معرفی بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی ؛ از الن ریپلی تا اینارا سرا

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی به سراغ جذاب‌ترین کاراکترهای زن در فیلم‌هایی رفته که در طول تاریخ با خیال و پرورشِ آن سر و کار داشته‌اند.

جالب است بدانید تا قبل از دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی، انگار که جنس زن را در دنیای علمی‌تخیلی کلا به رسمیت نمی‌شناختند. نه تنها نویسنده‌های زن را در این ژانر قبول نداشتند، بل‌که معتقد بودند خواننده‌های داستان‌های علمی تخیلی تنها مردان هستند و به همین خاطر از نوشتن شخصیت‌های مونثی که اندکی با کلیشه‌های زنِ زندگی و سر به راه فاصله داشتند، خودداری می‌شد.

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

از الن ریپلی تا اینارا سرا

مطالبی که در بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی خواهید خواند به شرح زیر است:

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت زن در فیلم های علمی تخیلی

اما به نظر می‌رسد فیلم بیگانه در سال 1979 این تابو را کمی شکست. درباره‌ی خلق شخصیت محبوب ریپلی در Alien، ریدلی اسکات توضیح می‌دهد که برای او زن یا مرد بودنش تفاوتی نداشت، با این حال می‌دانست باید تهیه‌کنندگان و استودیو را متقاعد کند که یک زن قادر است به تنهایی با زینومورف(که از قضا خودش هم یک بیگانه‌ی مونث بود) بجنگد و با تصمیمات عقلانی و منطقی‌اش او را شکست دهد.

در اینستاگرام بخوانید:


چنین پایانی برای مردم آن زمان غافل‌گیر کننده بود و پلات توئیست محسوب می‌شد ولی برای اسکات که همیشه مادرش را به چشم یک زن قوی و مستقل دیده بود اتفاقی طبیعی و ممکن بود. این دیدگاه شاید بالاخره برای دستیابی به تساوی حقوقی که سال‌هاست از آن دم می‌زنیم مسیری درست جلوی پایمان بگذارد بدون اینکه به بیراهه کشیده شود.

Ellen Ripley – Alien

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

الن ریپلی یک شخصیت خیالی و قهرمان اصلی در مجموعه فیلم‌های بیگانه است که سیگورنی ویور ایفاگر نقش اوست. این شخصیت در جهان شناخته شده‌است و معروف‌ترین نقش سیگورنی ویور می‌باشد. ریدلی اسکات کارگردان اولین فیلم این مجموعه تصمیم گرفت که به جای یک مرد (که در آن زمان بسیار معمول بود)، یک زن نقش قهرمان داستان را ایفا کند.

فیلم بیگانه 1979

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

ریپلی به عنوان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های زن در تمام فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود و از چهره‌های برجسته در فرهنگ عامه است. این شخصیت در لیست  ۱۰۰ قهرمان و شرور بنیاد فیلم آمریکا در رده هشتم بهترین قهرمان انتخاب گردیده‌ است. اکنون، شخصیت ریپلی فراتر از مجموعه فیلم‌های اصلی رفته و او در رمان‌ها، کتاب‌های کامیک و بازی‌های ویدئویی ظاهر شده‌است.

Gamora – Guardians Of The Galaxy

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

گامورا با نام کامل گامورا ذن-هوبری بن تایتان، یک شخصیت خیالی ابرقهرمان در کتاب‌های کامیک منتشر شده توسط مارول کامیکس است که توسط نویسنده/طراح جیم استرالین خلق شده‌است و برای اولین بار در شمارهٔ ۱۸۰ استرنج تیلز (ژوئن ۱۹۷۵) حضور پیدا کرد. گامورا دخترخوانده شخصیت تانوس، و آخرین فرد در نژاد ذن-هوبریس است. توانایی‌های او شامل استاد هنرهای رزمی، ژیمناستی فوق حرفه‌ای، دارای سرعت، قدرت، چابکی و استقامت ابرانسانی و قابلیت زوددرمانی است.

او گهگاه به عنوان معشوقهٔ ابرقهرمان‌هایی نظیر آدام وارلاک و ریچارد رایدر ظاهر می‌شود و همچنین یکی از اعضای گروه اینفینیتی واچ به‌شمار می‌رود. او تنها بازمانده یا پایانگونه نژاد ذن-هوبری بود که در زمان کودکی توسط تانوس نجات پیدا کرد. تانوس بوسیلهٔ آموزش او را به آدم‌کشی بسیار ماهر و مخوف در کهکشان تبدیل کرد.

فیلم نگهبانان کهکشان 2014

نگهبانان کهکشان
بهترین شخصیت زن در فیلم های علمی تخیلی

گامورا با استفاده از توانایی و مهارت‌های جدید خود به شهرت رسید و عنوان مرگبارترین زن گیتی را به خود اختصاص داد. زوئی سالدانیا هنرپیشه آمریکایی نقش گامورا را در فیلم‌های دنیای سینمایی مارول شامل نگهبانان کهکشان (۲۰۱۴) و دنبالهٔ آن نگهبانان کهکشان بخش ۲ (۲۰۱۷)، انتقام‌جویان: جنگ ابدیت (۲۰۱۸)، و دنبالهٔ آن انتقام‌جویان: پایان بازی (۲۰۱۹) ایفا کرده‌است.

گامورا توسط تانوس تحت درمان قرار گرفته‌است و این مسئله باعث افزایش قدرت، سرعت، چابکی و استقامت او تا حدی قابل قیاس با آدام وارلاک شده‌است. مهارت او در زمینه هنرهای رزمی به عنوان یکی از برترین‌ها در جهان مارول در نظر گرفته می‌شود و او بر ۸۳٫۴ درصد از شناخته شده‌ترین تکنیک‌های مبارزات مسلح و غیر مسلح فرهنگ‌های مختلف جنگ تسلط دارد.

توانایی گامورا در مبارزه تا اندازه‌ای پیشرفته‌است که او قادر به شکست حریف‌هایی است که حتی از لحاظ جسمی بر او برتری دارند. گامورا با شخصیت‌هایی همچون تینگ، هالک-دخت، ریج و حتی تانوس وارد نبرد شده‌است که همه آن‌ها بسیار قوی‌تر از او می‌باشند. او همچنین قاتل و ژیمناستی فوق حرفه‌ای به‌شمار می‌رود و سابقاً از یک پیوند دورآگاهی با تانوس برخوردار بود.

Leia Organa – Star Wars

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

پرنسس لِیا اورگانا شخصیتی تخیلی در فرنچایز جنگ ستارگان است که در فیلم‌ها توسط کری فیشر به تصویر کشیده شده‌است. لیا که در فیلم اول جنگ ستارگان در سال ۱۹۷۷ معرفی شد، شاهزاده‌خانم سیارهٔ آلدران، یکی از اعضای امپراتوری کهکشانی و کنشگر ائتلاف شورشی است.

او ارباب سیت به‌نام دارث ویدر را با مشکل مواجه می‌کند و به نابودی ابرسلاح فاجعه بار امپراتوری به‌نام ستاره مرگ کمک می‌کند. در امپراتوری ضربه می‌زند (۱۹۸۰)، لیا فرماندهی یکی از پایگاه‌های شورشیان را برعهده دارد از مبارزه با ویدر خودداری می‌کند و عاشق یک قاچاقچی به‌نام هان سولو می‌شود.

در بازگشت جدای (۱۹۸۳)، لیا در عملیات نجات هان از دست رئیس تبهکاران به‌نام جابای هات کمک می‌کند و مشخص می‌شود که دختر ویدر و خواهر دوقلوی لوک اسکای‌واکر است. پرنسس لیا که یکی از اعضای مخفی و بی‌باک اتحادیه شورشیان است، موفق می‌شود نقشه پایگاه فضایی عظیم امپراتوری موسوم به ستاره مرگ را برباید ولی در سر راه خویش اسیر فرمانده خبیث امپراتوری دارت ویدر می‌شود.

فیلم جنگ ستارگان 1977

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

او موفق می‌گردد تا قبل از اسارتش، نقشه‌ها را به حافظه یک دروید به نام آر تو دی تو بسپارد. دروید که به سیاره دورافتاده تاتوئین فرار می‌کند همچنین حامل پیامی است برای اوبی‌وان کنوبی پیر که همچون راهبی عجیب و گوشه‌گیر در بیابانهای این سیاره به گذران سالهای پایانی زندگی خویش می‌پردازد.

لوک اسکای‌واکر جوان و بلندپرواز به طرز اتفاقی دروید را پیدا می‌کند که مقدمه‌ای است برای آشنایی او با کنوبی پیر. آن دو به کمک قاچاقچی فرصت طلبی به نام هان سولو به سفارش پرنسس به سمت سیاره آلدران فرار می‌کنند. در سه‌گانه دنباله، لیا بنیانگذار و ژنرال پارتیزان مقاومت در برابر محفل یکم است.

او و هان پسری به نام بن سولو دارند که پس از روی آوردن به سمت تاریک نیرو نام کایلو رن را برگزید و عضو اصلی محفل یکم شد. در خیزش اسکای‌واکر (۲۰۱۹)، مشخص می‌شود که لیا مدتی پس از وقایع فیلم بازگشت جدای توسط برادرش به عنوان یک جدای آموزش دیده‌است. در این فیلم لیا استاد آخرین جدای باقیمانده به‌نام ری است.

فیلم جنگ ستارگان 1977

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

لیا در پایان فیلم می‌میرد اما در صحنه پایانی به عنوان روح یکی‌شده با نیرو در کنار لوک بازمی‌گردد. مدل موی پرنسس لیا با الهام از مدل موی زنان قبیله هوپی که از قبایل بومیان آمریکا بودند، بافته شده که به رول دارچینی نیز شباهت دارد. لیا یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های جنگ ستارگان است. لیا را نماد دههٔ ۱۹۸۰، قهرمان فمینیستی و الگوی سایر قهرمانان ماجراجوی زن می‌نامند.

فیشر برای نقش‌آفرینی این شخصیت در امید نو و بازگشت جدای دو بار نامزد دریافت جایزهٔ ساترن بهترین بازیگر زن شد. او برای نیرو برمی‌خیزد و آخرین جدای هم نامزد دریافت جایزهٔ ساترن بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

Amy Pond – Doctor Who

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

امیلیا جسیکا “ایمی پوند” شخصیتی است تخیلی که در سریال دکتر هو ایفای نقش می‌کند. او همراه دکتر یازدهم است که توسط مت اسمیت نقش آن بازی می‌شود. او از سال ۲۰۱۰(سری پنجم) تا سال ۲۰۱۲ (سری هفتم) این نقش را به عهده داشت. نتیجه ازدواج این شخصیت با روری ویلیامز پروفسور ریورسانگ است.

Uhura – Star Trek

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

نیوتا اوهورا یک شخصیت خیالی در مجموعه پیشتازان فضا است. در مجموعه تلویزیونی اصلی، این شخصیت توسط نیکل نیکولز به تصویر کشیده شد که بعداً این نقش را برای شش فیلم سینمایی اول پیشتازان فضا بازی کرد. سلیا رز گودینگ در سریال پیشتازان فضا: جهان‌های عجیب غریب در سال 2022، یک اوهورای جوان‌تر را به تصویر می‌کشد. نسخه زمانی جایگزین اوهورا توسط بازیگر زن زوئی سالدانا در فیلم‌های داستانی Star Trek (2009)، Star Trek Into Darkness (2013) و Star Trek Beyond (2016) به تصویر کشیده شده است.

اوهورا یک مترجم و افسر ارتباطات است که در زبان‌شناسی، رمزنگاری و زبان‌شناسی تخصص دارد. او بخش مهمی از گروه چندفرهنگی سریال اصلی و یکی از اولین شخصیت‌های سیاهپوست بود که در نقشی غیرمعمول در یک سریال تلویزیونی آمریکایی به تصویر کشیده شد.

نام کوچک اوهورا تا قبل از فیلم آبرامز در سال 2009 در فیلم Star Trek استفاده نشد. رمز و راز در مورد نام کوچک اوهورا موضوع یک شوخی در فیلم است زیرا کاپیتان کرک بارها سعی می کند بفهمد که چیست، قبل از اینکه سرانجام در یک لحظه شنید که اسپاک او را “نیوتا” صدا می‌کند.

Lt. Col. Samantha Carter – Stargate SG-1

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

سامانتا «سم» کارتر شخصیتی خیالی در مجموعه تلویزیونی علمی‌تخیلی دروازهٔ ستارگان اس‌جی-۱ است که توسط هنرپیشهٔ انگلیسی-کانادایی آماندا تپینگ بازی می‌شود. سامانتا کارتر پس از چندین سال کار در پنتاگون و تلاش برای به‌کاراندازی دروازهٔ ستارگان به فرماندهی دروازهٔ ستارگان ملحق شد.

او دارای دکتری در اخترفیزیک است و بیش از صد ساعت پرواز در محدودهٔ هوایی دشمن در جنگ خلیج فارس (۱۹۹۰-۱۹۹۱) ثبت کرده‌ ست. خانوادهٔ سم شامل پدرش سرتیپ جیکوب کارتر و برادر سم مارک کارتر و دو فرزند مارک می‌شود. مادر سم در دوران نوجوانی وی طی سانحهٔ رانندگی‌ای مرد.

سم کارتر

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

این حادثه موجب تنش زیادی میان سم، مارک و جیکوب شد. کارتر در عرصهٔ فناوری یک همه‌فن‌حریف به‌تمام‌معنی‌است و در ده‌ها رشته از اخترفیزیک گرفته تا مکانیک کوانتوم و از مهندسی نرم‌افزار گرفته تا زیست‌شناسی مهارت دارد. همهٔ اینها در کنار نقش نظامی وی است. او در این مجموعهٔ تلویزیونی منبع اصلی امدادهای غیبی (Deus Ex Machina) است.

وی قادر است به سرعت از فناوری بیگانه سر در آورد و راه‌حل‌های هوشمندانه‌ای برای مشکلاتی که متوجه اس‌جی-۱ یا حتی جهان‌های دیگر می‌شود، بیابد. سم طراح و ناظر سامانهٔ شماره‌گیری دروازهٔ ستارگان است و به همراه رادنی مک‌کی از متبحرترین متخصصان سامانهٔ دروازهٔ ستارگان است.

کارتر یک گیک فطری‌است: شخصی متخصص و ذاتاً بااستعداد که در کنار احاطه‌اش بر رشته‌های پیشرفتهٔ علمی، در زیستن یک زندگانی «عادی» دچار مشکل است. وی اوقات بیکاری و مرخصی خود را صرف انجام آزمایش، غور در داده‌ها و مطالعهٔ فناوری‌های بیگانه‌ای که طی عملیات‌ها تحصیل شده‌است، می‌کند.

Inara Serra – Firefly

بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی
بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی

نقش اینارا سرا را مورنا باکارین بازی می‌کند. اینارا که در اواخر قرن 25 در سیهنون به دنیا آمد یک همراه و یک نجیب زاده است که مجوز اتحادیه سیارات متحد (“اتحاد”) را دریافت کرده است. در جامعه اتحاد، همراهان بخشی از نخبگان اجتماعی هستند که اغلب با ثروتمندان و قدرتمندان همراهی می کنند.

مراسم و تشریفات قابل توجهی پیرامون خدمات آنها وجود دارد که به نظر می رسد فراتر از رابطه جنسی و پرورش سلامت روانی، معنوی، جسمانی و عاطفی است. اصحاب خود را فاحشه نمی‌دانند. بازیگر نقش ربکا گیهارت در ابتدا برای بازی در نقش اینارا انتخاب شد اما تنها پس از یک روز فیلمبرداری کارِ او در آن نقش کنسل شد. جاس ویدون گفت که فقدان کیمیا بین او و بقیه بازیگران وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین شخصیت های زن در فیلم های علمی تخیلی سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *