صحنه‌های حذف شده هری پاتر از کتاب هایش که در فیلم‌هایش نیستند [+ویدئوی سوتی‌هایش]

صحنه‌های حذف شده هری پاتر به عمقِ قدح اندیشه سفر می‌کند و تفاوت‌های بسیارِ کتاب و فیلم‌های دنیای جادوگری را بررسی و تحلیل می‌کند.

اساسا این اتفاقی است که مع‌الاسف برای بسیاری از فیلم‌هایی که بر اساس کتاب ساخته می‌شوند می‌افتد. کتاب‌ها آنقدر مفصل و با جزئیات هستند که به سادگی نمی‌توان همه چیز را در یک فیلم گنجاند مگر اینکه از یک کتاب چندین فیلم و سریال بسازند (که البته هرگز این اتفاق نمی‌افته چون امثال warner bros, disney plus و… برده پولن و کمترین توجه رو به هنر دارن). همچنین ویدئوی سوتی‌های تمام فیلم‌های هری پاتر برای شما در زیر این پاراگراف قرار گرفت.

صحنه‌های حذف شده هری پاتر

از بچه ولدمورت تا دامبلدورِ واقعی

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
لونا=لاو

البته که بنده انتظار ندارم از محفل ققنوس 3 عدد فیلم ساخته شود. نقد من به وارنر افتضاحاتِ اخیرش در سریِ جانورانِ شگفت‌انگیز است و نقدِ مارول‌دوستان به فازِ چهارِ دیزنی مزخرفاتی است که به اسم فیلم به خورد طرفدارنِ این کامیک‌های دوست‌داشتنی می‌دهد که شاهکار آخرش ثور است.

همچنین باید اذعان داشت فیلم‌های هری پاتر فقط برای افرادی که کتاب‌ها را خوانده‌اند نیستند. افراد زیادی هستند که عاشق فیلم هستند اما هرگز کتاب نخوانده‌اند (که شخصا برایشان متاسفم و ای کاش می‌خواندند). اما فیلم‌ها باید برای آن افراد نیز قابل درک باشد. بنابراین اگر یک صحنه مهم را در یک فیلم قرار دهید که برای فیلم‌های دیگرِ فرنچایز نیز مهم است باید صحنه‌هایی را که با صحنه مهم اولیه (در فیلم های دیگر) مطابقت دارند، اضافه کنید و اگر زمان یا پول کافی برای اجرای این صحنه‌ها وجود نداشته باشد (البته وارنر خوب پول داره ماشالا)، این صحنه‌ها نمی‌توانند در فیلم‌ها باشند (سعی کردم از دیدگاهِ اونا به قضیه نگاه کنم).

خوابِ هری

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
هری در درمانگاه

در طول مجموعه، هری کلا زیاد خواب می‌بیند اما یکی از مهم‌ترین آنها در ابتدای امر حذف شده است. صحنه‌ای که از تاریک‌ترین صحنه‌های کتاب هری پاتر که در فیلم‌هایش نیستند به شمار می‌رود. در کتاب هری پاتر و سنگ جادو می‌توانیم داستان بسیار مهمی را بخوانیم که به‌طور کامل از فیلم نخست حذف شده است. هری پاتر در نخستین شب حضورش در مدرسه هاگوارتز خواب بسیار مهمی می‌بیند. خوابی که نه‌تنها در ادامه داستان آن قسمت که در ادامه داستان کل مجموعه تاثیر زیادی دارد.

در آن خواب هری دستار کلاه پروفسور کویرل را بر سر دارد و روی سر او گیر کرده و هری نمی‌تواند آن را از سر خود بردارد. کلاه به او می‌گوید که از گریفیندور جدا شده و به گروه اسلیترین بپیوندد. او در آن خواب همچنین می‌بیند که دریکو مالفوی به پروفسور اسنیپ تبدیل می‌شود. این خواب بسیار واضح به رابطه ذهنی هری پاتر و لرد ولدمورت اشاره می‌کند.

هری در خواب

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

حذف شدن این سکانس و خواب هری در فیلم هری پاتر و سنگ جادو باعث ایجاد ۲ مشکل بزرگ شد. یکی اینکه بدون به‌تصویر کشیدن این خواب ریشه بی‌اعتمادی هری به پروفسور کویرل مشخص نمی‌شود و دومین مشکل جایی است که ما نمی‌دانیم از چه زمان مشکوک بودن او به دریکو مالفوی و پروفسور اسنیپ آغاز می‌شود. این ۲ موضوع در آن فیلم و در ادامه مجموعه از مهم‌ترین المان‌های داستان به‌شمار می‌روند و فیلم نخستین ارتباط ذهنی هری و ولدمورت را به ما نشان نمی‌دهد؛ موضوعی که تا آخرین دقایق آخرین قسمت فیلم با آن سر و کار داریم.

جینی و دفترچه ریدل

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
همسرِ آینده آقای هری جیمز پاتر

من شخصا منتظر صحنه روز ولنتاین بودم که در آن هری توسط یک کوتوله متوقف می‌شود و به شعر جینی که در حال خواندن بود گوش فرا می‌دهد (شعر برای هری بود؛ شعری عاشقانه). همچنین لحظه‌ای حیاتی وجود داشت که دفترچه خاطرات ریدل با جوهر آغشته می‌شود اما رنگ جوهر به خود نمی‌گیرد. این بخش بزرگی از داستان بود و آنها از آن گذشتند!

دامبلدور همچنان آرام است

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

در حقیقت دامبلدور با عصبانیت از هری نمی‌پرسد که آیا خودش نامش را در جام آتش گذاشته است یا نه. بلکه به‌آرامی و سردی که خاص خودش است این سؤال را می‌پرسد. این مسئله مهم است زیرا نشان می‌دهد که دامبلدور با متانت و احترام با شاگردانش رفتار می‌کرد (برخلاف دامبلدور فیلم) و بنده قطع به یقین می‌گویم که او در حال ذهن‌جویی است.

تولد همزمان هری و نویل

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

در حقیقت ولدمورت طبق پیشگویی دو گزینه داشت. هری و نویل، چون هردوی آنها در یک ماه به دنیا آمده بودند اما لرد سیاه هری را انتخاب کرد. در حقیقت همان‌طور که ما در “هری پاتر و محفل ققنوس” متوجه شدیم، سیبل‌ تریلانی‌ پیشگویی‌ای داشت مبنی بر “کودکی در آخر ماه جولای به دنیا می‌آید که پدر و مادر وی سه بار در مقابل ولدمورت ایستادگی می‌کنند و این در نهایت باعث مرگ لرد سیاه می‌شود‌.”
اما هویت دقیق آن کودک مشخص نبود‌. هم مشخصات هری پاتر و هم مشخصات نویل‌ لانگ‌باتم‌ با آن پیشگویی‌ مطابقت داشت‌. اما ولدمورت در نهایت تصمیم گرفت به دنبال هری که خود مثل ولدمورت دورگه بود، برود‌. بنابراین وی سرنوشت هری را با عنوان پسر برگزیده شکل داد‌. پس از آن اتفاق در دره گودریک به یقین رسید که منظورِ پیش‌گویی هری بوده و بیخیالِ نویل شد.

در فیلمهای ابتدایی نویل یک بچه خنگ و سربه‌هواست اما در حقیقت ولدمورت میان و هری و او یکی را انتخاب کرده بود و همین موجب برتری هری شد (پسرِ برگزیده). اما خب نویل با قوسِ شخصیتیِ خوبی که خانم رولینگِ عزیز به او داده بود تبدیل به بلای جان ولدمورت شد و اوجش را در انتهای کتاب و فیلمِ هفت (بخشِ دوم) می‌خوانیم.

نویل

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

نویل لانگ‌باتم یکی از شخصیت‌های مهم این جهان بزرگ تلقی می‌شود و نه‌تنها در کتاب‌ها که در فیلم‌های Harry Potter نیز نقش بسیار پررنگی دارد. نویل با کشتن مار ولدمورت توانست آخرین جان‌پیچ آنتاگونیست داستان را از بین ببرد و هری را یک قدم به کشتن ولدمورت نزدیک‌تر کند. بااین‌حال در فیلم‌های این مجموعه ما هیچ اطلاعاتی از گذشته نویل دریافت نمی‌کنیم و به‌غیر از یک عکس که سیریوس آن را به هری نشان می‌دهد هیچوقت پدر و مادر نویل را در فیلم‌ها نمی‌بینیم.

اطلاعات خانواده او و گذشته آن‌ها از این جهت بسیار مهم هستند که به مخاطب کمک بسیاری می‌کند تا متوجه شود انگیزه نویل برای مقابله با ولدمورت چقدر زیاد است و دلیل این انگیزه زیاد چیست. در کتاب پنجم یعنی هری پاتر و محفل ققنوس اطلاعات زیادی درباره خانواده لنگ‌باتم به مخاطب داده می‌شود.

کشتنِ جان‌پیچ توسطِ نویلِ شجاع

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
تاریک‌ترین صحنه‌های کتاب هری پاتر که در فیلم‌هایش نیستند

در خط داستانی این کتاب هرماینی به‌طور تصادفی پدر و مادر نویل را در یک اتاق بیمارستان مشاهده و درباره آن‌ها اطلاعات مهمی کسب می‌کند. خانواده نویل در اولین جنگ بزرگ در دنیای جادوگری مورد اصابت افسون‌هایی قرار می‌گیرند که قابل درمان نیستند و به‌همین‌دلیل آسیب‌های شدیدی به جسم و روان آن‌ها وارد شده است.

آن‌ها به‌خاطر مشکلات ناشی از این واقعه دیگر قادر نبودند در جامع حضور داشته باشند و مهم‌تر از آن نمی‌تواسنتد فرزند خود یعنی نویل را بزرگ کنند. این اطلاعات از تاریخچه این خانواده عمق شخصیتی بسیار خوبی درباره نویل و انگیزه او در جنگ نهایی داستان به ما می‌دهد که متاسفانه در فیلم‌ها هیچ اشاره‌ای به آن‌ها نشده است.

کتابِ فرزند نفرین شده

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

شاید خیلی‌ها از این کتاب خوششان نیامده باشد اما خب این کتاب حاوی فکت مهمی از جانب خانم رولینگِ عزیز است که پیشتر هم در (تئوری های هری پاتر) و (تحلیل شخصیت های هری پاتر) به آن اشاره کرده بودم. در تئاتر هری پاتر و فرزند نفرین شده (که در سال ۲۰۱۶ به مجموعه هری پاتر اضافه شد‌)، ما متوجه شدیم که لرد ولدمورت و بلاتریکس‌ لسترنج (تحلیل شخصیت‌های زن هری پاتر) صاحب فرزند دختری با نام دِلفینی بودند‌ (به صورت مخفیانه). زمان دقیق تولد دلفینی هنوز نامشخص است اما احتمالا او در زمانی بین فرار بلاتریکس از آزکابان‌ (کتاب پنجم، هری پاتر و محفل ققنوس) و جنگ هاگوارتز (کتاب هفتم، یادگاران مرگ) به دنیا آمده است‌.

مادرِ ولدمورت

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

در قسمت ششم داستان یعنی هری پاتر و شاهزاده دورگه، هری و دامبلدور زمان زیادی را در اتاق دامبلدور صرف تماشای خاطرات مختلف در قدح اندیشه می‌کنند. در فیلم هری پاتر و شاهزاده دورگه بسیاری از اطلاعاتی که هری از تماشای خاطرات سایرین کسب می‌کند، به بیننده منتقل نمی‌شود؛ اطلاعاتی که برخی از آن‌ها در خط داستانی برخی از شخصیت‌ها مخصوصا ولدمورت بسیار مهم هستند. اگر کتاب‌ها را نخوانده باشید با تماشای فیلم‌ها نمی‌توانید به این سؤال پاسخ دهید که چرا تام ریدل (لرد ولدمورت) از کودکی نمی‌توانست عشق را احساس کند؟ جزییات شخصیتی ولدمورت در این خاطرات در کتاب به‌خوبی توصیف شده‌اند که از آن‌ها در فیلم‌ها خبری نیست.

تامِ جوان

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
تاریک‌ترین صحنه‌های کتاب هری پاتر که در فیلم‌هایش نیستند

در یکی از خاطراتی که هری به تماشای آن می‌پردازد ما اطلاعاتی از تاریخچه خانواده تام ریدل کسب می‌کنیم. در این خاطره متوجه می‌شویم که مادر تام توسط معجون عشق یک شخص عادی را وادار به ازدواج کردن با او می‌کند و به‌همین‌دلیل فرزند آن‌ها یعنی تام ریدل (ولدمورت) هیچ‌گاه نمی‌تواند معنی عشق را درک کند و اینگونه به یک شخصیتِ منفیِ بدونِ احساس تبدیل می‌شود. یکی دیگر از خاطرات مهمی که هری در قدح اندیشه نظاره می‌کند مربوط می‌شود به هاگوارتز و دشمنی ولدمورت با این مدرسه.

در این خاطره اطلاعات مهم دیگری به خواننده کتاب داده می‌شود. در این خاطره می‌بینیم که جایگاه مدرس دفاع دربرابر جادوی سیاه طلسم شده و برای هر پروفسوری که در این جایگاه قرار می‌گیرد، اتفاقات بدی در کمین است. زمانی‌که تام ریدل از دامبلدور درخواست می‌کند وظیفه تدریس در رشته دفاع دربرابر جادوی سیاه را به او واگذار کند، دامبلدور با این درخواست مخالف کرده و به‌همین‌دلیل تام ریدل این جایگاه را برای همیشه طلسم می‌کند؛ طلسمی که هیچکس نمی‌تواند آن را از بین ببرد. به‌همین‌خاطر ما در فیلم‌ها به‌طور مرتب مشاهده می‌کنیم که استاد این رشته درحال تعویض است.

جینی واقعی

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

بنده کماکان معتقدم که یک تار موی گندیده به چشم نامده‌ی لونای عزیزم می‌ارزد به صدتا جینی که البته خلایق هرچه لایق اما در کتاب جینی در مقابل همه به طرف هری دویده و او را می‌بوسد و به دیگران اهمیت نمی‌دهد و سپس در مدرسه درباره آن‌ها حرف‌های زیادی زده می‌شود. اما در فیلم این صحنه وجود ندارد و آن‌ها به‌دور از همگان یکدیگر را می‌بوسند. این جینی همان جینی نیست که طرفداران کتاب منتظرش بودند. جینی درون کتاب بسیار پرشورتر از جینی فیلم است که واقعا نا امیدکننده بود.

حقایقِ آلبوس دامبلدور

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

قسمت بسیار زیادی از کتاب هری پاتر و یادگاران مرگ به گذشته شخصیت دامبلدور و کارهای او در سالیان دور اختصاص دارد. اطلاعات این قسمت‌ها به خانواده او، رابطه او با گریندلوالد، رابطه بد او با خانواده و جدی نگرفتن جادوی سیاه مربوط می‌شود. تمام این خصوصیات اخلاقی با شخصیتی که هری از دامبلدور در ذهن داشته، زمین تا آسمان متفاوت است و تمام این جزییات بخش تاریکی از گذشته دامبلدور را تشکیل می‌دهند. البته باید بدانیم که این جزییات اگرچه خیلی زیبا نیستند ولی اصلی‌ترین دلایل تبدیل شدن دامبلدور به یکی از پرقدرت‌ترین جادوگران جهان تلقی می‌شوند.

دو دامبلدور در یک قاب

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

بسیاری از جزییات اخلاقی و اطلاعات مربوط‌به گذشته دامبلدور در فیلم‌ها جایی ندارند و تنها برادر او یعنی ابرفورث در گفت‌وگویی کوتاه با هری اشاره بسیار کوچکی به آن‌ها می‌کند که تاثیر زیادی رو هری نمی‌گذارد. بااین‌حال با حذف شدن تمام این جزییات و گذشته دامبلدور از فیلم، بینندگان فیلم های هری پاتر شخصیتی بسیار دوست‌داشتنی‌تر از او را می‌بینند که در کتاب یادگاران مرگ به‌طور کامل زیر سؤال می‌رود. این جزییات می‌توانستند به بینندگان فیلم‌ها پس زمینه بسیار بهتری از دامبلدور، یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های داستان هری پاتر دهند.

هری و ولدمورت فامیل هستند

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

ممکن است خیلی از خواننده‌های کتاب به یاد داشته باشند که هری پاتر از نسل پِوِرِل‌هاست، خانواده‌ای که برای مالکیت بر سه یادگار مرگ مشهور بودند‌. در هفتمین کتاب، زمانی که هری پاتر دریافت مالکیت اصلی شنل نامرئی به چه کسی برمی‌گردد و چگونه این یادگار مرگ به پدر او رسیده، ما متوجه شدیم که هری پاتر از نوادگان ایگنتس پورل است‌.

اما طرفداران این مجموعه ممکن است متوجه نشده باشند که تام ریدل هم نسبت مستقیمی با همین خانواده دارد. خانواده گانت که فامیل مادری تام ریدل بودند از نوادگان کادمیوس پورل‌، دومین برادر از سه برادر مشهور، هستند‌. کادمیوس مالک اصلی سنگ رستاخیز بود که در نهایت این سنگ که در داخل انگشتری پنهان بود، به پدربزرگ تام یعنی ماروولو‌ گانت‌ و داییِ وی یعنی مورفین‌ گانت‌ به ارث رسید‌. بعدها این انگشتر توسط تام به سرقت رفت اگرچه او اطلاعی نداشت که سنگ رستاخیز درون آن انگشتر است‌.

ولدمورت: استاد دفاع در برابر جادوی سیاه

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
تام به صورت غیر مستقیم هم که شده استاد این درس شده است

تام ریدل برای این شغل دو بار درخواست داد؛ اولین بار هنگامی که آرماندو دیپت مدیر مدرسه هاگوارتز بود و دومین بار زمانی که آلبوس دامبلدور‌ در این سِمت بود‌. اولین بار توسط دیپت‌ درخواست او بنابر سن کمی‌ که داشت، رد شد‌. پس از چندین سال، دومین بار، توسط دامبلدور از گرفتن این شغل ناامید شد، زیرا دامبلدور می‌توانست مقاصد شوم او را از چشمانش‌ بخواند‌. پس از اینکه درخواست او توسط دامبلدور رد شد، او طلسمی‌ را بر روی این شغل نهاد مبنی بر این که هیچ‌ پروفسوری بیشتر از یک سال نتواند‌ در این سمت‌ تدریس کند‌.

اولین جان‌پیچ (هورکراکس)

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
جالب است بدانید این بازیگر موقع بازیِ این نقش بالای سی سال سن داشت. و خب واقعا چرا؟؟؟

درست کردن هورکراکس نیازمند جادوی سیاهی‌ست که در آن باید جان ساحره یا جادوگری گرفته شود‌. تام ریدل اولین هورکراکسش را با کشتن هم مدرسه‌ای خود در هاگوارتز، میرتل وارن‌، که با نام میرتل‌ گریان شناخته می‌شد درست کرد‌. بعد از انجام‌دادن این قتل، تکه‌ای از روح وی وارد دفترچه خاطراتی شد که سال‌ها بعد به طور هیجان‌انگیزی جینی‌ ویزلی را جذب خودش کرد‌ که با همین دفترچه، جینی را مجبور کرد تا در تالار اسرار را برای دومین‌بار در دومین سال تحصیل هری پاتر، باز کند‌.

تام مارولو ریدل

صحنه‌های حذف شده هری پاتر
صحنه‌های حذف شده هری پاتر

در انتهای دوست دارم اشاره کنم که تام هیچ‌گاه عاشق نشد. شاید اگر او “بزرگترین جادو عشق است” را درک می‌کرد… (نمیدونم). در هر حال اینطور به نظر می‌رسد که چون ولدمورت حاصل معجون عشق می‌باشد این امر باعث شده که او توانایی عاشق شدن نداشته باشد. #جبر

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار صحنه‌های حذف شده هری پاتر سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


7 thoughts on “صحنه‌های حذف شده هری پاتر از کتاب هایش که در فیلم‌هایش نیستند [+ویدئوی سوتی‌هایش]

  1. خیلی عالی بود.بنده بعنوان کسیکه سالهاست پاترهدم همیشه ی خدا موقع دیدن فیلما حرص میخورم که چرا حتی یک دهم کتاب رو هم نیاوردن تو فیلم.
    و اینکه همونطور که گفتین شخصیت دامبلدور در کتاب زمین تا اسمون با فیلم فرق داره و اگرچه استایل مایکل گمبون عزیز کاملا برازنده ایفای این نقش بوده ولی ارامش و دوراندیشی شخصیت دامبلدور کتاب رو درنیاورده و انگار همیشه نگران و مشوش هست تو فیلم.
    ممنون از تحلیلتون.

  2. من تا حالا کتاب هری پاتر رو نخوندم ولی فیلمش جالب ، این جوری ک تو میگی نصف کتاب حتی تو فیلم نبود ، اصلا حتی تو فیلم هم آخراش مسخره شد اصلا جینی و هری ب هم نمیان خدا میدونی چه جوری با هم شدن هما پاتر هدا توقع شیپ هری و هرمیون رو داشتن ولی دگر رولینگ باهوش تصمیم گرفت همون شیپ چرت باشه ، دیگه انقد جینی مسخره بود من راضی بودم هری و چو چانگ باشه😂🤚🏻💔

    1. واقعا نصف کتاب هم تو فیلم پیدا نمیشه. کتاب کامل تره‌. فیلم همه چی رو خیلی زود گذر نشون داده. تو کتاب به وضوح نشان داده شد که هری و هرماینی فقط باهم دوستن. و اینکه جینی اصلن شخصیت مسخره ای نیست. به نظر من اون و هری واقعا بهم میان. اول کتابو بخون بعد بیا اظهار نظر کن😒

  3. یک مشکل دیگه هم اینه که در نبرد پایانی هری و ولد مورت توی فیلم دورشون خالی هست و هیچ کس اونجا نیست ولی توی کتاب دورشون پر آدم هست و نویسنده میخواست همه شاهد این اتفاق باشند تا کسی نتونه اون رو انکار کنه .

  4. وا من میدونستم تام ریدل میخواسته استاد جادو بشه اما به نفرینش توجه نکردم اما برای اطلاعات راجب دامبلدور به فیلم جانوران شگفت انگیز مراجعه کنید سه تا فیلم سینمایی هست ببینید بعد واسه گذشته ولدمورت میتونید به فیلم وارث اصلی رو ببینید اما من زدم دلفی دختر ولدمورت آورد یه فیلم ۵۳ دقیقه ای زبان اصل با زیر نویس میتونید ببینید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *