نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور ؛ نفرت حاصلِ عشقِ میان دو ابَر جادوگر

عشق و نفرت میان آلبوس دامبلدور و گرت گریندلوالد پلاتِ نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور است. به تمام نکات فیلم، کاراکترهای جذاب و اسرارِ دامبلدور در نقد Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore خواهیم پرداخت.

بلاشک بهترین فیلم از مجموعه Fantastic Beasts، اسرارِ دامبلدور است. جلوه‌های ویژه چَشم‌نواز، بازی‌های تکنیکال‌‌، سناریوی روان و پر رمز و راز و پر پیچ و خم، کارگردانیِ ریتمیک و پر تمپو و استعاره‌ها و کنایاتِ سیاسی و بینشِ جامعه‌شناختیِ عمیق تنها بخش کوچکی از نکات مثبت این فیلم است.

البته ایراداتی هم متوجه فیلم‌نامه و تیریک‌های بکار رفته در فیلم است که در نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور به تفصیل به آن خواهم پرداخت.

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

نفرت ؛ حاصلِ عشقِ میان دو ابَر جادوگر

فهرست مطالبِ نوشتار نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور به شرح زیر است:

نقد Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore
نقد Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore

جانوران شگفت انگیز: اسرار دامبلدور یک فیلم فانتزی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی دیوید یتس بر اساس فیلمنامه‌ای از خانم جی. کی. رولینگ و استیو کلاوز است. این فیلم دنباله فیلم Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)، سومین قسمت از مجموعه فیلم‌های Fantastic Beasts، و یازدهمین فیلم در فرانچایز دنیای جادوگران هری پاتر است.

از بازیگران آن می‌توان به ادی ردمین، جود لاو، ازرا میلر، دن فوگلر، آلیسون سودول، کالوم ترنر، جسیکا ویلیامز، کاترین واترستون و مس میکلسن اشاره کرد. ادامه متن حاوی اسپویل است.

داستان فیلم چندین سال پس از وقایع قبلی خود می‌گذرد و ایده اصلی روی شاخ بازی و شطرنجِ قدرتِ آلبوس دامبلدور و گرت گریندلوالد می‌چرخد. دامبلدور نیوت اسکمندر و متحدانش را مامور می‌کند تا او را به قلب ارتش جادوگر سیاه یعنی گلرت گریندل‌والد ببرند.

نقد ساختاری / روایی

نقد Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore
نقد Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore

دِیتِ دامبلدور و گریندلوالد شروعِ مناسبی برای فیلمی است که قرار است پرده از رابطه پیچیده و همجنس‌گرایانه دامبلدور و گریندلوالد بردارد. البته همان‌طور که پیشتر و در نوشتارهای تئوری های هری پاتر و تحلیل شخصیت های هری پاتر به آن پرداخته بودم، عمق رابطه این دو نفر از ابتدا مشخص بود.

حتی این نکته را هم عرض کنم که در فیلم هری پاتر و یادگاران مرگ نشان داده می‌شود که لرد ولدمورت برای دانستن محل ابر چوبدستی به زندان می‌رود و با گریندلوالد (که پیش‌تر توسط دامبلدور شکست داده و دستگیر شده) ملاقات می‌کند.

در فیلم گریندلوالد جای ابر چوبدستی را (که در قبر دامبلدور است، چون پس از شکست گریندلوالد، دامبلدور صاحب ابر چوبدستی شد) به ولدمورت می‌گوید و لردِ سیاه قبر دامبلدور را نبش می‌کند و ابرچوبدستی را میدزدد (طبقِ عادت).

اما نکته اینجاست که در کتابِ هری پاتر و یادگاران مرگ گریندلوالد جای ابر چوبدستی را به لردِ سیاه نمی‌گوید (گریندلوالد در اواخر عمر از کرده‌های خود پشیمان می‌شود و دلیل نگفتن جای ابرچوبدستی به ولدمورت این است که گریندلوالد به دلیل علاقه‌اش به دامبلدور و حرمتش به او نمی‌خواهد ولدمورت، قبر آلبوس را باز کند) و ولدمورت در همان‌جا جانِ گریندلوالد را می‌گیرد.

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور
نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

یکی از مسائل اساسی در پلات فیلم پیمانِ خونی میان این دو نفر است. پیمانی که باعث شده این دو با هم دوئل نکنند. پیمانی که در آخرینِ فیلم Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald نیوت آن را به آلبوس می‌دهد.

در ابتدا با یکی دو اشکال به فیلم شروع می‌کنم. ابتدا از فیلم‌نامه‌ی خانم رولینگ عزیز شروع می‌کنم و از انتهای فیلم. همان‌طور که در ادامه متن نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور عرض خواهم کرد در انتهای فیلم پیمانِ خونی از بین می‌رود و این امر دستِ آلبوس را برای اجرای طلسم روی گرت را باز می‌گذارد.

اما به شکل عجیبی دامبلدور این کار را نمی‌کند و اجازه می‌دهد گریندلوالد فرار کند. اما همان‌طور که می‌دانیم در ادامه (هنوز در فیلم‌ها نشان داده نشده) دامبلدور گریندلوالد را شکست خواهد داد. اما چرا این کار را در همان بوتان انجام نداد؟ برای پر کردنِ جیبِ برادرانِ وارنر؟ نمی‌دانم.

نکته بعدی مکان و زمانی است که این دو در بوتان با هم مبارزه می‌کنند و دیگران این را اصلا نمی‌بینند. آیا این مبارزه در کسری از ثانیه در حالِ وقوع است؟ اطلاعی ندارم.

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور
نقد Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore

چرا وقتی نیوت برای نجات برادر خود به زندان می‌رود دیگر زندانی‌هایی که سر راهشان هستند را آزاد نمی‌کند؟ سوال بعدی چرا تسیوس را با طناب بسته‌اند که بشود به این راحتی بازش کرد؟

نکته دیگر اینکه اصلا چرا از همان ابتدا نیوت آن تنها متصدی زندان را که مردی پیر و احمق است طلسم نمی‌کند؟ تا به خیال راحت و با چوب‌دستی برادرش را نجات دهد؟

جفتِ آینه‌ای که در خانه ابرفورث است چطور به محلِ اختفای گریندلوالد و کریدنس رفته است؟ چرا هیچ توضیحی درین باره به مخاطب داده نمی‌شود؟ قطعا در انتظار کامنت‌های شما برای جواب این سوال‌ها هستم تا اگر جایی خودم دچار کج‌فهمی شده‌ام متوجه شوم.

بیشتر بخوانید:

یک دِیتِ عاشقانه

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور
نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

در دیتِ میان این دو نفر صحبت از پیمان خونی هم به میان می‌آید و در ادامه گریندلوالد سعی به قانع کردن آلبوس می‌کند و شروع به نفرت‌افکنی نسبت به ماگل‌ها (غیرِ جادوگرها) می‌کند. عقاید فاشیستیِ گریندلوالد شدیدا شبیه لردولدمورت و سالازار اسلایترین است، با این تفاوت که گریندلوالد یک سیاست‌مدارِ واقعی و باهوش است همچونِ هیتلرِ دنیای ما.

در تحلیل شخصیت‌های هری پاتر اشاره کرده بودم که پیشتر و در جوانی آلبوس دامبلدور نیز همچون گریندلوالد فکر می‌کرده و در پی برنامه‌ای برای حکومتِ جادوگران بر ماگل‌ها بوده که بعد از مرگ آریانا و اتفاقات دیگری نظرش تغییر می‌کند و راهش را از گریندلوالد عوض می‌کند.

یکی از مهم‌ترین نکاتِ پلات فیلم حیوانِ نجیبی به اسم چیلین است. بعدا مشخصا می‌شود خون چیلین باعث می‌شود شما آینده را ببینید و همچنین در نقشه راهبردی گریندلوالد، چیلین نقش مهمی در به قدرت رسیدنش خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

جانی دپ یا مس میکلسن؟

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور
نقد Fantastic Beasts The Secrets of Dumbledore

درین بخش به این سوال خواهیم پرداخت که میکلسن گریندلوالد بهتری است یا جانی دپ. جانی دپ با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرد به درخواست استودیو فیلمسازی برادران وارنر، از بازی در نقش گلرت گریندل‌والد در مجموعه فیلم‌های جانواران شگفت‌انگیز (The Fantastic Beasts) کناره‌گیری کرده است.

ماجرا از آن جا شروع شد که دادگاه عالی بریتانیا دوشنبه هفته گذشته (۱۲ آبان ۹۹) در پرونده شکایت این بازیگر سرشناس آمریکایی از روزنامه انگلیسی سان به جرم افترا، علیه او رای داد. نشریه سان در سال ۲۰۱۸ در مقاله‌ای از جانی دپ به عنوان مردی که دست به زن دارد و همسرش را کتک زده است، یاد کرده بود.

این ستاره ۵۷ ساله سینما نیز موضوع را به دادگاه کشاند به این امید که بتواند وجهه از دست رفته خود را بازگرداند اما هیچ‌چیز آنطور که او انتظار داشت پیش نرفت. دادگاه علیه او رای داد و همین برای کمپانی برادران وارنر کافی بود تا این بازیگر خوب را از سری فیلم‌های جانواران شگفت‌انگیز کنار بگذارد.

در بخشی از نامه اینستاگرامی جانی دپ اینطور آمده است: به اطلاع می‌رسانم برادران وارنر از من خواسته از نقش گریندل‌والد در جانوران شگفت‌انگیز کناره‌گیری کنم و من هم به این درخواست احترام گذاشته و با آن موافقت می‌کنم.

کمپانی فیلمسازی برادران وارنر نیز در بیانیه‌ای خبر کناره‌گیری دپ از این مجموعه سینمایی را تایید کرد و گفت بازیگر جدیدی برای این نقش انتخاب خواهد شد.

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور
نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

اساس این قضیه دچار مشکل است. این که کسی در خانه خود با همسرش دچار مشکل شده نباید ربطی به روابط شغلی‌اش داشته باشد. مسائل شخصی یک نفر ربطی به حرفه او ندارد.

و مسئله اساسی‌تر اینکه حقیقت هیچگاه به این راحتی آشکار نمی‌شود و از نظر بنده کل این ماجرا شوآف هالیوود و شامورتی بازیِ برادرانِ وارنر است که برای یک دلار حاضرند شلوار خود را نیز در بیاورند. برادران وارنر این را در بیستمین سالگرد اکران هری پاتر سنگ جادو (کیمیا) و با عدم دعوت از خانم رولینگ نیز نشان دادند (دلیلش توئیت خانم رولینگ در مورد تراجنسی‌ها بود).

لازم به ذکر است اخیرا مس میکلسن واکنش‌ها به اظهارات رولینگ در مورد افراد ترنس را دیوانه‌وار خوانده و از او حمایت کرده است. به نوبه خود از این بینش و نگرش بالای جناب میکلسون ممنونم.

بیشتر بخوانید:

تداوم حسیِ مخاطب

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور
نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

به نظر بنده قبل از جواب دادن به سوالِ دپ یا میکلسن باید به یک نکته اساسی پرداخت. وقتی جانی دپ در دو فیلم قبلی نقش گریندل‌والد را بازی کرده و پرفورمنس خوبی نیز داشته است تغییر بازیگر او به دلیلِ احمقانه‌ای که ذکر شد، تمرکز مخاطب را برهم می‌زند و تداوم حسیِ او را نسبت به ضدقهرمانِ جذاب این فیلمِ خوب از بین می‌برد.

در مورد بازی‌ها هم باید عرض کنم که هر دو بزرگوار از بازیگران خوب سینمای جهان هستند. آقای دپ نقش گریندل‌والد را اگزجره‌ بازی می‌کرد و البته از مرزهای رئالیسم در بازیگری عبور نمی‌کرد و اکت‌های باورپذیری ارائه می‌داد. توجه شما را به سکانس فرار وحشیانه‌اش از زندان و یا سخنرانی‌اش در قبرستانِ پرلاشز در فرانسه جلب می‌کنم.

اکتِ دپ ترسناک‌تر است و اکت میکلسن سیاست‌مدارتر. هر دو کاریزمای مد نظر را دارند و هر دو از نظر بنده خوب بازی می‌کنند. البته نقدی که به بازی آقای میکلسن روا می‌دانم این است که طراحی بازی‌اش خیلی خیلی شبیه به کاراکترش در سریالِ هانیبال لکتر است.

ادامه روند داستانی

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور
نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

در ادامه نقد ساختاری روایی با جیکوبِ دوست‌داشتنی روبرو می‌شویم. او را از دو قسمت قبل به خاطر داریم. پیشتر کارکتر مهربان، بانمک و شجاع او مخاطب سری فیلم‌های جانوران شگفت‌انگیز را تحت تاثیر قرار داده بود.

آلبوس دامبلدور که به دلیل پیمان خونی که ذکر کردم قادر به مبارزه با گریندل‌والد نیست، نیوت، برادرش تسیوس، جادوگر آمریکایی هیکس، جادوگر سنگالی-فرانسوی یوسف کاما و  جیکوب کوالسکی را به خدمت می‌گیرد تا نقشه گریندل والد برای تسلط بر جهان را خنثی کند.

یوسف کاما به عنوان جاسوس در حلقه درونی گریندل‌والد وارد می‌شود و بقیه گروه به برلین آلمان فرستاده می‌شوند. در آنجا، گروه شاهد این است که چگونه گریندل‌والد توسط کنفدراسیون بین المللی جادوگران (ICW) از همه اتهامات تبرئه می‌شود.

یاران گریندل‌والد که وزارت جادوی آلمان را تضعیف کرده‌اند، تسیوس را دستگیر می‌کنند و قصد دارند یکی از رقبای گریندل‌والد، نامزد برزیلی، ویکنسیا سانتوس را ترور کنند.

دامبلدور وظیفه بعدی خود را به نیوت می‌دهد: نجات تسیوس و توقف ترور. در حالی که نیوت برادرش را از زندان مخفی جادوگران آلمانی نجات می‌دهد، هیکس و جیکوب تلاش برای ترور را خنثی می‌کنند.

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور
نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

در همین هنگام در سکانسی کمیک جیکوب به روی گریندل‌والد چوب‌دستی می‌کشد. در نهایت او و هیکس به سختی فرار می‌کنند و به گریندل‌والد بهانه‌ای می‌دهند تا دنیای جادوگران را در مقابل دنیای ماگل قرار دهد.

رهبران دنیای جادوگران در بوتان گرد هم می‌آیند، جایی که رهبر جدید قرار است با سنت باستانی انتخاب شود که شایسته یافتن توسط یک چیلین است که در برابر کسانی که قلب پاک دارند سر تعظیم فرود می‌آورد.

گریندل والد با استفاده از نکرومانس برای احیای چیلینی که قبلا کشته بود، در مراسم پیروز می‌شود. او بلافاصله به همه ماگل ها اعلام جنگ می‌کند و جیکوب را به خاطر تلاش برای ترور او شکنجه می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

پایان‌بندی

نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور
نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور

با این حال، کریدنس، کوئینی و نیوت او را افشا می‌کنند. چیلین بازمانده پیدا می‌شود که متعاقبا به دامبلدور و به بعدا سانتوس تعظیم می‌کند. گریندل‌والدِ عصبانی شده سعی می‌کند کریدنس را بکشد که توسط آلبوس و آبرفورث نجات می‌یابد. این اتفاق پیمان خونی را که مانع مبارزه دامبلدور و گریندل‌والد بود را از بین می‌برد.

پس از آن، کریدنس در حال مرگ توسط آبرفورث به خانه برده می‌شود. جیکوب و کوئینی در نانوایی ازدواج می‌کنند. در مراسمی که بیشتر اعضای گروه و تینا گلدشتاین در آن حضور دارند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید از طریق اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


4 thoughts on “نقد فیلم جانوران شگفت‌انگیز اسرار دامبلدور ؛ نفرت حاصلِ عشقِ میان دو ابَر جادوگر

  1. سلام با تشکر از نقد خوبتون؛فقط درباره اون ابهام که گفتید برای چی دامبلدور نگرفت همون موقع گریندلوالد رو،اگه دقت میکردید دقیقا اخرین لحظه ای که چوب دستی رو هم کشیدن،دست هر کدوم رو قلب اون یکی قرار گرفت و به نظر اون حس عمیق بینشون دوباره شعله ور شد و غلاف کردن چوب دستی هاشونو،وقتی هم که دامبلدور رفت از پیشش گریندلوالد فریاد زد که کی قراره عاشقت بشه دامبلدور،و فکر میکنم این دوئل یه جوری پایان رابطه ی عاشقانه این دوتا بود،و منطقی بود تو یه دوئل دو نفر که عاشق همن نتونن بکشن اون یکی رو؛جدای از اینکه کمپانی ها کلا دنبال پولن به نظرم این سکانس خیلی منطقی و حساب شده بود؛با تشکر

    1. به نظرم داستان و صحنه های این فیلم در مجموع از قسمت دوم بهتر بود.
      من هر بار به عشق بازی خوب ادی ردمین و کاراکتر دوست داشتنیش، جانوران شگفت انگیز رو نگاه می کنم. در کل ارتباط چندانی با هری پاتر و اینا نداره. اما خود نقش نیوت اسکامندر جذابیت کافی برای دیدن فیلم رو داره.

  2. وقتتون بخیر، راجب کنار گذاشتن شخصیت اقای دپ، با اینکه کاملا بر بیگناهی اقای دپ در دادگاه باور دارم اما با احتمال یک درصدی که ایشون مقصر باشند، اتفاقا کاملا کنار گذاشتن بازیگر کاری درستی هست چون سلبریتی ها الگو هستند مخصوصا شخصیت بزرگی مانند اقای جانی دپ. اما با این حال از نظر من صبر لازم بود تا کامل نتایج بیگناهی اقای دپ مشخص بشه. علاوه بر این، اکثر بازیگران مجموعه هیچ گونه حمایتی از خانم رولینگ نمی کنند چون در قرن 20، شنیدن صحبت های هموفوبیک بسیار وحشتناکه. برخلاف نظر شما از شنیدن اینکه اقای میکلسون از خانم رولینگ حمایت کرده واقعا نا امید شدم. البته جای تعجب داره با صحبت های هموفوبیکانشون، چطور شخصیت اصلی داستان هاشون همجنسگرا هستند و این قدم بسیار مثبتی هست.

    1. دوست عزیز خانم رولینگ هیچ صحبتِ به قول شما «هموفوبیکانه» نزده. در مورد مطلبی که اطلاعی ندارید و در حد دوتا استوری یه چیزی شنیدین نظر ندین. شما اصن نمیدونی هموفوبیا چیه. لازمه بدونین که یکی از دوسداشتنی ترین کاراکترای کتابای خانم رولینگ (دامبلدور) گِیه.
      ایشون در مورد ترنس‌ها یه توئیتی نوشته بودن که به دلایل سیاسی و اجتماعی و… حرفشونو به جاهای دیگه کشیدن. بعدا هم خودشون توضیح دادن. باریگرایی مث ردکلیف و واتسون و… که ایشونو محکوم کردن هم از ترس جامعه جهانی و عواقبش بوده وگرنه خودشونم میدونن داستان چیه. اگه رولینگ نبود الان این بازیگرا باید میرفتن غاز میچروندن. جناب میکلسون هم نشون داد به من که نون به نرخ روز خور نیست و در آخر براتون یه خبر تازه دارم. ما حدودا ۲۲ ساله توی قرن ۲۱ هستیم ؛ )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *