بررسی و نقد فیلم Purple Hearts ؛ ملودرامی مامان‌دوز و پوپولار

نقد فیلم Purple Hearts در مورد اثری است که در قالبِ یک فیلم هالیوودی و پاپ‌کورنی انسان را سرگرم می‌کند و علارغم تلو تلو خوردنش، مخاطب را تا به آخر می‌کشاند.

نقش عشق در فیلم قلب ارغوانی وسیع است اما عمیق نیست با این همه فیلم‌نامه نسبتا خوب از پس کار برآمده و کلیشه‌ی “زن و مردی که مجبورا با هم ازدواج می‌کنند تا منافعشان تامین شود و در ابتدای امر از هم‌دیگر خوششان نمی‌آبد و بعدا به هم علاقه‌مند می‌شوند را زنده کرده است.”

نقد فیلم Purple Hearts

اثری مامان‌دوز و قابلِ تحمل

فهرست مطالبی که در نوشتار نقد فیلم Purple Hearts خواهید خواند به شرح زیر است:

نقد فیلم Purple Hearts
نقد فیلم Purple Hearts

اول کار نگاهی به نام فیلم بیاندازیم. پرپل هارت مدال شجاعت ایالات متحده آمریکا است که به نام رئیس جمهور، به مجروحین و کشته شدگان جنگ اعطا می‌شود. پرپل هارت که به واسطه شکل و رنگ آن به این نام (قلب ارغوانی) خوانده می‌شود، یکی از قدیمیترین مدال‌های نظامی در ایالات متحده است که از زمان جورج واشینگتن تاکنون همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساختار

نقد فیلم Purple Hearts
نقد فیلم Purple Hearts

فیلم بر ساختاری کلاسیک سوار است. دو نفر که دنیاشان فرق دارد در قاب‌هایی آمریکایی با دستِ تقدیر به یکدیگر نزدیک می‌شوند و رفته رفته علاقه‌شان به هم افزوده می‌شود. موزیک در این فیلم نقش مهمی بر عهده دارد و از ملال فیلم تا حدودی کاسته است. قاب‌های صحنه‌ای کارگردان کار می‌کند و به نظر می‌رسد بازیگران به کاراکتر نزدیک شده‌اند.

این فیلم این پتانسیل را داشت که یک ملودرام تکان‌دهنده  یا شاید یک طنز تند درباره گزینه‌های موجود برای کسانی که از سیستم بیمه و… ایالات متحده عقب مانده‌اند باشد. در عوض، فیلم در روش‌های ساختگی و تیریک‌ها غوطه‌ور می‌شود که با کمبود ارتباطِ حسی بین این دو بازیگر اوضاع بدتر می‌شود. نقد Purple Hearts را با پرداختن به محتوای کار ادامه می‌دهیم.

محتوا

نقد فیلم Purple Hearts
نقد فیلم Purple Hearts

در اوشن ساید کالیفرنیا، کَسی سالازار (سوفیا کارسون)، یک ترانه‌سرا و خواننده مشتاق اسپانیایی الاصل، برای کسب درآمد به کارهای عجیب و غریب دست می‌زند، اما وقتی متوجه می‌شود که بیمه درمانی‌اش داروهایش را پوشش نمی‌دهد، کار سخت‌تر می‌شود. از سوی دیگر دیگر معتاد سابق و ارتشیِ فعلی، لوک مورو (نیکولاس گالیتزین) در حال نبردهای با خودش و زندگی است.

در داستان فیلم Purple Hearts او از یک سو برای بازپرداخت بدهی‌هایش به سختی دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر در آرزوی آشتی با پدرش است. در ادامه داستان Purple Hearts چالش‌های مالی این دو را به هم نزدیک می‌کند و شروع به ازدواجی می‌کنند که مزایایی دارد، اما وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد، این زوج به عمق درک عشق، زندگی و یکدیگر می‌پردازند.

علی‌رغم یک طرح قابل پیش‌بینی Purple Hearts با قوس‌های شخصیتی متوسط و تصاویر خوب از روابط بین آدمها پرده برمی‌دارد. علاوه بر موضوع اصلی، فیلم همچنین بر داستان مادرش و همچنین تلاش‌های لوک برای بازسازی زندگی‌اش تمرکز دارد.

داستان فیلم Purple Hearts

نقد فیلم Purple Hearts
نقد فیلم Purple Hearts

قلب های بنفش در پیرنگِ خود یک فیلم عاشقانه است، اما کارگردان و نویسندگانش در ظاهر مراقب مسائل مهم معاصر از جمله فمینیسم، نژادپرستی، زندگی مهاجران و… بوده‌اند.

Purple Hearts که توسط یک موسیقی متن خوب طراحی شده است، با نورپردازی پر جنب و جوش و رنگ‌های گرم تقویت می‌شود. با این حال، طرح داستان شبیه فیلم‌هایی است که در طول سال‌ها دیده‌ایم. اما Purple Hearts با وجود قابل پیش‌بینی بودن به ما یادآوری می‌کند که عشق را می‌توان در چیزی فراتر از مادیات یافت.

این می‌تواند در درد، غم، احترام، شفقت و… وجود داشته باشد. در دنیایی که با منفی‌گرایی سروکار دارد، مواقعی وجود دارد که قلب ما فقط مشتاق یک داستان آرامش بخش است و قلب بنفش می‌تواند برای عوام‌الناس همین باشد: “فیلمی پاپ‌کورنی”.

پاپ‌کورن

نقد فیلم Purple Hearts, داستان فیلم Purple Hearts, داستان Purple Hearts, تحلیل فیلم Purple Hearts, نقد Purple Hearts
نقد فیلم Purple Hearts, داستان فیلم Purple Hearts, داستان Purple Hearts, تحلیل فیلم Purple Hearts, نقد Purple Hearts

برای درک بهتر تحلیل فیلم Purple Hearts بهتر است به یک مفهوم بپردازیم. شروع فصل تابستان در سینمای آن طرف آب، همواره مساوی است با اکران یک سری فیلم های سبک، سطحی و به اصطلاح تفریحی و سرگرم کننده که به فیلم های پاپ کورنی معروفند. یعنی فیلم هایی که تماشاگر به خاطر سینما و یا دیدن آنها داخل سالن نمی شود، بلکه فقط و فقط بابت وقت گذرانی و طی کردن اوقاتی که می تواند در مکان های دیگری همچون کافی شاپ ها و کلوب های بازی و لونا پارک ها و امثال آن صرف شود، به سینما می رود.

از همین روست که تماشاگران این فیلم ها اغلب هنگام داخل شدن به سالن، یک ظرف بزرگ پاپ کورن به علاوه یک قوطی نوشابه خریداری کرده تا در حین تماشای فیلم حوصله شان سر نرود!

اگر چه در سایر فصول و اوقات هم خرید پاپ کورن (مثل نسبت سماق برای کباب ما ایرانی ها!) از واجبات تماشای فیلم در سالن های سینمای غرب به شمار می آید اما در این فصل جزو نیازهای اولیه سینما رفتن قرار می گیرد و بدون آن اساساً تماشای این دسته از فیلم ها، بی مورد قلمداد می شود؟

فیلمِ پاپ‌کورنی

نقد فیلم Purple Hearts, داستان فیلم Purple Hearts, داستان Purple Hearts, تحلیل فیلم Purple Hearts, نقد Purple Hearts

به همین دلیل فیلم های این فصل سال، فیلم های پاپ کورنی معرفی می شوند و کمپانی ها هم با علم به همین موضوع که مخاطب تابستانی حال و حوصله دیدن آثار به اصطلاح تفکر برانگیز در این هوای داغ را ندارد، آن دسته از آثارشان را می گذارند برای زمانی که اندکی هوا رو به خنکی و حتی سردی می رود و فیلم هایی را روانه پرده می کنند که اگر وسط آن، خواستی در سالن خنک سینما چرتی هم بزنی یا برای فرار از گرما به دستشویی بروی، آب خنکی به دست و صورتت بزنی و یا اگر تنها برای توقفی کوتاه هم به سینما آمده ای، چیزی از دست ندهی و از فیلم حداقلی گیرت آمده باشد.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Purple Hearts سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *