نقد فیلم Nana 2022 ؛ عاشقانه‌ای برای زنانی که نمی‌توانند

نقد فیلم Nana 2022 به اثری زن‌محور و عمیق نگاه میکند. آن را تحلیل می‌کند و مفاهیم اومانیستی و فمنیستی‌اش را مورد کنکاش قرار می‌دهد. همراه فیگار بمانید.

سال‌های پر فراز و نشیب دهه 1960 پس از استقلال اندونزی از طریق تأثیر مخرب آنها بر زندگی نانا (سلما شاد)، زن جوان متین اما ناراضی که همسر اول خود را در جریان درگیری‌های ضد کمونیستی از دست داده است، روایت می‌شود. این درام زیبا و آرام (کم ریتم اما خوش تمپو) از وقایع زندگی واقعی و داستان رادن نانا سنانی الهام گرفته شده است.

نقد فیلم Nana 2022

عاشقانه‌ای برای زنانی که نمی‌توانند

فیلم Before, Now and Then یک اثر تاریخی بسیار زیباست که به قدرتِ مورد نیازِ زنهای نسل‌های قبلی اندونزیایی را برای رد شدن از خواسته‌های مردسالارانه یک جامعه‌‌ی متحجر توجه می‌کند. اما داستان سرایی نویسنده و کارگردان (کامیلا اندینی) بسیار کند و کم‌ریتم است اما باید اذهان داشت این ریتم در این فیلم کار کرده است. نانا یک فیلم درام اندونزیایی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی کامیلا اندینی است. این فیلم اولین نمایش جهانی خود را در ۱۲ فوریه ۲۰۲۲ در خرس طلایی برلین داشت.

نقد فیلم Nana 2022
نقد فیلم Nana 2022

ساختار فیلم‌نامه

نقد فیلم Nana 2022
نقد فیلم Nana 2022

در فیلم رابطه بین زن و شوهر به گونه‌ای است که وقتی شواهدی مبنی بر خیانت همسر ارائه می‌شود، نانا به جز حفظ ظاهر و رفتاری که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است کاری نمی‌کند. او به نوعی به خود می‌گوید: “من باید مثل آب باشم” تک گویی/مونولوگِ او برای سازگاری با محیط به جای درگیری با آن.

او ممکن است خانه را اداره کند، اما زندگی خود را نه. اگر همه اینها تاکنون کمی متعارف به نظر می‌رسد، تنها به این دلیل است که با آهنگ‌های سنگین و مرموزِ ریکی لیوناردی همراه شده است. آهنگ‌هایی که فیلم را زیباتر کرده است.

هپی سلما که تا به حال بیشتر در زادگاهش اندونزی کار کرده است، در این نقش درخشیده است. به عنوان نانا، این کارکتر در مواجهه با مشکلاتِ شخصی و سیاسی وقار و متانت نشان می‌دهد، زیرا ضدکمونیست‌هایی که از رادیو درباره‌شان گزارش‌های خبری می‌شنویم مدام در ذهنش ظاهر می‌شوند.

Nana 2022

نقد فیلم Nana 2022
نقد فیلم Nana 2022

همانطور که نانا برای دخترش توضیح می‌دهد یک زن همیشه اسرار دارد و آنها اغلب در موهای او نگه داشته می‌شوند. در همین حال، سلما چشمان خود را در پشت چشم‌های اعماق اقیانوس پنهان می‌کند و به هر چیزی که شوهرش انتظار دارد در هر لحظه روی آن تمرکز کند، خیره می‌شود.

اندینی با صدایی مودبانه و شات‌های متعدد از برس زدن آهسته موی سر، حس مالیخولیا و احساسات سرکوب‌شده را ایجاد می‌کند. مطمئنا با پالت رنگی جواهرآمیزی (از جهت رنگِ بازی) ک در کارگردان به اهداف فیلم‌نامه رسیده است.

فیلم Nana 2022

نقد فیلم Nana 2022
نقد فیلم Nana 2022

اندینی با زمان بازی می‌کند و اگرچه گاهی اوقات از نظر مکان‌یابی دقیق برخی صحنه‌ها در خلا هستیم اما این سردرگمی ناخوشایند نیست. فیلم قبل حالا و سپس با آهنگ رویایی حرکت می‌کند. با تحولات روایی که مانند امواج فیلم را می‌شورند. با بستن چشمان خود به محض تمام شدن آن، حتی ممکن است احساس کنید که تمام بعدازظهر در آب بوده‌اید زیرا آن امواج ملایم روی شما می چرخند و آرزو می کنید که به آنها بازگردید.

طرح داستان، با جلسات مخفیانه و ظاهر شدن ناگهانی شخصیتی که تصور می‌شد مرده است. فیلم اساسا ملودرام است اما با انحراف حیله‌گرانه‌ای جنبه زیبایی شناسی فیلم در سطحی بالا اتفاق می‌افتد. همان‌طور که پیشتر اشاره شد ریکی لیوناردی با آهنگ‌های مهیج و زه‌وار، تمام ترکیب‌های تانگو و نت‌های کنده‌شده جذابیتِ خاصی به زیتمِ کندِ فیلم داده است.

داستان فیلم نانا

نقد فیلم Nana 2022
نقد فیلم Nana 2022

نانای اندونزیایی در جاوه غربی زندگی می کند. او ازدواج کرده است و یک بچه دارد. شوهرش در جریان آشفتگی جنگ استقلال اندونزی ناپدید شد. پدرش توسط شورشیان مجبور می‌شود با ازدواج مجدد نانا با یک رهبر باند موافقت کند. بنابراین نانا با خواهرش نینگسیه و پسر کوچکش ستلا فرار می‌کند. پدرش در راه مسجد توسط شورشیان کشته می‌شود و بعدها پسرش نیز می‌میرد. گناهی که او احساس می‌کند تا آخر عمر بر نانا سنگینی می‌کند.

او با ساندانی مسن‌ و ثروتمند ازدواج می‌کند که همیشه از او به عنوان آقای دارگا یاد می‌کند. او تمام نگرانی‌های مادی را از او دور می‌کند و به او اجازه می‌دهد در خانه‌ای با چند خدمه و حشم زندگی کند و به تدریج مسئولیت مزرعه سبزی شوهرش را بر عهده گیرد. این زوج چهار فرزند دارند.

Nana 2022

نقد فیلم Nana 2022
نقد فیلم Nana 2022, فیلم قبل حالا و سپس, فیلم Before, Now and Then, داستان فیلم نانا

نانا نمی تواند شوهر اولش را فراموش کند. وقتی دیس یک روز از او می‌پرسد که چرا معمولا موهای بلند خود را در نان بلند می‌کند، نانا پاسخ می‌دهد که زنان باید بتوانند اسرار خود را حفظ کنند، نان برای همین است. نانا در ازدواجش با درگا خوشبختی نمی یابد. با اینکه زیبایی او را تحسین می کند و به او جواهرات می دهد.

پارچه ای که در خانه نانا مانده و تکه گوشتی که به عنوان هدیه ناشناس در خانه مانده است او را به رد پای قصاب و دامدارِ  اینو می‌رساند که در بازار، دکه ای دارد و عاشق درگا است. نانا از آن گوشت برای خانواده غذا می پزد، اما بعد از خوردن غذا استفراغ می کند و متوجه می شود که چقدر با همسرش سازگار شده است.

دوباره اینو به نانا گوشت می دهد. این بار او از خدمتکار می خواهد که یک سبد سبزیجات به عنوان هدیه به او بدهد. درگا با دایس به دیدن اینو در بازار می‌رود، اینو گوشواره‌های دای را می‌خرد و محبت دختر را به دست می‌آورد. اینو همچنین به جشنواره ای در خانه درگا می آید، بعداً نانا حتی از او می خواهد که در حین مراقبت از مزارع از دایس نیز مراقبت کند.

Nana 2022

نقد فیلم Nana 2022
نقد فیلم Nana 2022

دو زن شروع به اعتماد به یکدیگر می کنند و در نهایت با رضایت نانا اینو یکی از اعضای خانواده می شود. نانا از گذشته اش به او می گوید. اینو عاشق آزادی است و یک بار در حین سفر با نانا، به گرداب آب سفید می پرد. وقتی از نانا می خواهد که او را دنبال کند، نانا نیز می پرد و احساس رهایی می کند.

کوچکترین فرزند پیش نانا می ماند. دایس و نانا هنگام خداحافظی گریه می کنند. نانا آهنگی می خواند که در آن کلماتی را برای عشق بی پایان خود بیان می کند و می گوید: «بهتر است از اول صادق باشید، آن وقت درد در آخر زیاد نمی شود.» یک عکس خانوادگی گرفته شده است که والدین را نشان می دهد. با همه بچه ها را نشان می دهد. اینو برای دارگا تکه ای گوشت و نامه ای می فرستد که او را از او جدا می کند.

Nana 2022

نقد فیلم Nana 2022
نقد فیلم Nana 2022, فیلم قبل حالا و سپس, فیلم Before, Now and Then, داستان فیلم نانا

در آخرین صحنه برخورد نانا و دایس، دایس مقداری خاک از خانه قدیمی خود در پارچه آورده است. او خاطرات زیادی از نانا و گذشته دارد. او متوجه می شود که نانا اکنون موهایش را ساییده است. او توضیح می دهد که دیگر هیچ رازی ندارد.

این فیلم عمدتا در سال 1966 و در زمان استیضاح رئیس جمهور سوکارنو و آغاز دولت ژنرال سوهارتو می گذرد. عنوان انگلیسی Before, now and then به سه سطح زمانی طرح اشاره دارد: فرار اجباری نانا، ازدواج او با دارگا و برخورد کوتاه بعدی بین نانا و دایس. سطح میانی، که 15 سال پس از ازدواج نانا با داگا اتفاق می‌افتد، بخش اصلی فیلم را تشکیل می‌دهد، داستان قبلی در فلاش‌بک‌هایی که نانا تصور می‌کرد، روایت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Nana 2022 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *