بررسی و معرفی بهترین فیلم های ترسناک زن محور + [عکس]

در این مقاله سعی داریم تا به معرفی و تحلیل آثار ترسناکی بپردازیم که در آن‌ها زنان نقش مهم و کلیدی دارند. در ادامه با معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ترسناک زن محور از نگاه سایت فیگار با ما همراه باشید.

فیلم‌های ترسناک زیادی در طول تاریخ سینما ساخته شده است که هر کدام نوع و شیوه ترساندن متفاوتی را انتخاب کرده‌اند. تعدادی از این فیلم‌های ترسناک آن‌هایی هستند که زن‌ها، نقش‌های مهم و کلیدی را در آن ایفا می‌کنند و قصه را پیش می‌برند. این فیلم‌ها می‌توانند درباره موجودات ماوراءالطبیعه، زامبی‌ها و یا قاتل‌هایی باشند که هدفشان زنان است.

بهترین فیلم های ترسناک زن محور

معرفی و تحلیل بهترین فیلم های ترسناک زن محور از نگاه سایت فیگار

بهترین فیلم های ترسناک با شخصیت اصلی زن
بهترین فیلم های ترسناک زن محور, بهترین فیلم های ترسناک با شخصیت اصلی زن

در ادامه لیستی که از بهترین فیلم های ترسناک با شخصیت اصلی زن می‌بینید، بدون ترتیب و اولویت خاصی می‌باشد.

در اینستاگرام بخوانید:

The Witch (2015)

بهترین فیلم های ترسناک زن محور
بهترین فیلم های ترسناک زن محور

فیلم جادوگر محصول سال 2015 فیلمی ترسناک با بازی Anya Taylor-Joy است. داستان فیلم The Witch یا جادوگر در سال 1630 اتفاق می‌افتد. یک خانواده که در مزرعه‌ای در منطقه دورافتاده کار می‌کنند، ناگهان با اتفاقات عجیبی روبرو می‌شوند. اتفاقاتی که به نظر می‌رسد مربوط به نوعی نیروی شوم می‌باشد.

تحلیل فیلم جادوگر

تحلیل فیلم The Witch
تحلیل فیلم The Witch

فیلم The Witch اولین اثر Robert Eggers است. The Witch فیلمی است که هیچ عجله‌ای در آن وجود ندارد. این فیلم سعی می‌کند به شکلی آهسته و پیوسته پیش برود و قدم به قدم داستانش را بنا کند.

The Witch به مخاطب اطلاعات می‌دهد و به او اجازه می‌دهد تا با داستان ارتباط بیشتری بگیرد و خود را با آن همراه کند و سعی ندارد تا مخاطب را به دل یک فیلم صرفا پر هیجان پرتاب کند. گرچه که فیلم ایراداتی در این زمینه نیز دارد اما تلاش آن برای خلق همچبن فضایی ارزشمند است.

فیلم کم‌کم و آرام جهان خود را می‌سازد و از آنجایی که معمولا در آثار ترسناک توجهی به این موضوع نمی‌شود این تصمیم فیلمساز باعث شده تا این فیلم مورد تحسین بسیاری از منتقدین قرار بگیرد.

The Others (2001)

بهترین فیلم های ترسناک زن محور
بهترین فیلم های ترسناک زن محور

از فیلم The Others با بازی نیکول کیدمن همیشه به عنوان اثر ترسناکی متفاوت در تاریخ این ژانر یاد می‌شود. فیلم The Others داستان یک خانواده شامل یک مادر به نام گریس و دو فرزند او است که در عمارتی بزرگ در دوران جنگ زندگی می‌کنند. به همراه آن‌ها سه خدمتکار هم در آن عمارت بزرگ زندگی می‌کنند.

دو فرزند گریس به نور خورشید حساسیت دارند و به همین دلیل در تاریکی زندگی می‌کنند. با جریاناتی که رفته‌رفته در خانه اتفاق می‌افتند، “گریس” کم‌کم به این باور می‌رسد که خانواده‌اش نفرین شده‌اند.

تحلیل فیلم دیگران

تحلیل فیلم The Others
تحلیل فیلم The Others

فیلم دیگران از آن دست فیلم‌هایی است که ترس و استرس در تمام مدت و در طول فیلم جریان دارد و از کلیشه‌های آثار ترسناک فاصله زیادی دارد. فیلم لحظه ترسناک عجیب و غریبی ندارد و شما را از ترس از جای خود بلند نمی‌کند. اما یک ریتم صعودی بسیار جذاب دارد که لحظه به لحظه میزان هیجان را افزایش می‌دهد و در آخرین دقیقه ضربه خود را به مخاطب وارد می‌کند.

بازی نیکول کیدمن بسیار خوب و به اندازه است و کاملا توانایی‌های خود را به تصویر کشیده است. کارگردانی، نوع دوربین و نورپردازی‌ها همگی در خدمت فیلم و ژانر آن و همچنین هدف فیلم هستند که در انتهای فیلم متوجه آن می‌شوید. The Others، با یک پایان شوکه کننده شما را مبهوت می‌کند و تا دقایقی دهان شما را باز می‌گذارد. دیگران قطعا متفاوت‌ترین فیلم ترسناکی است که می‌توانید تماشا کنید.

The Babadook (2014)

بهترین فیلم های ترسناک زن محور
بهترین فیلم های ترسناک زن محور

داستان فیلم The Babadook درباره مادری به نام آملیا است که به تنهایی با پسر خود ساموئل زندگی می‌کند. آملیا درگیر و گرفتار مرگ وحشیانه همسرش می‌باشد و از شرایط روحی خوبی برخوردار نیست.

در همین حال پسر او ساموئل از هیولایی عجیب و غریب می‌ترسد. آملیا با خواندن کتابی به نام آقای بابادوک به طور ناخواسته باعث ورود موجودی عجیب به داخل خانه می‌شود.

تحلیل فیلم بابادوک

تحلیل فیلم The Babadook
تحلیل فیلم The Babadook

بابادوک از بهترین آثار ترسناک روانشناختی است که بر پایه رنج و غم و اندوه شکل گرفته است. تمرکز بیشتر فیلم بر روی شخصیت مادر یعنی آملیا است. او که همسر خود را از دست داده و شرایط روحی مناسبی ندارد حال تمام مسئولیت‌ها را بر روی دوش خود احساس می‌کند.

همچنین در عین حال آملیا علاوه بر دست و پنجه نرم کردن با چالش‌های یک مادر مجرد و کنترل شرایط زندگی خود درگیر قصه‌هایی ترسناک از موجودی می‌شود که با پسرش در ارتباط است و لحظه به لحظه بیشتر به زندگی ‌آن‌ها نفوذ می‌کند.

فیلم در واقع سعی می‌کند از دو جنبه ذکر شده شخصیت اصلی خود را تحت فشار بگذارد و در نهایت در لحظه‌ای به نقطه اوج خود برسد که این اتفاق را به خوبی می‌تواند رقم بزند.

بابادوک داستان و قصه‌ای تکان‌دهنده و غمگین دارد و صرفا با یک اثر که می‌خواهد مخاطب را بترساند روبرو نیستیم. این فیلم سعی می‌کند قصه این مادر و پسر را روایت کند و در کنار آن فضا و اتمسفری دلهره‌آور ایجاد کند و سراغ جامپ‌اسکیرهای دم‌دستی و اشباع شده نمی‌رود.

The Descent (2005)

بهترین فیلم های ترسناک زن محور
بهترین فیلم های ترسناک زن محور

فیلم The Descent داستان چند زن را روایت می‌کند که با یکدیگر دوست هستند و تصمیم می‌گیرند برای تعطیلات به خارج از شهر بروند. آن‌ها در طول اقامت خود تصمیم می‌گیرند که به غارنوردی بپردازند. بنابراین آن‌ها به دل یک سفر مکاشفه‌ای رفته و وارد غاری کشف نشده می‌شوند.

در همان ابتدای ورود آن‌ها به غار بر اثر سقوط تکه سنگی دهانه ورودی غار مسدود می‌شود. حال این چند دوست در غاری کشف نشده گیر افتاده‌اند و باید دنبال راه خروج جدیدی بگردند. اما پیدا کردن راه خروج تنها چالش آن‌ها نخواهد بود و خطرات ناگوار دیگری در آن غار آن‌ها را تهدید می‌کند.

تحلیل فیلم نزول

تحلیل فیلم The Descent
تحلیل فیلم The Descent

The Descent فیلمی است که از شش بازیگر زن تشکیل شده که قصه غارنوردی آن‌ها به شکل وحشتناکی اشتباه پیش می‌رود. این فیلم بازی‌های بسیار قوی‌ای دارد و در خلق فضای فشرده و القای حس خفگی بسیار موفق است. اگر شما هم کلاسترفوبیا یا ترس از فضای بسته و تنگ دارید، احتمالا با تمام وجود این فیلم را لمس و درک خواهید کرد.

از ویژگی‌های مهم و خوب فیلم The Descent که هر اثر ترسناکی به نظر باید آن را داشته باشد توانایی ساخت ترس و دلهره بدون حضور موجودات و هیولاهای ترسناک خود است. حتی در لحظاتی که چهره ترسناک هیولاها را در این فیلم نمی‌بینیم، همچنان دلهره وجود مخاطب را فرا می‌گیرد.

هر کسی با پرتاب کردن چند موجود با چهره ترسناک به جلوی دوربین شاید بتواند مخاطب را از جای از ترس بلند کند اما همانطور که گفته شد اثر ترسناکی موفق است که در لحظاتی که هیولایش از فیلم حذف شده، بتواند ترسناک باشد.

It Follows (2014)

بهترین فیلم های ترسناک زن محور
بهترین فیلم های ترسناک زن محور

فیلم It Follow اثری ترسناک و دلهره‌آور محصول سال 2014 است. داستان فیلم درباره دختری به نام جی می‌باشد که مانند تمام هم سن و سال‌های خود به دنبال ماجراجویی و امتحان کردن چیزهای مختلف است.

ناگهان پس از یک اتفاق او متوجه می‌شود که گویا یک نیروی ناشناس که از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود در اطراف او حضور داشته و قصد آسیب رساندن به او را دارد.

تحلیل فیلم او تعقیب می‌کند

تحلیل فیلم It Follows
تحلیل فیلم It Follows

او تعقیب می‌کند، فیلمی ترسناک روانشناختی است که توسط David Robert Mitchell هم نوشته و هم کارگردانی شده است.

لحن فیلم It Follows لحنی رویایی و بی زمان است. جنبه‌هایی از محیط و فیلم به عمد به طوری مبهم حفظ و نگه داشته می‌شود تا از آشنایی با آن جلوگیری شود. It Follows اثری با ایده بدیع و جدید، تامل‌برانگیز و البته با قصه‌ای ترسناک است که مخاطب را به فکر فرو می‌‍‌برد. اثری که از ترکیب عوامل گفته شده با هیولایی که رویکردی تسلیم‌ناپذیر دارد، قصه‌ای پر تنش را رقم می‌زند.

فیلم همچنین به آرامی دنیای خود را می‌سازد و عجله‌ای برای رسیدن به قسمت‌های ترسناک خود و پایان فیلم ندارد و کاملا بیننده را برای چیزی که قرار است ببیند، آماده می‌کند. It Follows دنبال زدن حرفی عمیق و بزرگ‌تر از آن چه فیلم ارائه می‌کند، نیست. اثری است غریزی که بدون بزرگنمایی و تلاش برای حرف بزرگ زدن قصه خود را تعریف می‌‌کند.

Rosemary’s Baby (1968)

بهترین فیلم های ترسناک زن محور
بهترین فیلم های ترسناک زن محور

فیلم Rosemary’s Baby یا بچه رزماری از مشهورترین آثار ترسناک می‌باشد. فیلمی به کارگردانی Roman Polanski که آثار درخشانی مثل The Pianist (پیانیست) و Chinatown (محله چینی‌ها) را در کارنامه دارد.

زوج جوانی به نام‌های رزماری و گای به آپارتمان تازه خود نقل مکان کرده‌اند. این زوج جوان در آنجا با مینی کاستوت و رومن کاستوت که زوج مسن و عجیبی هستند، آشنا می‌شوند. سپس رزماری باردار می‌شود و کم‌کم به این نتیجه‌گیری می‌رسد که این زوج مسن شیطان پرست، رزماری را وسیله‌ای برای به دنیا آوردن فرزند شیطان کرده‌اند.

تحلیل فیلم بچه رزماری

تحلیل فیلم Rosemary's Baby
تحلیل فیلم Rosemary’s Baby

فیلم‌های ترسناک خوب و تاثیرگذار زن محور صرفا محدود به دو دهه گذشته نمی‌شود و فیلم بچه رزماری مثالی عالی برای اثبات این ادعا است.

از ویژگی‌های بسیار قابل توجه فیلم Rosemary’s Baby کارگردانی آن است. پولانسکی در این فیلم ثابت کرده است که سینما را می‌شناسد و قصه‌گویی با تصاویر را بلد است. او بدون حرکات اضافه و عجیب و غریب می‌تواند دلهره و ترس خلق کند. پولانسکی به خوبی فیلم و قصه را شناخته و به بهترین شکل آن را به تصویر کشیده است.

در کنار کارگردانی خوب پولانسکی یکی دیگر از عواملی که در ایجاد ترس و دلهره در این فیلم بسیار تاثیرگذار و خوب عمل کرده است، موسیقی آن می‌باشد. موسیقی‌ای کاملا منطبق بر قصه و فضای فیلم، کاملا هماهنگ با تصاویر و حسی که پولانسکی قصد داشته به مخاطب منتقل کند.

موسیقی‌ای در خدمت فیلم که به خوبی وظیفه خود را انجام می‌دهد. در کنار این عوامل از بازی‌های بسیار خوب فیلم مخصوصا بازی میا فارو در نقش رزماری، بسیار به فیلم کمک کرده‌اند.

Halloween (2018)

بهترین فیلم های ترسناک زن محور
بهترین فیلم های ترسناک زن محور, بهترین فیلم های ترسناک با قهرمان زن

احتمالا تا کنون نام سری فیلم‌های Halloween به گوشتان خورده است. سری فیلم‌هایی که اولین شماره آن در سال 1978 منتشر شده و پخش شماره‌های بعدی آن تا همین امروز نیز ادامه دارد.

داستان این فیلم درباره قاتلی نقاب به صورت به نام مایکل مایرز است. او که همواره مشغول به کشتن افراد مختلف بوده است، حال به دنبال لوری استرود است. لوری باید برای آخرین بار مایکل مایرز مواجه شود. کسی که از شب هالووین چهل سال پیش به دنبال قتل و نابودی او بوده است.

تحلیل فیلم هالووین

تحلیل فیلم Halloween
تحلیل فیلم Halloween

فیلم هالووین اصلی و اورجینال نیز می‌توانست در این لیست قرار بگیرد اما Halloween (2018) به دلیل اینکه از دریچه‌ای زنانه به داستان نگاه می‌کند انتخاب شده است. همچنین که این فیلم بعد از سال‌ها و نسخه‌های بسیار ضعیف این مجموعه، یک قدم رو به جلو بود و دوباره آن را بر سر زبان‌ها انداخت.

همانطور که گفته شد فیلم از دریجه‌ای زنانه قصه را به تصویر می‌کشد. سه نسل از زنان باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا مایکل مایرز قاتل افسانه‌ای را متوقف کنند. بازگشت دوباره Jamie Lee Curtis در نقش لوری به قصه از نکات هیجان‌انگیز این فیلم بود.

این فیلم در بین منتقدان و در باکس‌آفیس بسیار موفق عمل کرد و تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم این مجموعه و پرفروش‌ترین فیلم اسلشر (بعد از فیلم Scream) تبدیل شد و سیر نزولی این مجموعه را متوقف کرد.

میزان دلهره این فیلم و شیوه کارگردانی آن و استرسی که در سراسر آن و در اتمسفرش وجود داشت یادآور هالووین اورجینال محصول 1978 بوده است و شاید بتوان گفت بهترین اثر این مجموعه بعد از هالووین اورجینال بوده است.

Hereditary (2018)

بهترین فیلم های ترسناک زن محور
بهترین فیلم های ترسناک زن محور

فیلم Hereditary یا فیلم موروثی از فیلم‌های باکیفیت محبوب و پر طرفدار سال‌های اخیر می‌باشد. فیلم موروثی داستان خانواده‌ای است که پس از مرگ سرپرست آن یعنی الن، خانواده دخترش شروع به سرکشی در اسرار مرموز و عجیب گذشته خاندانشان می‌کنند.

این موضوع باعث می‌شود که روز به روز حوادث ترسناک‌تر و عجیب‌تری برای آن‌ها اتفاق بیفتد. آن‌ها هرچه جلوتر می‌روند بیشتر در این باتلاق فرو می‌روند و تغییر سرنوشت شومشان دشوارتر می‌شود.

تحلیل فیلم موروثی

تحلیل فیلم Hereditary
تحلیل فیلم Hereditary

فیلم Hereditary یک ویژگی مهم دارد و آن این است که به خوبی می‌داند چگونه ترس را در وجود و ناخودآگاه مخاطب ثبت کند. شاید در این فیلم صحنه‌ای که شمارا از جای خود از ترس بلند کند وجود نداشته باشد اما با استفاده خوب از لوکیشن و مکان درست دوربین تعیلقی پایدارشکل می‌گیرد که تا پایان فیلم وجود دارد.

فیلم توجه ویژه‌ و خاصی به شخصیت‌پردازی شخصیت‌های موجود در فیلم دارد که شاید امروزه در آثار ترسناک توجه چندانی به این موضوع نمی‌شود و این موضوع در رده کم‌اهمیت‌ترین موارد قرار می‌گیرد. نکته مثبت این فیلم بازی خوب و باورپذیر بازیگران است که باعث می‌شود قرارگرفتن آن‌ها در موقعیت‌های ترسناک کاملا حس ترس و نگرانی را به مخاطب منتقل کند و به مخاطب حس مصنوعی بودن و بازی شلخته دست نمی‌دهد.

Silence Of The Lambs (1991)

بهترین فیلم های ترسناک زن محور
بهترین فیلم های ترسناک زن محور

احتمالا نام فیلم بسیار دیدنی و جذاب و The Silence of the Lambs یا سکوت بره‌ها را شنیده‌اید. فیلمی که در ژانر خود و تاریخ سینما ماندگار است و از بهترین فیلم های ترسناک با قهرمان زن می‌باشد.

داستان فیلم سکوت بره‌ها درباره یک مامور FBI تازه‌کار به اسم کلاریس استارلینگ با بازی جودی فاستر است. او سعی می‌کند با ارتباط گرفتن با هانیبال لکتور با بازی آنتونی هاپکینز و قانع کردن او که خود یک روانشناس باهوش و قاتلی بی‌رحم است کمک بگیرد تا قاتل زنجیره‌ای دیگری را دستگیر کند. قاتلی که تمام اهدافش زنان هستند. او زنان را می‎‌رباید و زنده‌زنده پوست می‌کند.

تحلیل فیلم سکوت بره‌ها

تحلیل فیلم The Silence of the Lambs
تحلیل فیلم The Silence of the Lambs

سکوت بره‌‌ها فیلمی است پرکشش و درگیرکننده است که مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌کند. فیلم ریتم بسیار خوبی دارد و در طول 2 ساعت خسته‌کننده و یا حوصله‌سربر نمی‌شود. بازی بسیار خوب آنتونی هاپکینز و جودی فاستر از نکات قابل‌توجه فیلم هستند.

فیلم به خوبی و در کمال جذابیت تقابل مامور تازه‌کار FBI را با قاتلان زنجیره‌ای حرفه‌ای به تصویر می‌کشد و با تعریف داستان زندگی کلاریس باعث همذات‌پنداری بیشتر مخاطب با او می‌شود. فیلم دارای کارگردانی حساب‌شده و فیلمنامه منسجم است. در کنار این دو فاکتور بازی‌های بسیار خوب و خط داستانی و نوع روایت گیرا دلایل دیگری است برای اینکه حتما این فیلم را ببینید.

سکوت بره‌ها قطعا یکی از بهترین آثار ترسناک روانشناختی است که تمام ویژگی‌های اثری ماندگار را در خود دارد. (نقد فیلم سکوت بره ها Silence of the Lambs)

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم های ترسناک زن محور سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *