ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس ؛ از اشاره به ونوم، تا ظهور گروه شش خبیث

مانند هر فیلم دیگری از مارول، ما شاهد ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس به صورت گسترده بودیم. برخی از آن‌ها نیز به مرد عنکبوتی و MCU اشاره داشتند.

فیلم‌های ابرقهرمانی به ایستراگ‌ها و اشاراتی که به کمیک بوک‌ها و یا دیگر فیلم‌ها دارند شناخته می‌شوند. سینمای مارول نیز حتی بیشتر از دیگر آثار کمیک بوکی به ایجاد ایستراگ‌ها می‌پردازد. شاید فیلم موربیوس رسماً بخشی از دنیای سینمایی مارول نباشد و سونی آن را ساخته باشد، اما همچنان برخی از ایستراگ ها و اشارات فیلم Morbius اهمیت بالایی دارند.

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس

از اشاره به ونوم، تا ظهور گروه شش خبیث

شما می‌توانید فهرست ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس

سونی سال‌ها رویای ساخت یک دنیای سینمایی همانند مارول را داشت که اکنون درحال توسعه آن به واسطه شخصیت‌های مربوط به مرد عنکبوتی است. اولین فیلم این دنیای سینمایی ونوم بود و اکنون موربیوس درحال ادامه دادن آن است. با وجود شکست این فیلم که در نقد و بررسی فیلم Morbius نیز به آن پرداختیم، اما اشاراتی که فیلم موربیوس به دیگر آثار مارول داشت بسیار هیجان انگیز هستند.


برخی از ایستراگ ها و اشارات فیلم Morbius در تریلر این فیلم دیده شدند. برخی از آن‌ها نیز به نسخه نهایی فیلم نرسیدند و از همان زمان حذف شدند. با این حال، شما می‌توانید تا انتهای این نوشتار با فیگار همراه باشید تا تمام حقایق پنهان فیلم موربیوس که در نسخه نهایی فیلم وجود داشتند را بررسی نماییم.

مدرسه‌ای برای کودکان با استعداد

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
ایستراگ های فیلم موربیوس

هنگامی که دکتر نیکولز تحت تاثیر نبوغ بسیار زیاد موربیوس در کودکی قرار گرفته بود، یکی از بهترین ایستراگ های فیلم موربیوس را ایجاد کرد. او به موربیوس گفت که می‌تواند او را به مدرسه‌ای برای کودکان با استعداد بفرستد.

عبارت “A School For Gifted Children” کاملاً یادآور عبارت “Xavier’s School for Gifted Youngsters” به معنای “مدرسه اکساویر برای جوانان با استعداد” است. این دیالوگی است که پروفسور ایکس از آن برای توصیف مدرسه جهش‌یافته‌های خود استفاده می‌کرد. این مورد از ایستراگ های فیلم Morbius بدین منظور نیست که پروفسور ایکس و مردان ایکس و یا حتی مدرسه اکساویز در دنیای موربیوس وجود دارند؛ بلکه برخی از ایستراگ‌ها تنها برای جلب توجه شکل می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

آزمایشگاه هورایزن

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس, رازهای فیلم موربیوس

در دنیای مرد عنکبوتی سونی، ماکیل موربیوس مدیر یک شرکت انقلابی به نام آزمایشگاه هورایزن است. لازم به ذکر است که هورایزن در دنیای کمیک بوک اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از حقایق پنهان فیلم Morbius این است که در دنیای کمیک، مرد عنکبوتی مدتی در آزمایشگاه هورایزن کار کرده است. همین دلیل باعث می‌شود تا این مکان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار شود که شاید در آینده بیشتر به آن پرداخته شود.

بیشتر بخوانید:

مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز شماره 101

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس

داستان اصلی فیلم موربیوس، مستقیماً از داستان این شخصیت در کمیک مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز شماره 101 الهام گرفته است. در این کمیک نیز موربیوس به قصد انجام آزمایشات غیر قانونی وارد آب‌های بین‌المللی شد. همچنین موربیوس تقریباً تمام خدمه کشتی را پیش از شیرجه به سوی دریا، به قتل می‌رساند.

بیشتر بخوانید:

مورنائو

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس

نام کشتی دکتر موربیوس در این فیلم نیز مورنائو است. این نام ادای احترامی به فریدریش ویلهلم مورنائو است. مورنائو یک کارگردان سینمای آلمانی است که در سال 1922 و برای اولین بار در تاریخ، شخصیت دراکولا را وارد پرده سینما کرد.

بیشتر بخوانید:

دیلی بیوگل

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس, رازهای فیلم Morbius

یکی از مهم‌ترین ایستراگ های فیلم Morbius مربوط به سکانسی می‌شود که مایکل موربیوس یک روزنامه دیلی بیوگل را برداشته و آن را مطالعه می‌کند. دیلی بیوگل یک روزنامه تخیلی در دنیای مارول است که بارها در آثار مربوط به مرد عنکبوتی دیده شده است.

درحالی که هیچ اشاره‌ای به جی جونا جیمسون و یا پیتر پارکر عکاس نمی‌شود، اما بخش ظاهری روزنامه شباهت بسیار زیادی به دیلی بیوگل در سه‌گانه مرد عنکبوتی سم ریمی دارد. همچنین اکثر محتوایی که در صفحه اول این روزنامه دیده می‌شود، مربوط به خود مایکل موربیوس می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

آفتاب پرست و کریون شکارچی

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس, حقایق پنهان فیلم Morbius

یکی از تیترهایی که در روزنامه دیلی بیوگل به چشم می‌خورد، «فرار بزرگ آفتاب پرست» است. این تیتر به طور بسیار واضح به شخصیت آفتاب پرست اشاره می‌کند. آفتاب پرست یا دیمیتری اسمردیاکوف، یک جاسوس بسیار ماهر است که به دلیل مهات در تغییر چهره با عنوان آفتاب پرست شناخته می‌شود.

آفتاب پرست یکی از بزرگ‌ترین دشمنان مرد عنکبوتی نیز به شمار می‌رود که اکنون در رازهای فیلم Morbius به آن اشاره شد. درحال حاضر، فرد هچینگر به عنوان بازیگر نقش آفتاب پرست در فیلم کریون شکارچی انتخاب شده است. لازم به ذکر است که آفتاب پرست در کمیک‌ها برادر ناتنی کریون شکارچی محسوب می‌شود. پس دور از انتظار نیست که در این فیلم اشاره‌ای به اثر بعدی سونی از شخصیت‌های مربوط به مرد عنکبوتی صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید:

گربه سیاه

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
حقایق پنهان فیلم موربیوس

یکی دیگر از رازهای فیلم Morbius به شخصیت گربه سیاه اشاره می‌کند. “گربه سیاه: دوست یا دشمن؟” این یکی دیگر از تیترهای روزنامه دیلی بیوگل است. در کمیک‌ها فلیسیا هاردی یک دزد و سارق به نام گربه سیاه است. رابطه او با مرد عنکبوتی بسیار پیچیده است و آن‌ها گاهی متحد، گاهی دشمن، و گاهی عاشق و معشوق هستند.

سونی‌ سال‌ها است که علاقمند استفاده از شخصیت گربه سیاه در فیلم‌های خود است. فلیسیتی ان هتوی قرار بود تا در فیلم مرد عنکبوتی 4 که هیچوقت ساخته نشد نقش گربه سیاه را بازی کند. جونز نقش گربه سیاه را در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 بازی کرد که در نهایت از نسخه نهایی فیلم حذف شد. اخیراً نیز سونی قصد داشت تا فیلمی با نام Silver & Black را بسازد که تمرکز آن بر شخصیت‌های گربه سیاه و سیلور سیبل است. هرچند که این فیلم نیز کنسل شد. اکنون، سیدنی سوینی به عنوان یکی از بازیگران فیلم مادام وب انتخاب شده است که به نظر می‌رسد نقش او، همان گربه سیاه باشد.

بیشتر بخوانید:

کرگدن

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
ایستراگ های فیلم موربیوس

یکی دیگر از عناوینی که در روزنامه دیلی بیوگل مشاهده می‌شود، در رابطه با یک کرگدن فراری است. به نظر می‌رسد که یک کرگدن به نحوی از یک باغ وحش فرار کرده و واضحاً این تیتر به خود حیوان کرگدن اشاره دارد. با این حال، این عنوان می‌تواند همانند یک شوخی با شخصیت کرگدن که از دشمانن مرد عنکبوتی است باشد. لازم به ذکر است که این شخصیت در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 ظاهر شد و اندرو گارفیلد نیز در فیلم راهی به خانه نیست به این شخصیت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

ونوم

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
حقایق پنهان فیلم Morbius

در فیلم موربیوس، دو مامور FBI به نام‌های آل رودریگز و سایمون استرود برای تحقیق در مورد قتل‌های مرتبط با موربیوس و مایلو فراخوانده می‌شوند. رودریگز می‌گوید که آنها “از زمان آن آشفتگی در سانفرانسیسکو هیچ پرونده‌ای به این خوبی دریافت نکرده اند.” این دیالوگ اشاره واضحی به وقایع قسمت دوم فیلم ونوم است. همچنین لازم به ذکر است که همچنان دقیقاً مشخص نیست که فاصله زمانی میان فیلم ونوم 2 تا فیلم موربیوس چه مقدار است.

بیشتر بخوانید:

“دلت نمی‌خواد وقتی گرسنه‌ام مرا ببینی”

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
حقایق پنهان فیلم موربیوس

فیلم موربیوس برخلاف ونوم، فاقد خطوط داستانی و لحظات کمدیک است. اما گاه و بی‌گاه، کنایه‌های جذابی به وقایع مختلف در این فیلم وجود دارد. هنگامی که موربیوس در زندان به سر می‌برد، به مامور FBI می‌گوید “دلت نمی‌خواد وقتی گرسنه‌ام مرا ببینی.”

این دیالوگ، یادآور دیالوگ مشهور “وقتی عصبانی‌ام از من خوشت نمی‌آید” است که هالک آن را می‌گوید. این مورد از ایستراگ ها و اشارات فیلم Morbius به این موضوع اشاره می‌کند که خون آشام درون موربیوس، شباهت زیادی با شخصیت هالک دارد.

بیشتر بخوانید:

مارتین بنکرافت

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس

شخصیت مارتین بنکرافت در کمیک و سینما، تفاوت نسبتاً زیادی دارند. در دنیای کمیک، موربیوس همواره مشکل خونی نادر خود را از بنکرافت تا زمانی که تبدیل به یک خون آشام شد پنهان می‌کرد. اما در فیلم موربیوس، مارتین دانشمند بزرگی بود که در تمام مدت، به عنوان همکار موربیوس در این فیلم حضور داشت.

نکته قابل توجه پایان فیلم است که مارتین را تبدیل به یک خون آشام می‌کند. این اتفاقات در دنیای کمیک نیز رخ داده است و ممکن است همانند کمیک‌ها، منجر به سرنوشت غم‌انگیز مارتین بنکرافت شود. در دنیای کمیک، مارتین نمی‌توانست قدرت خود را کنترل کند و موربیوس نیز مجبور شد تا در نهایت او را به قتل برساند.

بیشتر بخوانید:

والچر و شش خبیث

ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس
رازهای فیلم موربیوس

حضور مایکل کیتون در تریلرهای فیلم موربیوس، کمک زیادی به تبلیغات این فیلم کرد. با این حال، مشخص شد که حضور او یکی از رازهای فیلم موربیوس در سکانس پس از تیتراژ فیلم بود و او هیچ حضصوری در طول بخش اصلی فیلم نداشت.

پس از وقایع فیلم راهی به خانه نیست، به نظر می‌رسد که همچنان جهان‌های موازی به ثبات خود نرسیده و اکنون والچر از دنیای سینمایی مارول به دنیای سونی منتقل شده است. او مرد عنکبوتی را مقسر تمام اتفاقات می‌داند و همانند زمانی که نیک فیوری گروه انتقام جویان را تشکیل داد، او نیز به سراغ موربیوس آمد تا گروه شش خبیث را تشکیل دهد. شش خبیث گروهی است که سونی برای سال‌ها قصد تشکیل آن را داشته و به نظر می‌رسد که اکنون بالاخره این گروه درحال تشکیل است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس

چرا والچر در فیلم موربیوس حضور دارد؟

پس از وقایع فیلم مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست و به هم ریختن جهان‌های موازی، شخصیت موربیوس از دنیای سینمایی مارول وارد دنیای سونی از شخصیت‌های مربوط به مرد عنکبوتی شد.

آیا ونوم و موربیوس در یک جهان هستند؟

بله. پیش‌تر اعلام شده بود که فیلم‌های ونوم و موربیوس در یک جهان قرار دارند و یکی از ایستراگ های فیلم Morbius نیز مستقیماً به وقایع قسمت دوم فیلم ونوم اشاره می‌کند.


One thought on “ایستراگ ها و اشارات فیلم موربیوس ؛ از اشاره به ونوم، تا ظهور گروه شش خبیث

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *