نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks ؛ شوخی‌های آمریکایی با طعم پوستِ موز

نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks به استندآپ آقای بیل فردریک بِر آرتیستِ آمریکایی می‌پردازد و آن را تحلیل و بررسی خواهد کرد.

14 سال قبل وقتی برای اولین بار یک استندآپ دیدم هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم آن استدآپ از Cem Yılmaz بهترین استندآپی باشد که قرار است تا 31 سالگی‌ ببینم. البته که در این نوشته قصد مقایسه بیل بر و جم ییلماز را ندارم اما گاهی از توانایی‌های جم ییلماز برای نقد زدن به بیل بر استفاده خواهم کرد.

نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks

شوخی‌های آمریکایی با طعم پوستِ موز

فهرست مطالبی که در نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks خواهید خواند:

نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks
استندآپ جدید

صحنه

نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks
نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks

اساسا کسانی که کار صحنه‌ای کرده‌اند می‌دانند که درصد بالایی از این کار به مخاطبی وابسطه است که آن روز (یا شب) برای دیدن کارِ شما وارد سالن شده است. به قول جم ییلماز:”یکی از دوستام یه بار بهم گف فردا بابا و مامانمو میارم اجرات، ببینم می‌تونی بخندونیشون؟ منم گفتم تاحالا خندیدن؟” این مسئله که در قالب شوخی بیان شد حقیقت دارد. گاهی پیش می‌آید مخاطب (علی الخصوص مخاطبِ کمدی) نمی‌خندد.

Bill Burr Live at Red Rocks

نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks
استندآپ جدید

بهترین شوخی را هم که اجرا کنید آن‌ها بِت به شما نگاه می‌کنند و آن لحظه بدترین لحظه برای یک استندآپ کمدین است. استندآپ کمدین تنهاترین آرتیستِ هنرهای نمایشی است. مسئله دیگر فرقِ فرهنگی است. یکی از دلایلی که جم ییلماز به من چسبید و این آمریکایی‌ها و شوخی‌هاشان نه همین است. برای مثال در همین استدآپ آقای بیل بر ایشان بخش اول را با کرونا شروع کردند.

کرونا

نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks
نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks

کرونا مسئله‌ای است که همه دنیا درگیرش بودند و به نظر می‌رسد شوخی‌هاشان در وهله اول همه‌گیر باشد اما وقتی می‌گوید لیبرال‌ها فلان چیز را می‌گویند و بعدا واردِ شوخی‌های سفید و سیاه می‌شود و… مخاطبِ غیر آمریکایی (یا بهتر بگویم مخاطبی که با فرهنگِ ناف آمریکا آشنایی ندارد) از کار کنده می‌شود. یکی از نقاط حساسِ استندآپ هم همین انفصال است. مخاطبِ استندآپ اگر یکی دو دقیقه از کار جدایی ذهنی پیدا کند دیگر چسبیدنش به شوخی‌ها کارِ سختی به نظر می‌رسد. گاوِ نر می‌خواهد و جم ییلمازِ کهن…

صدا

نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks
استندآپ جدید

مورد بعدی کیفیتِ صدای فیلمی است که پلتفرم نتفلیکسِ عزیز برای مردم آماده کرده است. عجیب است که همچین پروداکشنِ بزرگی شعورش نرسیده که صدای کمدین و مردم را جدا کند و در ادیت کیفیت صدا را تصحیح کند. صد رحمت به حسن ریوندی…

آقای بیل بر به نظر فراموش کرده بخش بزرگی از این کار ارتباط مستقیم با مخاطب و شوخی با او است. ایشان شدیدا خطی و طوطی وار شوخی‌هایشان را کردند و رفتند. هیچ ارتباطی شکل نگرفت و این بخشِ مهم از استندآپ و پتانسیلِ جدی آن ابتر ماند.

شوخی با همه چیز

نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks
نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks, استندآپ جدید

خیلی خوشحالم برای آمریکایی‌ها که با بحث سفید و سیاه می‌توانند شوخی کنند. اساسا با هرچیزی بتوان شوخی کرد یعنی از آن چیز تقدس‌زادیی شده است. برای نمونه به کور نابینا نگوییم و بسته به جنبه‌اش با او شوخی کنیم تا او خودش را منفک از ما نداند. قطعا حس بهتری خواهد داشت. اگر براحتی بتوانیم با کرد و لر و ترک و عرب شوخی کنیم مسائل نژادی زودتر حل می‌شود. اگر بشود با سیاست‌مدار شوخی کرد دیگر… بعله.

موقعیت‌سازی، صداسازی و شخصیت‌سازی آقای بیل بر خیلی خوب بود. ایشان به واسطه اینکه بازیگر، نویسنده، پادکستر و منتقد اجتماعی هستند از پس چم و خم بازیگری به خوب برآمده بودند و نقدهایشان نیز جذاب بود اما دروغ چرا من در کل استندآپ ایشان یکبار هم نخندیدم (دلایلش را پیشتر ذکر کردم). این یک استندآپ جدید به شمار می‌رود.

استندآپ

نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks
نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks, استندآپ جدید

استندآپ کمدی یا شوخی‌پردازی روی صحنه گونه‌ای از کمدی است که در آن، اجراکننده بدون وجود دیوار چهارم و به‌صورت مستقیم با شنوندگان صحبت می‌کند. این کمدی معمولاً توسط یک نفر اجرا می‌شود. در این نمایش، کمدی‌گر با اجرای سریعی از داستان‌گویی، لطیفه و شوخی‌های کوتاه و گذرا و بداهه‌سازی‌هایی که جمع تماشاگران پذیرای آن‌ها باشند، به انتقال مضامین می‌پردازد. اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که به‌طور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش می‌کشد، به این امید که باعث شگفتی و خندهٔ تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را با لبخند تبدیل به آرامش کند.

این گونه ژانر از کمدی نخستین‌بار به شکل کارناوال‌های کوچک موزیکال میان سده‌های ۱۸ و ۱۹ در انگلستان به‌وجود آمد و پس از آن به روسیه و آمریکا رفت. از جمله هنرمندانی که اجرای استندآپ کمدی داشته‌اند می‌توان به جیم کری، مستر بین و رابین ویلیامز اشاره نمود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد استندآپ Bill Burr Live at Red Rocks سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *