نقد و بررسی سریال Foundation (بنیاد 2021) ؛ اساس تمدن در آینده

سریالی بر اساس رمان‌های اسحاق آسیموف که یکی از پیچیده‌ترین‌های علمی تخیلی به حساب می‌آید. در ادامه با نوشتار نقد و بررسی سریال Foundation با فیگار بمانید.

سریالی که گروهی از تبعیدیان را در سفر عظیم خود برای نجات بشریت و بازسازی تمدن در میان سقوط امپراتوری کهکشانی دنبال می‌کند. سه برادر با نام‌های Dawn (Cassian Bilton) ،Day (Lee Pace) و Dusk (Terrence Mann) بر کهکشان حکومت می‌کنند. اما این فرمانروایی قرار است روزی به پایان برسد. حداقل هری سلدون (جارد هریس) معتقد به پایان یافتن این حکومت است.

ریاضیدان سریال بنیاد محاسبه کرده است که حکومت کلیون‌ها 500 سال دیگر به پایان می‌رسد و دوران تاریکی را آغاز خواهد کرد. البته، آنها نمی‌خواهند در این باره بدانند و تهدید به مرگ دانشمند و همچنین دستیار وی رایچ (آلفرد خنوخ) و محافظ جدید وی گال دورنیک (لو لوبل) می‌کنند تا همه چیز در نطفه خنثی شود.

با این حال، مدت کوتاهی بعد، هنگامی که یک حمله ویرانگر جان بی شماری را می‌گیرد، کلیونها تصمیم می‌گیرند دانشمندان ناخواسته را به سیاره ای دور بفرستند. در آنجا آنها می‌خواهند اساس تمدن را بنویسند تا نسل‌های آینده از آن استفاده کنند… در ادامه با نوشتار نقد و بررسی سریال Foundation همراه ما بمانید.

نقد و بررسی سریال Foundation (بنیاد 2021)

اساس تمدن در آینده

  • تحلیل ساختار روایت – روانشناسی تاریخی توام با ریاضیات
  • تحلیل تکنیکی – چشم اندازهای قریب به اتفاق
  • تحلیل فلسفی و روانشناختی – جبر و آزادی
نقد و بررسی سریال Foundation, نقد سریال Foundation
نقد و بررسی سریال Foundation, نقد سریال Foundation

تا به امروز، بیوشیمیست ایزاک آسیموف یکی از تأثیرگذارترین نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی نسل خود محسوب می‌شود. سه گانه Foundation یکی از شناخته شده ترین آثار او است.

به نظر می‌رسید که بین بهترین های 2021 باید یک اقتباس سینمایی از مطالب وسیع و بسیار پیچیده این سه گانه به وقوع بپیوندد. هرچند در بین بهترین های 2022 کم از این شگفتی‌ها وجود نخواهد داشت.

در سال 2009 رولان امریش قرار بود نسخه سینمایی Foundation را به واقعیت تبدیل کند. در سال 2014، جاناتان نولان برای ساخت سریالی در HBO تلاشی ناموفق داشت. پس از دو سال، David S. Goyer و Josh Friedman اکنون موفق شده اند فصل اول داستان Asimov را به واقعیت تبدیل کنند. با نوشتار نقد و بررسی سریال Foundation با ما باشید.

تحلیل ساختار روایت – روانشناسی تاریخی توام با ریاضیات

نقد سریال بنیاد, بررسی سریال بنیاد, بررسی سریال Foundation
نقد سریال بنیاد, بررسی سریال بنیاد, بررسی سریال Foundation

گال جوان (لو لوبل) موفق به حل معادله مهم ریاضی در سیاره ای شده است. به همین دلیل است که دانشمند بحث برانگیز آقای هری سلدون (جارد هریس، چرنوبیل) از او دعوت می‌کند تا آثار خود را با او مرور کند – وی به اصطلاح در زمینه روانشناسی تاریخی توام با ریاضیات ( روانشناسی تاریخی، علم میان رشته‌ای می‌باشد که هدف آن مطالعه انگیزه‌های روانی در بافت تاریخی جامعه است. روان‌شناسی تاریخی برای رسیدن به این هدف، از تجزیه و تحلیل منشأ عاطفی در رفتار سیاسی اجتماعی گروه‌ها و در بررسی وضعیت دوران کودکی و خانواده در گذشته و در مطالعات انسان‌شناسی می‌باشد.) ید طولایی دارد.

وقتی دکتر انقلابی هری سلدون سقوط قریب الوقوع امپراتوری را پیش بینی می‌کند، او و گروهی از پیروان وفادار به دورترین نقاط کهکشان سفر می‌کنند تا بنیاد را در جهت بازسازی و حفظ آینده تمدن تأسیس کنند.

امپراتور با عصبانی شدن از نظریه های هری، بر اساس علمی که وی آن را روانشناسی تاریخ نامیده است، عصبانی هستند که ممکن است کنترل آنها بر کهکشان تضعیف شود و باید احتمال واقعی از دست دادن میراث خود را برای همیشه تشخیص دهند.

گفته می شود که سلدون می‌تواند از ریاضیات برای پیش بینی مرگ قریب الوقوع جهان استفاده کند و می‌خواهد بنیاد را ایجاد کند، گروهی برای بازسازی فکری و عملی. با این کار او نارضایتی حاکم را به ارمغان زیست علمی خود می‌آورد. اما به زودی شواهد جدی در مورد میزان پیش بینی سلدون به واقعیت نزدیک می‌شود. 35 سال بعد، مبارز جوان سالوور هاردین (لیا هاروی) گویا به آنچه که سلدون گفته نزدیک شده است؛ مفهوم بازسازی فکری و عملی.

با این حال، به جای تطبیق به معنای دقیق کلمه، در اینجا گویر آنچه را که می‌خواهد با کار انجام می‌دهد و از آن الهام می‌گیرد و به کمیت فکر می‌کند نه به ماهیت یا شباهت. او بخش عمده ای از مفاهیم سیاسی، اجتماعی و فلسفی را در اختیار می‌گیرد و آنها را به حداقل می‌رساند تا اولویت را به موقعیت های دیگر که در آنها کمی سرگرمی وجود دارد بدهد. درواقع او مفاهیم خاص خود را اضافه کرده و میزان کنش را افزایش داده است. در ادامه نوشتار نقد و بررسی سریال Foundation با تحلیل تکنیکی این سریال همراه ما بمانید.

تحلیل تکنیکی – چشم اندازهای قریب به اتفاق

نقد و بررسی سریال Foundation, نقد سریال Foundation
نقد و بررسی سریال Foundation, نقد سریال Foundation

شخصیت ها تا حدی بسیار خوب پرداخت شده‌اند. علاوه بر لی پیس (The Keeping Hours)، مستبدانه، لورا بیرن در نقش مشاور ربات اتو دمرزل نیز به خاطر خواهد ماند. و البته، سریال از نظر بصری خیره کننده است.

مکان‌های هیجان انگیز و فضاسازی شگفت‌انگیز این سریال با جلوه های ویژه و لباس‌های غیر معمول آن‌چنان برای شما دراماتیک می‌شوند که حقیقتا برق از سر شما می‌پراند. در اینجا شما در واقع احساس کشف دنیاهای عجیب را دارید، هنری که در ژانر علمی تخیلی تا حدودی فراموش شده است.

بیشتر بخوانید:

چنین تلاش زیادی به ندرت انجام می‌شود، مخصوصاً برای سریالی که نفس گیر است و اینهمه بار علمی را به دوش می‌کشد. سریال بنیاد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، و با فضاسازی که در این سریال اتفاق می‌افتد سنخیت غریبی را ایجاد می‌کند.

در نتیجه بسیاری از موضوعات و عناصر ارائه شده برای برخی بیش از حد پیچیده است. اقتباس در هر صورت به طرز جالبی در این سریال اتفاق افتاده است که می‌توان گفت حتما باید آن را دید و از آن لذت برد.

همانطور که گفته شد این سریال از نظر ظاهری و محتوایی پیچیده است، آن قدر که با وجود همه جنبه های علمی و در برخی نقاط، کمی باطنی، از ارزش سرگرمی خالص غافل نمی‌شود.

پروژه بلند پروازانه Sc-iFi با خطوط داستانی و شخصیت های متعدد، احتمالاً برای اولین بار تولیدی جدی و مدرن را در تلویزیون ارائه می‌دهد که می‌تواند به جانشین واقع بینانه “بازی تاج و تخت” تبدیل شود.

اما این بدان معناست که اگر واقعاً می‌خواهید سریال بنیاد را دنبال کنید، تقریباً هر بیننده باید نقشه ذهنی بکشد و عزمش را جذب کند تا از غافله مفهومی در ساختار روایی این سریال عقب نماند. به ویژه در ابتدا، مخاطبان با شخصیت های فراوان، مکان ها و زمان بندی بمباران می‌شوند، که درک جامع را تقریباً غیرممکن می‌کند. در ادامه نوشتار نقد و بررسی سریال Foundation از لحاظ فلسفی و روانشناختی کمی در رابطه با این سریال برای شما خواهیم گفت.

تحلیل فلسفی و روانشناختی – جبر و آزادی

نقد سریال بنیاد, بررسی سریال بنیاد, بررسی سریال Foundation
نقد سریال بنیاد, بررسی سریال بنیاد, بررسی سریال Foundation

طرفداران داستان ها و فیلم های علمی تخیلی در حال حاضر به هر دلیلی به خاطر وجود همچین سریالی می‌توانند خوشحال باشند. بعد از مدت‌ها انتظار برای فیلم Dune، حالا می‌توانند این انتظار را با سریال Foundation کمی تحمل کنند. مدت کوتاهی بعد، بنیاد سری Apple TV + اقتباسی از یک سبک کلاسیک عالی است که می‌تواند طرفداران این ژانر را راضی نگه دارد.

این مجموعه بر اساس رمان های ایزاک آسیموف است که در دهه 1940 با مجموعه ای از داستان های کوتاه آغاز شد. از همه مهمتر، اسحاق آسیموف داستانی نوشته که دارای گستردگی حماسی است که فهمیدن و درک آن بسیار دشوار است.

گسترش زمانی و مکانی در سریال بنیاد در سطح کاملاً متفاوتی قرار دارد. فصل اول فقط تا حدی در مورد مجموعه ای از مسائل علمی است که هری، گال و دیگران می‌خواهند ایجاد کنند و بعداً اساس تمدن های آینده را تشکیل می‌دهند.

موضوع به تنهایی می‌تواند داستان خاص خود را توجیه کند. این سوال در این سریال مهم می‌شود که کدام نوع اعداد باید درک شوند و چه نسبتی با دستاوردها از نظر فرهنگی دارند و باید حفظ شوند؟

درگیری های دیگری در Foundation وجود دارد که شخصیت ها را در لابلای ساختار روایی علمی تخیلی سریال روی پای خود نگه می‌دارد. سقوط اعلام شده امپراتوری، با الهام از آن زمان از سقوط امپراتوری روم، مدتهاست که آغاز شده است. در قسمت اول حادثه‌ای ویرانگر وجود دارد که باعث واکنش زنجیره ای می‌شود. ماجراجویی به جای ایجاد صلح، بسیار خطرناک تر دراماتیک می‌شود.

بیشتر بخوانید:

نقد و بررسی سریال Foundation, نقد سریال Foundation, نقد سریال بنیاد, بررسی سریال بنیاد, بررسی سریال Foundation
نقد و بررسی سریال Foundation, نقد سریال Foundation

با این وجود، بنیاد یک نمایش اکشن نیست، حتی اگر موضوع آن سمت و سو را در ذهن ایجاد کند. در عوض، فریدمن و گویر داستانی پیچیده را با بسیاری از مسائل جداگانه ای که در سیارات و زمان‌های مختلف پخش شده اند، بیان می‌کنند.

پس از یک مقدمه مستقیم، که آغاز مأموریت را بیان می‌کند، به جای یک طرح اصلی، در حال حاضر تعداد زیادی پرسش به شکل موازی وجود دارد: همیشه از مکانی به مکان دیگر، از شکلی به شکل دیگر، هر از گاهی تغییر می‌کند.

به ویژه از آنجا که زمان هنوز در حال حرکت است و همه چیز مدام نسبت به هم در حال تغییر هستند، دهه ها بعد برخی از چهره ها ناپدید شده یا حداقل متفاوت به نظر می‌رسند. این مسئله یا مفهوم به معنای یک چالش خاص است تا در موضوعات متعدد گم نشوید. علاوه بر این، البته اگر ارقام ثابتی وجود نداشته باشد، دشوار است. در بین حماسه های کلاسیک قهرمان‌های سریال بنیاد متفاوت به نظر می‌رسند.

Goyer تغییرات شگفت انگیزی را در مورد اتاق زمان ایجاد کرده است. در عین حال، برخی از عناصر در رابطه با یک عرفان خاص معرفی شده اند، مانند چشم اندازهای آینده و چیزی شبیه به حس ششم که از اهمیت خود روانشناسی تاریخ می‌کاهد.

اگرچه چیزی که اصل رمان های آسیموف را از بین می‌برد خشونت مداوم و استفاده از سلاح توسط قهرمانان مختلف است. صحنه های اکشن نیز وجود دارد که شامل موجودات بیگانه می‌شود. بنابراین، عبارت مهم “خشونت آخرین راه حل افراد ناتوان است” در اینجا صدق نمی‌کند. جنبه دیگری که توجه را به خود جلب می‌کند، عدم مشارکت به طور کلی است، زیرا این مدرنیزاسیون واقعیت را منعکس می‌کند و به همه ما پیام امید می‌دهد.

اقتباس سریال از رمان نمادین علمی تخیلی ایزاک آسیموف، که بسیاری از چیزها را پیش بینی می‌کرد که امروز ما آنها را به عنوان بخشی از دنیای واقعی می‌بینیم. به ویژه برای الگوریتم های پیش بینی کننده که در اینترنت وجود دارد تا رفتار کاربران را حدس بزنید، که چندان دور از مفهوم روانشناسی تاریخ دانشمند ریاضی هری سلدون نیستند، که سعی می‌کند با تجزیه و تحلیل آینده را پیش بینی کند. داده های عینی افراد، به طور جمعی درمان می‌شوند. اگر افراد آینده ما را بسازند یا مانند کندویی باشند که آینده آن از قبل نوشته شده است، بحث قدیمی درباره جبر و آزادی تاریخی بوجود می‌اید و مهم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد و بررسی سریال Foundation سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *