تحلیل و معرفی بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان + بررسی علمی آنها

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان به سراغ کانسپتِ جذابی در هنر رفته که به شاخه پر رمز و رازی در علم تنه می‌زند. همچنین به  بهترین فیلم های فضایی تخیلی خواهیم پرداخت.

سال‌هاست که مفهومِ فضا و زمان موضوع جذابی برای پرداخت در هنر است. در دانش فیزیک، فضا-زمان (و نه فضا و زمان) عبارت است از یک مدل ریاضی که زمان و فضا را به صورت درهم‌تنیده و به عنوان یک کمیت پیوسته با یکدیگر ترکیب می‌کند. بر اساس فرضیات مفهوم فضای اقلیدسی، جهان، سه بعد مکانی و یک بعد زمانی مستقل از هم دارد.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

به همراه بررسی علمی آنها

فهرست مطالبی که در بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان خواهید خواند:

این فهرست به روز رسانی خواهد شد…

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

در فضا-زمان سه بعد فضا و یک بعد زمان درهم ادغام می‌شوند و یک محیط پیوستهٔ چهار بعدی را ایجاد می‌کنند. با ترکیب فضا و زمان و ایجاد یک محیط خمیدهٔ واحد، فیزیکدان‌ها توانسته‌اند تئوری‌های فیزیک را هم در سطح کیهانی و هم در بعد اتمی ساده‌سازی کنند.

Interstellar

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

فیلم اینتراستلار، یکی از شاخص‌ترین آثار دهه گذشته، نزد سینما دوستان بود؛ مخصوصا که برای مدتی طولانی، فیلم علمی تخیلی خوبی و با موضوع سفرهای فضایی، ساخته نشده بود. این فیلم به یاد ماندنی را می‌توان از جنبه‌های فرم سینمایی، محتوا و از دیدگاه علمی، بررسی کرد. در این مقاله تمرکز بنده، بیش‌تر بر روی بررسی فرم سینمایی اثر هست؛ گرچه گریزی به بقیه مباحث هم خواهم زد…

میان‌ستاره‌ای یک فیلم علمی تخیلی محصول 2014 به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی کریستوفر نولان است. متیو مک‌کانهی، ان هتوی، جسیکا چستین، بیل اروین، الن برستین، مت دیمون و مایکل کین (بازیگرِ مادام‌العمرِ نولان) در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم با محوریت زمان است. زمان، موضوع اصلی فیلم‌های نولان محسوب می‌شود.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

داستان این فیلم در آینده‌ای نسبتا پادآرمان‌شهری می‌گذرد که در آن بشریت در تلاش برای زنده ماندن است. این فیلم گروهی از فضانوردان را دنبال می‌کند که از طریق کرم چاله‌ای در نزدیکی زحل در جستجوی خانه‌ای جدید برای بشریت هستند.

برادران کریستوفر و جاناتان نولان فیلمنامه را نوشتند که طرح اصلی آن در فیلمنامه‌ای بود که جاناتان در سال 2007 نوشته بود. فیزیکدان نظری و برنده جایزه نوبل فیزیک در 2017 آقای “کیپ تورن” که یک دانشمند قابل است به عنوان مشاور علمی فیلم عمل کرد. او کتابی به نام علم بین ستاره‌ای نوشته است.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

این فیلم بیش از 677 میلیون دلار فروش جهانی داشت (و 701 میلیون دلار با اکران مجدد بعدی) که آن را به دهمین فیلم پرفروش سال 2014 تبدیل کرد. اینتراستلار برای فیلم‌نامه، کارگردانی، مضامین، جلوه‌های بصری و موسیقی نقدهای مثبتی دریافت کرد. این فیلم همچنین به دلیل دقت علمی و به تصویر کشیدن اخترفیزیکِ نظری از سوی بسیاری در جامعه علمی تحسین شده است. Interstellar نامزد پنج جایزه در هشتاد و هفتمین دوره جوایز اسکار شد و برنده بهترین جلوه‌های بصری شد و جوایز متعددی دریافت کرد.

تحلیل میان‌ستاره‌ای

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

گرچه ایده اصلی فیلمنامه (سفر به فضا برای نجات جان انسان‌های زمین) ایده‌ای تکراری است، اما به لطف عملکرد تحسین برانگیز برادران نولان، در زمینه‌های مختلف، از همین ایده تکراری، فیلمی جان دار و البته غیر کلیشه‌ای پدید آمده. این فیلم، در زمینه دیالوگ نویسی، به خوبی ظاهر شده و همین امر، باعث می‌شود داستان فیلم، به شکلی روان‌تر پیش برود.

به عنوان مثال، صحبت‌هایی که «برند» درباره عشق می‌کند، به شکلی فوق‌العاده منظور نویسنده را منتقل می‌کنند. همچنین برخی صحبت‌ها برای ایجاد آشنایی با محیط فیلم، به شکل برنامه‌های مستند، وارد فیلم شده‌اند تا در ابتدا به مخاطب القاء شود با داستانی واقعی سروکار دارد و از شدت بخش‌های تخیلی، کاسته شود.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

علاوه بر اینها، داستان اینتراستلار از ریتم بسیار خوبی برخورددار است؛ به شکلی که فیلم هیچگاه دچار افت ریتم نمی‌گردد. زیرا نویسنده، با عملکردی هوشمندانه و در بهترین زمان ممکن، حوادث سیاره میلر و دکتر مان را در فیلم قرار داده تا داستان را از افت ریتم، نجات دهد و بینندگان فرصت ترک صندلی‌شان را نداشته باشند.

خیلی از نزدیکان اینجانب از اینتراستلار به عنوانِ فیلمی مستندگونه یاد می‌کنند. این نقد را در ابعاد جهانی هم خیلی‌ها زده‌اند. اما توجه ویژه نولان به درام و ساختارِ محکمِ دراماتیک در فیلم، آنتی‌تزِ خوبی برای تزِ این دوستان است. توجه شما را به ارتباطاتِ ویژه هنری و گره خوردن اجزای آن به همدیگر در طول فیلم جلب می‌کنم. رابطه عمیق و انسانیِ کوپر با دخترش مورفی یکی از نمونه‌های درامِ محکم فیلم است.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

رابطه‌ای که هیچگاه سطحی نمی‌شود و در خلالِ اتفاقاتِ علمیِ فیلم نادیده گرفته نمی‌شود. تراژدیِ جوان ماندن پدر و پیر شدن دختر در نوع خود جالب توجه است. همچنین از بعد روان‌شناسی می‌توان به درامِ شکل گرفته بین Mann (با بازی خوبِ مت دیمن) و کوپر اشاره کرد.

میان‌ستاره‌ای فیلمی به غایت دراماتیک، علمی، تخیلی و دارای پارامترهای زیبایی‌شناسانه است که موسیقی جنابِ هانس زیمر به آن جَلایی فوق‌العاده داده است. هانس زیمر که در سه‌گانهٔ شوالیهٔ تاریکی با نولان همکاری کرده بود، در این فیلم نیز این همکاری را ادامه داد. نولان و زیمر برنامه‌ریزی کردند تا فراتر از سه‌گانه بروند و یک کار منحصربه‌فرد انجام دهند. زیمر گفت: «موسیقی، صدا و چیزهایی را که ما ساختیم را کمی از چکیدهٔ آن‌ها را می‌توان در فیلم دیگران دید، به همین دلیل ما آن را دوباره خواهیم ساخت.»

زیمر همچنین گفت که نولان هیچ فیلمنامه‌ای به وی نداده و در عوض در یک صفحه داستان را به او داده. نولان اعلام کرد که به زیمر گفته که «من به تو یک پاکت نامه که در آن یک نامه است، می‌دهم، که در آن داستان اصلی را نوشته و تو یک روز فرصت داری تا روی آن کار کنی، و بعد آن را به من نشان می‌دهی.» و بعد زیمر را در آغوش گرفته. زیمر برای فیلم ۴۵ جلسه وقت گذاشت که سه بار بیشتر از فیلم تلقین است. آلبوم موسیقی در ۱۸ نوامبر توزیع شد. قطعا این یکی از بهترین فیلم های فضایی تخیلی تاریخ است.

بررسی علمی Interstellar

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

به گزارش بیگ بنگ، فیزیکدان نجومی و مروج علم، نیل دگراس تایسون که مجری و کارشناس مستند تلویزیونی «کاسموس» هم بود در مورد فیلم “در میان ستارگان” توضیحاتی می دهد. تایسون در این گفتگو که زیر نویس فارسی دارد فرق بین سیاهچاله و کرمچاله را بیان می کند و قسمتی از بخش علمی فیلم را نقد می‌کند.

در تصویر زیر هنرمند Dogan Can Gundogdu یک داده نمایی ایجاد کرده که خط زمانیِ فیلمِ علمی – تخیلیِ کریستوفر نولان را توضیح می دهد و سفرِ گروهی از محققان را ترسیم می کند؛ این محققان برای غلبه بر محدودیت های سفر انسان در فضا و طی کردنِ فواصلِ طولانی در فیلم از کرمچاله ی جدیدی که در اطراف سیاره زحل کشف شده استفاده می کنند، کرم‌چاله نوعی خمیدگی در فضا است که انسان می‌تواند از طریق آن در زمان سفر کند.

از اشکالاتی که دانشمندان به فیلم وارد کرده اند، قابل سکونت بودن سیاره‌هایی که در مدار یک سیاهچاله قرار دارند، روند سالخوردگی شخصیت‌های فیلم، سفر درون سیاهچاله ، سوخت فضاپیمای فیلم و … است.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

کریستوفر نولان در پاسخ انتقادات گفت: فیلم‌های من همواره به شکلی عجیب و غریب با استاندارد‌های به شدت بالایی سنجیده می‌شوند، درحالی که فیلم‌های دیگران اینگونه سنجیده نمی شوند، اما من با این موضوع مشکلی ندارم. مردم همواره فیلم‌های من را متهم به داشتن نقص فیلمنامه می‌کنند و من خیلی خوب به نقص‌های فیلمنامه‌هایم و زمانی که مردم آنها را شناسایی می‌کنند واقفم، اما معمولا کسی نمی‌تواند آنها را بیابد. البته کریستوفر نولان برای ساخت فیلمش همکاری بسیار نزدیکی با کیپ تورن که یک فیزیکدان نظری است داشته‌است. نولان اعتراف کرده در بخش‌هایی از فیلم برای جذب تماشاگر به حقایق علمی وفادار نمانده است.

کیپ تورن، فیزیکدان نظری، مشاور علمی فیلم بود تا تصاویر کرم‌چاله و نسبیت تا بیشترین حد ممکن دقیق باشد. او گفت: «دربارهٔ تصاویر کرم‌چاله و سیاه‌چاله بحث کردیم و سپس من روی معادلاتی کار کردم که به ما اجازه می‌داد مسیر پرتوهای نور در نزدیکی کرم‌چاله یا سیاه‌چاله را پیش‌بینی کنیم. پس آنچه می‌بینید بر پایه معادلات نسبیت عام اینشتین است.»

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

برای ساختن سیاه‌چاله کر کلان‌جرم (که بر خلاف سیاه‌چاله غیرچرخان، کارکره دارد)، تورن با پل فرانکلین، سرپرست تیم جلوه‌های ویژه و ۳۰ متخصص جلوه‌های کامپیوتری همکاری کرد. تورن چندین صفحه از معادلات نظری را در اختیار متخصصان قرار داد، که آن‌ها بر پایهٔ آن، برنامهٔ کامپیوتری جدیدی برای خلق تصاویر نوشتند تا شبیه‌سازی همگرایی گرانشی رخ داده بر اثر این پدیده‌ها با دقت بیشتری صورت گیرد.

رندر برخی از تصاویر تا ۱۰۰ ساعت هم طول کشید و حجم کل داده‌ها به ۸۰۰ ترابایت رسید. این شبیه‌سازی به وسیله جلوه‌های ویژه، به تورن کمک کرد تا دید بهتری دربارهٔ همگرایی گرانشی و قرص برافزایشی حول سیاه‌چاله‌ها پیدا کند و دو مقاله علمی از آن‌ها درآمد، یکی برای انجمن اخترفیزیک و دیگری برای انجمن گرافیک کامپیوتر. نولان ابتدا نگران بود که تصاویر دقیق درست شدهٔ سیاه‌چاله برای مخاطبان از لحاظ بصری قابل درک نباشد و تیم جلوه‌های ویژه مجبور بشوند تغییراتی روی آن اعمال کنند.

اما با پایان کار و دیدن اثر نهایی، او تصاویر را بدون حرکت زیاد دوربین قابل درک دید. در این مورد گفت: «چیزی که فهمیدیم این بود که اگر نقطهٔ دید و موقعیت دوربین را خیلی تغییر ندهیم، می‌توانیم به چیز قابل درکی برسیم.» تصویر ارائه شده از کرم‌چاله، از نظر علمی صحیح است. به جای نشان دادن تصویری دوبعدی از کره که سه‌بعدی است استفاده شده و بر روی آن تصویری ناهمگون از کهکشان مقصد دیده می‌شود.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

در ابتدای شروع تولید فیلم، تورن دو قانون گذاشت: «نخست، هیچ‌کدام از قوانین فیزیکی نباید نقض شوند. دوم، تمامی حدسیات باید از علم سرچشمه بگیرند، نه ذهن فیلم‌نامه‌نویس.» نولان این‌ها را به شرط آن که سدی بر سر تولید فیلم نباشند، پذیرفت. در برهه‌ای تورن دو هفته وقت صرف صحبت با نولان کرد تا از ایدهٔ سفر یکی از شخصیت‌ها با سرعت نور منصرف شود.

به گفتهٔ تورن، تنها جایی که آزادی هنری بالاتر از واقعیت‌های علمی بوده، وجود ابرهای یخی در یکی از سیاره‌هایی است که شخصیت‌های فیلم روی آن فرود می‌آیند. چون احتمالاً ابرهای یخی توسط گرانش به پایین کشیده می‌شوند و روی آسمان نمی‌مانند. دیوید گرینسپون، اخترزیست‌شناس، اشاره کرد که حتی اگر آتشکها بسیار گرسنه و زیاد باشند، میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا اکسیژن جو زمین را از بین ببرند.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

او همچنین اشاره کرد که ابرهای یخی در سیاره به وسیله گرانش به پایین می‌افتند و سیاره‌ای که دور سیاه‌چاله می‌گردد، نباید نور داشته باشد. نیل دگراس تایسون پایان بین ستاره‌ای را از لحاظ علمی توضیح داد. او گفت که به صورت نظری ما می‌توانیم با گذشته ارتباط برقرار کنیم و این که «ما دقیقاً نمی‌دانیم داخل سیاه‌چاله چیست.»

دکتر میچیو کاکو فیلم را به خاطر دقت علمی بالایش ستایش کرد و گفت که بین ستاره‌ای استانداردی طلایی برای فیلم‌های علمی تخیلی آینده تعیین کرده‌است. تیموتی ریس، مهندس نرم‌افزار سابق ناسا، بیان کرد که «تورن و نولان، سیاه‌چاله‌ها و کرم‌چاله‌ها را فوق‌العاده به تصویر کشیده‌اند.» لاورنس کراوس علم بین ستاره‌ای را «بسیار بد» توصیف کرد و از آتشک به عنوان مثال استفاده کرد.

Looper

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

داستان اصلی فیلم که در سال ۲۰۴۴ اتفاق می‌افتد، دربارهٔ گروه تبهکاری است که برای افرادی از آینده کار می‌کنند. در این زمان مسافرت در زمان هنوز ناممکن است اما در آینده‌ای نه چندان دور، یعنی سال ۲۰۷۴ مسافرت در زمان ابداع خواهد شد، برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از این ابداع البته در همان زمان بلافاصله ممنوع می‌گردد.

همچنین بنا به ابداعات صورت گرفته از بین بردن رد جسد مردگان در آینده غیرممکن خواهد شد. به همین دلیل گروهای تبهکار افراد مورد نظر خود را انتخاب و به صورت غیرقانونی دست بسته به زمان حاضر (۲۰۴۴) می‌فرستند تا توسط مزدورانی به نام لوپر که در این زمان استخدام نموده‌اند فرد قربانی را از بین ببرند. به این ترتیب قربانی خود به خود از چرخه اتفاقات آینده حذف می‌شود، دستمزد آن‌ها نیز به صورت شمش‌های نقره یا طلا در داخل لباس قربانیان جاسازی می‌شود. جو فردی است که در این میان به دنبال بستن این چرخه است.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

 

هنگامی که اوباش فیلم در حال آماده سازی برای بازگرداندن جوی پیر هستند ، چهار گانگستر وجود دارد: دو نفر او را مهار می کنند ، یکی طلا ها را به او وصل می کند و دیگری ماشین زمان را آماده می کند. اما در درگیری که بین آنها اتفاق می افتد، فقط سه نفر وجود دارند. وقتی جو جوان و جو پیر در کافه با هم هستند، پیشخدمت می آید تا سفارش آنها را بگیرد و میز آنها خالی است. با این حال، هنگامی که او برگشت تا غذای آنها را بدهد ، دو نوشیدنی روی میز است و قبلاً نوشیدنی ای را به آنها نداده است زیرا تمام صحنه مکالمه بین دو شخصیت است که در آن پیشخدمتی حاضر نمی‌شود.

تحلیل حلقه

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

نحوه‌ای که لوپر برخی از موضوعات پیچیده و سردرگم سفر در زمان را توضیح می‌دهد، بهتر از هر فیلم دیگری که درباره سفر در زمان است می‌باشد. این فیلم پر از ایده‌های زیبا و وحشتناک است. برای مثال در یکی از سکانس‌های فیلم، یک لوپر مسن‌ متوجه می‌شود که تکه‌هایی از بدنش در حال ناپدید شدن هستند، زیرا نسخه جوان‌ او دارد به آرامی شکنجه می‌شود.

حلقه یک اثر دلهره آور (بهترین فیلم های دلهره آور 2022) ، هیجان‌انگیز و فوق‌العاده خوش‌ساخت است که سرشار از نکات جالب و ایده‌های خلاقانه می‌باشد. این فیلم به نحوی ساده توضیح می‌دهد که چگونه دو نفر می‌توانند یک نفر در زمان‌های متفاوت باشند؛ و اینکه چگونه اقدامات نسخه جوان‌تر یک نفر، می‌تواند بر حافظه نسخه مسن‌تر فرد تأثیر بگذارد.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

از اشتباهات فیلم می‌توان به هنگامی اشاره کرد که اوباش فیلم در حال آماده سازی برای بازگرداندن جوی پیر هستند ، چهار گانگستر وجود دارد: دو نفر او را مهار می کنند ، یکی طلا ها را به او وصل می کند و دیگری ماشین زمان را آماده می کند. اما در درگیری که بین آنها اتفاق می افتد، فقط سه نفر وجود دارند. وقتی جو جوان و جو پیر در کافه با هم هستند، پیشخدمت می آید تا سفارش آنها را بگیرد و میز آنها خالی است. با این حال ، هنگامی که او برگشت تا غذای آنها را بدهد ، دو نوشیدنی روی میز است و قبلاً نوشیدنی ای را به آنها نداده است زیرا تمام صحنه مکالمه بین دو شخصیت است که در آن پیشخدمتی حاضر نمی‌شود.

بررسی علمی Looper

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

کتاب «مسافر زمان: مأموریت شخصی دانشمند برای تبدیل سفر در زمان به واقعیت» نوشته مالت، خاطراتی است که شرح می‌دهد چگونه زندگی او بر علاقه‌اش به سفر در زمان و تحقیقاتی که برای اثبات امکان‌پذیر بودن آن انجام داده است، تأثیر گذاشته است. بنابراین اکنون می خواهیم به آن بپردازیم.

با وجود اینکه ما فقط دنبال چند نقل قول جالب بودیم، اما توضیحات او آنقدر خوب است که می‌خواهیم با آن بدویم و بگذاریم او به همه ما درس فیزیک بدهد. دکتر مالت توضیح می‌دهد که چگونه تئوری های اینشتین ثابت می‌کند که سفر در زمان ممکن است، پارادوکس پدربزرگ و چگونه گاهی اوقات ما به یک بحران نیاز داریم تا ما را برای سرمایه‌گذاری پول مورد نیاز برای ایجاد پیشرفت‌های علمی ترغیب کند.

یکی از پرسش هایی است که همیشه دربارهٔ امکان سفر در زمان مطرح بوده‌ است این بوده که اگر کسی به گذشته سفر کند و یکی از عامل‌های وجود خودش یا عوامل بازگشت به زمان را از بین ببرد (برای مثال پدربزرگش را یا راه های رسیدن به علم بازگشت به زمانش را) در آن صورت او دیگر وجود نخواهد داشت تا به گذشته برود و آن کار را انجام دهد.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

علاقه من به سفر در زمان در واقع به دلیل یک تراژدی شخصی است که در ده سالگی من رخ داد. من بزرگ‌ترین بچه از چهار فرزند بودم و در برانکس، نیویورک بزرگ شدم. پدرم، بوید مالت، یک تعمیرکار تلویزیون در برانکس بود و او واقعاً مرکز زندگی من بود.

برای من خورشید بر او طلوع کرد و غروب کرد. به نظر می رسید که بسیار سالم است، اما ما واقعا متوجه نشدیم که او قلب ضعیفی دارد. او زمانی که تنها 33 سال داشت بر اثر سکته قلبی درگذشت. من ویران شده بودم. دنیای من را خرد کرد و از یک بچه شاد به یک بچه نسبتا افسرده تبدیل شدم.

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

پدرم هدایای زیادی برای من گذاشت و یکی از آنها عشق به مطالعه بود و من عاشق خواندن داستان های علمی تخیلی هستم. حدود یک سال پس از مرگ او، زمانی که 11 ساله بودم، به کتابی برخوردم که واقعاً زندگی من را تغییر داد. این ماشین زمان کلاسیک اچ جی ولز بود و زندگی من را کاملاً تغییر داد زیرا به من یک هدف و رویا داد.

اگر می‌توانستم ماشین زمان بسازم، می‌توانستم به گذشته برگردم و دوباره پدرم را ببینم و شاید جانش را نجات دهم. بنابراین این هدف من شد. من به مردم در مورد آن چیزی نگفتم زیرا آنها قبلاً نگران من بودند. حتی در آن سن، فکر می‌کردم ممکن است عواقب خوبی نداشته باشد.

Mr Nobody

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

وقتی صحبت از فیلم با محوریت زمان به میان می‌آید به مستر نوبادی میرسیم. آقای نوبادی فیلمی در ژانر درام و علمی–تخیلی به نویسندگی و کارگردانی ژاکو وان دورمال و تهیه‌کنندگی فیلیپ گودو است که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد. فیلم داستان زندگی مرد ۱۱۸ ساله‌ای به نام “نیمو نوبادی” را روایت می‌کند که آخرین انسان فانی روی کره زمین پس از رسیدن انسان به جاودانگی است.

جرد لتو (یکی از آرتیست‌های جذاب سینما و مورد علاقه اینجانب) نیمو را بازی می‌کند. نیمو تقریبا تمام خاطرات گذشته خود را بیاد می‌آورد. او به سه معشوقه زندگی خود، طلاق پدر و مادرش و تحمل سختی‌های پس از آن و انتخاب‌هایش در سه تقاطع بحرانی زندگی خود اشاره می‌کند: ۹ سالگی، ۱۵ سالگی و ۳۴ سالگی.

بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان
بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان

مسیر زندگی او با هر کدام از انتخاب‌هایش تغییر می‌کند. فیلم روایتی غیر خطی دارد و سرشار از تحلیل‌های فلسفی است. فیلم آقای نوبادی نامزد ۷ جایزه مگریت شد که توانست ۶ تای آنها را از جمله جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردان از آن خود کند. آقای نوبادی از فیلم‌های برتر شصت و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز بود که توانست جایزه اوسلا طلایی و لانچیا را از آن خود کند. نظر منتقدان درباره فیلم مثبت بود.

تحلیل مسترنوبادی

بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان
بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان

آقای نوبادی یکی از بهترین فیلم‌ها در خصوص جهان‌های موازی به شمار می‌رود. مولف اثر مفهوم عشق را در دل سه دنیای موازی گنجانده و ما قدم به قدم با نیمو به دنبال عشقِ واقعی‌اش می‌رویم و انتخاب‌های او را در فضای ذهنی خودمان تبدیل به جهانِ قابل باور و عینی می‌کنیم.

اساس جهان‌های موازی بروی انتخاب بنا شده است. درست است که گربه شرودینگر انتخابی ندارد اما مردن و زنده ماندن گربه بر اساس شانس است. همان شانسی که در انتخاب‌های ما نیز نقش مهمی دارد. نیمو در طول فیلم انتخاب‌های زیادی می‌کند: رفتن و یا ماندن، بوسیدن و یا نبوسیدن، دویدن و یا ایستادن و…

وقتی می‌رود در جهانی دیگری مانده است، وقتی بوسیده است در جهانِ دیگری نبوسیده و… همین‌طور جهان است که ایجاد می‌شود و حالا ما با مردی 118 ساله طرف هستیم که خوب به خاطر ندارد کدام جهان برایش عینی بوده است و جذابیت فیلم در روایتِ تمام احتمالاتِ ممکن است.

بررسی علمی Mr Nobody

بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان
بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان
اگر نظریه ریسمان درست باشد، جهان دارای 9 بعد مکانی و یک بعد زمانی است. اکنون می‌توانیم تصور کنیم که در ابتدا همه ابعاد با هم پیچ خورده بودند و در طول انفجار بزرگ سه بعد فضایی، آنهایی که می شناسیم: همانطور که ارتفاع، عرض و عمق، و یک بعد زمانی، چیزی که ما به عنوان زمان می شناسیم، به وجود آمد.
شش بعد دیگر کوچک باقی ماندند و به هم پیوستند. حال، اگر ما در جهانی از ابعاد زندگی می کنیم، چگونه بین توهم و واقعیت تمایز قائل شویم. زمان، همانطور که ما می‌دانیم بُعدی است که ما فقط در یک جهت آن را تجربه می‌کنیم. اما اگر یکی از ابعاد مکانی نبود (مثلا ارتفاع) و به جایش زمانی بود چه؟ 

در فیزیک، نظریه ریسمان یک چهارچوب نظری فراهم می‌آورد که در آن ذرات نقطه‌ای فیزیک ذرات با اشیاء یک بعدی به نام ریسمان‌ها جایگزین شده‌اند. این نظریه به توصیف این می‌پردازد که چگونه ریسمان‌ها در فضا منتشر شده و با همدیگر برهم‌کنش می‌کنند. در مقیاس های بزرگتر از ابعاد ریسمان‌ها، ریسمان‌ها شبیه ذرات نقطه‌ای هستند که جرم، بار، و دیگر خواص آنها توسط وضعیت ارتعاشی هر ریسمان مشخص می‌شود.

بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان
بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان

در نظریه ریسمان، یکی از حالت های متعدد ارتعاشی متناظر با گراویتون است؛ ذره ای در مکانیک کوانتومی که نیروی گرانش را حمل می‌کند. لذا نظریه ریسمان به نوعی نظریه گرانشی کوانتوم هم می‌باشد. نظریه ریسمان موضوع گسترده و متنوعی است که تلاش دارد تا تعدادی از مسائل عمیق فیزیک بنیادی را حل کند.
نظریه ریسمان برای مسائل متعددی در فیزیک سیاهچاله و کیهان شناسی اولیه جهان اعمال شده و موجب پیشرفت های عمده‌ای در ریاضیات محض گردیده است. به علت این که نظریه ریسمان توضیح یکپارچه‌ای از گرانش و فیزیک ذرات ارائه می دهد، کاندیدی برای نظریه همه چیز است؛ مدل ریاضیاتی خود-بسنده که تمام نیروهای بنیادی و اشکال مختلف ماده را توصیف می‌کند.
با وجود کارهای زیادی که روی این مسائل انجام شده است، هنوز مشخص نیست که نظریه ریسمان تا چه حد توصیف‌گر جهان واقعی است یا این که اصولاً این نظریه تا چه میزان آزادی عمل در انتخاب جزئیاتش را می‌دهد. اساس نظریه علمی حاکم بر فیلم آقای نوبادی ریسمان است و اما در پی آن با جهان‌های موازی رودرو هستیم.

بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان
بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان

فرضیه جهان موازی یا گیتی‌های موازی در سال ۱۹۵۴، توسط یک دانشجوی دکتری از دانشگاه پرینستون به نام هیو اورت که ایدهٔ عجیبی را مطرح کرد شروع شد. در آن ایده: گیتی‌هایی موازی وجود دارند، دقیقاً مانند جهان و گیتی ما. همه این گیتی‌ها با ما در ارتباط هستند، در واقع آنها شاخه‌ای از گیتی ما هستند و گیتی ما نیز از دیگر گیتی‌گان شاخه گرفته شده‌است.در این گیتی‌ها، جنگ‌های ما پایان‌های متفاوتی از آنچه می‌دانیم دارند. گونه‌های منقرض شده در گیتی ما در گیتی‌های دیگر فرگشت یافته و سازگار شده‌اند، و در آن گیتی‌ها، شاید ما انسان‌ها در میان گونه‌های منقرض شده باشیم. ماهیت این اندیشه ذهن را شگفت‌زده می‌کند و هنوز هم نمی‌توان آن را به خوبی دریافت.

ایده‌هایی در مورد گیتی یا بعدهای موازی همانند ما، در آثار علمی تخیلی ظاهر شده‌است، ولی چرا یک فیزیک‌دان جوان با ارایه فرضیه گیتی‌های موازی، آینده حرفه‌ای خود را به خطر می‌اندازد؟ اورت فرضیهٔ گیتی‌های موازی را در حالی ارائه کرد که می‌خواست به یک سؤال دشوار در مورد فیزیک کوانتوم پاسخ دهد: چرا اجسام کوانتومی رفتاری نابسامان دارند؟
سطح کوانتوم کوچکترین سطح کمّی است که تاکنون کشف شده. مطالعه فیزیک کوانتوم از سال ۱۹۰۰ آغاز شد، زمانی که ماکس پلانک برای اولین بار این مفهوم را به جامعه علمی معرفی کرد. مطالعات پلانک در مورد تابش ذرات نشان داد برخی از کشفیات فیزیکی با قوانین سنتی فیزیک مغایرت دارد. این اکتشافات حاکی از وجود قوانین دیگری در این جهان است که در سطوح عمیقی غیر از آنچه ما می‌شناسیم عمل می‌کنند.
بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان
بهترین فیلم های فضایی تخیلی, فیلم با محوریت زمان
در کوتاه مدت، فیزیکدانان حوزه کوانتوم پدیده‌های عجیبی در مورد جهان ما مشاهده کرده‌اند. برای مثال ذرات در این سطح خودسرانه رفتار می‌کنند. به عنوان مثال، دانشمندان متوجه شده‌اند که فوتون‌ها (بسته‌های کوچک نور) مانند ذرات و امواج رفتار می‌کنند! حتی یک فوتون منفرد نیز این تغییر حالت را انجام می‌دهد.
(این مبحث از آزمایشی به نام آزمایش دوشکاف یا آزمایش یانگ نتیجه‌گیری شده‌است که در طی آن نور (فوتون‌ها) می‌توانند هم مانند ذره رفتار کنند و هم مانند موج اما باید دقت شود که نمی‌توانند به صورت همزمان به هردو شکل رفتار کنند). تصور کنید که وقتی دوستی به شما نگاه می‌کند، مانند یک انسان محکم ظاهر می‌شوید و رفتار می‌کنید، اما وقتی دوباره به سمت شما برگشت، شما تبدیل به گاز شده‌اید!

Predestination

بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان
بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان

Predestination یک فیلم اکشن علمی تخیلی استرالیایی است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی مایکل و پیتر اسپیریگ است. در این فیلم ایتن هاوک، سارا اسنوک و نوآ تیلور ایفای نقش می‌کنند. تقدیر بر اساس داستان کوتاهِ “همه شما زامبی‌ها” نوشته رابرت ای. هاینلین محصول 1959 ساخته شده است.

تحلیل تقدیر

ما در تقدیر با یک ایده سراسر هیجانی، بکر، دست‌نیافتنی، پیچیده و جذاب طرف هستیم که به نحو احسن پرورش پیدا کرده است. فرض کنید شما مادر خودتان هستید. همین جمله به خودیِ خود مو را به تن انسان سیخ می‌کند. حال فرض کنید نه تنها مادر، بل‌که پدر، همسر (هم زن و هم شوهر) و بچه خودتان نیز باشید. حقیقتا ایده دیوانه کننده‌ای است که کارگردان اثر با حفظ تمپوی زیرِ پوستِ فیلم و همچنین روایت گاها سهل و گاها پیچیده‌اش انسان را به دنبال خود می‌کشد و این رغبت را در آدم افزایش می‌دهد که قدم به قدم رازِ این فیلم خوب را کشف کند.

بررسی علمی Predestination

وقتی منتقدان بازنمایی فیلم را در خصوصِ هویت بین‌جنسی و فراجنسی از طریق ناتورالیسم یا رئالیسم سینمایی می‌خوانند و در جایی که واقعیت‌شناسی مستلزم وقوع رویدادها بر اساس احتمالات طبیعی است، غیرطبیعی بودن فیلم موضوعیتش را از دست می‌دهد. ما با فیلمی طبیعی (طبق منطق خودش) طرف هستیم.

ویژگی‌های ژانر و تأثیر آنها بر ادراک مخاطبانِ جریان اصلی و در نتیجه آن من استدلال می‌کنم که آنها نادیده می‌گیرند که چگونه روایت سفر در زمان نگاه تراجنسیتی را ممکن می‌سازد که اما به‌طور بنیادی مفروضات کانسپتِ سیسجندر ذهنیتِ تماشاگر جریان اصلی را بی‌ثبات می‌کند.

با استفاده از تئوری علمی‌تخیلی در کنار تحلیل ویژگی‌های سینمایی که یک نگاه تراجنسیتی را ایجاد می‌کند، بررسی کردیم که چگونه پارادوکس روایی فیلم با انتظارات و هویت مخاطب ترکیب می‌شود تا بینندگان را وادار کند تا به دنبال معانی عمیق‌تر در مورد جنسیت و هویت خود باشند. به طور خاص من پیشنهاد می‌کنم که دقیقاً به این دلیل که فیلم واقعیت را به چالش می‌کشد باید این فیلم را دید.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم ها در مورد فضا و زمان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *