هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید ؛ جستجوی حیات در بیابان­‌های آراکیس

در این نوشتار با هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید (Dune 2021) به جست و جوی حیات میرویم. در ادامه با بررسی این فیلم در سایت فیگار همراه ما باشید.

دنی ویلنوو بدنبال نامی آشنا (2021 Dune که تل­ ماسه ترجمه شده است) برای فیلم خود گشته است و بخوبی آن را پیدا کرده. Dune  نام فیلمی است که در سال 1984 و به کارگردانی دیوید لینچ بزرگ ساخته و اکران شد.

فیلم لینچ با شکست مطلق تجاری روبرو شد و منتقدان نیز برخورد خوبی با فیلم لینچ نداشتند. حال دنی ویلنوو کارگردان حاذق کانادایی برداشت جدیدی از این داستان (رمانی به همین نام که توسط فرانک هربرت نوشته شده است) داشته است. در ادامه با نوشتار هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید همراه فیگار بمانید.

هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید

جستجوی حیات اینبار در بیابان­های آراکیس

فهرست مطالبی که در ادامه هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید خواهید خواند:

نقد فیلم dune , بررسی فیلم dune , نقد و بررسی dune
بررسی فیلم dune , حقایق فیلم dune

دنی ویلنوو با فیلم Dune 2021 امیدوار است جامعه ای که بصورت ملوک الطوایفی و با الهام از مردمان و فرهنگ عرب و ایرانی بر کهکشان‌ها و ستارگان حکومت می­کنند، اینبار مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گیرد. توجهی که در سال 1984 دیوید لینچ از آن محروم ماند. در ادامه با نوشتار هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید همراه ما بمانید.

ابر قهرمان پروری در Dune 2021 به سبک دنی ویلنوو

در Dune 2021 ساختن و ایجاد دستگاه‌های خودکار رایانه و هوش مصنوعی تابو شده است. بنابراین جوامع انسانی مجبور به افزایش توانایی‌های جسمی و ذهنی خود با استفاده از پرورش نژاد و نیروهای مرموز و ماده‌ای به نام اسپایس ملانژ یا ادویه شده‌اند.

ملانژ ماده‌ای است که قادر است نیروهای ذهنی آدمی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد، حتی در مواردی می‌تواند باعث ایجاد پیش آگاهی از وقایع آینده و طی‌الارض شود.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم Dune (تل ماسه 2021) ؛ گفت و گو در اوج انکار هراس !


اتفاقی که در فیلم بر سر Paul Atreides  (با بازیTiomthee Chalamet) می‌افتد و با کمک آموزش به فرا آگاهی و توانایی‌های جسمی بالایی دست پیدا می­کند تا خود را آماده نبردی تاریخی کند. آموزشی که درد یکی از مراحل ساده و ابتدایی آن است. آموزشی که از ذهن شروع می شود و او یاد می گیرد ابتدا بر خود سپس بر خاندانش حکومت کند.

او یاد می‌گیرد که طور به پدرش که امپراتور است خیانت کند و حکومت را به دست بگیرد. درست حدس زدید قهرمان این فیلم کسی نیست بجز Paul Atreides. کسی که هم عشق را می‌خواهد که در میانه جنگ با آن در جهان واقعی مواجه می‌شود و هم حکومت و سلطه بر جهان را. در ادامه با ما همراه بمانید تا نکات فیلم dune را بیشتر برای شما باز کنیم.

هانس زیمر نامی جذاب و دلربا برای لذت بردن از فیلم

واکنش منتقدان به فیلم تل ماسه , واکنش منتقدان به فیلم dune
هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید , حقایق فیلم dune

دنی ویلنوو از این پروژه به عنوان چالش برانگیزترین اثر کارنامه خود یاد کرده است. بخش‌های بزرگی از برداشت‌های فیلم در بوداپست، مجارستان و صحرای بزرگ اردن اتفاق افتاده است.

هانس زیمر بزرگ که پیش تر شاهکارهایی از او را در فیلم‌هایی مانند: دانکرک، بین ستاره ای، دوازده سال بردگی، شوالیه تاریکی برمیخیزد، شرلوک هلمز: بازی سایه ها، تلقین و غیره دیده بودیم، از زمان پیش تولید در کنار پروژه بوده است.

همکاری زیمر و ویلنوو بعد از بلید رانر 2049 دومین همکاری آنها به حساب می‌آید. همکاری ای که مانع این شد که هانس زیمر بتواند برایTenet  موسیقی بسازد. در ادامه با نوشتار هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید با ما باشید.

فیلم من با فیلم لینچ خیلی فرق می­کند

نقد فیلم dune , بررسی فیلم dune , نقد و بررسی dune
بررسی فیلم dune , حقایق فیلم dune

Dune یا تل­ ماسه نام یک سری هشت‌تایی رمان علمی تخیلی فلسفی است که فرانک هربرت آن را نوشته و بعدا توسط پسرش برایان هربرت و کوین جی. اندرسن ادامه یافت.

به نظر بسیاری از منتقدین این مجموعه یکی از برترین آثار در این ژانر می­باشد همچنین به نظر می­رسد پرفروش­ترین اثر این سبک از نویسندگی باشد. قصه تل ­ماسه در آینده اتفاق می­افتد. در بستری که جامعه­ ای ملوک الطوایفی (که با الهام از جوامع اعراب بدوی ساخته شده) دنیا را اداره می­کنند.

سه قوم مهم و تاثیر گذار در این جامعه فراسیاره­ای: پادشاهی امپراتوری و خاندان‌های حکومتی، اتحادیه فضایی (شرکت صاحب انحصار حمل و نقل فضایی) و گروه بنی جزریت هستند.

بازگشت به گذشته در بستری از آینده دور

واکنش منتقدان به فیلم تل ماسه , واکنش منتقدان به فیلم dune
هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید , نکات فیلم dune

این فیلم زمانی آغاز می­شود که جهاد باتلریَن تمام شده است. جهاد باتلریَن نام دوره‌ای تاریخی در رمان تل­ ماسه است. هربرت در واژه نامه تل­ ماسه جهاد باتلرین را اینگونه تعریف می­کند:

جهاد باتلرین یا انقلاب بزرگ، نام یک سری جنگ‌هایی است که بین سال‌های 210 قبل از اتحادیه و 108 بعد از اتحادیه علیه رایانه­ها، ماشین‌های متفکر و هوشمند و سیستم‌های خودآگاه بوقوع پیوست و بر طبق دستور انجیل کاتولیک نارنجی، ساخت ماشینی با خصلتهای ذهن بشری، یک گناه بوده و منع گشت.

بر طبق موازین این جهاد نگهداری یا ساخت سیستم‌های هوشمند محکوم به مرگ است. این انقلاب واکنشی به ماشینی شدن بشر است. نتیجه این انقلاب اتفاق افتادن یک حکومت فئودال کهکشانی به مدت زمان 10000 سال است. با نوشتار هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید همراه ما بمانید.

ساخت دنیایی جدید به مثابه ارباب حلقه ها و هابیت

 

نقد فیلم dune , بررسی فیلم dune , نقد و بررسی dune
بررسی فیلم dune

دنی ویلنوو در بلید رانر 2049 نشان داد که از ساختن و حتی نابود کردن جهانی جدید با مفاهیم و تعاریف جدید هیچ ابایی ندارد. او نشان داد که با غرق شدن در مفاهیم عمیق فلسفی هیچ مشکلی ندارد و اینبار او جهانی پسا پسا مدرنیست ساخته که در آن تکنولوژی یعنی اعدام و این جهان قوانین و قدرت های منحصر به فرد خود را دارد.


بیشتر بخوانید:


اتفاقی که پیش‌تر در ارباب حلقه و توسط پیتر  جکسون افتاده بود. ارباب حلقه‌هایی که آن هم بر اساس کتابی جهان شمول نوشته جان رونالد روئل تالکین ساخته شد و جهانی ما قبل تاریخ یا در بهترین حالت اوایل تاریخ را برایمان روایت کرد. با نوشتار هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید با ما باشید.

کارگردانی دنی ویلنوو متناسب با فضا و فرمِ مورد انتظار

واکنش منتقدان به فیلم تل ماسه , واکنش منتقدان به فیلم dune
هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید , واکنش منتقدان به فیلم dune

فضای بیابانی، خشک و سرد فیلم Dune 2021 حاکی از درک زیبایی شناسانایه دنی ویلنوو از سیستم حاکم بر دنیای پسا پسا مدرن تخیلی آینده دارد.

دنیایی که در آن هر گونه تکنولوژی حکمش مرگ و اعدام است. نور‌های گرم کنتراست زیبایی را با فضای سرد فیلم ساخته است. اصلاح رنگ این فیلم در چند مرحله و با ممارست خاصی انجام شده است.

عشق در فیلم Dune 2021 دچار متاسیون شده است و با توجه به پسا پست مدرنیسم حاکم بر فیلم مفهومش آنچنان جهش ژنتیکی پیدا کرده که پیدا کردن مفهوم برای مخاطب امروزی که در سال 2021 زندگی می‌کند و با کرونا دست و پنجه نرم می‌کند ناممکن که نه اما به شدت فیلسوفانه به نظر می‌رسد.

کما اینکه عشق میان  Paul Atreides  (با بازی Tiomthee Chalamet) وLady jessica (با بازی Rebecca Ferguson ) سر نخ‌های عشقی میان ستاره و فرا کهکشانی و قبله‌ای را برایمان می‌دهد که درکش برای هر کسی راحت و قابل هضم نیست.

همان طور که درک عشق‌های امروزی برای یک شهروند قرون وسطایی فرضی سخت و فیلسوفانه به نظر می‌آید. فیلم در بستر جنگ‌های قومی قبیله‌ای و در پنهان بر قدرت‌هایی اتفاق می‌افتد که از نظر فیلمساز انسان نخسین داشته و حالا آنها را به واسطه تکنولوژی از دست داده یا کم رنگشان کرده.

اکنون در پی قوی کردن ذهن و توانایی‌های واقعی بشر هستند که بدور از جنس سوم یا همان هوش مصنوعی انسان، خودِ خودِ انسان با سرنوشت خود مواجه گردد و در نهایت یک قوم یا قبیله پیروز این کارزار شود. با نوشتار حقایق فیلم dune همراه ما بمانید.

مذهب در پسامدرنیسم هم وجود دارد

نقد فیلم dune , بررسی فیلم dune , نقد و بررسی dune
بررسی فیلم dune

ملانژ تنها در سیاره بیانی و بسیار خشک آراکیس یا همان عراق امروز یافت می شود. دعوای اصلی و نبرد اساسی در فیلم Dune 2021 که از آن به عنوان جنگ‌های صلیبی از آن یاد می­شود بین سه خاندان بزرگ آتریید، هارکونن و کورینو (خاندان صاحب مقام امپراتوری) بر سر تصاحب این سیاره است.

خاندان امپراتوری، تسلط خود را با کمک نیروهای نظامی هولناکی به نام ساردوکار بر عالم مسکون حوفظ می‌کند. ساردوکارها از کودکی آموزش می­بینند که بی­روح باشند و در نبرد از هیچ عملی فروگذار نکنند.

گروه بی جزریت هم از سوی دیگر، برنامه‌ای دیگر برای خود تدارک دارد. آن­ها نسل­هاست که اذهان مردم را با اعتقادات مذهبی اسیر کرده ­اند و برنامه­ای دقیق و حساب شده برای کنترل نژادی نسل انسان­ها دارند. هدف آن­ها تولد شخصی است که پیش­تر در افسانه‌هایشان به آن‌ها وعده داده شده است. در ادامه با نوشتار هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید همراه ما بمانید.

پل در آزمون وفاداری و خیانت

قدرت پس از بقا بزرگترین انگیزه برای زندگی است. بدست آوردن قدرت لذت بخش و فریبنده است. پل آتریدیس فرزند دوک لتو و بانو جسیکا با اغواهای سر درگم زنی زیبارو و مرموز دست و پنجه نرم می‌کند. اغوای قدرتی که از ابتدای تاریخ و در افسانه‌ها بوده. از قصه هابیل و قابیل و بی‌رحمی شاهان و داستان معروف نادر شاه و پسرش تا نمایشنامه‌های کلاسیک یونانی و آثار سوفوکلس بزرگ.


بیشتر بخوانید:


قدرت خانواده و عشق را کم رنگ می‌کند و وقتی حلقه را وارد انگشت خود می‌کنید سیاهی شما را احاطه می‌کند و از خود بی خود می‌شوید. زن اغواگر فیلم Dune2021 چانی نام دارد و عضوی از قوم فریمن سیاره آراکیس است که پیش تر در مورد ارزش ژئوپولتیک این سیاره صحبت کردم.

همچنین نبرد‌های میان خاندان آتریدیس و هارکونن از جذابیت‌های بصری این فیلم است که به بهترین شکل ویژه و تدوین شده است. در انتها نیز از کرم‌های خاکی بزرگ و عظیم و مشهورِ جهانِ آثار فرانک هربرت لذت خواهید برد.

لوکشین‌های متعدد ؛ درباره فیلم Dune

فیلم در لوکیشین‌های متفاوتی برداشت شده. طراحی لباس بسیار جذاب و زیبایی‌شناسانه و دقیق و هم راستا با فرم پسا پسا مدرن فیلم است.

دنی ویلنوو در فیلم‌های قبلی خود نشان داده که وسواس عجیبی روی جزئیات دارد که شاید راز موفقیت و چشم نوازی آثار او از دید منتقدان و مخاطبان همین باشد.

تاکید ویژه کارگردان به صحرای اردن و توجه خاص او روی جلوه‌های ویژه‌ای که آنجا کار شده از نکات قابل توجه فیلم است. با فیگار و نوشتار واکنش منتقدان به فیلم Dune همراه ما بمانید.

رنگ آبی چشمان از اثرات ملانژ؟

واکنش منتقدان به فیلم تل ماسه , واکنش منتقدان به فیلم dune , نقد فیلم dune , بررسی فیلم dune , نقد و بررسی dune
هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید , واکنش منتقدان به فیلم dune

ادویه که با نام ملانژ نیز شناخته می‌شود، ابتدا در نخستین رمان از این مجموعه در سال 1965 معرفی شد. این ماده توسط کرم‌های خاکی این سیاره که با نام شای-هولود شناخته می‌شوند، تولید می‌گردد. بدست آوردن ادویه بسیار دشوار بوده و معدنچیان آن با چالش‌های فراوانی چون آب و هوای خطرناک آراکیس و خورنده بودن آن روبرو هستند.

هربرت، در کتاب نخست، توضیحات چندانی در مورد این ماده نمی‌دهد. در قسمت‌های بعدی مجموع چون Dune Messiah و Children of Dune، اطلاعات بیشتری پیرامون ادویه داده شده و خوانندگان متوجه می‌شوند که این ماده، پودری بوده و رنگی میان نارنجی تا قهوه‌ای تیره دارد.

بو و مزه آن نیز همچون دارچین بوده و در تاریکی با تلالو آبی می‌درخشد. این ماده بسیار اعتیادآور بوده و ترک مصرف آن منجر به مرگ خواهد شد. یکی از عوارض مصرف بیش از حد ادویه، رنگ آبی هر دو بخش چشمان است. در قسمت‌هایی از امپراطوری، معتادان ادویه برای پنهان‌سازی اعتیاد خود، از لنزهای رنگی استفاده می‌کنند. با این حال، در سیاره آراکیس شرایط متفاوت بوده و اعضای قبیله فریمن، با افتخار چشمان آبی‌رنگ خود را به نمایش می‌گذارند.

مصرف مقادیر کم ادویه، توهم‌زا بوده و آثار طولانی‌مدت آن، در کنار تغییر رنگ چشمان، باعث افزایش آگاهی و طول عمر هستند. به همین دلیل، اهالی دنیای Dune این ماده را در غذا و نوشیدنی‌های خود می‌ریزند.

این ماده مخدر، طرفداران زیادی در سراسر کهکشان دارد. با این وجود، مصرف مقادیر زیاد ادویه منجر به بروز ابرقدرت‌های مختلفی در افراد خواهد شد. انسان‌های عضو گروه راه‌یابان، از مقادیر زیاد ادویه برای ورود به حالتی خاص که به آن‌ها اجازه سفر در فضا را می‌دهد، استفاده می‌کنند.

البته، آن‌ها در اثر این تصمیم به شکلی قابل توجه، جهش می‌یابند. اعضای فرقه بن گسریت، گروهی از زنان پیشگو، و فریمن‌ها از ادویه برای پیش‌بینی آینده یا دسترسی به خاطرات ژنتیکی دیگران بهره می‌برند.


بیشتر بخوانید:


تمامی این‌ها، ادویه را به منبعی ارزشمند و قدرتمند در دنیای Dune تبدیل می‌کند. خانواده‌ای که در صدر سیاره آراکیس قرار دارد، کنترل ادویه را در دست داشته و به رهبران بزرگ‌ترین کارتل مواد مخدر کهکشان تبدیل می‌شد. آن‌ها همچنین می‌توانند برای استفاده‌های نظامی و تجاری نیز از آن استفاده کنند.

شاید بتوان نفس‌گیرترین بخش فیلم Dune را نمایش کرم خاکی عظیم‌الجثه دانست؛ موجودی که به عنوان یکی از نمادهای رمان‌های فرانک هربرت شناخته می‌شود.

همان‌طور که در تریلر مذکور می‌توان دید، این کرم‌ها موجوداتی عظیم و قدرتمند بوده که در بیابان‌های سیاره آراکیس زندگی می‌کنند.

آن‌ها یکی از کلیدی‌ترین عناصر جهان Dune بوده و تنها در سیاره آراکیس یافت می‌شوند. قوم فریمن، آن‌ها را با نام شای-هولود و سایر اهالی کهکشان، آن‌ها را با نام خالقین می‌شناسند.

فریمن‌ها کرم‌های خاکی آراکیس را پرستیده و کاملا بر اهمیت آنان در اکوسیستم سیاره واقفند. آن‌ها همچنین توانایی راندن این کرم‌ها را نیز پیدا کرده‌اند.

کرم‌های خاکی آراکیس می‌توانند طولی بالغ بر 450 متر داشته باشند. لارو این موجودات، خالق اصلی منبع ارزشمندی به نام ادویه یا ملانژ بوده و به همین دلیل، از مهم‌ترین موجودات کهکشان به شمار می‌روند. جالب است بدانید که این موجودات نیز همچون ادویه، بوی دارچین‌مانندی از خود ساطع می‌کنند.

نظر برخی منتقدان

در ادامه نوشتار هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید قرار است به برخی از نظرات جالب منتقدان در مجله‌های معتبر سینمایی دنیا بپردازیم. با فیگار باشید.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Dune هجوم آورده تا ذهن و روان ما را از جا دربیاورد و برخی اوقات هم موفق می‌شود. اما در همین حین که با چکش قصد سوراخ سوراخ کردن ذهن ما را دارد، مثل یک پشه‌ی سمی و خواب‌آور زیر پوست شما قرار می‌گیرد. آنقدر این کار را انجام می‌دهد… تا فیلم نقطه تاریک یا روشن انتهایی خود را به شما نشان دهد.

جیمز موترام | توتال فیلم

۱۰۰ از ۱۰۰

یک منظره شگفت آلود و هیجان آور، به نسبتی گسترده از آنچه که فکر می‌کنید و بلند پروازانه. حقیقتا قرار است این فیم شما را از هر لحاظ به وجد درآورد.

اسکات کالورا | آی جی ان

۷۰ از ۱۰۰

فیلم تل ماسه یکی از آن دسته از آثار حماسی است که می‌توان از هر نظر آن را منحصر به فرد دانست؛ اما به هیچ‌وجه بی نقص نیست. یک اثر شگفت‌انگیز و فنی که زمان زیادی را صرف تنظیم کردن بخش سوم ساختار روایی خود می‌کند؛ قسمت سومی که هیچوقت به تصویر کشیده نمی‌شود.

عوامل فیلم

  • کارگردان: دنی ویلنوو
  • تهیه‌کننده: توماس تال، ریچارد پی. روبینشتاین، ماری پارنت و دنی ویلنوو
  • نویسنده: اریک راث، جان اسپیتز و دنی ویلنوو بر پایه تل ماسه اثر فرانک هربرت
  • بازیگران: تیموتی شالامی، ربکا فرگوسن، جاش برولین، اسکار آیزاک، جیسون موموآ، خاویر باردم، دیوید باتیستا، زندیا، شارلوت رمپلینگ و دیوید دستمالچیان
  • موسیقی: هانس زیمر
  • فیلم‌بردار: گرگ فریزر
  • تدوین‌گر: جو واکر
  • شرکت تولید: لجندری پیکچرز
  • توزیع‌کننده: برادران وارنر
  • کشور: ایالات متحده آمریکا، مجارستان، کانادا و انگلستان
  • زبان: انگلیسی ؛ درباره فیلم Dune
  • هزینه فیلم: ۱۶۵ میلیون دلار

از همراهی شما تا انتهای نوشتار هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.

برچسب‌ها:

2 thoughts on “هرآنچه که از فیلم تل ماسه 2021 باید بدانید ؛ جستجوی حیات در بیابان­‌های آراکیس

  1. یه فیلم آخرالزمانی محض دیگه که رسما اسم حضرت مهدی هم درش گفته میشه توسط یک فریمن…..فریمن ها منتظر اومدن لسان الغیب یا همون منجی هستند…

  2. به نظر من فیلم زیبایی است ولی با اثر گذاری کم. اونقدر که از فیلم تعریف میکنید خود فیلم برجسته نیست . جاهایی وجود داره که از دیدن فیلم خسته میشید و مثل بخش هایی که پاول بوسیله یک بینش چیزهایی از آینده رو میبینه اصلا جذاب نیست و تکرارش مشمئز کننده س به طوری که وقتی اون دختر رویاهاش رو از نزدیک میبینه با وجود تعجب پاول بیننده اصلا شگفت زده نمیشه. به نظر من شما توی این نقد فقط ترجمه کردین و نظر کارشناسی خودتون نیست حتی حس میکنم فیلم رو درست ندیدین. چون بعنوان یک بیننده ایرانی باید از کلمات عربی یا فارسی مثل لسان الغیب یا مهدی موعود که صراحتا در فیلم اومده اشاره میکردین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *