بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی ؛ مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی برگذار شد

21 اسفند ، روز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی است که در دیدگاه بسیاری از اساتید و کارشناسان زبان یکی از 54 پایه اصلی ادبیات فارسی می باشد.

از سال 95 و با تصویب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد روز 21 اسفند به نام روز بزرگداشتنظامی گنجوی نامگذاری شود. پیشنهادی که گویا در وهله‌ نخست از سوی سعید شفیعیون، استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان مطرح شد. در ادامه با خبر روز نظامی همراه فیگار بمانید.

بزرگداشت حکیم نظامی

مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی برگذار شد

 

بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی
بزرگداشت حکیم نظامی, روز نظامی, مراسم بزرگداشت حکیم نظامی

مراسم بزرگداشت حکیم نظامی شاعر نامدار ایرانی با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «حسن بلخاری» رییس انجمن آثار و مفاخر ایران، «احمد شالویی» مشاور وزیر فرهنگ و جمعی از استادان ادبیات و هنرمندان جمعه شب در تالار وحدت برگزار شد.

بیشتر بخوانید :

رونمایی از مجسمه حکیم نظامی، اجرای چند قطعه موسیقی و پرده خوانی از دیگر بخش های بزرگداشت حکیم «نظامی گنجوی» بود. برخی از سفرای مقیم تهران، نمایندگان فرهنگی مقیم تهران، اعضای موسسه فرهنگی اکو، جمعی از اساتید دانشگاه های کشور، نمایندگانی از وزارتخانه های میراث و گردشگری و امور خارجه، مسئولان فرهنگستان هنر و انجمن آثار مفاخر از میهمانان این مراسم بودند.

بسیاری از اساتید و کارشناسان زبان و ادبیات فارسی نظامی را در کنار حافظ، سعدی و فردوسی یکی از چهار ستون ادب فارسی می‌دانند و او شاعری قصه‌گو و قصه پردازاست که آثار مهمی را در حوزه ادبیات تعلیمی و منظوم آفریده است.

بیشتر بخوانید :

گرچه داستان سرایی در زبان فارسی به وسیله نظامی شروع نشده است، لیکن تنها شاعری که تا پایان قرن ششم هجری توانست شعر تمثیلی را در زبان فارسی به حد اعلای تکامل برساند، نظامی است. او در انتخاب الفاظ و کلمات مناسب و ایجاد ترکیبات خاص تازه و ابداع و اختراع معانی و مضامین نو و دلپسند و توصیف طبیعت و اشخاص و احوال آن ها در شمار کسانی است که بعد از خود نظیری نیافته است.

21 اسفند روز نظامی نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید :

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *