نقد فصل سوم عشق مرگ و ربات ها [قسمت 1 تا 4] ؛ وحشیگری شاعرانه

نقد فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها از آن دسته از مقاله‌هایی است که شاید بسیاری ازعلاقه‌مندان به دنیای تکنولوژی و آینده‌نگری منتظرش هستند. با فیگار و نوشتار نقد قسمت 1 تا 4 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها همراه ما بمانید.

Love, Death + Robots یک درام افسرده‌کننده دیستوپایی و یکی از بهترین پروژه‌های تکنولوژی محور نتفلیکس است. این مجموعه که توسط افرادی مانند دیوید فینچر و کارگردان ددپول، تیم میلر هدایت می‌شود، مجموعه‌ای از فیلم‌های کوتاه (بهترین فیلم های کوتاه نتفلیکس) می‌باشد که در اشکال مختلف انیمیشن (و گاهی اوقات برخی از عناصر لایو اکشن را در خود جای می‌دهند) ارائه شده است.

اگرچه فصل‌ها به دلیل ماهیت آنتولوژیکی‌شان بسیار موفق هستند، اما باید بدانید که این سریال به سازندگان اجازه می‌دهد نشان دهند که انیمیشن (بهترین انیمیشن های 2022) رسانه‌ای نیست که فقط قرار باشد مخاطبان تینیجر را راضی کند.

نقد فصل 3 سریال عشق مرگ ربات ها (قسمت 5 تا 9)

نقد فصل سوم عشق مرگ و ربات ها

نقد فصل سوم عشق مرگ و ربات ها
نقد فصل سوم عشق مرگ و ربات ها

اگر بخواهیم به طور خلاصه فصل 3 این سریال را جمع‌بندی کنیم، باید بگوییم که… موجودات وحشتناک، شگفتی‌های پیچیده و طنز سیاه در این مجموعه داستان‌های انیمیشنی توسط تیم میلر و دیوید فینچر ترکیب شده‌اند.

خون، ویرانی و داستان‌های علمی تخیلی یکی از اساسی‌ترین مسائل در این فصل از این سریال می‌باشد. دنیاهایی که در Love Death + Robots Volume 3 معرفی شد‌اند با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. ما یک سیاره شنی، یک کشتی قرن هفدهمی در دریا، یک ماجراجویی در فضا، یک فضای زامبی‌محور، اکشنی نظامی‌طور، موش‌ها، و یک پری دریایی خاص را می‌بینیم.

صادقانه بگوییم، فصل 3 Love, Death + Robots ممکن است بهترین مجموعه کوتاه نتفلیکس باشد. تنوع بسیار خوبی در سبک‌ها و رویکردهای انیمیشنی وجود دارد و ترتیب نه قسمتی آن از فضاهای دراماتیک یکسان نه تنها استفاده نکرده، بلکه به شدت متفاوت، قوی و تامل‌برانگیز ساخته شده است.

فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها، عمدتاً روانشناسی انسان را هدف قرار داده است. این فصل با داستان‌های مختلف به ما می‌آموزند که چگونه قهرمان‌ها بر اساس شخصیت خود تصمیم می‌گیرند. بنابراین، نگرش هایی مانند خودخواهی، دوستی، عشق، آشتی، فردگرایی یا جاه طلبی، به تصویر کشیده می‌شود. در نتیجه، و به دلایل واضح، Love Death + Robots Volume 3 به چیزی فراتر از قتل عام بی‌معنا تبدیل می‌شود.

نقد فصل سوم عشق مرگ و ربات ها
نقد فصل سوم عشق مرگ و ربات ها

در مورد نکات برجسته فصل 3 عشق، مرگ + روبات ها، بخش‌های مهمی وجود دارد که قابل ذکر هستند. اپیزود اول، «سه ربات: استراتژی‌های خروج»، سه شخصیت از فصل اول را بازمی‌گرداند که همچنان به زمین پساآخرالزمانی و چگونگی تلاش انسان‌ها برای زنده ماندن بپردازد.

این نکته یک راه متناسب و طنزآلود جهت بازگشت به نوستالژی ساخته شده توسط سریال است. پس از آن، یکی از بهترین قسمت‌های فصل، «سفر بد» به کارگردانی خود دیوید فینچر را می‌بینیم. یک داستان دریایی که یکی از شخصیت‌های داخل یک کشتی، همه چیز را تحت شرابط خاصی در اختیار می‌گیرد. ساختار روایی اپیزود دوم به راحتی می‌تواند به یک فیلم سینمایی تبدیل شود.

قسمت سوم سریال با عنوان The Very Pulse of the Machine در رابطه با دو فضانورد است. پس از اینکه تنها یکی از آنها زنده می‌ماند، داستان به سفری انتزاعی اما حقیقی در سطح ماه تبدیل می‌شود. باید بدانید که در فضاسازی این قسمت، به نوعی یک تجربه روان‌گردان و ماورایی به وجود می‌آید.

رنگ‌های غریب اما آشنا و پویا و ریتم مناسب، این اپیزود را به یکی از قسمت‌های خاص تبدیل می‌کند که احتمالاً یکی از بهترین‌ها در کل تاریخ این سریال خواهد بود.

و اما در رابطه با قسمت 4 باید بگوییم که ریتم و سرعت اتفاقات همه‌ی آنچه که باید از مفهوم ناپایداری و هرج و مرج بگوید را می‌گوید.

سه ربات: استراتژی های خروج

نقد قسمت 1 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها
نقد قسمت 1 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها

قسمت 1 عشق، مرگ و روبات ها در فصل 3 ما را به دنیای آشنای پسا آخرالزمانی (بهترین فیلم های پسا آخرالزمانی 2021) از فصل 1 باز می‌گرداند. در این قسمت، استراتژی‌های بقای انسان‌ها قبل از انقراض مطالعه می‌شود؛ از طرفی به بسیاری از مسائل جهانی که امروز را رنج می‌دهد اشاره می‌کند.

بر اساس ساختار روایی موجود، گویا انسان‌ها مراقبت‌های پزشکی تحت حمایت دولت را رد کردند و در یک کمپ بقا با اسلحه و شکار گوشت گوزن زندگی می‌کنند. گویا آنها سعی کردند یک مدینه فاضله بسازند. در ادامه روایت ما را به جایی می‌برد که اعضای ثروتمند جامعه سعی کردند مکانی امن و متفاوت را در موقعیتی دیگر برای خود ایجاد کنند. این میلیونرها در نهایت با اتکای بیش از حد به هوش مصنوعی (بهترین فیلم ها در مورد هوش مصنوعی) خودشان را از حیز انتفاء ساقط کرده‌اند.

همانطور که گفتیم، عشق، مرگ و ربات ها با بازگشت به سیاره پسا آخرالزمانی غریب اما آشنای ما، همه چیز را آغاز می‌کند. همان حقیقت نابودیِ کائناتِ انسان در لابلای زیست ایلان ماسکی.

از نظر بصری، اپیزود به خوبی نشان می‌دهد که چه اتفاقی افتاده است، و غیرضروری به نظر می‌رسد که تمام جنبه‌های نابودی بشر را روایت کند؛ چرا که به شدت در حال حاضر و در زندگی کنونی آن را حس می‌کنیم.

دیدن بازگشت سه نفر که قبل‌تر با آن‌ها در فصل یک آشنا شده بودیم، بسیار نوستالژیک به تصویر کشیده می‌شود و پیگیری اینکه بقیه سریال بعد از این فضای آشنا چه چیزی برای ما در نظر گرفته است جالب خواهد بود.

اولین اپیزود عشق، مرگ و ربات‌ها در این فصل، انیمیشنی فوق‌العاده می‌باشد که به نظر می‌رسد پیکسار (بهترین انیمیشن های پیکسار و دیزنی) یک کمدی ترسناک (بهترین فیلم های کمدی ترسناک 2021) خلق کرده تا در این دنیای ایلان ماسکی تلنگری به ما انسان‌ها باشد.

طنز

نقد فصل سوم عشق مرگ و ربات ها
نقد فصل سوم عشق مرگ و ربات ها

نمی‌توان انکار کرد که برخی لحظات در این قسمت بهمراه حضور هوش مصنوعی برای میلیونرها، می‌تواند باعث خنده شود. ربات‌هایی را که ما می‌بینیم گویا از جنس کنونی انسان‌ها هستند… مفروضات خود را مطرح می‌کنند و درباره بشریت سؤال می‌پرسند.

در ادامه با پیشرفت ساختار روایی وقتی متوجه می‌شویم که فقرایی بوده‌اند که می‌خواستند تمدن پایان یابد و ثروتمندانی که تصور می‌کردند همه چیز برای آن‌هاست، گروتسک متفاوتی از جنس رویا اتفاق می‌افتد که حال و هوای الان کره‌ی زمین را یادآوری می‌کند.

گروتسک

نوعی از طنز در ادبیات و هنر است که بسیار به طنز سیاه شباهت دارد ولی دارای تفاوت‌هایی با آن نیز هست. در لغت هر چیز تحریف شده، زشت، غیرعادی، خیالی یا باورنکردنی را «عجیب‌پردازی/گروتسک» یا صُوَر عَجایب یا عجیب و غریب می‌گویند.

مشاهده بیشتر آخرین روزهای تمدن بشری

اساسا این قسمت از فصل 3 سریال فرصت دیدن بیشتر دنیای پسا آخرالزمانی و دیدن روش‌های مختلفی که بشر برای بقا پس از قیام ربات‌ها را برای ما فراهم می‌کند. به خصوص که فقط بر یک طبقه از بشریت تمرکز نداشت، ثروتمندان، فقیرها و مقامات دولتی را پوشش می‌داد.

سانتایانا

در این اپیزود از نام سانتایانا استفاده می‌شود، اما او کیست؟

سانتایانا شاید بیشتر برای جملات قصارش معروف است، خصوصاً جملهٔ: «آنان که تاریخ را به یاد نسپارند محکوم به تکرار آن هستند.» (که گاهی قانون پی‌آمدهای تکرارشونده سانتایانا خوانده می‌شود).

به همین نحو جمله‌ای از سانتایانا: «تنها مردگان پایان جنگ را دیده‌اند.» که اغلب به اشتباه به افلاطون نسبت داده می‌شود. نظر سانتایانا در مورد انقلاب ها: انقلابها غالباً امور دوپهلو هستند، به طور کلی پیروزی آنها با استعداد تطابق با اموری که خود بر ضد آن طغیان کرده‌اند، متناسب است.

سفر بد

نقد قسمت 1 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها, نقد قسمت 2 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها
نقد قسمت 2 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها

این فیلم کوتاه با توجه به موقعیتش یادآور «دزدان دریایی کارائیب» است. شاید برای برخی نقطه برجسته کل فصل، قسمتی است که دیوید فینچر، تهیه کننده، سرانجام در اولین انیمیشن خود، کارگردانی خود را نشان می‌دهد. این قسمت داستانی بسیار پرتنش و اغلب بیمارگونه از یک هیولای خرچنگ مانند که به یک کشتی حمله می‌کند تا به جزیره‌ای پرجمعیت منتقل شود را روایت می‌کند… این خرچنگ تمایل دارد به موقعیتی منتقل شود که زنده بماند؛ جایی که می‌تواند یک منبع غذایی جدید (انسانی) پیدا کند.

سفر بد آنقدر شگفت‌انگیز و هیجان‌انگیز است که انصافاً وقتی پایان می‌یابد یک ناامیدی بزرگ مثل بختک روی ذهن بیننده می‌اندازد. همانطور که شما هم احتمالا حس کرده‌اید این قسمت به راحتی می‌توانست به یک فیلم داستانی تبدیل شود. امیدواریم این آخرین باری نباشد که فینچر با انیمیشن سر و کار دارد.

حداقل اینطور به نظر نمی‌رسد، زیرا او به نیویورک تایمز گفته که کارگردانی انیمیشن «راهی فوق‌العاده جهت غوطه‌ور شدن در دنیا و رهایی در آن است.».

موسیقی، تک تک جزئیات در پس‌زمینه و پیش‌زمینه تصویر، طراحی شخصیت‌ها، نورپردازی و حال و هوای کلی بسیار عالی است. اما به طرز شگفت‌انگیزی این قسمت رنگ و بوی سیاسی دارد و همچنین به توهم دموکراسی و اینکه چگونه رهبران خوش‌نیت به دنبال نجات خود هستند، می‌پردازد.

مانند هر فیلم کوتاهی، فینچر شما را وادار می‌کند که آرزو کنید این اپیزود، یک فیلم بلند یا حتی یک مینی سریال باشد تا بتوانیم زمان بیشتری را به این فکر کنیم که چگونه تورین می‌خواهد نیاز هیولا به گوشت را برطرف کند.

The Very Pulse of the Machine

نقد قسمت 1 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها, نقد قسمت 2 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها, نقد قسمت 3 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها
نقد قسمت 3 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها

این فیلم به کارگردانی امیلی دین و بر اساس داستانی از مایکل سوانویک، نبرد یک فضانورد برای بقا را در طی یک سفر اکتشافی دنبال می‌کند. او روی سطح یک ماه به ناشناخته‌ترین و غریبانه‌ترین شکل ممکن، درحالی که اکسیژنش تمام می‌شود و باید به مریخ نورد خود بازگردد، به تصویر کشیده می‌شود.

این قسمت، عشق، مرگ و ربات‌ها را در روان‌گردان‌ترین حالت خود وارد می‌کند و برای بخشی از بیننده‌ها که عاشق فضاسازی‌های (بالا رفتن‌های شبانه!) تینیجری هستند، قریب به یقین مورد توجه قرار می‌گیرد. قسمت سوم به بهترین نحو یک سفر را آغاز می‌کند. سفری که می‌تواند توهم توطئه را به اعلاترین شکلش دوباره به ما یادآوری کند.

برای برخی، ممکن است چندان منطقی نباشد، اما ملغمه‌ای بسیار جالب و منحصربه‌فرد از تصاویر غریب، محیطی اثیری، فلسفه‌پردازی و شاعرانگی همه‌ی محیط را فرامی‌گیرد. طراحی بصری و لحن منحصربه فرد، این قسمت را به یک لذت هیجان‌انگیز تبدیل کرده است.

لحظات بسیار هیجان‌انگیزی در این اپیزود از فصل 3 سریال وجود دارد که نمی‌توانید با ترس به آن نگاه نکنید. همانطور که گفته شد ابهام در مورد صحت وقایع، مسئله‌ای است که تجربه تماشا را بسیار شگفت‌انگیز و جذاب می‌کند. همه چیز در این قسمت، فراتر از محدوده تخیل و شباهت به رویاهایی از دنیایی دیگر است.

Night of the Mini Dead

نقد قسمت 1 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها, نقد قسمت 2 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها, نقد قسمت 3 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها, نقد قسمت 4 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها
نقد قسمت 4 فصل سوم سریال عشق مرگ و ربات ها

در این اپیزود، به معنای واقعی کلمه، هرچیزی در دنیای آشنای روی زمین با ریتم بسیار بالایی ناپایداری کائنات را به تصویر می‌کشند. شما در این قسمت یک پارودی خنده‌دار از ژانر زامبی می‌بینید. همه چیز با یک رابطه جنسی در یک گورستان شروع می‌شود، و در ادامه ساختار روایی شما را با نابودی سیاره مواجه می‌کند.

با کمتر از هفت دقیقه، این استاپ موشن اثر جنون و فضای آخرالزمانی زامبی‌طوری را به تصویر می‌کشد و سازندگان سریال «مردگان متحرک» باید یادداشت‌برداری کنند که چگونه یک سریال زامبی محور بسازند! Night of the Mini Dead (بهترین فیلم های ایتالیایی زامبی محور) یک دنیای بامزه را از نگاه فلسفی بهمراه پرسشگری وحشیانه به تصویر می‌کشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فصل سوم عشق مرگ و ربات ها سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *