نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر) ؛ روانشناسی روابط در سریالی درام و عاشقانه

با نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر) سریال بلوتی‌وی با بازی اوزگه اوزپیرینچجی و صالح بادم‌جی، در نوشتار جدید فیگار همراه باشید.

سازندگان فیلم و سریال ترکی، در تلاش هستند تا با گذشتن از محدودیت‌های‌شان، سریال‌های بی‌نظیری را تهیه نمایند. سریال ilk ve son به نظر می‌آید که در این زمینه موفق عمل کرده باشد. آنچه که در پیش‌نمایش این سریال دیجیتالی دیده می‌شود حاکی از آن است.

همکاری با پلتفرم‌های دیجیتالی مانند نتفلیکس، اکسن، بلو تی‌وی و از این دست شبکه‌ها، دست کارگردانان و نویسندگان را بازتر کرده است. ماجراها واقعی‌تر و باورانگیز‌تر ساخته می‌شوند و به نمایش در می‌آیند. به تازگی نیز کشور ترکیه با پلتفرم دیزنی پلاس آغاز به همکاری کرده است:

در ادامه این مقاله به بررسی سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر) پرداخته شده است. همراه ما باشید.

نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)

روانشناسی روابط در سریالی درام و عاشقانه

  • زمان پخش
  • ماجرا
  • بررسی سریال ترکی اول و آخر
  • تریلر
  • عوامل سریال
نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)

تریلر جدید سریال Blutv، با بازی اوزگه اوزپیرینچ‌جی و صالح بادمجی منتشر شد. اول و آخر اسم سریال جدیدی است، که از شبکه اینترنتی بلو تی‌وی منتشر خواهد شد. زمان پخش ilk ve son در ادامه نوشتار مشخص شده است.

اوزگه نقش اصلی زن این سریال را برعهده دارد و نقش اصلی دیگر سریال ilk ve son نیز برعهده صالح بادمجی است. صالح بازیگری تواناست، که در سریال‌های عروس استانبول، اتاق قرمز و سریال‌هایی با این عظمت ایفای نقش نموده است.


ضمن مطالعه نقد سریال ترکی ilk ve son می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


سناریو سریال ilk ve son به قلم هاکان بونومو نوشته شده است. و کارگردان سریال‌های مکملی همچون اتاق قرمز و هرجای، یعنی جم کارجی، این سریال را کارگردانی کرده است. در ادامه نقد ilk ve son همراه ما باشید.

زمان پخش سریال ilk ve son

 نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
نقد ilk ve son, بررسی سریال ترکی اول و آخر

سریالی که با موضوع جالبش و کادر بازیگران فوق‌العاده‌اش، توجه مخاطب را به خودش جلب کرده بود، در تمام حساب‌های مجازی اعلام کرد که زمان پخش سریال ترکی اول و آخر ۱۸ آگوست یعنی ۲۷ مرداد خواهد بود.


ضمن مطالعه نقد سریال ترکی ilk ve son می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


اما بعدا، همزمان با انتشار تریلر سریال ilk ve son تاریخ آن به تعویق افتاد. زمان پخش سریال اول و آخر در ۲۵ آگوست، مصادف با سوم شهریور ماه خواهد بود.

ماجرای سریال ترکی اول و آخر

 نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
نقد ilk ve son, بررسی سریال ترکی اول و آخر

اوزگه و صالح بادمجی در نقش زن و شوهری هستند که اوایل ازدواج بسیار عاشق هم هستند. آن‌ها بهترین لحظات را در کنار هم سپری می‌کنند. گاهی خوشحالند، گاهی غمگین و گاهی دیوانه‌وار زندگی را سپری می‌کنند.

هر چیزی را با هم تجربه می‌کنند و زندگی فوق‌العاده‌ای دارند. اما با گذشت زمان، همه چیز تغییر می‌کند. احساسات آن‌ها دیگر مثل گذشته نیست. از کنار هم بودن لذت نمی‌برند و باعث رنج و اذیت یکدیگر می‌شوند. احترامی که برای هم قائل بودند، دیگر از میان رفته است.


ضمن مطالعه نقد سریال ترکی ilk ve son می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


سریال ترکی اول و آخر داستان عشقی است که قلب‌ها را لمس خواهد کرد. داستانی که حقایق زندگی و روابط را به نمایش می‌گذارد. در پست‌های اخیر بلو تی‌وی، سریال ترکی اول و آخر به این صورت یاد شده است: “ماجرای عشقی واقعی و متزلزل کننده را خواهید دید، که تاثیر بسیاری بر شما خواهد گذاشت.”

سریالی که مخاطب مدت‌ها منتظر پخش آن بوده است، ماجرای عشق‌های ممکن و اکثر اوقات ناممکن، شروع و پایان آن و دوران تاهل را به نمایش می‌گذارد. ilk ve son اولین پروژه نمایش خانگی جم کارجی است.

بررسی سریال ترکی اول و آخر

نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
بررسی سریال ترکی ilk ve son, نقد و بررسی سریال اول و آخر

لونت یوکسل (Levent Yüksel) خواننده ترک در یکی از ترانه‌هایش می‌خواند:

Şiddetin ne hoş ne güzel şefkatin

به معنی “چقدر خشونت تو به دل می‌نشیند! چقدر محبت تو دل را گرم می‌کند!”

همین بخش از ترانه می‌تواند نگاهی به سریال اول و آخر باشد. داستان نوآورانه این سریال یک شورش خاموش علیه داستان‌های رمانتیک معمولی و کلیشه می‌کند. ​​در غالب فیلم‌ها و سریال‌ها و نمایش‌ها یک خط شروع و یک خط پایان را مشاهده می‌کنیم.

تاثیرات وقایع و دیگر کاراکتر در خط داستانی اثر به وضوح دیده می‌شود. حتی در سریال‌های موازی نیز خط زمانی حفظ می‌شود. اما حرکت نوآورانه سریال اول و آخر این است که در هر قسمت ده سال از رابطه یک زن و شوهر را به صورت اول رابطه و آخر رابطه مشاهده می‌کنید؛ درست مطابق نام سریال!

اما این یعنی چه؟ در صحنه اول شما دنیز و باریش جوان را می‌بینید که در مراسم عروسی برادر دنیز با هم آشنا می‌شوند و تا لحظه ازدواج آن‌ها همراه می‌شوید. اما در ادامه ده سال آینده را مشاهده می‌کنید؛ اینکه آینده این زوج به چه حالی درآمده است؟ و این سوال در ذهن پیش می‌آید که چه بر سر این زوج آمد؟

در قسمت بعدی سال دوم آشنایی و سال نهم از زندگی مشترک به تصویر کشیده می‌شود. سال سوم و سال هشتم، سال چهارم و سال هفتم، سال پنجم و ششم و نهایتا بعد از آشکار شدن تمام این دوران، در قسمت‌های انتهایی فصل یک، نحوه جدایی و زندگی بعد از طلاق آن‌ها نمایش داده می‌شود.


ضمن مطالعه نقد سریال ترکی ilk ve son می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


ایده جالبی برای نمایش است و مخاطب را با خود همراه می‌کند. اما نکته اصلی سریال طبیعتا این مسئله نیست. بعد روانی هر کاراکتر، تاثیرات کودکی آن‌ها در بلوغ (و یا عدم بلوغ)، ویژگی‌های شخصیتی باریش و دنیز در رابطه و ویژگی‌های فردی آن‌ها به خوبی پرداخت شده است.

وقتی وارد جزئیات می‌شویم، می‌توانیم موارد بگوییم که باریش و دنیز شخصیت‌های کاملا متضادی دارند. بنابراین، چون در زمان و مکان مناسب قرار دارند (در واقع شرایط تصادفی، عروسی برادر دنیز)، زندگی مشترک تشکیل می‌دهند و کاملا برانگیخته تصمیم به ازدواج می‌گیرند. سپس نمی‌توانند به تفاهم برسند و رابطه‌شان از هم می‌پاشد.

نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
نقد ilk ve son, نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)

تمایل به ساختار شکنی، عدم اعتماد، مغرور، بامزه، بی‌پروا، پرخاشگری، تنوع طلبی، ترس از خیانت، کاراکتر نمایشی (با توجه به نوع پوشش او)، تمایل به استقلال و عدم وابستگی به سنت‌ها از ویژگی‌هایی است که در کاراکتر دنیز و بازی اوزگه مشاهده می‌شود.

صالح نیز در به تصویر کشیدن ویژگی‌هایی مثل: عدم مسئولیت پذیری، کاراکتری مطیع، دلسوز، آرام، خجالتی، حوصله سر بر، مخرب (زمانی که مسائل آنطور که باب میل او باشد پیش نرود)، احساسی (خیلی زود گریه می‌کند) و بسیاری دیگر موفق عمل کرده‌است. بازی صالح در سریال‌های ترکی کلوپ و اتاق قرمز کاملا مشخص کننده مهارت او در بازیگری هستند.


ضمن مطالعه نقد سریال ترکی ilk ve son می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


فرهنگ و شرایط اقتصادی دنیز و باریش نزدیک به هم است، اما مسبب اختلافات آن‌ها خانواده‌هایشان و تضاد‌های خلقی است. در حالی که موقعیت طبقاتی آن‌ها زمینه را برای ملاقاتشان فراهم می‌کند، تضادهای خلقی نیز باعث می‌شود که در ابتدا آن‌ها جذب یکدیگر شوند و خیلی سریع تصمیم بگیرند که با هم ازدواج کنند.

با اینکه دنیز از ازدواج به خاطر ترس از خیانت و عدم اعتماد به مردها می‌ترسد، اما بالاخره قبول می‌کند که با باریش ازدواج کند؛ البته اصرار مادر باریش نیز در این امر بی‌تاثیر نیست. اختلاف تفکری دنیز و مادر باریش نیز بسیار مشهود است.

نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)

اما تضادهای خلقی و کمبودهای عاطفی خانوادگی تا یکجا با عشق دیده نمی‌شوند. بعد از مدتی عشق نیز نمی‌تواند بر آن‌ها غلبه کند. سریال “اول و آخر” به طور کلی به این بیماری‌ها می‌پردازد. لحظات خوشی که در سایه تله‌های شخصیتی زندگی تجربه می‌شوند و داستانی پرشور را روایت می‌کنند.


ضمن مطالعه نقد سریال ترکی ilk ve son می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


همانطور که در بخش اول اشاره به قطعه جزر و مد از لونت یوکسل شد، این سریال رابطه‌ای عاشقانه، پر از هوس و شهوت را نشان می‌دهد که خشونت در آن جلوه می‌کند. خشونتی که غالبا از طرف باریش نادیده گرفته می‌شود؛ تا اینکه به جایی می‌رسد که دیگر نمی‌تواند مانع آن شود.

هم خشونت روحی و هم خشونت جسمی تا حدودی در این سریال به نمایش گذاشته می‌شود. یک نوع دهن مریض و وابسته که نمی‌خواهد این زن را از دست بدهد و به هر بهایی می‌خواهد کنارش باشد. و از طرفی دنیز که به دلیل خیانت پدرش به مادرش، اصلا سعی نکرده است که او را درک کند و همیشه نفرت ورزیده است.

نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)

این نفرت نیز باعث شده که نخواهد هیچگونه دروغی از طرف باریش بشنود؛ دروغ او را متزلزل می‌کند و خیانت و عدم اعتماد را به یاد می‌آورد. عدم تفاهم آن‌ها در همان صحنه‌های ابتدایی سریال و صحنه کنار ساحل به وضوح دیده می‌شود: تفاوت در سبک موزیک مورد علاقه، احساسی بودن باریش و گریه کردن به صحنه‌های احساسی فیلم و در مقابل دنیز بی احساس که به فیلم‌های جنایی علاقه دارد!


ضمن مطالعه نقد سریال ترکی ilk ve son می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


اما از میزان آرام بودن و پا پس کشیدن باریش گفته شد، باید به این نکته هم اشاره کرد که این مورد تا زمانی است که او در تهدید نباشد. اما تهدید جسمی؟ خیر! او وابستگی شدید دارد و از اعتماد به نفس کمی برخوردار است. به همین دلیل ترس از دست دادن دنیز همیشه با او هست. او خود را کمتر از دنیز می‌داند و به این می‌اندیشد که احتمال دارد یک روز توجه او به کس دیگر جلب شود.

این ترس نیز باریش را به فردی حسود بدل می‌کند. او در مقابله با سرآشپزی که برای کمک به دنیز در افتتاح رستوران جدیدش آمده است، بسیار پرخاشگر رفتار می‌کند. اعتمادش به دنیز را از دست می‌دهد و کاملا برانگیخته به جنگ با سرآشپز می‌پردازد.

نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)

این رفتار آنی نیز مورد قبول دنیز مغرور و مستقل نیست و باعث ایجاد لجبازی و واکنشی شدید می‌شود. دنیز نیز به محل کار باریش رفته و آبرویی برای او نمی‌گذارد بماند! در این قسمت نمی‌توان گفت کدام طرف حق دارد و کدام طرف ناحق است! بحث این است که هر کاراکتر ضعفی دارد و در صورتی که امور از کنترل‌شان خارج می‌شود، رفتاری نابالغ از آن‌ها سر می‌زند.

در رابطه با فرزند نیز باریش تلاش بسیار در راضی کردن دنیز می‌کند. دنیز علاقه‌ای به فرزند آوری ندارد، اما بعد از اینکه می‌شنود مادر باریش بر این باور است که باریش اصلا پدر خوبی نخواهد شد، تصمیم می‌گیرد که به همه نشان دهد خود مادر خوبی خواهد شد و باریش پدری فوق‌العاده خواهد بود.

اما بعد از به دنیا آمدن فرزند و افسردگی بعد از زایمان دنیز، ماجرا به طور کلی تغییر مسیر می‌دهد. این بار دنیز است که حرف‌های مادر باریش تا تکرار می‌کند تا ضربه روحی سنگینی به باریش بزند. حتی سگی که در ابتدای سریال باعث نزدیکی این دو شده بود، بعد از ده سال موجب اختلاف آن‌ها می‌شود.

تحمل این حجم از عدم تفاهم شاید برای دنیز و باریش قابل هضم بود در طی سال‌ها، اما با به دنیا آمدن فرزند و رشد او، این ناسازگاری در روحیه فرزند نیز تاثیرگذار است. در واقع محرک طلاق آن‌ها آینده فرزند است. نحوه پدری و مادری کردن این زوج، ترویج خشونت دنیز و بی‌توجهی باریش به وضعیت فرزند نیز جای بحث دارد‌، که در این نقد فقط به طور خلاصه اشاره‌ای به آن شد.


ضمن مطالعه نقد سریال ترکی ilk ve son می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


جم کارجی هدفش را مانند نصیحت کردن بیان نمی‌کند، مستقیم نمی‌گوید این کار را بکنید،‌ این کار را نکنید. او هدفش را در زیرمتن داستان تجربه یک زوج می‌گنجاند. از عروسی تا دادگاه طلاق، تمام نکات و جوانب این رابطه خیلی واضح شرح داده می‌شود.

به تعبیری سریال با لمس تمام مراحل زندگی باریش و دنیز، در حال عکاسی از یک رابطه است و وقتی این عکس‌ها یکی پس از دیگری ردیف می‌شوند و به میدان می‌آیند، شروع به صحبت با مخاطب می‌کنند. مواردی که ذکر شد تنها بخشی از این سریال بی‌نظیر بود، شما نیز نظرات خود را در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

تریلر سریال ترکی ilk ve son

 نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
بررسی سریال ترکی ilk ve son, نقد و بررسی سریال اول و آخر

در تریلر اول سریال ilk ve son شاهد جاذبه میان دو کاراکتر اصلی، با بازی اوزگه و صالح بودیم. عشق میان کاراکترهای دنیز و باریش، در سنین جوانی به وجود آمده بود.
در تریلر دوم نیز برخلاف تریلر اول، ده سال از ماجرای عشق آن‌ها گذشته و اتفاق‌های ناممکن بسیاری رخ داده است. سریال زیر ذره‌بین می‌رود و با جزئیات بیشتری در پیش‌نمایش ظاهر می‌شود.


ضمن مطالعه نقد سریال ترکی ilk ve son می‌توانید به مطالب ذیل نیز رجوع نمایید:


مخاطب همراه عشق میان باریش و دنیز، از تریلر اول تا دوم می‌شود. برای دانلود تریلر سریال ilk ve son تا انتهای نوشتار نقد و بررسی سریال اول و آخر همراه ما باشید. لینک دانلود برای شما الصاق شده است.

برخی از بهترین سریال های ترکی با دوبله فارسی، این روزها در شبکه جم تی وی پخش می‌شوند. برای مطلع شدن از زمان پخش آن‌ها بر روی نام شبکه کلیک کنید. شبکه ام‌بی‌سی پرشیا نیز به تازگی سریال‌های ترکی را دوبله می‌کند. برای آگاهی از جدول پخش برنامه‌های این شبکه مقاله MBC Persia را مطالعه نمایید.

عوامل سریال ترکی اول و آخر

 نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)
بررسی سریال ترکی ilk ve son, نقد و بررسی سریال اول و آخر
  • بازیگران: اوزگه اوزپرینچ‌جی، صالح بادمجی
  • کارگردان: جم کارجی
  • نویسنده: هاکان بونومو
  • شروع پخش: ۲۵ آگوست ۲۰۲۱، سوم شهریور ۱۴۰۰
  • پخش از شبکه: BluTv

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد سریال ترکی ilk ve son سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

سوالات متداول در رابطه با نقد سریال ترکی ilk ve son (اول و آخر)

سریال ترکی اول و آخر چند قسمت است؟

فصل اول آن هشت قسمت را شامل می‌شود.

فصل دوم سریال اول و آخر چه زمانی پخش خواهد شد؟

هنوز زمان پخش فصل دوم این سریال به طور رسمی اطلاع رسانی نشده است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *