نقد فیلم دختر گمشده (The Lost Daughter 2021) ؛ شنا در جستجوی گمشدگان

با نقد فیلم دختر گمشده به سراغ یکی از آخرین فیلم‌های ژانر روانشناسی سال 2021 می‌رویم. در نوشتار نقد فیلم The Lost Daughter 2021 در فیگار همراه ما باشید.

بازی غنی، پیچیده و جذاب اولیویا کولمن چیزی است که به “فیلم دختر گمشده” قدرتی نافذ داده است. او کیفیت خوبی از خود ارائه می‌دهد و تکنیک در بازی او بیش از پیش مشهود است.

مگی جیلنهال دختر گمشده را نویسندگی و کارگردانی کرده است. این فیلم اقتباسی از رمانی از النا فرانته است. نتیجه اما یک درام روان‌شناختی جذاب است که حول یک رویداد تنش‌زا ساخته شده است. این متن حاوی اسپویلر است. با نقد فیلم دختر گمشده همراه ما باشید.

نقد فیلم دختر گمشده

در جتستجوی روانِ گمشده

نقد فیلم The Lost Daughter 2021
نقد فیلم The Lost Daughter 2021

این اتفاق تا حدی در زمان حال و همچنین در گذشته ذهنیِ شخصیت اصلی اتفاق می افتد. این صحنه‌ها صرفا فلش‌بک نیستند. تمامِ آنها اهمیت و فوریت داستانی خود را دارند.

لدا با بازی کولمن، استاد ادبیات ​​متولد یورکشایر در هاروارد است و او به وضوح منتظر این موقعیت برای سال‌های طولانی بوده است و تقریبا به وجد آمده که اکنون به موفقیت مورد نظر خود دست یافته است.

زندگی روتین

داستان فیلم دختر گمشده, تحلیل فیلم دختر گمشده
داستان فیلم دختر گمشده, تحلیل فیلم دختر گمشده

او در آپارتمانش شخصی‌اش مستقر شده است. او با لایل (اد هریس)، یک آمریکایی خارج‌نشین که حیله‌گر است اما ظاهری فریبنده دارد آشنایی دارد.

در تحلیل فیلم دختر گمشده لدا کاملا خوشحال است که هیچ کاری انجام نمی‎‌دهد جز اینکه در ساحل بنشیند، دانته بخواند و یادداشت برداری کند. اما پس از آن آرامش او توسط یک خانواده آمریکاییِ به شدت پر سر و صدا به هم می‌ریزد.

بیشتر بخوانید:

آنها در ساحل ظاهر می‌شوند و آن را به عنوان ملک خصوصی خود می‌پندارند. از جمله نینا (داکوتا جانسون)، مادر یک دختر کوچک. او یک مادر بسیار جوان است بنابراین شما ممکن است تصور کنید که او پرستار بچه است.

در ابتدا روابط بین لدا و این تازه واردانِ مغرور تیره می‌شود اما زمانی که دختر کوچک نینا ناپدید می‌شود و لدا او را پیدا می‌کند، لدا برای آنها قهرمان می‌شود. با نقد فیلم دختر گمشده همراه ما باشید.

عروسک به مثابه کودک

بررسی دختر گمشده, نقد دختر گمشده, نقد فیلم دختر گم شده
بررسی دختر گمشده, نقد دختر گمشده, نقد فیلم دختر گم شده

او با چیزی شبیه به حس ششم کودک را پیدا می‌کند. با این حال اکنون این دختر کوچک خودش از یک فاجعه دیگر رنج می‌برد که به طرز عجیبی بازتاب کابوس اخیر بزرگسالانِ داستان فیلم دختر گمشده است.

عروسک محبوبش به طور مرموزی ناپدید شده است و همه اینها در ذهن لدا و گذشته آشفته خودش رابطه او با شریک زندگی و دختران بزرگش بازتاب می‌یابد. با نقد فیلم دختر گمشده همراه ما باشید.

لدای جوان

نقد فیلم دختر گم شده, مگی جیلنهال دختر گمشده
نقد فیلم دختر گم شده, مگی جیلنهال دختر گمشده

در بررسی دختر گمشده جسی باکلی در نقش لدای جوان فوق‌العاده است، عملکردی که هوشمندانه مکمل کولمن است. چیزی که در مورد عملکرد کولمن فوق‌العاده است این است.

او همیشه در آستانه یک افشاگری جدید در مورد لدا است: چهره‌ و میمیک‌هایش به طرز ماهرانه‌ای می‌لرزد از… چه چیزی؟ اشک؟ خنده؟ اخم تمسخر؟ با نقد فیلم دختر گمشده همراه ما باشید.

پایان‌بندی

داستان فیلم دختر گمشده, تحلیل فیلم دختر گمشده, بررسی دختر گمشده
داستان فیلم دختر گمشده, تحلیل فیلم دختر گمشده, بررسی دختر گمشده

موقعیت اولیه ممکن است باعث شود که انتظار داشته باشید که لدا اساسا یک شخص شرافتمند خجالتی و کم‌حرف است و نینا و کالی و طایفه آنها شرورهای بداخلاق هستند. اما آیا این حقیقت دارد؟

در مورد خود لدا باید گفت زندگی جنسی او یک پدیده نگران کننده ناپایدار است. او با ویل (پل مسکال) مهماندار جوان و خوش تیپ استخر معاشقه می‌کند.

بیشتر بخوانید:

زمانی که لایل یک روز غروب می‌خواهد با لدا در بار صحبت کند، او مکالمه‌ای را آغاز می‌کند و در نهایت مجبور می‌شود از او بخواهد که او را در آرامش بگذارد تا از شامش لذت ببرد.

در نقد دختر گمشده دختر گمشده پایان کم پرداخت شده‌ای دارد: شکوفایی ناشی از خشونت و پرخاشگری که با چیزی نرم‌کننده‌تر (به‌طور غیرقابل قبول) خنثی می‌شود. اما همه چیز در کنار هم قرار دارد و اولیویا کولمن در پایان به نوعی عظمت ظریف ذهنی دست می‌یابد. با نقد فیلم دختر گمشده همراه ما باشید.

روایت داستان

نقد دختر گمشده, نقد فیلم دختر گم شده, مگی جیلنهال دختر گمشده
نقد دختر گمشده, نقد فیلم دختر گم شده, مگی جیلنهال دختر گمشده

در تعطیلات و در یونان، استاد میانسال کالج، لدا کاروسو (اولیویا کولمن) با نینا (داکوتا جانسون) مادری جوان، پس از ناپدید شدن دختر سه ساله نینا، (النا) ملاقات می‌کند.

لدا، النا را پیدا می‌کند و او را به نینا باز می‌گرداند. نینا خستگی و ناراحتی فزاینده خود را بیان می‌کند. در این بین اما النا پس از از دست دادن عروسک مورد علاقه خود که لدا مخفیانه آن را پنهان کرده است، ناراحت است.

بیشتر بخوانید:

در فلش‌بک‌ها اما، مشخص می‌شود که لدای جوان (جسی باکلی) با دو دخترش، بیانکا و مارتا زندگی می‌کرده. او مادر جوانی بوده که اغلب صبر خود را از دست می‌داده و از خانواده‌اش دور می‌شده. با نقد فیلم دختر گمشده همراه ما باشید.

نقد دختر گمشده

نقد دختر گمشده, نقد فیلم دختر گم شده, مگی جیلنهال دختر گمشده
مگی در کنار برادرش جیک جیلنهال

یک روز عصر لدا با لایل (اد هریس) متصدی هتلش شام می‌خورد که متوجه می‌شود عروسک را در اختیار دارد اما در مورد آن صدایی در نمی‌آورد و به نینا هم نمی‌گوید.

لدا بعداً متوجه می‌شود که نینا با ویل (پل مسکال) دستیار استراحتگاه رابطه دارد و نینا توضیح می‌دهد که شوهرش تونی (الیور جکسون-کوهن) بسیار غیرتی و غالب است. درین بین جستجو برای عروسک الینا ادامه دارد و نینا حتی بروشورهایی برای پیدا شدن او پخش می‌کند.

لدا فاش می‌کند که پس از اینکه بیش از حد غرق شده بود دخترانش را به مدت سه سال رها کرده و آنها را به همسر سابق خود واگذار می‌کند و او در این مدت با یک استاد (پیتر سارسگارد) رابطه داشته است. با نقد فیلم دختر گمشده همراه ما باشید.

نقد فیلم The Lost Daughter 2021

داستان فیلم دختر گمشده, تحلیل فیلم دختر گمشده, بررسی دختر گمشده
داستان فیلم دختر گمشده, تحلیل فیلم دختر گمشده, بررسی دختر گمشده

او اعتراف می‌کند که دوری از دخترانش به او احساس بدی می‌داده و تنها زمانی به سراغ آن‌ها رفته که واقعا دلش برایشان تنگ شده بود. نینا متوجه می شود که لدا در مورد او و ویل می‌داند و ویل بعدا از لدا می‌پرسد که آیا آنها می‌توانند آپارتمان او را برای رابطه جنسی قرض بگیرند.

روز بعد که نینا برای گرفتن کلیدهای آپارتمان به نزد لدا می‌رود و لدا اعتراف می‌کند که یک “مادر غیر طبیعی” است و به نینا هشدار می‌دهد که افسردگی او هرگز از بین نمی‌رود.

در نقد فیلم دختر گم شده لدا همچنین عروسک الینا را به او می‌دهد و اعتراف می‌کند که آن را گرفته بود و “فقط با آن بازی می‌کرده”. این ریشه روانشناختی دارد. همان ریشه‌ای که از گذشته با او بوده و حالا سربرآورده. با نقد فیلم دختر گمشده همراه ما باشید.

داستان فیلم دختر گمشده

نقد دختر گمشده, نقد فیلم دختر گم شده, مگی جیلنهال دختر گمشده
نقد دختر گمشده, نقد فیلم دختر گم شده, مگی جیلنهال دختر گمشده

نینا با عصبانیت واکنش نشان می‌دهد و قبل از رفتن با کلاه به شکم لدا می‌کوبد. آن شب لدا چمدان‌هایش را می‌بندد و استراحتگاه را ترک می‌کند اما به دلیل درد ناشی از زخم ماشینش را از جاده خارج می‌شود.

صبح روز بعد لدا در ساحل از خواب بیدار می‌شود و با بیانکا که اتفاقا با مارتا است تماس می‌گیرد. هر دو از شنیدن صحبت‌های مادرشان که گمان می‌کردند مرده است، احساس آرامش می‌کنند.

لدا می گوید که او زنده است و سپس به پایین نگاه می‌کند تا یک پرتقال را در دستانش بگیرد. او پوست پرتقال را “مثل مار” پوست می‌کند: همان کاری که برای دخترانش در دوران کودکی‌شان انجام می‌داد. با نقد فیلم دختر گمشده همراه ما باشید.

بازیگران

نقد فیلم The Lost Daughter 2021, داستان فیلم دختر گمشده, تحلیل فیلم دختر گمشده, بررسی دختر گمشده
نقد فیلم The Lost Daughter 2021, داستان فیلم دختر گمشده, تحلیل فیلم دختر گمشده, بررسی دختر گمشده
  • اولیویا کولمن در نقش لدا کاروسو
  • جسی باکلی در نقش لدا کاروسو جوان
  • داکوتا جانسون در نقش نینا
  • اد هریس در نقش لایل
  • پیتر سارسگارد در نقش پروفسور هاردی
  • داگمارا دومینچیک در نقش کالیستو «کالی»
  • پل مسکال در نقش ویل
  • رابین الول در نقش بیانکا
  • الی جیمز در نقش بیانکا بزرگتر (صدا)
  • الی بلیک در نقش مارتا
  • ایزابل دلا پورتا در نقش مارتا بزرگتر (صدا)
  • جک فارتینگ در نقش جو
  • الیور جکسون کوهن در نقش تونی
  • آتنا مارتین در نقش النا
  • پانوس کورونیس در نقش واسیلی
  • الکساندروس میلوناس در نقش پروفسور کول
  • آلبا رورواچر در نقش کوهنورد زن
  • نیکوس پورسانیدیس در نقش کوهنورد مرد

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم دختر گمشده سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


3 thoughts on “نقد فیلم دختر گمشده (The Lost Daughter 2021) ؛ شنا در جستجوی گمشدگان

    1. raha.writer@gmail.com
      این ایمیل منه. شما یه نقد خوب و عمیق بنویس برا این فیلم ایمیل کن برا من. من با اسم و فامیلی خودت منتشرش می‌کنم توی همین سایت و زیرش مینویسم: “نقد من سطحی بود نقد شایانِ کرمی عمیقه”.
      منتظرم.

      1. سلام خدمت شما دوست محترم
        منم این متن رو خوندم. متاسفانه منم از این نوشتار شما، چیزی دستگیرم نشد. گاهی اوقات بهتره که آدم به نقدهای سازنده توجه کنه. خیلی راحت می تونید چند تا سایت دیگه رو باز کنید و نقدها رو بخونید، تا متوجه بشین. این فیلم علاوه بر اینکه کلی نکته داره، کلی هم بک گراند روانشناسی داره، حتی در انتخاب نام افراد‌. با توجه به این موضوع، به نظر میرسه نقد شما، اگر بخواهیم واقع گرایانه نگاه کنیم و بدون تعصب، خیلی عمقی نبوده و منم با نظر دوست قبلی موافقم. قطعا هم، این به معنی توهین به شما یا زیر سوال بردن نوشتار شما نیست. فقط نظر شخصیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *