ماجرای ناوچه پیکان عملیات مروارید چیست؟ + [عکس]

ناوچه پیکان عملیات مروارید یکی اتفاقات مهم جنگ ایران عراق است. این یکی از عملیات‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جنگ ایران و عراق است که ۷ آذر سال ۱۳۵۹ با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش برای بمباران بندر ام‌قصر و دو سکوی نفتی مهم عراق؛ البکر و العَمیه در ساحل اروندرود انجام شد.

ماجرای ناوچه پیکان عملیات مروارید چیست؟

[+عکس]

ناوچه پیکان عملیات مروارید
ناوچه پیکان عملیات مروارید

امیر سرتیپ دوم خلبان بازنشسته علیرضا نمکی از فرماندهان گردان‌ها و خلبانان نیروی هوایی ارتش حاضر در عملیات مروارید حضور فانتوم‌های نیروی هوایی ارتش در عملیات مروارید را اینگونه روایت می‌کند:

من طبق دستور نبرد درفش که برای نیروی دریایی ارتش و دستور نبرد البرز که برای نیروی هوایی ارتش طراحی شده بود، عمل کردم. در این راستا، دستور دادم تا ۴ فروند فانتوم را برای عملیات آماده کنند و برای هر کدام نیز ۶ فروند موشک ماوریک نصب شود که در مجموع ۲۴ بمب بر روی ۴ فروند فانتوم نیروی هوایی نصب شد.

در عملیات مروارید، ناوچه پیکان در نوک حمله قرار داشت. تیم تخریب تکاوران نیروی دریایی وقتی که روی سکو مستقر شدند با نصب تجهیزات تخریب‌کننده مثل تی‌ان‌تی و مواد منفجره قسمت‌های حساس یکی از سکوهای نفتی عراق را در حدود یک شبانه‌روز از بین بردند.

زمانی که تیم تکاوری برای تخریب کامل سکو در قسمتی از آن مستقر شدند فهمیدند که در قسمتی دیگر از سکو تعدادی کماندوی غواص عراقی با تجهیزات سنگین کمین گرفتند و منتظر موقعیتی هستند که شلیک کنند از تیم تکاوران نیروی دریایی در ناوچه پیکان خواسته شد از سکو جدا و به قسمت دیگر آن بروند.

در واقع دور زدند و عراقی ها را محاصره کردند و آن‌ها را یا از بین بردند یا به اسارت درآوردند. اول به وسیله توپخانه آتش ریخته شد تا تکاورها بتوانند موضع مناسبی بگیرند و آنها را به اسارت دربیاورند. بعد از اینکه عراقی‌ها را به اسارت گرفتند چون قبل اطلاعی از تعداد عراقی ها نداشتند آن‌ها را به ناوچه پیکان هدایت و در یکی از اتاق‌ها که باشگاه افسران بود حبس کردند. تکاورها به کار خود مشغول شدند و تا پاسی از شب این کار ادامه داشت.

بیشتر بخوانید:


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *