بررسی و معرفی بهترین مستند های علمی تخیلی جهان از نگاه سایت فیگار

یکی از دستاوردهای بزرگ فیلمسازان ساخت مستندهایی بر پایه علم است. امروز می‌خواهیم به معرفی بهترین مستند های علمی تخیلی جهان بپردازیم، با فیگار همراه باشید.

مستندهای علمی بر پایه کشفیات و اختراعات دانشمندان می‌باشد. ساختن این ژانر در صنعت مستند سازی علاوه بر هزینه‌های بالا نیازمند دسترسی به تجهیزات پیشرفته نیز می‌باشد.

این مستندها درباره‌ی علومی چون: ریاضیات، طبیعت، فضا و فناوری است، برای ساخت این مستندها سال‌ها تحقیقات و کاوش درباره موضوع مستند مورد انجام قرار می‌گیرد. اگر از طرفداران این سبک از مستند هستید، با فیگار همراه باشید، تا به معرفی بهترین و مهمترین مستندهای علمی جهان بپردازیم.

بهترین مستند های علمی تخیلی جهان

علم وجوه گوناگونی دارد، پرداختن به هر مسئله‌ای در علم و در کنار آن ساخت مستند از موضوعات مختلف کار بسیار دشواری است.

علاوه بر همه این‌ها، هر کارگردانی تن به ساخت مستندهای علمی که هم نیاز به سال‌ها تحقیقات و هزینه‌های بسیار بالایی دارد، نمی‌دهد. مستندهای علمی کمتر در جشنواره‌ها و فستیوال‌ها حضور پیدا می‌کنند، چرا که نقد این ژانر کار هر کسی نیست.

اگر از مخاطبان و طرفداران این سبک از مستندها هستید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، تا به معرفی بهترین مستند های علمی جهان بپردازیم.

مستند حیات پس از بشر

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی جهان
  • کارگردان: دیوید دا وریس
  • محصول: آمریکا

مستند حیات پس از بشر، ساخته سال ۲۰۰۸ و محصول کشور آمریکا است. این مستند که در ژانر علمی و پژوهشی است، به کارگردانی دیوید دا وریس می‌باشد.

در این مستند پژوهشی، استروان راجر، جان اندرسون , دیوید برین به هنرمندی پرداخته‌اند. مستند حیات پس از بشر، وضعیت حیات در کره زمین پس از، از بین رفتن انسان‌ها می پردازد، که حیات حیوانات دیگر و کل ساخته های انسان چه وضعیتی خواهند داشت و آینده جهانی بی بشر چه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

مستند تور بزرگ

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی جهان
  • کارگردان: جرمی کلارکسون، ریچارد هموند، جیمز می
  • محصول: انگلستان

مجموعه مستند تور بزرگ، که توسط شبکه آمازون پخش و ساخته شد، در دو فصل به مخاطبان ارائه شد. این مستند جذاب به نقد خودروهای مختلف از کمپانی‌های بزرگ جهان می‌پردازد. در هر قسمت از این مستند کلارکسون، هموند و می، که طراحان موتورهای خودرو نیز هستند، جلوی دوربین می‌روند.

مجموعه مستند تور بزرگ، به خاطر لحن متفاوت و عامیانه و چالش‌های مختلفی که در طول این فیلم می‌بینید، سرو صدای بسیاری به پا کرد و محبوبیت زیادی را از آن خود کرد. دیدن این مستند علمی و طنز را از دست ندهید.

قالب کلی این مجموعه مانند مجموعه تخت‌گاز است: هر قسمت توسط کلارکسون، هموند و می اجرا می‌شود، شامل ترکیبی از بخش‌های اجرای زنده در حضور مخاطبان و فیلم‌های از قبل ضبط‌شده‌است، و تمرکز آن بر نقد خودروها، بحث بر سر موضوعات مربوط به خودرو، زمان‌گیری دور پیست از افراد مشهور (فقط در فصل دوم)، مسابقه‌ها و دیگر چالش‌های مرتبط با خودرو می‌باشد.

ساختار برنامه سفر بزرگ ترکیبی از مستند، آزمایش خودرو و گفت و گو است. این برنامه در تمامی بخش‌های خود ته مایه طنز دارد و مجری‌های برنامه به شوخی‌های مختلفی می‌پردازند. بخش آزمایش و مستند بیرون از استودیو و بخش گفت و گو درون استودیو ضبط می‌شود.

محل استودیوی برنامه درون یک خیمه بزرگ است. هر قسمت از این برنامه به‌طور میانگین یک ساعت زمان دارد. بخش مهمان‌ها از فصل سوم به بعد این برنامه حذف شده‌است. فصل چهارم به‌طور کلی فاقد بخش خیمه خواهد بود و تمامی برنامه بیرون استودیو صورت می‌پذیرد.

مستند شگفتی‌های دنیای مدرن

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی جهان
  • کارگردان: بروس نش
  • محصول: آمریکا

مجموعه مستند شگفتی‌های دنیای مدرن، اولین مستند طویل در تاریخ صنعت فیلم‌سازی است. این مستند که هر قسمت آن از شبکه  HISTORY CHANELپخش‌ ‌شد، سال ۱۹۹۵ ساخته شده است.

این مجموعه بر چگونگی تأثیرگذاری فناوری‌ها بر جامعه مدرن تمرکز دارد. مستند شگفتی‌های دنیای مدرن، مباحث مختلفی را در زمینه های علم، فناوری، الکترونیک، مکانیک، مهندسی، معماری، صنعت، تولید انبوه، تولید و کشاورزی را بیان می‌کند.

مستند معجزه‌های مدرن، شامل بیش از ۶۵۰ قسمت است که به موضوعات مختلفی می‌پردازد. همانطور که گفته شد این مستند بر چگونگی تاثیرگذاری فن‌آوری‌های گوناگون بر جوامع مختلف تمرکز می‌کند و نگاهی تحلیلی و جذاب به نحوه‌ی کُنش انسان با تکنولوژی‌های موجود دارد.

موضوعاتی که در این مجموعه مستند به آن‌ها پرداخته می‌شود، شامل علم، فناوری، الکترونیک، مکانیک، مهندسی، معماری، صنعت، تولیدات، کشاورزی و … است. در هر قسمت، تاریخچه و تکامل هر فناوری روایت می‌شود. با دیدن این مجموعه مستند، می‌توانید اطلاعات زیادی درباره‌ی موضوعات مختلف به‌دست آورید.

بیشتر بخوانید:

مستند تخت گاز

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی جهان
  • کارگردان: برایان کلین
  • محصول: انگلستاان

مستند تخته گاز، برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ به روی آنتن رفت، اما پس از تغییرات اساسی در این مجموعه، قسمت دیگر آن سال ۲۰۰۲ در شبکه بی بی سی پخش شد.

مجموعه تخته گاز جزء اولین مستندهایی بود، که به صورت اختصاصی به نقد خودرو می‌پرداخت. راویان این مستند جرمی کلارکسون و جیمز می هستند. همچنین این مستند برنده جایزه امی و بفتا شده است، که یکی از موفق ترین مستندها در حیطه علم و فناوری محسوب می‌شود.

آخرین آمارها نشان می‌دهند که برنامه تخت گاز در سراسر جهان حدود ۳۵۰ میلیون بیننده دارد. از سال ۲۰۰۲ و شروع فصل جدید این برنامه تاکنون بیش از ۱۷۰ قسمت از آن تولید و پخش شده‌است. این برنامه روی شبکه یوتیوب حدود سه میلیون مشترک دارد.

ژتیراژ مجله تخت گاز در سطح جهان حدود ۱٫۷ میلیون نسخه است. در سال ۲۰۱۳ مؤسسه رکوردهای جهانی گینس اعلام کرد که تخت گاز پربیننده‌ترین برنامه تلویزیونی جهان است که در بیش از ۲۰۰ کشور جهان پخش می‌شود.

مستند ارتباطات

اگر به مستندهای قدیمی علاقه‌مند هستید، مستند ارتباطات یکی از بهترین آن‌هاست. در این مستند، با بهره از روش میان‌رشته‌ای، تاریخ دانش و اختراعات مهم بشر مرور می‌شود. مستند ارتباطات یک مجموعه‌ی ۱۰ قسمتی است و نشان می‌دهد که اکتشافات مهم و دستاوردهای علم، در کنار وقایع تاریخی چگونه به پیشرفت فناوری‌های مختلف انجامیده است و تاثیر آن‌ها بر جوامع گوناگون و زندگی روزمره‌ی ما انسان‌ها چگونه بوده است.

این مستند در سال ۱۹۷۸ تولید شد و با موفقیت آن، دو سری دیگر در بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۷ میلادی ساخته شده است که در زمان خود، یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی به‌حساب می‌آمدند.

مستند مرز هر آنچه می‌دانیم

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان / بهترین مستند علمی
  • کارگردان: پیتر گلیسون
  • محصول: آمریکا

مستند مرز هر آنچه می‌دانیم، مستندی در ژانر پژوهشی و ساخته سال ۲۰۲۱ می‌باشد. در این فیلم مستند، شپ دلمن، استیون هاوکینگ، اندرو استرومینگر، مالکوم پری , گوپال نارایانان به هنرمندی و راویگری پرداخته‌اند. باید به جرات بگوییم که با یکی از بهترین مستند های علمی 2021 طرف هستید.

داستان این مستند مخاطب را به جستجوی فهم اسرارآمیزترین پدیده جهان هستی، یعنی سیاه چاله‌ها می‌برد. دانشمندانی همچون استیون هاوکینگ و شپرد دلمن نیز در این مستند حضور دارند. در مرز هر آنچه که می دانیم، خواهیم دید که چگونه تلسکوپ، رصدخانه های سرتاسر دنیا را به هم متصل می کند، که در نتیجه اولین تصویر تاریخ از یک سیاه چاله را به دنیا ارائه می‌کند0 مستند مرز هر آنچه می‌شناسیم، بهترین مستند علمی 2021 است.

مستند ناسا و اسپیس ایکس

بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
  • کارگردان: دیرکتور ایکس
  • محصول: آمریکا

آیا تا به حال به اینکه در ناسا چه خبر است، فکر کرده‌اید؟ اینکه متخصصان، دانشمندان و محققان ناسا چه کارهایی انجام می‌دهند؟ ماموریت‌ها چگونه برنامه‌ریزی می‌شوند؟ کاوشگرها، ماهواره‌ها و موشک‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

شما شانس این را دارید تا یکی از موفق‌ترین مستندهای جهان را با موضوع فعالیت‌های ناسا تماشا کنید. در این مستند، نگاهی متفاوت به علم، فناوری و مهندسی موجود در بزرگترین سازمان فضایی جهان شده است. در حال حاضر، چهار فصل از این مجموعه مستند منتشر شده است.

مستند ناسا و اسپیس ایکس، که بیشتر با نام سفر به آینده نیز شناخته می‌شود، ساخته سال ۲۰۲۰ می‌باشد. در این فیلم مستند، باب بنکن، دوگ هرلی به هنرمندی پرداخته‌اند. این مستند پژروهشی، نگاهی به پشت صحنه آماده سازی، ماموران فضایی ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی، توسط تیم مهندسان اسپیس ایکس، کارمندان ناسا و دانشمندان دارد.

بیشتر بخوانید:

مستند دیپ وب

بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
  • کارگردان: الکس وینتر
  • محصول: آمریکا

مستند دیپ وب، محصول کشور آمریکا و ساخته سال ۲۰۱۵ می‌باشد. در این فیلم پژوهشی و علمی بازیگر معروف هالیوود، کیانو ریوز به هنرمندی می‌پردازد.

داستان این مستند، در مورد ظهور پدیده اینترنتی جدیدی است، به نام دیپ وب یا دارک وب که بدون ردیابی و ثبت قانونی می‌باشد، و بسیار خطرناک و خارج از قانون است و سازمان اف بی ای همیشه به دنبال فعالان در این شبکه است.

مستند دیپ وب بیشتر نگاه به دنیایی با مرزهای اینترنتی دارد. حصاری که به دور انسان‌ها می‌پیچد، و آن‌ها را وارد فعالیت‌های غیرقانونی می‌کند. یکی از بهترین مستند های علمی تخیلی جهان که باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های دیپ وب و دارک وب ؛ به همراه حقایق پنهان + موتورهای جست و جو

مستند روزهای صفر

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
  • کارگردان: الکس گیبنی
  • محصول: آمریکا

مستند روزهای صفر، ساخته سال ۲۰۱۶ میلادی می‌باشد، که برای نخستین بار در جشنواره‌ی برلین به نمایش درآمد. موضوع این مستند ساخت حملات سایبری آمریکا و اسراییل است، که برای نابودی برنامه اتمی ایران به تمام دنیا منتشر کردند. نام این نرم‌افراز استاکس نت است.

بیشتر بخوانید:

بیشتر بخوانید:

مستند تب ذره

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
  • کارگردان: مارک لوینسون
  • محصول: آمریکا

مستند تب ذره، ساخته سال ۲۰۱۳ می‌باشد. برای ساخت این مستند، سال‌ها پژوهش و کاوش انجام شد. در این فیلم ساواس دیموپولوس، نیما ارکانی حامد، فابیولا جیانوتی به هنرمندی پرداخته‌اند.

این مستند، درباره‌ی پروژه‌ی عظیمی است، که سال‌ها کار دانشمندان و متخصصان علمی و فناوری، صرف چند میلیون دلار هزینه و بخش بزرگی از خاک سوییس را مشغول خود کرده بود. همه‌ی این پروژه، برای یافتن ذره ای بسیار کوچک طراحی شده بود؛ ذره ای به نام بوزون هیگز، ذره ای زیراتمی که دانشمندان معتقدند کلید درک جهان کنونی است. از بهترین مستندهای علمی جهان که باید دید.

مستند نقیصه

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
  • کارگردان: دیوید سینگتن
  • محصول: انگلستان

مستند نقیصه، ساخته سال ۲۰۱۱ در انگلستان است، این مستند که در ژانر علمی و اجتماعی می‌باشد، به کارگردانی دیوید سینگتن است.

در این فیلم آندره لان، رابرت جی. شیلر، لوئیس هایمن به هنرمندی پرداخته‌اند. داستان این مستند، بازار مسکن آمریکا می‌باشد که، تحت تاثیر بحران اقتصادی و سیاست های نادرست قرار گرفته و این مسئله زندگی بسیاری از مردم این کشور را با مشکل مواجه کرده است.

بیشتر بخوانید:

مستند شگفتی‌های منظومه شمسی

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
  • کارگردان: شبکه بی بی سی
  • محصول: انگلستان

مستند شگفتی‌های منظومه شمسی، مجموعه مستندی است که در سال ۲۰۱۰ ساخته شد. دراین مجموعه مستند، هر قسمت به بیان شگفتی‌هایی از سیارات دیگر می‌پردازد. راوی این مجموعه پروفسور بریان کاکس است.

مجموعه شگفتی‌های منظومه شمسی، بیشتر کاربرد علم فیزیک را به مخاطبش نشان می‌دهد، همینطور در کنار دیگر توصیفاتی که از منظومه شمسی می‌کند، به چگونگی کاربرد قوانین طبیعت نیز می‌پردازد. یکی از بهترین مستند های علمی جهان که می‌شود به آن توجه بیشتری کرد همین مستند است.

بیشتر بخوانید:

مستند سلامتی چیست؟

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
  • کارگردان: کیپ اندرسون، کیگان کوهن
  • محصول: آمریکا

مستند سلامتی چیست، مستندی است، که پس از سال‌ها پژوهش در بین سبک غذایی مردم، در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این مستند به تاثیر مصرف لبینات، گوشت و فرآورده‌های لبنی بر سلامتی انسان‌ها و همچنین انتقاد از سازمان‌های بهداشتی در کل دنیا می‌پردازد. این مستند مورد انتقاد شدید پزشکان و روانشناسان و همچنین عامه مردم قرار گرفت.

مستند بهشت پلاستیک

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
  • کارگردان: آنجلا سان
  • محصول: آمریکا

مستند بهشت پلاستیک، در سال ۲۰۱۳ ساخته و منتشر شد. این مستند که نگاهی دیگر به طبیعت و آثار مخرب انسان دارد، ساخته آنجلا سان فعال محیط زیست است.

داستان این مستند پژوهشی، درباره‌ی آنجلا سان، فعال محیط زیست است. او که به یکی از دور دست‌ترین مکان‌های روی زمین، یعنی جزیره‌ی مرجانی میدوی سفر می کند، تا دلیل وجود انبوه زباله در سطح و کف اقیانوس آرام را بفهمد.

مستند چگونه ساخته می‌شود؟

بهترین مستند های علمی جهان
بهترین مستند های علمی تخیلی جهان
  • کارگردان: آندره دویی لارد
  • محصول: آمریکا

مجموعه مستند چگونه ساخته می‌شود، در چندین فصل ارائه شد. قسمت اول این مستند در سال۱۹۹۹ در آمریکا و کانادا به نمایش درآمد. ساخت این مستند تا سال ۲۰۱۹ به طول انجامید.

آیا تا به حال به نحوه‌ی ساخت ابزار، وسایل و محصولات مختلفی که روزانه با آن‌ها سر و کار دارید فکر کرده‌اید؟ از وسایل ساده‌ی درون منزل‌تان تا خودرو و هواپیما، همگی طی فرآیندهای پیچیده و جالبی ساخته می‌شوند.

همان‌طور که از اسم مستند چگونه ساخته می‌شود، پیداست، به چگونگی ساخت چیزهایی که در اطرافمان وجود دارند و ما با آن‌ها کار می‌کنیم یا از آن‌ها استفاده می‌کنیم، می‌پردازد. این مستند از سال ۱۹۹۹ به ‌نمایش درآمده و همچنان تولید می‌شود.

پس از ارائه فصل اول این مستند، به دلیل درخواست مکرر مخاطبانش فصل دوم نیز ساخته شد. این  مستند، مخاطب را با ساخت وسائل مختلف و کاربردی در زندگی‌اش روبرو می‌کند.

تا کنون ۴۲ فصل از این مستند ساخته شده است که همواره با استقبال زیادی در جهان مواجه می‌شود. اگر شما هم مثل میلیاردها انسان دیگر به چگونگی ساخت وسایل‌تان در کارخانه‌ها علاقه‌مندید، این مستند جالب را از دست ندهید.

مستند خانه

مستند جذاب خانه، در سال ۲۰۰۹ ساخته شده است و موضوع اصلی آن تنوع حیات بر روی سیاره‌ی زمین و خطراتی است که از سوی بشر برای گونه‌های جانوری وجود دارد. این مستند با چگونگی پیدایش سیاره‌ی زمین آغاز می‌شود و سپس شکل‌گیری حیات بر روی آن‌را از دیدگاه علم روایت می‌کند.

این مستند به سیر تحول انسان بر روی زمین از ۲۰۰،۰۰۰ سال پیش تا کنون نیز می‌پردازد. بخش مهمی از این مستند، به سلطه‌گری انسان بر دیگر گونه‌های جانوری می‌پردازد و اینکه چگونه انسان فرمان‌روایی خود را بر گیاهان، حیوانات و دیگر موجودات زمین تحمیل کرده است.

این مستند با استناد به آمارهای علمی معتبر، اطلاعات هولناکی از وضعیت نامناسب گونه‌های جانوری بر روی زمین، ارائه می‌کند و زنگ خطر را برای نجات زمین به‌صدا در می‌آورد. البته که ارائه‌ی راه‌کارهایی برای برون‌رفت از این فاجعه نیز ارائه می‌کند که می‌توانند راه‌حل‌های سازنده‌ای برای نجات سیاره‌مان به‌حساب بیایند. این مستند، هشداری جدی برای تمام انسان‌هاست تا نابودی تنها سکونت‌گاه‌شان در کیهان را متوقف کنند.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بهترین مستند های علمی تخیلی جهان سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *