نقد و بررسی فیلم 11th Hour Cleaning ؛ خانه شوم

11th Hour Cleaning نام عجیب و طولانی فیلم تازه منتشر شده‌ای در ژانر ترسناک است. در ادامه با نقد و بررسی فیلم 11th Hour Cleaning با ما همراه باشید.

باز هم اثر ترسناک دیگری در سال 2022 منتشر شده است. (بهترین فیلم های ترسناک 2022). امروزه ژانر ترسناک را می‌توان پرکارترین ژانر سینمایی دانست. فیلم‌های زیادی به صورت متوالی در این ژانر تهیه و منتشر می‌شوند که البته تعداد کمی از آن‌ها به فیلم‌های با کیفیت تبدیل می‌شوند.

نقد و بررسی فیلم 11th Hour Cleaning

خانه شوم

نقد فیلم 11th Hour Cleaning
نقد و بررسی فیلم 11th Hour Cleaning, نقد فیلم 11th Hour Cleaning

در نقد فیلم 11th Hour Cleaning بیشتر به جنبه‌های فیلمنامه‌ای در رابطه با عرض و طول داستان و کلیشه‌ای بودن آن خواهیم پرداخت.

نگاه کلی و خلاصه داستان

تحلیل فیلم 11th Hour Cleaning
نقد و بررسی فیلم 11th Hour Cleaning, تحلیل فیلم 11th Hour Cleaning

فیلم با سکانسی از یک مرد آغاز می‌شود که در حال فیلم گرفتن به صورت سلفی با تلفن همراه خود می‌باشد. او که چهره و وضعیت آشفته‌ای دارد در آن ویدیو اعلام می‌کند که نتوانسته از خانواده خود مراقبت کند و قسم می‌خورد که او خانواده خودش را نکشته است.

سپس این صحنه کات می‌خورد به خانه دیگری که یک زن و شوهر به نام‌های دیلن و ریچل به همراه مارکوس که برادر ریچل است و به تازگی از زندان آزاد شده در آن زندگی می‌کنند.

شغل آن‌ها تمیز کردن صحنه‌های جنایت است. همان شب با آن‌ها تماسی گرفته می‌شود و آن‌ سه نفر به همراه هانا که نامزد سابق مارکوس است راهی همان خانه‌ای می‌شوند که در ابتدای فیلم دیده بودیم و آن مرد ویدیو خود را در آن ضبط کرده بود.

آن‌ها مثل همیشه مشغول تمیز کردن آثار به جا مانده از آن جنایت می‌شوند. اما ناگهان مارکوس یک تلفن همراه پیدا می‌کند و پس از آن اتفاقات عجیب و مرموزی به وقوع می‌پیوندند. حال آن‌ها در تلاش هستند تا از خانه خارج شده و جان خود را نجات دهند.

اولین چیزی که در فیلم 11th Hour Cleaning به چشم می‌آید بازی مصنوعی بازیگران است. بازیگران این فیلم بجز یک مورد بازی‌های مصنوعی و باورناپذیری دارند. 11th Hour Cleaning خیلی صحنه ترسناک لحظه‌ای آنچنانی ندارد و سعی در ترسیم اتمسفری ترسناک داشته که در این موضوع هم خیلی موفق نمی‌باشد.

اما یک ویژگی مثبتی که در تحلیل فیلم 11th Hour Cleaning می‌توان به آن اشاره کرد این موضوع می‌باشد که فیلم در تلاش برای ساخت شخصیت و خانواده و ارتباطات و چالش‌های بین آن‌ها است. فیلم صرفا آدم‌ها را درون خانه‌ای پرت نمی‌کند تا آسیب ببینند. فیلم سعی می‌کند به جنبه‌های مختلف زندگی آن‌ها بپردازد. البته که کامل موفق به این کار نشده است و نقص دارد اما همین تلاش هم شایسته تحسین است.

مدت زمان فیلم

 بررسی فیلم 11th Hour Cleaning
نقد و بررسی فیلم 11th Hour Cleaning, بررسی فیلم 11th Hour Cleaning

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فیلم 11th Hour Cleaning مدت زمان آن است. مدت زمان یک ساعت و ده دقیقه‌ای این فیلم برای خط داستانی انتخاب شده بسیار کوتاه به نظر می‌رسد.

در بسیاری از دقایق فیلم اتفاقات به طرزی غیرمنطقی سریع به وقوع می‌پیوندند. گره‌های ایجاد شده در فیلمنامه برای شخصیت‌ها بسیار سریع باز می‌شوند و نمی‌توانند مخاطب را با فیلم درگیر کنند.

شخصیت‌های فیلم بسیار سریع به بعضی از موارد و سوال‌های موجود پی می‌برند گویا که مشغول انجام یک بازی هستند و تمام رازهای آن را از قبل می‌دانند.

در واقع مسائل در فیلمنامه فیلم 11th Hour Cleaning بسیار ساده هستند و بسیار ساده نیز حل می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که در هر لحظه که مخاطب اندکی چالش را در فیلم حس می‌کند و کمی میزان هیجان فیلم رو به افزایش می‌رود ناگهان خیلی سریع آن چالش از بین می‌رود و باعث قطع شدن ارتباط مخاطب با اثر می‌شود.

همچنین همانطور که گفته شد فیلم سعی کرده خارج از فضای ترسناک به شخصیت‌ها نیز بپردازد و وارد زندگی خصوصی و چالش‌های آن‌ها شود. اما باز هم این مدت زمان کوتاه فیلم باعث شده تا این موضوع نیز ناقص یماند و به نتیجه نرسد.

مسائل زیادی دز فیلم پتانسیل مکث بیشتر و کمی توقف را دارند اما فیلم به سرعت از آن‌ها عبور می‌کند و این شتاب در فیلمنامه به خط داستانی فیلم ضربه زده است.

بنابراین فیلم 11th Hour Cleaning از نظر داستان چه در طول و چه در عرض نقص دارد. اگر مدت زمان فیلم کمی بیشتر از این بود می‌توانست اتفاقات بسیار بهتری برای فیلم از نظر خط داستانی رخ دهد. مشخص نیست دلیل عجله فیلمساز برای تمام کردن فیلم و با سرعت رد کردن اتفاقات مختلف چه بوده است.

بررسی کلیشه

پایان فیلم 11th Hour Cleaning
نقد و بررسی فیلم 11th Hour Cleaning, پایان فیلم 11th Hour Cleaning

فیلم 11th Hour Cleaning در موارد زیادی دنباله‌رو کلیشه‌های فیلم‌های ترسناک است. در طول فیلم بارها شما کاملا متوجه تکراری بودن و کلیشه بودن این اتفاقات می‌شوید و به همین دلیل فیلم تا حدی قابل پیش‌بینی می‌شود.

کارگردان برای فرار از این موضوع سعی کرده تا پایان فیلم 11th Hour Cleaning غیرکلیشه‌ای در نظر بگیرد. گرچه که چنین تلاشی انجام گرفته است اما این تلاش باعث شده تا فیلم در پایانش در فیلمنامه ناقص شود.

پایان فیلم همانند یک علامت سوال بزرگ به صورت مخاطب برخورد می‌کند و ناگهان فیلم تمام می‌شود. مشخص نیست چرا همچین اتفاقی می‌افتد و اطلاعاتی هم در طول فیلم در این باره داده نمی‌شود. بنابراین این تلاش برای غیرکلیشه‌ای کردن پایان فیلم با موضوع دیگری یعنی ضعف فیلمنامه شکست می‌خورد و سوالات بی‌جوابی را برای مخاطب به جا می‌گذارد.

کارگردانی فیلم 11th Hour Cleaning نیز معمولی است. کارگردان سعی نکرده تا از ترس لحظه‌ای استفاده کند اما در خلق فضای ترسناک و ساخت تعلیق هم بجز چند مورد چندان موفق نبوده است. اما با این حال مشکل بزرگ‌تر این فیلم در شتاب فیلمنامه است.

سخن پایانی

کارگردانی فیلم 11th Hour Cleaning
نقد و بررسی فیلم 11th Hour Cleaning, کارگردانی فیلم 11th Hour Cleaning

فیلم 11th Hour Cleaning می‌توانست با تغییراتی تبدیل به اثر ترسناک با کیفیت‌تری شود اما این اتفاق به دلایلی که ذکر شد نیافتاده است.

11th Hour Cleaning فیلمی است با فیلمنامه شتاب‌زده که در آن شخصیت‌ها خیلی سریع به جواب سوال‌هایشان می‌رسند و گره‌ها به سرعت باز می‎‌شوند. همچنین این شتاب و مدت زمان کم فیلم مانع یکی از اهداف اصلی کارگردان یعنی پیشرفت عرضی داستان و پرداخت شخصیت‌ها شده است.

بازی بازیگران مصنوعی و گاهی اوقات حتی کمی خنده‌دار است. به نظر خیلی در فضای فیلم و ژانر آن قرار نگرفته‌اند و بعضی از آن‌ها حتی در حد بازی متوسط آثار ترسناک نیز نیستند.

ایده ابتدایی فیلم همان کلیشه همیشگی فیلم‌های ترسناک است. حبس شدن عده‌ای در یک خانه شوم و اتفاقات ناگواری که به دنبال آن پیش می‌آیند. البته که این کلیشه در صورت کیفیت لازم و پرداخت خوب هیچ اشکالی ندارد. اما در این فیلم این موضوع چندان موفقیت‌آمیز نبوده است. تلاش کارگردان نیز برای فرار از کلیشه به پایان فیلمش بازمی‌گردد که بیشتر به فیلم ضربه زده است و ناتوانی او را در جمع کردن قصه‌اش نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی فیلم 11th Hour Cleaning سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *