توییتر ایلان ماسک چگونه خواهد بود ؟ ؛ آزادی بیان در چنگالِ واقعیت مجازی

توییتر ایلان ماسک چگونه خواهد بود ؟ از آن سوال‌هایی است که بعد از خرید وی با مبلغ 44 میلیارد دلار به ذهن طرفداران این فضای مجازی می‌رسد.

ایلان ماسک، ثروتمندترین مرد جهان، به زودی مسئول توییتر خواهد شد. ماسک 44 میلیارد دلار برای دستیابی به این پلتفرم رسانه اجتماعی با هدف تبدیل آن به بهشتی برای “آزادی بیان” پرداخت کرد.

توییتر ایلان ماسک چگونه خواهد بود ؟

آزادی بیان در چنگالِ واقعیت مجازی

توییتر ایلان ماسک چگونه خواهد بود, توییتر و آزادی بیان ایلان ماسک
توییتر ایلان ماسک چگونه خواهد بود

محافظه‌کاران و افرادی که از این پلتفرم خارج شده‌اند، به ماسک برای بازگرداندن حساب‌های بسته شده، از جمله حساب‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، فشار آورده‌اند.

در همین حال، چهره‌های سرشناس توییتر اکنون می‌گویند که این پلتفرم را در اعتراض به مالک جدید آن ترک خواهند کرد. از جمله بازیگر انگلیسی، جمیلا جمیل است که روز دوشنبه ترس خود را از اینکه ماسک می‌خواهد به این پلتفرم کمک کند تا به شکل نهایی خود حول مفاهیمی چون نفرت، تعصب و زن ستیزی خود برسد، ابراز کرد.

مشخص نیست که آیا ماسک می‌تواند تمام برنامه‌های خود را محقق کند یا خیر. ما خوب می‌دانیم که آرمان‌های اعلام شده‌ی ماسک با اقداماتش در تضاد است.

آنچه ماسک از توییتر می‌خواهد

توییتر ایلان ماسک چگونه خواهد بود, توییتر و آزادی بیان ایلان ماسک
توییتر ایلان ماسک چگونه خواهد بود, توییتر و آزادی بیان ایلان ماسک

ماسک تصریح کرده است که خواهان اعتدال نیست – چراکه او این مفهوم را در این پلتفرم به معنای سانسور می‌داند.

او در اطلاعیه روز دوشنبه در مورد این خرید گفت:

آزادی بیان بستر یک دموکراسی کارآمد است و توییتر همچون میدان شهریست دیجیتالی، که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرد.

او همچنین گفت که می‌خواهد با استفاده از این پلتفرم

همه‌ی انسان ها را احراز هویت کند.

ماسک هفته گذشته در مصاحبه با TED گفت:

یک نشانه خوب برای اینکه بفهمیم که آیا آزادی بیان وجود دارد یا خیر، این است که بفهمیم آیا کسی که دوست ندارید، اجازه دارد چیزی را بیان کند که باب میل شما نیست؟ اگر اینطور است، ما آزادی بیان داریم.

توییتر ایلان ماسک چگونه خواهد بود ؟

ماسک می‌گوید توییتر از قوانین ملی که سخنرانان را در سراسر جهان محدود می‌کند، تبعیت خواهد کرد. فراتر از آن، او می‌گوید که «بسیار مایل نیست» پست‌ها را حذف کند یا کاربرانی را که قوانین حضور را زیر پا می‌گذارند ممنوع کند.

او پیش از این از ممنوعیت ترامپ در شبکه‌های اجتماعی پس از حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره انتقاد کرده بود. توییتر و فیس‌بوک حساب کاربری ترامپ را به دلیل تحریک خشونت برای همیشه ممنوع کردند.

ماسک چند روز پس از ممنوعیت ترامپ از فیسبوک و توییتر در توییتی نوشت: «بسیاری از مردم از فناوری به عنوان یک مکان واقعی به سمتِ حقیقت در رابطه با مفهوم آزادی بیان، ناراضی هستند.

با این حال، تاریخِ اعمالِ خودِ ماسک، تعهد او را برای اجازه دادن به افرادی که دوست ندارد صحبت کنند، زیر سوال می‌برد. همانطور که خبرنامه Popular Information مستند کرده است، ماسک مرتباً کاربرانی را که از او یا تسلا انتقاد می‌کنند، مسدود می‌کند.

شاید ندانید یا شاید قطعا می‌دانید که وی در سال 2018، انتقام‌جویی را علیه لینیت لوپز، روزنامه‌نگار اینسایدر منتقد تسلا آغاز کرد، اقدامی که فلیکس سالمون، نویسنده، آن را «وسواس‌آمیز و دیوانه‌وار» خواند.

برخی از دانشگاهیان می‌گویند که رویکرد ماسک تهدیدوار است و مطمعنا توییتر را به زمانی که آزار و اذیت و سوء استفاده شایع بود، خواهد رساند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار توییتر ایلان ماسک چگونه خواهد بود ؟ سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *