نقد و بررسی سریال Ms Marvel ؛ ورود اولین ابرقهرمان مسلمان به دیزنی پلاس

نقد و بررسی سریال Ms Marvel را از دیدگاه فیگار مطالعه کنید تا کمی بیشتر از نحوه به تصویر کشیده شدن اولین ابرقهرمان مسلمان مارول در دیزنی پلاس بدانید.

هشدار: نوشتار نقد و بررسی سریال Ms Marvel حاوی اسپویل بوده و می‌تواند بخش زیادی از داستان سریال میس مارول را اسپویل کند.

Ms Marvel جدیدترین سریال دنیای سینمایی مارول است که از سرویس استریم دیزنی پلاس پخش می‌شود. این سریال براساس بهترین کمیک های میس مارول اقتباس شده و شخصیت کاملا خان را به نمایش می‌گذارد. کاملا خان یک دختر 16 ساله پاسکتانی است که در کشور آمریکا زندگی کرده و به قدرت‌هایی ماورایی دست می‌یابد.

نقد و بررسی سریال Ms Marvel

ورود اولین ابرقهرمان مسلمان به دیزنی پلاس

شما می‌توانید فهرست نقد و بررسی سریال Ms Marvel را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

نقد و بررسی سریال Ms Marvel
نقد و بررسی سریال Ms Marvel

با توجه به شخصیت اصلی سریال که در دوران نوجوانی قرار دارد، و همچنین فضای اتمسفر این سریال، می‌توانیم آن را یکی از سریال های تینیجری 2022 نیز محسوب کنیم. با این حال، عده زیادی هستند که اعتقاد دارند سریال میس مارول اثری بسیار سطحی و غیر حرفه‌ای است. ما نیز قصد داریم تمامی این موارد را در نقد سریال Ms Marvel بررسی نماییم.

اگر قصد دارید تا با نقاط ضعف و قوت سریال میس مارول به طول کامل آشنا شوید، تا انتهای نقد و بررسی سریال میس مارول با فیگار همراه باشید تا به تمام این موارد بپردازیم.

منطقه پاکستانی‌ها

نقد و بررسی سریال Ms Marvel
عوامل ساخت سریال میس مارول، در کنار بازیگران خانواده خان

نقد سریال Ms Marvel را با سکانس‌های اولیه آغاز می‌کنیم. این سریال با نمایش میس مارول در منطقه‌ای از ایالات متحده آغاز می‌شود که پاکستانی‌های زیادی در آن ساکن هستند. این سکانس‌ها ما را به حال و هوایی نسبتاً متفاوت از دنیای سینمایی مارول آشنا می‌کند که تقریباً تمام ابرقهرمانان آن آمریکایی هستند.

با توجه به نزدیکی فرهنگ‌های پاکستان و ایران، این فضای جدید باعث می‌شود تا مخاطبان ایرانی نیز بتوانند بیش از پیش با شخصیت‌ها همذات پنداری کنند. البته که نمایش دین اسلام در سریالی آمریکایی، امری بسیار پر ریسک بوده و منجر به انتقاداتی از نحوه به نمایش گذاشتن مسلمانان در آن شده است که پرداختن به آن‌ها در نقد سریال میس مارول جایی ندارد.

بیشتر بخوانید:

فستیوال انتقام جویان

نقد و بررسی سریال Ms Marvel
کاملا خان درحال تصور مسابقه کاستوم فستیوال انتقام جویان

فستیوال انتقام جویان آغاز راه کاملا خان به ماجراجویی‌های دنیای سینمایی مارول است. او در ابتدا از والدینش می‌خواهد تا اجازه ورود به فستیوال را به او بدهند اما موفق نمی‌شود. سپس او تصمیم می‌گیرد تا به صورت مخفیانه به این فستیوال برود.

چیزی که از همین ابتدا کاملا را با خود همراه می‌کند، تصورات او است. به نظر می‌رسد که کاملا به دنیا آمده است تا یک ابرقهرمان باشد. او همواره درحال رویا پردازی و هر واقعه‌ای را در ابتدا به صورت فانتزی تصور کرده و سپس آن را در دنیای واقعی تجربه می‌کند.

نقشه کاملا برای ورود به فستیوال انتقام جویان و پیروزی در مسابقه بهترین کاستوم نیز یکی از همین موارد است که میس مارول که در ابتدا یک فانتزی بود و سپس در دنیای واقعی بسیار ساده‌تر از تصور او رخ داد. در ادامه نقد و بررسی سریال میس مارول به موارد بیشتری از این قبیل خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

جلوه‌های بصری

نقد و بررسی سریال Ms Marvel
نقد و بررسی سریال Ms Marvel

به طور کلی می‌توانیم جلوه‌های بصری را یکی از مهم‌ترین موارد در نقد سریال میس مارول محسوب کنیم. شاید جلوه‌های ویژه قدرتمند و بزرگی در این سریال وجود نداشته باشد، اما جلوه‌های بصری ساده اهمیت بسیار زیادی دارند.

انیمیشن سفر به دنیای عنکبوتی، انیمیشنی بود که بسیار آن را یک کمیک بوک زنده نامیدند. اکنون ما نیز می‌توانیم سریال میس مارول را یک لایو اکشن بنامیم که با شباهت‌هایی به انیمیشن سفر به دنیای عنکبوتی، تبدیل به دومین کمیک بوک زنده شده است.

ابرهایی که دیالوگ‌ها و تصویرهای ذهنی در آن وجود دارند، دیوارهایی که در پس زمینه ذهن کاملا را آشکار می‌کنند و تمام تصاویر ذهنی او کاری است که به لطف جلوه‌های بصری پدید آمده است. البته که نقش پررنگ فیلمبرداری در این اثر را نیز نباید از یاد ببریم. نحوه فیلمبرداری و زوایای آن نیز کاملاً مطابق ذهن کاملا است و ما را وارد یک آشفتگی هیجان انگیز نوجوانانه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

کاملا خان

نقد و بررسی سریال Ms Marvel
کاملا خان به قدرت‌هایش دست می‌یابد

شخصیت کاملا خان به نحوی بسیار متفاوت از دیگر ابرقهرمانان مارول به بینندگان معرفی شد. نحوه به دست آوردن قدرت‌‌های کاملا نیز برخلاف نسخه‌ کمیک بوکی‌اش کمی کلیشه را به همراه دارد با این حال قابل قبول است.

ایمان ولانی نیز از پس ایفای نقش کاملا خان برآمده و این کار را به نحو احسن انجام می‌دهد. هرچند که باید میس مارول را در حین رشد شخصیتی و در لحظات متفاوت مشاهده کنیم تا بتوانیم در رابطه با قدرت بازیگری این شخصیت نظری دقیق دهیم. اما درحال حاضر، ایمان ولانی خیلی خوب نقش یک نوجوان که در فانتزی‌های خود زندگی می‌کند را ایفا کرده است.

بیشتر بخوانید:

ضعف فیلمنامه

نقد و بررسی سریال Ms Marvel
پدر و مادر کاملا خان با کاستوم هالک

از همین ابتدا، فیلمنامه ضعف‌هایی از خود نشان داده است که در نقد و بررسی سریال Ms Marvel اثر بخش هستند. بدون احتساب گفتگوهای کوچک و کلیشه‌های رایج، قصد داریم تا با یک مثال یکی از مهم‌ترین ضعف‌های داستانی که شخصیت‌ پردازی‌ها را نیز ضعیف‌تر می‌کند بررسی کنیم.

در قسمت اول، کاملا از مادرش می‌خواهد تا در یک فستیوال انتقام جویان که ابداً مهمانی و پارتی نیست شرکت کند. مخالفت شدید والدین کاملا، باعث می‌شود که او این کار را به صورت پنهانی انجام دهد. با این حال، هنگامی که مادر کاملا با سخت‌گیری‌های بسیار زیادش متوجه این موضوع می‌شود، در روز بعد هیچ واکنشی نشان نداده و انگار که هیچ خبری از فستیوال انتقام جویان نبوده است.

این قضیه از جایی عجیب‌تر می‌شود که روز بعد کاملا می‌خواهد تا به مهمانی یکی از دوستانش برود که به قول مادر خود کاملا، کارهای حرام زیادی در آن انجام می‌شود. اما در کمال تعجب، مادر کاملا بدون هیچ سوالی درخواست او را پذیرفته و اجازه رفتن به آن مهمانی را می‌دهد.

شاید بتوانیم این موضوع را کمی روشن فکری و تغییر عقاید در نظر بگیریم؛ اما در هر صورت، این مهمانی خیلی با چهارچوب‌های خانواده خان فاصله داشته و این تغییر ناگهانی مادر کاملا، نشانه از اصولی نبودن فیلمنامه است. تعداد زیادی از مواردی همچون این مورد در سریال میس مارول وجود دارند. ما نیز در نقد سریال Ms Marvel این مورد را به اختصاص شرح دادیم زیرا که مثال بسیار خوبی از این ایرادات است.

بیشتر بخوانید:

هیئت مسجد

نقد و بررسی سریال Ms Marvel
کاملا و ناکیا در مسجد

انتخابات هیئت مسجد یکی دیگر از لحظات مهمی است که در نقد و بررسی سریال Ms Marvel باید به آن اشاره شود. درحال حاضر، صنعت سرگرمی در کشور آمریکا در راهی قرار گرفته است که سعی در پررنگ‌تر کردن نقش زنان در جامعه کند. سریال میس مارول نیز به نحو خود در این امر دخیل است.

انتخابات هیئت مسجد، چیزی است که حضور کمرنگ زنان در جامعه جهانی را یادآوری می‌کند. این بار ما مشاهده می‌کنیم که مردان در مسجد از وضعیت بهتری برخوردارند و همان مردان اعضای هیئت مسجد هستند. پس این بار ناکیا باید به عنوان زنی جوان عضو هیئت شده و کمی از وضعیت را بهبود ببخشد. البته که وجود خود شخصیت میس مارول به عنوان یک ابرقهرمان زن، مهم‌ترین اثر این سریال برای حمایت از زنان در این سریال است.

بیشتر بخوانید:

ابرقهرمان پنهان

نقد و بررسی سریال Ms Marvel
زویی زیمر با کاستوم کاپیتان مارول در فستیوال انتقام جویان

میس مارول همانند مرد عنکبوتی، یکی از آن دسته ابرقهرمانانی است که همواره هویت خود را پنهان می‌کند. این خاصیت اغلب برای ابرقهرمانانی است که یا از آسیب دیدن عزیزانشان حراس دارند. به نظر می‌رسد که کاملا نیز قصد دارد تا همین راه را پیش گرفته و به صورت مخفیانه فعالیت کند.

سازمان کنترل خسارات نیز با کسانی که به صورت مخفیانه و خارج از کنترل دولت فعالیت می‌کنند، برخورد می‌کند. پس اکنون آن‌ها همانطور که مرد عنکبوتی را دستگیر کردند، به دنبال راهی برای دستگیری و بازجویی میس مارول هستند تا بتوانند او را تحت کنترل خود در آورده و یا به عنوان یک دشمن شناسایی کنند.

بیشتر بخوانید:

بازیگران و عوامل

چگونه سریال Ms Marvel را آنلاین تماشا کنیم
شخصیت‌های اصلی سریال میس مارول

ایمان ولانی بازیگر شخصیت اصلی سریال میس مارول است. همچنین بازیگرانی نظیر فواد افضل خان، آرامیس نایت، مت لینتز، یاسمن فلچر و ریش شاه نیز او را در این سریال همراهی می‌کنند. این سریال توسط مارول استودیوز برای سرویس دیزنی پلاس ساخته شده و بخشی از دنیای سینمایی مارول می‌باشد. همچنین لازم به ذکر است که بیشا کی علی نویسندگی این سریال را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی سریال Ms Marvel سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

پرسش های متداول در رابطه با نقد و بررسی سریال Ms Marvel

نمرات سریال Ms Marvel به چه صورت است؟

این سریال موفق به کسب نمره 6.1 در سایت IMDb، نمره 95٪ در سایت راتن تومیتوز و 78 در سایت متاکریتیک شده است.

بازیگران سریال میس مارول چه کسانی می‌باشند؟

ایمان ولانی بازیگر شخصیت اصلی سریال میس مارول است. همچنین بازیگرانی نظیر فواد افضل خان، آرامیس نایت، مت لینتز، یاسمن فلچر و ریش شاه نیز او را در این سریال همراهی می‌کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *