تحلیل ساختاری و نقد فیلم Incantation ؛ ترس در قالبِ واقعیت

نقد فیلم Incantation به فیلمی می‌پردازد که سراسر تمپو و ریتم است و می‌تواند موجب هیجان و تنش و ترس در هر انسانی شود.

شروعی مستندوار، تصاویر وحشتناک از بدن یک بچه و اعترافات یک زن جلوی دوربینِ خودش نوید بخش یک فیلمِ ترسناک خوب در ژانرِ “ویدئوی پیداشده” است. این ژانر باعث باورپذیری و همراه ساختنِ مخاطب با فیلم شده و حس را به مراتب قوی‌تر به او منتقل می‌کند. در ادامه بیشتر به این ژانر خواهم پرداخت.

نقد فیلم Incantation

تحلیل فیلم طلسم

فهرست مطالبی که در ادامه خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

طلسم یک فیلم ترسناک تایوانی محصول سال ۲۰۲۲ به کارگردانی کوین کو است که فیلمنامه آن را نیز با چانگ چه وی نوشته است. این فیلم در 18 مارس 2022 در تایوان اکران شد و به پرفروش‌ترین فیلم ترسناک تایوانی تبدیل شد. در 8 ژوئیه 2022 توزیع بین‌المللی را در نتفلیکس شروع کرد.

ساختار

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

نکته‌ای که در ابتدای امر و در تحلیل فیلم Incantation مورد توجه قرار می‌گیرد امر باورپذیری و همراه کردن مخاطب با فیلم است. از ابتدای فیلم اندک اندک و ضربه نهایی در انتهای فیلم به مخاطب وارد می‌شود و خود را در میانِ ماجرا می‌یابد. ساختارِ فیلم به نوعی دیوار چهارم را می‌شکند و حتی می‌توان گفت واردِ نوعی از فاصله‌گذاری می‌شود به این شکل که شما هم بخشی از این طلسم می‌شوید و توسطِ مادرِ دودو بازی می‌خورید.

بازی‌های فیلم تناسبِ خوبی با ساختارِ مستندوارِ فیلم دارد. بازی بازیگرِ دودو (دختر بچه) شدیدا خوب و باورپذیر است. بازیگران دیگر هم تکنیکال بازی می‌کند (بجز بازیگرِ عینکی که واردِ تونل شد، شرمنده اسماشون سخته : ))

نقد فیلم Incantation

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

مسئله چند خدایی و چرایی و چگونگیِ این طلسم به واضح شرح داده نمی‌شود. شاید این بخشِ خود خواسته‌ای از فیلم‌نامه باشد اما به نظر من بهتر بود که واضح‌تر در مورد امری که کلِ فیلم روی شاخِ آن می‌چرخید صحبت می‌شد. برعکسش هم اتفاق می‌افتد. ما ویدویی که همه بعد از دیدنش خودکشی می‌کنند و یا بدنشان به زوال می‌رود را تا ته می‌بینیم. از جهت ساختارِ درام بهتر می‌بود قبل از برداشتنِ آن پارچه از چهره مادر بودا که همه بعد از دیدنش خراب می‌شدند، کات می‌خورد و مخاطب در کفِ این می‌ماند که آن چیز چیست.

ریتم و تمپو در شریانِ اصلی فیلم هیچگاه دچار اختلال نمی‌شود اما گاهی اتفاق می‌افتاد که تمپو می‌افتاد و مخاطب هم سردرگم می‌شد. دلیل اصلی این اختلال پرش‌های زمانیِ بیش از حدِ فیلم بود. فلش‌بک‌های بی‌جهتِ فیلم موجبِ شکستِ درام و در رفتنِ سر نخ در مخاطب می‌شد.

جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های بصری (کامپیوتری) خوب و به اندازه کار شده بود. به نظر بی دلیل نیست که این فیلم پرفروش‌ترین فیلم ترسناکِ تاریخ تایوان شده است. پروداکشنِ خوب بازی‌های جذاب و قصه‌ای نسبتا خوب و متناسب با ژانر از دلایل این امر است.

ژانرِ اصلی

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

ژانرِ اصلیِ این فیلم ترسناک است. فیلم ترسناک یکی از ژانرهای فیلم است که در ابتدا خیلی تحت تأثیر فیلم‌های اکسپرسیونیسم قرار داشت. در این ژانر از عناصر ترس، نفرت و وحشت استفاده شده‌است. در این‌گونه فیلم‌ها از صحنه‌های خوفناک، ترسناک و فراطبیعی استفاده شده و معمولاً با ژانرهای فانتزی و علمی-تخیلی تداخل دارند.

این ژانر شباهت نزدیکی نیز با ژانر دلهره‌آور دارد. در فیلم ترسناک با استفاده از وحشت از ناشناخته‌ها و کابوس‌ها، ترس به بیننده القا می‌شود. استفاده از نورهای پر کنتراست، فضاهای مرموز و مه‌آلود،موسیقی دلهره‌آور و همچنین نورپردازی با مایه‌های تیره از ویژگی‌های دیگر این گونه‌است.

در این فیلم امر ترسناک به غایت خوب درآمده بود که عمده دلیلش یک زیر ژانر است که “ویدئوی پیدا شده” نام گرفته است که در تیتر بعدی به آن خواهم پرداخت. اما باید اذعان داشت “ترس” اساسا از چیزهای ناشناخته است. هرچقدر شما نسبتا به چیزی بی‌اطلاع باشید ترس و دلهره بیشتری در مواجه با آن(او) خواهید داشت. موجوداتِ فرازمینی، تاریکی، جن، روح و حتی رئیسی که تا بحال ندید و قرار است پیش او بروید و او از شما رزومه بگیرد و با شما مصاحبه کاری کند.

زیر ژانر

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

در مطالعات ژانر، ویدئوی پیداشده یک ژانر فیلم است که در آن تمام یا بخشی از اتفاقات داستان از طریق ویدئوهایی که توسط شخصیت‌های داستان ضبط‌ شده یا در حال ضبط است، روایت می‌شود. در این ژانر، یک یا چندین شخصیت در داستان، اقدام به فیلم‌برداری می‌کنند و فیلم از طریق تصاویر همان دوربین روایت می‌شود.

یکی از ایده‌هایی که در سبک ویدئوی پیداشده زیاد تکرار شده‌است، حضور عده‌ای فیلم‌ساز جوان برای ساخت یک فیلم مستند است. در این سبک فیلم‌سازی برای نزدیک‌شدن به واقع‌گرایی، حوادث معمولاً در زمان واقعی رقم می‌خورد و دوربین در اکثر مواقع لرزان است. تاکنون آثار زیادی در سبک ویدئوی پیداشده ساخته شده‌است اما با این حال، بیشتر آثار ساخته شده در این ژانر، فیلم ترسناک هستند.

نقد فیلم Incantation

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

از فیلم‌های ترسناک در این سبک می‌توان به فعالیت فراطبیعی، کانیبال هولوکاست، ملاقات، غیردوستانه، وی/اچ/اس، آرئی‌سی، قرنطینه و تونل اشاره کرد. به غیر از ژانر ترسناک، آثاری همچون منطقه ۹ و کلاورفیلد در ژانر علمی-تخیلی و اکشن و پروژه ایکس در ژانر کمدی از این سبک برای روایت داستان خود استفاده کرده‌اند.

معمولاً بسیاری از فیلم‌سازان جوان و دانشجو برای شروع ساخت پروژه‌های اولیه خود و ساخت فیلم از این سبک استفاده می‌کنند زیرا معمولاً هزینه و بودجه کمتری نسبت به روش‌های معمول فیلم‌سازی دارد. در ویدئوی پیداشده معمولاً از چهار تکنیک سینمایی، شامل روایت اول شخص، شبه‌مستند، مستندنما و روایت خبری استفاده می‌شود. همچنین نشان دادن تصاویر از طریق سیستم تصاویر مداربسته یکی دیگر از ویژگی‌های این ژانر است.

واقعیت یا تخیل؟

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

یک خانواده شش نفره ادعا کرده بودند که توسط خدایان مختلف مذهبی چینی تسخیر شده‌اند و یکدیگر را متهم کردند که توسط شیاطینی که به عنوان خدایان ظاهر شده‌اند تسخیر شده‌اند. آنها همدیگر را سوزاندند، با چوب به یکدیگر زدند و مدفوع و ادرار را برای بیرون راندن شیاطین بر روی یکدیگر پاشیدند.

در پایان دختر بزرگ را مثله کردند تا اینکه او بر اثر جراحات جان باخت. پنج عضو باقیمانده از خانواده وی متعاقبا به جرم “قتل” متهم شدند. این مورد در روان‌شناسی به دسته جنون دسته جمعی مطعلق است اما کسی چه می‌داند واقعا میان آن شش نفر چه اتفاقی افتاده است؟

اما کوین کو توضیح داد که بودا-مادر، حرکات دست، شعار، نمادها و هر چیزی که در فیلم مربوط به مذهب است، همگی ساختگی هستند. بخش عمده‌ای از بودجه صرف طراحی و تولید وسایل، به ویژه مجسمه بزرگ بودا-مادر شد. اما این فیلم از یک حادثه در منطقه گوشان، کائوسیونگ در سال 2005 الهام گرفته شده است.

ضدِ ژانر

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

شاید شما هم مانند من متوجه شدید که فیلم‌ساز گاها از ژانرِ ویدئوی ضبط شده خارج می‌شد و نماهایی می‌داد که توسط دوربینِ کاراکترها گرفته نشده بود. برای نمونه در سکانسِ شب/خارجی/ماشین، وقتی سه تایی داشتند به سمتی می‌رفتند و سپس جاده ترسناک شد و آنها تصمیم به فرار گرفتند پلان‌های مدیومی دیدیم که به هیچ وجه نوسط کاراکتر گرفته نشده بود. در نهایت به نظر می‌رسد این فیلم ترسناک جدید موفقیت‌های خوبی را در نتفلیکس کسب کند.

داستان فیلم طلسم

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

داستان فیلم Incantation از آنجا آغاز می‌شود که زنی به نام رونان را می‌بینیم که فیلم را روایت می‌کند و از تماشاگر می‌خواهد که یک نشان را به خاطر بسپارد و شعاری به نام «هو-هو-شیو-یی، سی-سی-وو-ما» بخواند تا تکرارش کند و طلسمی را از او دور کند. وقایع فیلم به صورت غیرخطی نمایش داده می‌شود:

شش سال پیش، رونان، دوست پسرش دام و پسر عموی دام، یوان، هنگام مستندسازی برای کانال اینترنتی خود Ghost Busters، یک تابوی مذهبی را شکستند. آنها به دهکده دورافتاده قبیله چن، اقوام دوم و یوان رفتند که آیینی را در پرستش خدایی به نام بودای مادر انجام می‌دادند.

قبیله از این سه نفر خواستند تا نام خود را همراه با افسون به مادر بودا تحویل دهند. یکی از بزرگان قبیله به رونان گفت که پس از به دنیا آمدن دخترش او نیز باید همین کار را بکند. رونان تعجب کرد زیرا متوجه باردار بودنش نشده بود. در آن شب گروه به قبیله ای که مراسم را انجام می دادند به نوعی خیانت کردند، جایی که به نظر می رسید یک دختر جوان با کمال میل برای یک قربانی شدن آماده شده بود.

نقد فیلم Incantation

نقد فیلم Incantation
نقد فیلم Incantation

این دختر بیهوش که بدنش پوشیده از نوشته بود، در مقابل تونلی رها شد که گروه مشتاق ورود به آن بودند اما قبیله گفته بودند ممنوع است. رونان با دختر منتظر ماند در حالی که Dom و Yuan پس از تخریب سنگرهای تونل وارد تونل شدند. یوان بعداً با فریادهای هیستریک ظاهر شد در حالی که بدن بی جان دام بعدا توسط روستاییان از تونل حمل شد. فیلم داخل تونل از آن زمان آسیب دیده و قابل پخش نیست. پس از به دنیا آمدن دودو، رونان او را رها کرد و از روان‌پزشکی درخواست کمک کرد.

در حال حاضر رونان بهبود یافته است و دودو را میبرد تا با او زندگی کند. خانه آنها به زودی تحت تأثیر فعالیت های غیرقابل توضیح قرار می گیرد و دودو آشفته می شود. دودو به تدریج دچار یک بیماری می شود و سلامت روان رونان رو به زوال می رود. هنگامی که مددکاران اجتماعی می‌رسند تا دودو را ببرند، او و رونان با کمک مینگ، مدیر دلسوز یتیم خانه، فرار می‌کنند.

نقد فیلم Incantation

تحلیل فیلم طلسم, داستان فیلم Incantation, فیلم ترسناک جدید
تحلیل فیلم طلسم, داستان فیلم Incantation, فیلم ترسناک جدید, نقد فیلم Incantation

آنها دودو را به زیارتگاهی می آورندم جایی که یک کشیش و همسرش توافق می کنند که جان خود را برای جن گیری دودو به خطر بیندازند. آنها او را از خوردن غذا برای هفت روز آینده منع می کنند، اما زمانی که وضعیت او بدتر می شود و زخم ها در سراسر بدنش ظاهر می شوند رونان به او غذا می دهد. کشیش و همسرش با خشونت کشته می شوند و رونان دودو را به بیمارستان می برد.

در همین حال مینگ به یوننان می رود تا تحقیقات بیشتری در مورد مذهب قبیله چن انجام دهد و به متخصصان مأموریت می دهد تا فیلم تونل آسیب دیده را بازسازی کنند. او فیلم بازسازی شده را برای رونان می فرستد و سر خود را بارها در مقابل دوربین می کوبد. در این فیلم نشان داده می‌شود که دوم و یوان به محراب مادر بودا رسیدند که صورتش با حجاب پوشانده شده است. در حین برداشتن نقاب، دام تسخیر شد و پس از شکستن سرش جان سپرد. این فیلم همچنین نشان می‌دهد که یوان قبل از کشته شدن در روستا توسط نیروهای ناپیدا تسخیر شده است.

نقد فیلم Incantation

تحلیل فیلم طلسم, داستان فیلم Incantation, فیلم ترسناک جدید
تحلیل فیلم طلسم, داستان فیلم Incantation, فیلم ترسناک جدید, نقد فیلم Incantation

در انتها رونان اعتراف می کند که در تمام مدت به بیننده دروغ گفته است. مشخص می‌شود که یک کشیش در یوننان به مینگ توضیح داده بود که بودا-مادر موجودی بدخواه است و اگر نام خود را همراه با افسون ارائه دهید به این معنی است که قبول دارید نفرین را حمل کنید. به جای رساندن برکات، افسون در واقع برای پخش کردنِ نفرین است.

وقتی افراد بیشتری آن را می خوانند نفرین گسترده می شود و بار کسانی که آن را حمل می کنند سبک تر می شود. منشأ نفرین صورت مادر بودا است که باید پوشانده شود. رونان که اکنون پوشیده از زخم‌هاست به محراب داخل تونل باز می گردد و قبل از نمایش چهره مادر بودا در مقابل دوربین، از بیننده نام آنها را می پرسد. سپس تسخیر می شود و سر خود را بر روی محراب می کوبد. فیلم با تصاویری از دودو سالم و شاد به پایان می رسد، به این معنی که بار نفرین او با همه کسانی که فیلم را تماشا کرده اند تقسیم شده است.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Incantation سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *