بررسی و نقد قسمت 2 سریال یاغی ؛ عاشقِ بهروز وثوقی مآب

فرهنگِ کلاه مخملی اکنون و پس از پنجاه سال در سینمای ایران، جای خود را به لات بازیِ مدل قورباغه (سریال) ای داده است. در نقد قسمت 2 سریال یاغی در دنیایی کنج‌کاوی می‌کنیم که هیچ‌ در آن از نان شب واجب‌تر نیست.

در نقد قسمت اول سریال یاغی با اتفاقاتی مواجه بودیم که در پایین شهر تهران و در عمیق‌ترین لایه‌ی اجتماع رخ میداد. کماکان و در قسمت دوم بازی‌های نسبتا خوب، کارگردانی نسبتا ریتمیک و موسیقیِ همیشگیِ بامداد افشار از شاخصه‌های این سریال است که در وهله اول من را به یاد سریال‌های ترند ترکیه‌ای مانند Kuzey Güney انداخت.

بررسی و نقد قسمت 1 سریال یاغی ؛ بی‌شناسنامه‌ی عاشق

بررسی و نقد قسمت 2 سریال یاغی

عاشقِ بهروز وثوقی مآب

نقد قسمت 2 سریال یاغی
نقد قسمت 2 سریال یاغی

همانطور که پیشتر گفته شد این سریال بر اساس رمانی به نام سالتو است. ادامه متن حاوی اسپویل است. مهدی افروزمنش که سال‌ها روزنامه‌نگار حوزه اجتماعی بوده، در دومین رمان خود باز هم از تجربیات کاری خود استفاده و محله‌های پایین شهر تهران را به عنوان سوژه اصلی خود انتخاب کرده است و تلاش می‌کند قصه‌ای هیجان‌انگیز و پرکشش را به تصویر بکشد.

تحلیل قسمت 2 سریال یاغی

نقد قسمت دوم سریال یاغی
نقد قسمت 2 سریال یاغی

شاید پیشتر با فیلمهای “تا ته عشقم میرم و میمیرم” و “کتک خوردن برای عشق” در سینمای ایران آشنا باشید. از رضا موتوری بگیرید تا سام و نرگس و لاتاری و… یاغی اما برخورد نسبتا ریتمیک و شاعرانه‌ای با مسئله عشق داشته. البته کُنه سطحی نگری در مسئله عشق همان است که بود.

در نقد قسمت دوم سریال یاغی با موسیقی تنه به تنه ایم. موسیقی زنده که در روستا زده می‌شود ما را شاد می‌کند و این حس تعلیق را در ما ایجاد می‌کند که قرار است اتفاقِ بدی بیوفتد. استفاده خوب از موسیقی تنها در آن سکانس خلاصه نمی‌شود بل‌که در سکانس فرار و گریز زوج از دست خانواده دختر هم پارادوکسِ شاعرانه‌ای را برایمان به نمایش می‌گذارد.

تحلیل قسمت 2 سریال یاغی

تحلیل قسمت 2 سریال یاغی
تحلیل قسمت 2 سریال یاغی, نقد قسمت 2 سریال یاغی

وقتی حسن گلنراقی مرا ببوس را می‌خواند و جاوید و اَبرا از دستِ فامیل‌های غیرتی‌اش میگریزند و باران می‌بارد و در میان گل و لای دختر را از پسر جدا می‌کنند و او را تا سر حد مرگ می‌زنند و گل نراقی میخواند: در میانِ طوفان هم پیمان با قایقران ها گذشته از جان باید بگذشت از طوفان ها…

در تحلیل قسمت 2 سریال یاغی نمی‌توانم از هوشمندی فیلم‌نامه‌نویس در سکانسی که جاوید با خنده‌ای کنایه‌آمیز گفت: “این گاوم شناسنامه داره؟”، گذر کنم. همان طور که میدانید جاوید به واسطه مناسبتهای سختِ فامیلی شناسنامه ندارد. همچنین از بادی تکراری خسته کننده امیر جعفری هم عبور نکنیم. او از وقتی وارد کارهای جدی شده یک تیپ را بازی می‌کند و هیچگاه وارد شخصیت نشده است.

رمان سالتو

داستان سریال یاغی, بازیگران سریال یاغی
داستان سریال یاغی, بازیگران سریال یاغی, نقد قسمت 2 سریال یاغی

کتاب سالتو درباره نوجوانی شانزده ساله به نام سیاوش است که در یکی از محله‌های فقیرنشین پایتخت روزگار می‌گذراند. او زندگی سختی دارد و بزرگ‌ترین علاقه‌اش نیز رفتن به باشگاه و کشتی گرفتن است. اما به خاطر مشکلات مالی نمی‌تواند مدام تمرین کند تا اینکه برای رسیدن به آرزوهایش، بدون هیچ امکاناتی خودش را به مسابقات منطقه‌ای می‌رساند و حریفش را شکست می‌دهد. پس از این مسابقه، دو مرد مرموز و عجیب به نام‌های سیامک و نادر با دیدن استعداد سیاوش، به سراغش می‌روند و پیشنهاداتی به او می‌دهند که زندگی‌اش برای همیشه تغییر می‌کند.

نقد قسمت 2 سریال یاغی

نقد قسمت دوم سریال یاغی
نقد قسمت دوم سریال یاغی, نقد قسمت 2 سریال یاغی

در ادامه داستان سریال یاغی قهرمان قصه رمان سالتو در سراسر کتاب خودش را اهل جزیره معرفی می‌کند؛ البته منظور او جایی بیرون از تهران نیست بلکه محله‌‌‌ی دور افتاده و فقیر خود را چنین می‌نامد. نویسنده نیز تلاش کرده علاوه بر ترسیم وضعیت قشر فرودست و فراموش شده، به مسائل ورزشکاران با استعداد بپردازد و حتی به سراغ باندهای قاچاق مواد مخدر نیز برود. همچنین از همان ابتدای رمان سلسله رخدادهایی پیش می‌آید که شما را تا انتها جذب خواهد کرد و به مرور حال و هوای معمایی و جنایی نیز بر همه چیز غلبه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

اطلاعات فیلم

نقد قسمت دوم سریال یاغی
نقد قسمت دوم سریال یاغی, نقد قسمت 2 سریال یاغی

یاغی مجموعه تلویزیونی ایرانی در ژانر درام است که برای سرویس نمایش خانگی فیلیمو ساخته شده‌است. محمد کارت (کارگردانِ شنای پروانه) کارگردانی این مجموعه را بر عهده دارد و فیلم‌نامه آن را پدرام پورامیری، حسین دوماری و کارت بر اساس رمان سالتو به نگارش درآورده‌اند. محمد کارت پیشتر در شنای پروانه نشان داده بود که به فرهنگِ لوتی‌گری و لات‌بازی و قشر پایین جامعه علاقه دارد.

بازیگران اصلی این مجموعه پارسا پیروزفر، علی شادمان، طناز طباطبایی، امیر جعفری، نیکی کریمی، فرهاد اصلانی، مهدی حسینی‌نیا، آبان عسکری، مه‌لقا باقری، عباس جمشیدی‌فر، جواد خواجوی و الیکا ناصری هستند. یاغی در ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ از طریق فیلیمو به نمایش درآمد. لازم به ذکر است موسیقی این فیلم (طبق روال) بر عهده جناب آقای بامداد افشار است.

داستان سریال

نقد قسمت دوم سریال یاغی
نقد قسمت دوم سریال یاغی, نقد قسمت 2 سریال یاغی

یاغی جدیدترین ساخته محمد کارت، کارگردان جوان شیرازی است که با فیلم سینمایی شنای پروانه به گیشه سینماها پا گذاشت و توانست با این فیلم نظر منتقدین و تماشاگران را به خود جلب کند. حال این کارگردان جوان تصمیم گرفته با یاغی پا به عرصه شبکه نمایش خانگی بگذارد.

این کارگردان که فارغ التحصیل هنرهای نمایشی می‌باشد پیش از ساخت فیلم سینمایی شنای پروانه تعداد زیادی مستند درخشان ساخته و جوایز داخلی و بین‌المللی فراوانی نیز کسب کرده است؛ فیلم سینمایی شنای پروانه نیز با اینکه اولین فیلم سینمایی ساخته او محسوب می‌شد به محض پخش در سینماها و شبکه نمایش خانگی، مورد توجه عموم مردم قرار گرفت.

این فیلم در جشنواره‌های بسیاری به نمایش گذاشته شد و برنده جوایز بسیاری نیز گردید؛ علی شادمان در سریال یاغی نقشِ جاوید را بازی می‌کند. کسی که در محله جنوب شهر تهران زندگی می‌کند؛ دو نفر به نام‌های بهمن (با بازی پارسا پیروزفر) و نادر (با بازی مهدی حسینی نیا) به سراغش می‌روند تا او را به سمت خلاف هدایت کنند. تجربه کاری و فعالیت‌های محمد کارت نشان داده است که باید منتظر یک سریال متفاوت و درخشان باشیم. تصویربرداری سریال یاغی اواخر اسفند ماه 1400 در گرجستان به پایان رسید. در ادامه به بازیگران سریال یاغی اشاره میکنیم. (بازیگران سریال یاغی ؛ بیوگرافی سریال یاغی به همراه خلاصه داستان)

بازیگران سریال یاغی

  • پارسا پیروزفر
  • علی شادمان
  • طناز طباطبایی
  • امیر جعفری
  • نیکی کریمی
  • فرهاد اصلانی
  • مهدی حسینی‌نیا
  • آبان عسکری
  • مه‌لقا باقری
  • عباس جمشیدی‌فر
  • جواد خواجوی
  • الیکا ناصری

بیشتر خوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد قسمت 2 سریال یاغی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال یاغی قسمت یک ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


3 thoughts on “بررسی و نقد قسمت 2 سریال یاغی ؛ عاشقِ بهروز وثوقی مآب

  1. به نظر می رسه دوستان بعد از دیدن سریال گودال بدجوری به فکر ساختن این جور سریال‌ها افتادن ! ریتم کند سریال به قول یکی از دوستانم مثل کارتون فوتبالیستها می مونه. البته ظاهرا نقد سفارشی نوشته اید. بالاخره زندگی هزینه داره. موفق باشید.

    1. اتفاقا ریتم فوتبالیستا خیلی بالا بود مخصوصا وقتی مامانِ سوباسا با عموش وارد دیالوگ میشدن. در مورد سفارشی بودن هم حق با شماست. آقای کارت برای من کارت کشیدن که هزارکلمه سریالشونو تعریف کنم. شما خیلی باهوشی بنظرم برو پشت پرده مسائل دیگه رو هم رو کن. مثلا میتونی از پیدا کردن قاتل عبدالباقی و یا بروسلی شروع کنی ; )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *