بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضاء ندارند و ارزش ابدی خلق کرده‌اند

برخی فیلم‌ها از ارزش ابدی برخوردارند. در ادامه به ارزشمندترین فیلم های تاریخ سینما و بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند خواهیم پرداخت.

مشاهده برخی فیلم‌ها آنقدر جذابیت دارد که می‌شود عنوانشان را فیلم هایی برای همه فصول گذاشت. گاهی پدران و پدربزرگان ما از خاطرات خود از تماشای برخی فیلم‌های قدیمی و محبوب می‌گویند و ما را به تماشای ‌آن‌ها ترغیب می‌کنند.

وقتی به سراغ بهترین فیلمی که همه برای دیدنش اشتراک نظر دارند، می‌رویم و به تماشای آن‌ها می‌نشینیم متوجه می‌شویم که بیراه نمی‌گفته‌اند. انگار برخی از فیلم‌ها زمان نمی‌شناسند و در هر عصری حرفی برای گفتن به مخاطب دارند. با هم فهرستی از عام پسندترین فیلم های تاریخ را مرور می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:

100 فیلم برتر در سال 2022 و تمام دوران

بهترین فیلم های جهان سینما

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

ارزشمندترین فیلم های تاریخ سینما

در این قسمت فهرست عناوین بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند از نگاه سایت فیگار را در یک نگاه می‌توانید مشاهده کنید:

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

حال که با فهرست بهترین فیلم های سینمایی محبوب تاریخ آشنا شدید بیایید به شرح مختصری از مقاله بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند از نگاه سایت فیگار بپردازیم.

Jurassic Park (1993)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

The Matrix (1999)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

نخستین مخاطبانی که در ماه مارس سال ۱۹۹۹ برای دیدنِ ماتریکس در سینما نشستند، هیچکدام از اصطلاحاتِ معرف دنیای این فیلم را نمی‌دانستند. بنابراین چالشِ واچوفسکی‌ها این بود:

چگونه دنیای جاه‌طلبانه‌ی فیلممان را به‌شکلی که بلافاصله یقه‌ی عموم مخاطبان را می‌گیرد معرفی کنیم و چگونه حجمِ وحشتناکی از اکسپوزیشن، از اطلاعاتِ خام را به‌شکلی که مخاطب را سردرگم یا خسته نمی‌کند دراماتیزه کنیم؟

اگر ماتریکس به یک پدیده‌ی عالم‌گیر بدل شد، دلیلش این است که واچوفسکی‌ها با تسلطشان بر بنیادین‌ترین قواعدِ داستانگویی، به پاسخِ ایده‌آلی برای این سؤال رسیدند که حتی بیشتر از همه‌ی اکشن‌های خیره‌کننده یا جلوه‌های ویژه‌ی مسحورکننده‌اش، عنصرِ تعیین‌کننده‌ی موفقیتِ بی‌سابقه یا شکستِ مُفتضحانه‌اش بود.

The Lord Of The Rings (2001)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

ترجمه‌ی یکی از بزرگ‌ترین و اثرگذارترین فانتزی‌های دنیای ادبیات به زبان سینما، ابدا کار راحتی نیست. به خصوص برای فیلم‌سازی که کمتر کسی می‌توانست در زمان ساخت فیلم‌های مورد نظر، به او برای در دست گرفتن سکان چنین پروژه‌ی دشوار و پیچیده‌ای اعتماد کند.

ولی پیتر جکسون نه تنها این کار را انجام داد و نه تنها یکی از بهترین نمونه‌های فیلم‌سازیِ وفادارانه و در عین حال مولف را به رخ خیلی‌ها کشید، بلکه ثابت کرد «فانتزی» تا چه اندازه می‌تواند در سینما و تمام مدیوم‌های تصویری، دوباره از ابتدا جایگاه خود را بیابد.

The Incredibles (2004)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

شگفت‌انگیزها مضمون‌هایی را مطرح می‌کند که تاکنون در هیچ فیلم انیمیشن سوپر قهرمانی دیگری مطرح نشده بود. مایه‌های انسانی فیلم و پیوند آن با دنیای واقعی، وجه نامعمولی به این فیلم بخشیده است.

شگفت‌انگیزها فیلمی است که هم برای تماشاگران کودک و نوجوان جالب است و هم برای تماشاگران بزرگسال. با این حال، توجه بیشتری معطوف تماشاگران بزرگسال شده است.

قصهٔ فیلم از سال‌های ابتدایی دهه پنجاه میلادی آغاز می‌شود. آقای شگفت‌انگیز (با صدای کریگ تی. نلسن) سوپر قهرمانی است که به روش دیگر همتایان خود، بر فراز شهر گاتهام پرواز می‌کند تا افراد بی‌گناهی را که در معرض خطر هستند نجات دهد، به نیازمندان کمک کند و تبهکاران را دستگیر نماید.

آقای شگفت‌انگیز همچنین از کمک‌های دختر لاستیکی (با صدای هالی هانتر) نیز برخوردار است. اما افسوس که مردم شهر قدر زحمات و جانفشانی‌های آقای شگفت‌انگیز را نمی‌دانند.

آقای شگفت‌انگیز در حین انجام یک عملیات نجات و جلوگیری از وقوع یک تصادف قطار، به صورت ناخواسته صدمات اندکی به برخی از افراد وارد کرده است. این افراد نیز با هدف به جیب زدن پول، کیفر خواست‌های مشابهی را علیه آقای شگفت‌انگیز به دادگاه ارائه کرده و خواهان پرداخت غرامت شده‌اند. آقای شگفت‌انگیز با توجه به شرایط موجود چاره‌ای جز بازنشستگی زود هنگام ندارد.

Titanic (1997)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

فیلم تایتانیک (Titanic) فیلمی در ژانر عاشقانه به کارگردانی جیمز کامرون از محبوب ترین فیلم های تاریخ است. این فیلم محصول کمپانی‌های پارامونت پیکچرز و فاکس قرن بیستم است که در سال 1997 اکران شد. در فیلم تایتانیک بازیگران سرشناسی مانند لئوناردو دی کاپریو، کیت وینسلت و بیلی زین به ایفای نقش پرداختند.

داستان فیلم درباره‌ی ماجرای غرق شدن کشتی تایتانیک است. در جریان فیلم، این ماجرا از زبان یکی از بازماندگان کشتی به نام رز دوویت بوکیتر نقل می‌شود. رز (با بازی کیت وینسلت) در ماجرای غرق شدن کشتی تایتانیک، دختری 17 ساله و جوان از خانواده‌ای سابقا ثروتمند است.

او به دلیل مشکلات مالی مادرش، روت دوویت بوکیتر (با بازی فرانسیس فیشر)، مجبور است به آمریکا رفته و با فردی ثروتمند به نام کال هاکلی (با بازی بیلی زین) ازدواج کند.

Spirited Away (2001)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

ما انسان ها عاشق راه های میانبر برای زودتر رسیدن به مقصدیم ولی یک وقت هایی حاضریم خیلی دیرتر به خانه برسیم تا از چیزهای مرموزی که سر راهمان سبز می شوند سردربیاوریم.

گاهی اتفاقات ترسناک و دردسرساز، از دل همین کنجکاوی ها، سر در می آوردند. چشم باز می کنی و می بینی که رسیدن به خانه تبدیل به یک آرزوی بزرگ شده است.

اما رازِ رهایی از شهری که نه فقط آدرس خانه که حتی نام خودت را از یادت می برد چیست؟ هایائو میازاکی مردی از نسل سوم سینمای ژاپن ما را به چنین جایی می برد اما خوشبختانه با کمک خاطراتِ دوران کودکی و تجربیات تلخِ جوانی اش، راه نجاتی هم پیش پایمان می گذارد. انیمه Spirited Away  انیمه ای است با 14 15 نمای متفاوت که ساخت آن سه سال طول کشید تا در نهایت به اثری ماندگار تبدیل شود.

The Silence Of The Lambs (1991)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

«سکوت برّه‌ها» یا «The Silence of the Lambs» ساخته جاناتن دِمی در سال ۱۹۹۱ اثری به غایت دو قطبی می‌باشد و به دنبال آن، دوگانگی میان عناصر فیلم و هارمونی آن به شدت آزار دهنده.

هم می‌خواهد از یک قاتل سریالی با محوریت الگوهای نامعمول بگوید و هم به سراغ یک آدم‌خوار روان شناس رفته و در همسایگی آن با تدبیر در افکار یک مامور تازه کار FBI، قصد برقراری یک ارتباط داستانی تعجب برانگیز را دارد؛

اما نه می‌تواند آن قاتل ساده‌ که با روحیاتی متفاوت خودنمایی می‌کند را در داستانمان به خوبی مورد بررسی قرار دهد و نه آن کلاس‌های درس روان شناسی‌اش دردی را دوا می‌کنند.

نمونه بارز یک شکست ساختار یافته که به خودی خود نیز نیاز به تفکر دارد و چنین هماهنگی نامیزانی از سوی کارگردان بیشتر از یک فیلم بد است. نه آن که فیلم، فیلم بدی باشد و نتوان حتی آن را به زیر نقد برُد بلکه فیلم به شکلی هارمونیکی بد است؛

Rocky (1976)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

قهرمان داستان از یک طرف بوکسور سابق یک باشگاه محلی و در عین حال قلدری است که وام‌های نزولخواری را جمع آوری می‌کند. اما از طرف دیگر فیلم تضمین می‌دهد که جناب نزولخوار در حقیقت فرد باوجدانی است که برای مخارج تمرین راکی ۵۰۰ دلار به او می‌دهد و محترمانه از زندگی او خارج می‌شود.

از یک طرف قهرمان زن فیلم، آدریان (با بازی تالیا شایر) زن بسیار خجولی است که تحت فشار و آزارهای برادر قلدرمآبش رابطه با راکی را آغاز می‌کند ولی از طرف دیگر آدریان نه تنها عاشق راکی می‌شود بلکه تحت مراقبت‌های او به شکل معجزه آسایی مشکل بینایی اش برطرف می‌شود. با یک بوسه راکی او دیگر به عینک‌های ته استکانی‌اش نیازی ندارد.

Its A Wonderful Life (1946)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

فیلم It’s a Wonderful Life «چه زندگی شگفت‌ انگیزی» با نگاه خوش‌بینانه‌اش به زیست انسان، مضمون امید و اخلاق را به زیبایی جاری می‌کند. زندگی با تمام پستی و بلندی‌هایش با تمام سختی‌ها و رنج‌هایش، شگفتی‌های خود را نیز دارد، شگفتی‌هایی نه به معنای بلند پروازانه بلکه شاید چیزهای کوچکی که می‌تواند تاثیرات بزرگی داشته باشد.

داستان مردی به نام جورج بیلی (جیمز استوارت) را تعریف می‌کند که در روز کریسمس به خاطر دلسرد شدن و گرفتاری قصد خودکشی دارد اما توسط فرشته‌ای به نام کلارنس نجات پیدا کرده و کلارنس به او نشان می‌دهد که دنیا بدون او برای اطرافیانش چقدر متفاوت و سخت خواهد بود.

این‌گونه است که در همان روز و شب کریسمس، جورج که به واسطه مشکلات مالی حاصل از ورشکستگی به فکر خودکشی افتاده است،‌ باردیگر به انسان‌ها دل می‌بندد و به زندگی بر می‌گردد.

مفهومی‌که فرانک کاپرا در این فیلم عنوان می‌کند منقضی نشده و هنوز بعد از گذشت هفتاد و پنج سال از ساخت این فیلم، کارکرد داشته و آن را تبدیل به اثری تأثیرگذار و ماندگارکرده است که تماشایش بسی لذتبخش است.

Casablanca (1942)

بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند
بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند

داستان در کافه‌ی مردی آمریکایی به نام ریک (همفری بوگارت) جریان می‌یابد. ریک آدمی کلبی‌مسلک و عافیت‌اندیش و در عین حال جوانمرد است که با زنی به نام اِلزا (اینگرید برگمان) در پاریس سر و سری داشته، و هنگام حمله‌ی نازیها و ترک شهر بدون او، دچار شکست عشقی شده است.

ماجرا از زمانی آغاز می‌شود که ریک می‌بیند الزا همراه با یکی از رهبران نهضت مقاومت ضدنازی‌ها به نام ویکتور لازلو (پاول هنراید) به آنجا می‌آید. مراکش در آن هنگام بخشی از دولت ویشی فرانسه است که دست‌نشانده‌ی آلمان نازی بود و با این همه دشمنان رایش در آن همچون کشوری بی‌طرف از آزادی عمل نسبی برخوردار بودند.

ریک هنوز دل در گروی عشق الزا دارد و وقتی در می‌یابد ویکتور شوهر الزاست، بر سر این دوراهی قرار می‌گیرد که الزا و شوهرش را که در خطر مرگ قرار دارد، با دادن برگه‌های عبور بانفوذی که در اختیار دارد فراری دهد، یا آن که چنین نکند و از این برگه‌ها همچون سلاحی بهره جوید تا به کام دل برسد.

ریک در نهایت راه جوانمردانه‌تر را بر می‌گزیند و کرتیز توجه تمام دارد که تاکید کند این کار نه به دلایل اخلاقی و خوی جوانمردانه، که فقط و فقط به خاطر مرام سیاسی‌اش رخ نموده که ناگهان در وی بروز کرده‌ی ریک است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضا ندارند از نگاه سایت فیگار سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


14 thoughts on “بهترین فیلم هایی که تاریخ انقضاء ندارند و ارزش ابدی خلق کرده‌اند

    1. موافقم چون ارباب حلقه ها هم مثل اونه و اینجه ارباب حلقه ها هست ولی هری پاتر نیست.
      تازه داخل هری پاتر هم حرف دامبلدور واقعا آموزنده و قسنگه

  1. مجموعه هری پاتر
    مجموعه ارباب حلقه ها
    مجموعه هابیت
    مجموعه ایندیاناجونز
    مجموعه مومیایی
    مجموعه دزدان دریایی کارائیب
    مجموعه نارنیا
    مجموعه سریع و خشن
    مجموعه تبدیل شوندگان
    قسمت اول و دوم تور
    دنیای مردگان
    نبرد تاینان ها قسمت اول و دوم
    و…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *