد تا از اتفاقات ترسناک به عنوان راهی برای درگیر کردن مخاطب استفاده کند، و ایده‌ها را با کمک فضای ترسناک‌آلود پنهان (حقایق پنهان فیلم های ترسناک بر اساس IMDB) نگه می‌دارد.

نقد فیلم Master, بررسی فیلم Master, تحلیل فیلم Master, نقد فیلم استاد, تحلیل فیلم استاد 2022
نقد فیلم Master

داستان جادوگری وجود دارد که مدت‌ها پیش در شهر به قتل رسید، با کابوس‌های فعال یاسمین حضوری برای چهره‌های سایه‌انگیز ایجاد می‌شود، که به دیالو فرصتی برای بازی با تعاملات اضطراب‌زا می‌دهد. این داستان ارواح است که خیلی دستوری نیست، اما منجر به کشف حادثه 1965 می‌شود که فشار بی‌نظیری را بر یاسمین وارد می‌کند.

گیل همچنین دارای مشکلات روانشناختی است، در درجه اول با دیدن حشرات همه‌چیز پیرامون این شخصیت سمت و سوی روانشناختی می‌گیرد، اگرچه اضطراب عمیق‌تری در اطراف همکارانش کشف می‌شود و با نمادهایی از نژادپرستی که به دور از چشم‌ها پنهان شده است روبرو می‌شود.

“استاد” با تصاویری از بدن‌های گسسته و رویدادهای توهم‌آمیز قصد دارد فضای ترسناک را تجاری کند، اما وحشت واقعی به شکل جنایات ناشی از نفرت ظاهر می‌شود، زیرا یاسمین مورد سوء استفاده دیگران قرار می‌گیرد.

«استاد» در برخورد با آسیب‌ها و ترس‌های انسانی قانع‌کننده‌تر عمل می‌کند و به مشکلات مدرسه و چگونگی تأثیر این سیاست بر گیل و یاسمین نگاه می‌کند. جادوگران و سکانس‌های رویاها تمایل دارند مسیر داستانی جالب‌تر در مورد ایمنی و انزوای دانشگاه را مسدود کنند، زیرا دیالو با نوع نگاه خاص اما ناقص خودش که نشان می‌دهد نژاد در دانشگاه مرجع باقی می‌ماند، قصد دارد احساس عذاب را به تصویر بکشد. حتی اگر مدیران و استادان سفیدپوست چیز دیگری را آموزش دهند.

تاثیر افسانه‌ها

نقد فیلم Master, بررسی فیلم Master, تحلیل فیلم Master, نقد فیلم استاد, تحلیل فیلم استاد 2022
نقد فیلم Master, بررسی فیلم Master, تحلیل فیلم Master, نقد فیلم استاد, تحلیل فیلم استاد 2022

استاد به تأثیر افسانه‌ها، قدرتی که به آن‌ها می‌دهیم، و در نهایت اینکه چگونه در آنها قرار می‌گیریم، نگاه می‌کند. گویا باید قبول کنیم که دیالو در ادغام وحشت‌های واقعی دانشگاه با وحشت‌های ماوراء طبیعی متخصص است.

گویا باید قبول کنیم که سبک بصری و توانایی دیالو در قاب‌بندی ترس‌هایش، او را به شخصیتی کاملاً عصبی و خاص تبدیل می‌کند. گویا Diallo اجازه می‌دهد تا تنش در صحنه‌هایی که می‌خواهند شما را بترسانند، موجی ایجاد کند.

دیالو در پرده سوم وقت می‌گذارد تا نشان دهد که چگونه زنان سیاه‌پوست (معرفی و تحلیل بهترین فیلم های کمدی سیاه پوستان) وظیفه پاکسازی گناهان گذشته خود و دیگران را دارند. استاد قرصی است که بلعیدن آن سخت، اما واقعیتی مطلق می‌باشد که توسط زنان سیاه پوست در سراسر دانشگاه زندگی می‌شود، چیزی که دانشگاهیان سیاه‌پوست در این فیلم از آن رنج می‌برند.

استاد از زندگی روزمره شروع می‌کند تا در مورد نژادپرستی صحبت کند، اما همانطور که گفته شد به دنبال ویژگی‌های ماوراءطبیعی است تا طرح خود را به تصویر بکشد و ما را به ناقص‌ترین شکل ممکن با درد و غم تعصب‌زده که در ساختار روایی فیلم در دو زن سیاه‌پوست منعکس شده است، روبرو کند.

تاکید فیلم با موقعیت‌هایی که در زندگی سیاه‌پوستان تکرار می‌شود، به نخ‌نماترین شکل ممکنش به ما ارائه می‌شود تا تثیر بگذارد؛ اما کجاست آن تاثیری که کارگردان خیالش را در ذهن خود حمل می‌کند؟!

نتیجه‌گیری

نقد فیلم Master
نقد فیلم Master

از نظر سینمایی، بین دو جهانی که به تصویر کشیده می‌شود، گسست وجود دارد، عدم تعادل! حتی از نظر رویکرد به ژانرها، فیلم ضعیف عمل می‌کند. رجینا هال به عنوان شخصیتی که نیاز دارد بین قدرت و شکنندگی، ترس و شجاعت تعادل برقرار و بیننده را در بسیاری از این فضاها همراه خود کند، تنها نقطه‌ی قوت فیلم است.

فیلمی که با تمام زور زدن‌های زیبایی‌شناختی، جسارتش در ترسیم خطوط پیچیده‌ای که می‌تواند بر سر مسائل دیگر با هم تضاد داشته باشد، با سر به زمین می‌خورد، درواقع فیلم مزاحم نگاه بیننده می‌شود. این فیلم را بگذارید کنار، نبینید و به جایش Get Out را ببینید! تمام…

مشخصات فیلم

  • کارگردان ماریاما دیالو
  • تهیه‌کننده جوشوا آستراخان، برد بکر-پرتون و آندره روآ
  • نویسنده ماریاما دیالو
  • توزیع‌کننده آمازون استودیوز
  • کشور ایالات متحده آمریکا
  • زبان انگلیسی

بازیگران

  • رجینا هال در نقش گیل بیشاپ
  • زوئی رنه
  • مالی برنارد
  • نایک کادری
  • الا هانت در نقش کرسیدا
  • سوفیا هابلیتس در نقش آملیا
  • تالیا رایدر در نقش آملیا

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Master سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *