نقد فیلم Emily the Criminal ؛ زنی برای تمامِ فصول

نقد فیلم Emily the Criminal به اثری به غایت اکشن و مجرمانه می‌پردازد که قهرمانش زنی قدرت‌مند و جذاب است. همراه فیگار بمانید.

فیلم با مدیومی جذاب و مملو از میمیک‌های متناسبِ امیلی آغاز می‌شود. این شروع نویدبخشِ فیلمِ خوبی است. آبری پلازا (بازیگر نفش امیلی) گویی متوجه حضور دوربین نیست (در عینِ توجهش) و با بازیِ تکنیکالش مخاطب را از همان سکانس اولیه تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نقد فیلم Emily the Criminal

زنی برای تمامِ فصول

نقد فیلم Emily the Criminal
نقد فیلم Emily the Criminal

امیلی جنایتکار یک فیلم جنایی، درام و دلهره‌آور آمریکایی محصول سال ۲۰۲۲ به نویسندگی و کارگردانی جان پتن فورد با بازی آبری پلازا، تئو روسی، مگالین اچیکاوکی و جینا گرشان است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم ساندنس در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ به نمایش درآمد. فیلم در مجموع نقدهای مثبتی را از منتقدان برای رویدادهای اجتماعی فیلم و بازی پلازا در نقش اصلی دریافت کرد. این فیلم در ۱۲ اوت ۲۰۲۲ توسط ورتیکال انترتینمنت و رودساید اترکشنز در ایالات متحده منتشر می‌شود.

ساختار

نقد فیلم Emily the Criminal
نقد فیلم Emily the Criminal

سیستم سرمایه‌داری و یا همان کاپیتالیسم (که اکنون تبدیل به نوعی از برداریِ پست‌مدرن شده است) زنی که در گذشته بر اثر اتفاق دچار جرم شده را به جرمی واقعی و جابرانه دعوت می‌کند. امیلی هم این دعوت را اجابت می‌کند و وارد گروهی خلاف‌کار می‌شود.

Emily the Criminal

نقد فیلم Emily the Criminal
نقد فیلم Emily the Criminal

در ابتدای امر عرض کنم که شکل‌گیری ارتباط امیلی و یوسف کمی سرسری گرفته شده بود و سطحی به نظر می‌رسید. پرداخت خوبی نداشت این رابطه. البته شخصیت‌پردازی هر دوی این کاراکترها خوب بود و دم کشیده بود. و اینکه امیلی به این راحتی تبدیل به نوعی از ابرقهرمان شد که با شوکر و تیغِ موکت‌بُر و گاز فلفل تنه به تنه خلاف‌کارهای شاخِ شهر می‌زد هم کمی اغراق‌آمیز و در راستای فمینیسمِ سطحیِ نحفته در هالیوود بود که :”یک زن اگر بخواهد دنیا را می…پیماید”، “زن قوی‌تر از مرد است، طوری که سرخلافکار را با موکت‌بر ناکار می‌کند، معشوقه‌‌ی زخمی‌اش را از خانه بیرون می‌آورد و از دستِ پلیس درمی‌رود و به آمریکای جنوبی می‌رود و همان کسب و کار را راه می‌اندازد و اکسپکتوپاترونوم…” به نظر بهتر بود کمی رئال‌تر به ماوقع نگاه می‌شد. 

Emily the Criminal

نقد فیلم Emily the Criminal
نقد فیلم Emily the Criminal

تعلیق فیلم خوب کار کرده و درامِ فیلم را سرزنده نگه داشته. از همان ابتدا ما و کارکتر درگیرِ ماجرا می‌شویم و هردو منتظریم تا بدانیم کار چیست؟ خطراتش چیست؟ درآمدش چقدر است و… دوربین نیز در این امر کمک شایانی کرده است. دوربینِ متزلزلِ آقای فورد عدم ثباتِ در داستان را بخوبی القا می‌کند.

دوربین همراهِ کاراکترِ اصلی است و به شکلِ کلاسیک او را همراهی می‌کند و نشان می‌دهد که کارگردان طرفِ چه کسی است. دوربینِ فورد دلسوز است و ما مظلومیتِ امیلی را در طی این فیلم با دکوپاژِ خوب فورد هم درک می‌کنیم. مظلومیتی که با عصیان همراه می‌شود…

Emily the Criminal

نقد فیلم Emily the Criminal
نقد فیلم Emily the Criminal

ریتم و تمپو سر جایش قرار دارد. تمپو در دلِ فیلم‌نامه است و ریتم در بازی و حرکاتِ دوربین. بازیِ خانم پلازا در کنار بازی تئو روسی (یوسف) جلوه خوبی دارد. سینک هستند و بد و بستانِ دیالکتیکالی از خود نشان می‌دهند. زنی که اولویتش زندگی شخصی و وام‌ها و قرض‌هایش است و مردی که اولویتش ساختنِ خانه است. مردی که ساده‌لوحانه خلاف می‌کند و زنی که به شکل میش وارد می‌شود و به شکلِ گرگ خارج می‌شود. در ادامه نقد فیلم امیلی جنایتکار و تحلیل امیلی جنایتکار به داستان Emily the Criminal خواهیم پرداخت.

داستان فیلم امیلی جنایتکار

نقد فیلم Emily the Criminal
نقد فیلم Emily the Criminal

امیلی در لس آنجلس زندگی می‌کند و به شدت بدهکار است. او برای پرداخت وام‌های خود تلاش می‌کند. عمدتا به این دلیل که یک محکومیت جنایی مانع از دستیابی او به شغلی با درآمد خوب می‌شود. در نتیجه، او به عنوان یک “پیمانکار مستقل” برای یک شرکت پذیرایی غذا تحویل می دهد. یک همکار امیلی را به یک سرویس “خریدار ساختگی” متصل می کند که به او قول می دهد ظرف یک ساعت 200 دلار به او بدهد.

مشخص می‌شود که این سرویس یک حلقه کلاهبرداری از کارت اعتباری است و امیلی با یوسف، یکی از سازمان‌دهندگان آن ملاقات می‌کند که به او دستور می‌دهد با استفاده از کارت و شناسه جعلی، یک تلویزیون بخرد. روز بعد، امیلی برای یک کار بزرگتر فرستاده می شود (خرید ماشین با کارت اعتباری بدون محدودیت) که پس از تشخیصِ کلاهبرداری توسط فروشنده منجر به درگیری فیزیکی می شود.

Emily the Criminal

نقد فیلم Emily the Criminal
نقد فیلم Emily the Criminal

یوسف زخم‌های امیلی را مداوا می‌کند و آن دو در مورد آرزوهایشان بحث می‌کنند. امیلی، هنرمندِ خوبی است و مایل است پس از پرداخت وام هایش از آمریکای جنوبی دیدن کند، در حالی که یوسف قصد دارد با پول حاصل از حلقه کلاهبرداری، ملکی اجاره ای بخرد. به درخواست او، یوسف به امیلی آموزش می دهد که چگونه به تنهایی کارت های اعتباری جعلی بسازد. او یک شوکر برای محافظت به او می دهد و به او می گوید که کالاهای دزدیده شده را در خانه اش نفروشد یا هفته ای دو بار از همان فروشگاه کلاهبرداری نکند. یوسف در مورد رابطه اش با امیلی به پسر خاله اش خلیل که با او کار می کند دروغ می گوید.

شبی یک خریدار برای برخی از کالاهای دزدیده شده امیلی را دنبال می‌کند و به آپارتمانش می‌رود و درآمدش را از او می‌دزدد و سگ را می‌برد. چند دقیقه بعد او خریدار را می گیرد و هر دو را پس می گیرد.

Emily the Criminal

نقد فیلم Emily the Criminal
نقد فیلم Emily the Criminal, نقد فیلم امیلی جنایتکار, داستان فیلم امیلی جنایتکار, تحلیل امیلی جنایتکار, داستان Emily the Criminal

در یک شام با خانواده یوسف، خلیل فاش می‌کند که امیلی دو بار در یک هفته در حال برخورد با همان فروشگاه دستگیر شده است که باعث شد فروشگاه فیلم‌های امنیتی او را به صورت آنلاین منتشر کند. این منجر به درگیری بین یوسف و خلیل می شود که او را از حلقه کلاهبرداری خارج می کند.

این در حالی است که در مصاحبه شغلی امیلی با آلیس پس از اینکه فاش شد که این شغل در واقع یک دوره کارآموزی است و پنج ماه اول بدون دستمزد خواهد بود، بد پیش می رود. وقتی امیلی به این موضوع اعتراض می کند و آنجا را ترک می‌کند.

یوسف به امیلی می‌گوید که خلیل چندین ماه است که به او پول نداده است. علاوه بر این، صاحب ملک اجاره ای که قصد خرید آن را دارد، درخواست پیش پرداخت فوری می کند و بنابراین یوسف تصمیم می گیرد تا خود از حلقه کلاهبرداری سرقت کند. یوسف و امیلی به واحد ذخیره‌سازی حلقه می‌رسند تا متوجه شوند که خلیل قبلا همه چیز را برده است و همچنین حساب بانکی تجاری مشترک آنها را خالی کرده است.

Emily the Criminal

نقد فیلم Emily the Criminal
نقد فیلم Emily the Criminal, نقد فیلم امیلی جنایتکار, داستان فیلم امیلی جنایتکار, تحلیل امیلی جنایتکار, داستان Emily the Criminal

امیلی یوسف را متقاعد می کند تا با خلیل در خانه اش مقابله کند، جایی که آنها سعی می کنند برای او کمین کنند. خلیل به یوسف حمله می کند و او را به شدت مجروح می کند، اما امیلی می تواند خلیل را با استفاده از کاتر تحت سلطه خود درآورد. امیلی با گرفتن پول حلقه و کمک به یوسف به سمتِ ماشینش، متوجه می‌شود که کلید ماشینش را گم کرده‌اند و نمی‌توانند دور شوند. با نزدیک شدن صدای آژیر پلیس و آمبولانس، امیلی تصمیم می گیرد که یوسف را در ماشینش رها کند و پول را برای خودش بردارد و برود.

پلیس در نهایت به آپارتمان امیلی حمله می کند و متوجه می شود که او رفته است. او اکنون در آمریکای جنوبی زندگی می کند و به هنر می‌پردازد. امیلی همچنین یک حلقه کلاهبرداری از کارت اعتباری خودش را ایجاد می کند و خریداران ساختگی را با وعده درآمد 200 دلاری در یک ساعت استخدام می کند، همان‌کاری که یوسف انجام داده بود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Emily the Criminal سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


2 thoughts on “نقد فیلم Emily the Criminal ؛ زنی برای تمامِ فصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *