تحلیل ساختاری و نقد فیلم The In Between ؛ عاشق شدن زیرِ خطِ خطر

برزخ فیلمی عاشقانه با تمِ فانتزی است که زندگی و مرگ و عشقِ دو جوان را دست‌مایه قرار داده است. نقد فیلم The In Between به ماوراءالطبیعه و احکامِ عاشقانه فیلم و… خواهد پرداخت.

عاشق شدن زیر خطِ خطر به نظر تیتر مناسبی برای این متن باشد. زوجی با روحیات نسبتا متفاوت را در نظر بگیرید که از عمق جان عاشق هم هستند و شما در همان سکانس ابتدایی فیلم متوجه می‌شوید یکی‌شان مُرده است.

خطر از لحظه‌ای شروع می‌شود که اسکایلر وارد سینما می‌شود. حتما تا اینجای نوشتار متوجه شده‌اید که متن حاوی اسپویل است. خطر بلد نبودن زبان فرانسوی از سوی تسا است. خطر نشستن اسکایلر و پچ پچ کردنِ ترجمه فیلمِ Betty Blue در گوشِ تسا است. خطر مرگ است و روحی که در برزخ گیر کرده است.

تحلیل ساختاری و نقد فیلم The In Between

اینگونه بی تو ببین چنگ بر آسمان می‌زنم بی‌مُحابا

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار نقد فیلم The In Between خواهید خواند به شرح زیر است:

 

نقد فیلم برزخ 2022
نقد فیلم برزخ 2022, نقد فیلم The In Between

نقد را با تعریفی نسبتا جامع از امر ماورایی شروع کنیم. ماوراءالطبیعه شامل پدیده‌های فرضی است که تابع قوانین طبیعت نیستند. طبق تعریف، یک مظاهر یا رویداد ماوراءالطبیعه مستلزم نقض قانون فیزیکی است که گمان می‌رود به اشخاص غیر فیزیکی نسبت داده شده‌است. مانند فرشتگان، شیاطین، خدایان و ارواح و… فلسفه طبیعت‌گرایی ادعا می‌کند که همه پدیده‌ها از نظر علمی قابل توضیح هستند و چیزی فراتر از جهان طبیعی وجود ندارد و به همین ترتیب با شک و تردید به ادعاهای ماوراءالطبیعه نزدیک می‌شود. با نقد فیلم The In Between همراه ما باشید.

برزخ: شکلاتی تلخ با درصدِ نامعلوم

داستان فیلم The In Between, داستان فیلم برزخ, تحلیل The In Between
داستان فیلم The In Between, داستان فیلم برزخ, تحلیل The In Between

ژانر فیلم برزخ در IMDB “علمی تخیلی عاشقانه” ذکر شده است. اما فکر می‌کنم برداشت مولف اثر از علم، اسکیزوفرنیا و از تخیل، توهماتِ ناشی از اسکیزوفرنیای تسا باشد. در غیر این صورت این فیلم هیچ کدام از پارامترهای علمی تخیلی را دارا نمی‌باشد. نگران نباشید در ادامه نقد نکات مثبت فیلم را هم ذکر خواهم کرد. نکاتِ مثبت از جمله پرداختِ دراماتیکِ عاشفانه‌های فیلم و کارگردانی و بازیگری و…

ماوراءالطبیعه و تفاوتش با متافیزیک

بررسی The In Between
بررسی The In Between, نقد فیلم The In Between

متافیزیک یا مابعدالطبیعه با فراطبیعی (ماوراءالطبیعه) تفاوت دارد. اما در بسیاری موارد به اشتباه به جای یکدیگر به کار می‌روند. متافیزیک که در واقع ریشه و موضوع اصلی فلسفه محسوب می‌شود (اولین بار توسط جناب ارسطو مطرح شد)، به بحث درباره مطلق وجود یا وجود بدون هیچ قید و شرط می‌پردازد. محققان متافیزیک به بررسی علل اولیه می‌پردازند. اما ماوراءالطبیعه مرتبه‌ای از عالم هستی است که ورای طبیعت و جهان مادی و محسوس در نظرگرفته می‌شود

جایگاه امر ماورایی در فیلم برزخ

نقد فیلم The In Between, نقد فیلم برزخ 2022, داستان فیلم The In Between, داستان فیلم برزخ, تحلیل The In Between, بررسی The In Between
نقد فیلم The In Between, نقد فیلم برزخ 2022, داستان فیلم The In Between, داستان فیلم برزخ, تحلیل The In Between, بررسی The In Between

به نظر می‌رسد درامِ عاشقانه فیلم با قرار گرفتن روی موتورِ احضار روحِ یکی از ازواجِ عاشق هیجان و تمپوی خوبی گرفته باشد، به شرطی که به روح و توانایی برقراری ارتباط با آن توسط انسانِ زنده اعتقاد داشته باشید. اما اگر طبقِ تعریفی که ذکر کردم طبیعت‌گرا باشید منطقِ فیلم برا شما روی هوا است.

بیایید و نگاهی به ابتدای فیلم بیا‌ندازیم: “فضایی دارک در معیت موسیقی متن کلا خوبِ فیلم و موقعیتی که به وجود آمده (تصادف)” نویدبخشِ فیلمی دراماتیک است. شروعی که شخص من را به یاد فیلمِ Aşk Tesadüfleri Sever انداخت. بعد از شروع تکان‌دهنده با فلش‌بک کارگردان به روز آشنایی زوجِ عاشق می‌رویم.

بیشتر بخوایند:

جادو شدن به سِحرِ سینما

نقد فیلم The In Between, نقد فیلم برزخ 2022, داستان فیلم The In Between, داستان فیلم برزخ, تحلیل The In Between, بررسی The In Between
نقد فیلم The In Between, نقد فیلم برزخ 2022, داستان فیلم The In Between

به نوبه خود یک‌بار تنهایی فیلم دیدن در سالنِ خالی سینما را تجربه کرده‎‌ام. البته این شانس را نداشتم که فیلم فرانسوی باشد، من فرانسوی بلد باشم و دختری جذاب با ذهنی زیبا در سالن باشد و فرانسوی بلد نباشد و فیلم زیرنویس نداشته باشد و من کنارش بنشینم و برایش ترجمه کنم.

نوع آشنایی تسا و اسکای جذاب و نسبتا قابل‌باور است. پارامترهای زیبایی‌شناسانه را داراست و تمپوی بالایی دارد. در نقد فیلم برزخ 2022 بازی خوبِ جوئی کینگ (در نقش تسا) نیز مزید بر علت می‌شود. جوئی کینگ، امرِ ذهنی را در بازی‌اش عینی می‌کند و ری‌اکشن‌های قابل قبول و باورپذیری ارائه می‌دهد.

در سکانس سینما بی‌پروایی و دانشِ اسکای، تسا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. شخصیت‌پردازی اسکای کمی غیرقابل باور است. او مردی همه فن حریف است که از هر انگشتش هنری میبارد. به نظر می‌رسد دوست نداشتن اسکای کار سختی باشد.

Betty Blue

نقد فیلم The In Between
نقد فیلم The In Between

جالب است بدانید فیلمی که در سکانس سینما در حال پخش است و اسکای برای تسا ترجمه‌اش می‌کند Betty Blue نام دارد. بتی بلو با نام اصلیِ °۳۷٫۲ سانتی‌گراد در سحرگاه  (که دمای طبیعی بدن یک زن باردار در ساعات آغازین روز است) یک فیلم درام و رمانتیک به کارگردانی ژان‌ژاک بنکس است.

زورگ یک نویسنده سی و چند ساله است که با بتی 19 ساله (بئاتریس دال)، یک زن جوان بی‌ثبات آشنا می‌شود و هر دو رابطه پرشوری را آغاز می‌کنند و در کلبه قرضیِ او در ساحل زندگی می‌کنند. به دنبال مشاجره‌ای با او درِ آن خانه را می‌شکند و وارد می‌شود. بتی دست نوشته اولین رمان او را پیدا می‌کند و…

این فیلم عاشقانه و جذاب که در سال 1985 ساخته شده است قرابت معنایی خوبی با فیلم برزخ دارد. تفاوت‌های زیادی هم دارد که از جمله آن می‌توان به پرداخت بهتر بتی بلو، بازی‌های ملموس‌تر بتی بلو و انشقاق‌های محتوایی بسیاری در دو فیلم اشاره داشت. با نقد فیلم The In Between همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید:

چفت و بستِ نسبتا قابل قبول

نقد فیلم The In Between
نقد فیلم The In Between

در ادامه بررسی The In Between و همان‌طور که پیشتر ذکر شد شروع پر تمپوی فیلم و ایده‌ی جذابِ سالنِ سینما نوید بخش فیلمی خوب بود. همچنین روند آشنایی و عاشق شدن این دو نفر چفت و بستِ خوبی داشت. تیریکِ توهین کننده به شعور نداشت و مخاطب نسبت به واقع اذیت نمی‌شد. فیلم در میزانسن توجه خوبی نیز به جزئیات دارد. در حدی که به شل شدن عضلات پای پارو زن در قایق نیز توجه کرده است. این توجه به جزئیات در نقد فیلم The In Between شایان توجه است.

فیلم از دقیقه چهل به بعد کسل کننده می‌شود، چراکه وارد دورِ تسلسل در روایت می‌شود. این روندِ روتین را شوکِ ظاهر شدن عکسهایی از اسکایلرِ مُرده برطرف می‌کند. البته برای شوکه شدن از این اتفاقاتِ ماورایی (همان‌طور که پیشتر ذکر کردم) باید به امر ماورایی باور داشته باشید.

این فیلم در قدمی نا امید کننده امر ماورایی را وارد تکنولوژی می‌کند. آدمِ مُرده موزیک پلی می‌کند، در عکس دیجیتال ظاهر می‌شود، لوکیشن می‌فرستد و در تلوزیون ظاهر می‌شود. به نظر می‌رسد فیلم برزخ می‌توانست در همان کانسپتِ فانتزی خودش رفتارِ کلاسیکی را در فرم و محتوا داشته باشد و بدونِ خلاقیت در امرِ ارواح کارِ عاشقانه خود را پیش ببرد.

داستان فیلم The In Between

نقد فیلم The In Between
نقد فیلم The In Between

شروع داستان فیلم The In Between یک حادثه رانندگی است. دو جوان در جاده دراز کشیده‌اند. دختر به سختی حرکت می‌کند و پسر بی‌حرکت است. در صحنه بعدی تسای جوان در بیمارستان از بی‌هوشی بیدار می‌شود.

در فلش‌بک ۱۸۲ روز قبل تسا صبح را به عکس گرفتن در شهر ساحلی می‌گذراند و سپس در سینما مشغول تماشای فیلم می‌شود. اسکایلار، شخص دیگر فیلم پیشنهاد ترجمه فیلم را می‌دهد. او یک رمانتیک واقعی است ولی او و تسا دیدگاه‌های نسبتا متفاوتی دارند.

در یک فلش‌بکِ دیگر 102 روز قبل تسا که در حال عکس‌برداری از یک مسابقه قایقرانی بود سرانجام دوباره اسکایلر را پیدا می‌کند. مشخصا هر دو در جستجوی یکدیگر بودند. آنها روز را با هم می‌گذرانند. آنها در یک هتل متروکه یکدیگر را می‌بوسند.

در فلش‌بکِ بعدی پس از آتش بازی، او در تاریکخانه نمونه کارهایش را به اسکای نشان می‌دهد و در مورد مادرش با او درد و دل می‌کند. آنها در طول روز با قایق لحظات رمانتیکی را پشت سر می‌گذارند. اسکای به تسا نشان می‌دهد که چگونه پارو بزند. او همچنین عشق خود را به تسا اعلام می‌کند و آنها در ساحل عشق‌بازی می‌کنند. تحلیل The In Between را با فبش‌بک بعدی ادامه می‌دهیم.

در فلش‌بکِ بعدی 11 روز قبل از حادثه را می‌بینیم. اسکایلر عکسی را که تسا به او هدیه داده بود در یک نمایشگاه عکس قرار می‌دهد تا استعداد او را نشان دهد. تسا عصبانی می‌شود. در این صحنه ناتوانی او در بیان احساساتش آشکار می‌شود. در زمان حال شانون به تسا کمک می کند تا پس از خواندن چندین کتاب سعی کند اسکایلر را کانالیزه کند.

نقد فیلم The In Between

نقد فیلم The In Between
نقد فیلم The In Between

در فلش‌بکِ بعدی 5 روز قبل از حادثه را می‌بینیم. تسا متوجه می‌شود که اسکای تصمیم گرفته است برای حمایت از پدرش به اورگان برود و او را رها کند. او این اتفاق را به عنوان نشانه‌ای برای کات کردن رابطه‌اش در نظر می‌گیرد.

در ادامه داستان فیلم برزخ در آن هتل آنها به یکدیگر می‌رسند اما نه به طور کامل و او یک آینه را می‌شکند. پلیس او را در آنجا دستگیر می‌کند و به خانه بازمی‌گرداند. در خانه پدر و مادر خوانده‌اش بالای سر او هستند. او به زمین می‌افتد و در بیمارستان به او گفته می‌شود که روز بعد قلبش باید عمل شود. شانون با کمک اسکای، تسا را مخفیانه بیرون بی‌برد (او برخی از وسایل الکترونیکی را دستکاری می‌کند و حواس پرستاران را پرت می‌کند). او سپس آنها را به محل حادثه راهنمایی می‌کند.

در فلش‌بکِ بعدی به شب حادثه می‌رویم. شانون تسا را ​​متقاعد می‌کند تا قبل از اینکه اسکایلر برود، او را بگیرد. در این سکانس خطوط زمانی با هم تداخل دارند. در حالی که امدادگران به جسد اسکای نزدیک می‌شوند، تسا می‌روند و برای مدت کوتاهی با اسکایلر یکی می‌شوند. آنها در پاریس هستند به هم‌دیگر عشق می‌ورزند. در نهایت تسا به اسکای یادآوری می‌کند که عشق هرگز نمی‌میرد و تصمیم می‌گیرد به زندگی بازگردد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم The In Between سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


One thought on “تحلیل ساختاری و نقد فیلم The In Between ؛ عاشق شدن زیرِ خطِ خطر

  1. مرسی از اینکه به طور کامل – دقیقه ب دقیقه رو توضیح دادید و اسپویل کردید که اصلا معنی نقد کردن توضیح خط به خط فیلم نیست دوستان ….
    به شخصه من این فیلم رو یک ساعت ش رو دیدم و اصلا نتونستم باهاش ارتباط برقرار کنم و واقعا تلف کردن وقت هست نه هدف درست و حسابیی رو دنبال میکنه نه چیزی به شما اضافه میکنه و نه پیامدی داره
    تویه یه جمله بگم که چرته کلا :دی وقت تلف نکنید
    مرسی از سایت خوبتان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *