بررسی روانشناختی ماجرای سما جهانباز و کشته شدنش توسط پدر [+عکس جدید]

دزدیده شدن سما جهانباز مسئله‌ی مهمی است اما شاید چرایی، چیستی و چگونگی ناپدید شدن سما جهانباز و نوعِ تاثیرش بر افکار عمومی هم جای تفکر داشته باشد.

در مسئله این دختر 22 ساله ما با امرِ جریهه‌دار شدن افکار عمومی طرف بودیم و هرکس از ظن خود طرح مسئله کرد و راهِ چاره اندیشید اما سوال اولیه این است که آیا این دختر از جهت روانی در سلامت به سر می‌بُرده؟ آیا این گم شدنِ او خودخواسته بوده؟ آیا پدرِ او در ویدئوی منتشر شده راستگو بوده؟ 

بیشتر بخوانید:

همه‌ی اخبار گم شدن سما جهانباز را در این نوشتار بخوانید [+ عکس و فیلم از جزییات]

بررسی پدیده ناپدید شدن سما جهانباز

تحلیل فلسفی و روانشناختی

ناپدید شدن سما جهانباز
سما جهانباز

اگر فرض را بر خود خواسته بودن گم شدن سما جهانباز بگذاریم با مسئله فشار روی زن طرف خواهیم بود. اولین واکنش زنان به فشار روانی بروز احساسات در آنهاست، زنان در مقابل تنش‌ها به صورت احساساتی عمل می‌کنند و اگر زن نتواند این تنش را تحمل کند کنترل خود را از دست داده و مرز احساسات خود و دیگران را تشخیص نمی‌دهد و راه‌های نامعقولی مانند خودکشی و یا فرار را انتخاب می‌کند.

ناپدید شدن سما جهانباز
دزدیده شدن سما جهانباز

از مسئله صحت و سقم گفتار پدرش و خودِ سما هم بگذریم، این داستان قطعا بُعد مهمی به نام “خشونت علیه زن” دارد. یعنی چه او را دزدیده باشند چه هر سناریوی دیگر علیه او خشونت اعمال شده. خشونتی که احتمالا اکثر زن‌ها چه به صورت کلامی و چه به اشکال دیگر، آن را تجربه کرده‌اند.

دزدیده شدن سما جهانباز

ناپدید شدن سما جهانباز
گم شدن سما جهانباز

حتی زل زدن به یک زن (انسان) برای مدت طولانی اعمالِ خشونت علیه او به شمار می‌رود. لازم است بدانید مجمع عمومی سازمان ملل متحد خشونت علیه زنان را هرگونه عمل خشونت‌آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان بشود، تعریف کرده‌است که شامل تهدید به این کارها، اعمال اجبار، یا سلب مستبدانه آزادی (چه در اجتماع و چه در زندگی شخصی) می‌شود.

اعلامیه رفع خشونت علیه زنان در سال ۱۹۹۳ بیان می‌کند که این خشونت ممکن است توسط افرادی از همان جنس، اشخاص عادی، اعضای خانواده‌ها و دولت‌ها اعمال شود.

عکس جدید از سما جهانباز

ناپدید شدن سما جهانباز
ناپدید شدن سما جهانباز

اخبار مرتبط:


2 thoughts on “بررسی روانشناختی ماجرای سما جهانباز و کشته شدنش توسط پدر [+عکس جدید]

  1. آقا توروقران پیداش کنید ،به خدا این پدر گناه داره ،غیرت ما مردها و مردم کشورم ایران قبول نمیکنه که یه دختر به راحتی گم بشه و خبری ازش نباشه

  2. انشاالله که پیدا شه ، همه دعا میکنن براش
    اون سر نخ مرد تیشرت قرمز چه شد به کجا رسید؟
    و ایشان تا زیر پل معالی اباد دوربین ثبتش کرده از زیر پل بیرون نیامده که مطمینا با یه ماشین رفته اون پنج تا ده دقیقه نهایتا دویست تا سیصد تا ماشین رد شدن همه پلاکها باید بررسی شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *