بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals ؛ آرزوی عادی بودن در چنگال جاودانگی

Eternals یک فیلم جاه طلبانه و منحصر به فرد است که گویا به یکی از تفرقه انگیزترین فیلم های ابرقهرمانی در دنیای سینمایی مارول تبدیل شده است. با بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals همراه فیگار بمانید.

این فیلم از دیزنی نزدیک به دوازده شخصیت اصلی جدید را وارد کانون روایتی دنیای سینمایی مارول می‌کند؛ این فیلم پیش از اکران، برخلاف بعد از اکرانش نقدهای مثبتی دریافت کرده است. با این حال، منتقدان می‌گویند، تلاش‌های آن برای شکل دادن به ساختار روایی داستان، شکل دادن به قهرمانان اصلی آن و اتصال دوباره به فیلم‌های قبلی این مجموعه، باعث می‌شود فیلم حس بهم ریختگی را به بیننده بدهد.

بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals

آرزوی عادی بودن در چنگال جاودانگی

فهرست مطالبی که در ادامه نوشتار بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals خواهید خواند به شرح زیر است:

بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals
بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals

جاودانگان به کارگردانی برنده جایزه اسکار، کلوئی ژائو، 10 عضو از نژادی از موجودات فناناپذیر را معرفی می‌کند که 7000 سال را بر روی زمین سپری کرده‌اند تا از آن در برابر جانورانی به نام Deviants دفاع کنند.

ساختار روایی

در حال حاضر، این موجودات در مناطق مختلف پراکنده شده‌اند و سرسی (جما چان) به عنوان متصدی موزه در لندن کار می‌کند. او در طول قرن‌ها رابطه عاشقانه‌ای با ایکاریس (ریچارد مدن) داشته است، اما در حال حاضر با انسانی به نام Dane (کیت هرینگتون) رابطه‌ای لنگ در هوا را شروع کرده است.

کینگو (کومیل نانجیانی) یک ستاره محبوب بالیوود است، گیلگمش (دان لی) یک مرد قوی است که در انزوا در حومه استرالیا و فاستوس (برایان تایری هنری) با پسرش در حومه شیکاگو زندگی می‌کند.

اسپرایت (لیا مک هیو) به عنوان یک نوجوان آندروژن با توانایی ایجاد توهم ظاهر می‌شود و دروگ (بری کیوگان) از بقیه افراد گروه فاصله گرفته است؛ زیرا با نحوه تعامل آن‌ها با بشر در طول قرن‌ها موافق نیست.

جاودانگان دیگر عبارتند از Makkari (لورن Ridloff) که ناشنوا و دارای سرعت فوق العاده است. تینا (آنجلینا جولی)، یک جنگجوی سرسخت که با شرایط روحی ناشی از داشتن خاطرات زیاد (درگیری با مفهومی بنام مهد ویری) دست و پنجه نرم می‌کند. و آژاک (سالما هایک)، رهبر گروه، که از رازی در مورد اینکه چرا تیم در وهله اول به زمین فرستاده شد، محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل فیلم اترنالز

نقد روانشناختی فیلم Eternals, تحلیل فلسفی اترنالز, تحلیل روانشناختی Eternals
نقد روانشناختی فیلم Eternals, تحلیل فلسفی اترنالز, تحلیل روانشناختی Eternals

اتحاد آزادانه و یکپارچه جاودانگان، از نظر روحی، به تنوع شخصیت‌ها پر و بال می‌دهد، چیزی که فیلم با یک جنجال بزرگ به تصویر می‌کشد به نمونه اولیه برنده‌ای از یک ابرقهرمان پویاتر تبدیل می‌شود. چهار نفر از ابدی ها سفیدپوست، سه نفر آسیایی، دو نفر سیاه پوست و یک نفر لاتین هستند. یکی ناشنوا و دیگری همجنس‌گرا است که هرگز بزرگ نمی‌شود.

برای برخی از منتقدان، کارگردانی ژائو همراه با بازیگران متعدد و معروف کافی است تا «Eternals» را از دیگر فیلم‌های MCU متمایز ببینند. دیگران کمتر متقاعد شده‌اند، و از اینکه فیلم در نهایت به فرمول سنتی مارول بازگردد، ناامید می‌شوند.

Eternals» در مقیاس حماسی (بهترین فیلم های حماسی 2022 و 2021) داستان سرایی را شکل می‌دهد. این فیلم از 5000 سال قبل از میلاد مسیح تا به امروز را در بر می‌گیرد و برای توضیح آنچه که Eternals برای بیش از 7000 سال انجام داده‌اند، به شدت بر فلش بک‌ها تکیه دارد.

حرفه بازیگری و کارگردانی در چنین ساختار روایی عظیم و گسترده‌ای، ناگزیر حفظ تمرکز در سطح (فوق بشری) چالش برانگیز را می‌طلبد. ژائو وقت خود را صرف معرفی درست همه می‌کند، و بیشتر زمان اجرا (در 157 دقیقه، این دومین فیلم طولانی MCU بعد از «Endgame» است) را به جمع کردن تیم ده نفره پس از قرن‌ها جدایی اختصاص می‌دهد.

دیدن چنین ترکیبی به شکل غیرقابل انکاری حس منحصر به فردی و خاصی را به طرفداران دنیای سینمایی مارول می‌دهد. این جاودانه های باستانی با بروگ‌های ایرلندی یا زبان اشاره آمریکایی صحبت می‌کنند بدون اینکه نیازی به پرداختن به آن داشته باشند – اما برخی از شخصیت‌ها بیشتر از دیگران تأثیر می‌گذارند.

بیشتر بخوانید:

تحلیل فلسفی فیلم Eternals

تحلیل فلسفی فیلم Eternals, تحلیل روانشناختی فیلم اترنالز, بررسی فلسفی فیلم Eternals
تحلیل فلسفی فیلم Eternals, تحلیل روانشناختی فیلم اترنالز, بررسی فلسفی فیلم Eternals

Eternals تولید بی عیب و نقصی دارد. فیلم، همانطور که تصور می‌کردیم، بسیار بزرگ است. هم در زمان و هم در مکان نسبت هایی دارد که از فضای زندگی انسان‌ها بزرگتر می‌شود. این نکته می‌تواند به بیننده القا کند که آنها داستان را از دید آسمانی تماشا می‌کنند که برای جاسوسی به سیاره نگاه می‌کند. و این به همان اندازه خوب است که بد است.

آسمان ها، موجودات کیهانی که جهان را در تعادل نگه می‌دارند، درواقع ابدیان را به زمین می‌فرستند. شما باید از سیاره و ساکنان آن در برابر Deviants محافظت کنید، موجوداتی با قدرت ناشناخته از اعماق فضا که از مردم (انسان‌ها) و روح آنها تغذیه می‌کنند.

ابدی ها آرزوی عادی بودن را دارند، با جاودانگی خود مقابله می‌کنند، زیرا عزیزانشان پیر می‌شوند و می‌میرند یا برای همیشه کودک می‌مانند، عاشق مردم و یکدیگر می‌شوند. بیشتر فضا را رابطه گذشته بین سرسی و ایکاریس اشغال کرده است، که در برخی جاها باعث درام عالی می‌شود.

فیلم توانسته در زمان تاثیرگذار باشد و آن گذر سال‌ها را منتقل کند. چیزی شبیه عبارت “من از اقیانوس‌های زمان عبور کرده ام تا تو را پیدا کنم” از دراکولای برام استوکر کاپولا. و در مقیاس فیزیکی هم همینطور. این فیلم یک فیلم نسبتاً بین المللی است که به طور موثر در فضاسازی‌های خاصی به تصویر کشیده می‌شود.

اگر مردم انتظاری از کلوئه ژائو داشتند، پیامی عمیق و فلسفی بود. Eternals فیلمی است که در مورد آنچه ما را انسان می‌کند صحبت می‌کند. او در مورد عشق صحبت می‌کند («دوستت دارم» در فیلم زیاد گفته می‌شود) و بالاتر از همه از انسان‌ها صحبت می‌کند، چیزی که ما را خاص می‌کند. از تاریک‌ترین و درخشان‌ترین وجه جامعه صحبت می‌کند. خشونت، پیشرفت فناوری و توانایی تکامل را روی میز قرار می‌دهد. خلاصه اینکه فیلم از نگاه برخی بیگانگان به خوبی از انسان صحبت می‌کند.


مقاله‌هایی که در رابطه با بهترین فیلم ها و سریال های ابرقهرمانی در سایت فیگار نوشته شده است را می‌توانید از لیست زیر انتخاب کنیدو از مطالعه آن‌ها لذت ببرید:


تحلیل تکنیکی

نقد روانشناختی فیلم Eternals, تحلیل فلسفی اترنالز, تحلیل روانشناختی Eternals
نقد روانشناختی فیلم Eternals, تحلیل فلسفی اترنالز, تحلیل روانشناختی Eternals

چیزی که کلوئه ژائو سعی می‌کند متواضعانه رد کند، می‌توان با وجدانی آرام آن را نشانه گرفت، زیرا ETERNALS روح صحنه‌سازی او را مختصر نشان می‌دهد. سکانس‌های طولانی و آرامی که بدون دیالوگ به تصویر کشیده می‌شوند. و البته نماهای افراطی و با نور پس‌زمینه که در مقابل نور خورشید قرار گرفته بودند.

ده موجود خداگونه نه تنها نگهبان هستند، بلکه از رشد بشر حمایت می‌کنند. این هفت هزار سال به خوبی پیش رفت تا اینکه امروز منحرفان ناگهان دوباره تمدن بشری را گرفتار می‌کنند. باید تحسین کرد که فیلم نه تنها توانسته با ده شخصیت مختلف به طور مساوی رفتار کند، بلکه یک دوره 7000 ساله را نیز در بر می‌گیرد. زمان اجرا به ظاهر طولانی 157 دقیقه‌ای به یک ماجراجویی (بهترین فیلم های ماجراجویی 2022 و 2021) بسیار خوب تبدیل می‌شود.

سنگ بنای مشخصی برای فیلم‌های دنیای سینمایی مارول وجود دارد. و ETERNALS این مجموعه‌های معمولی را با یک فضاسازی خاص ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، ساختار شکنی در زبان، همیشه در جای مناسب در لابلای ساختار روایی فیلم خود را جای می‌دهد.

یک فیلم مارول عمدتاً از طریق بازیگران خود برجسته می‌شود، جایی که رعایت عدالت در مورد شخصیت‌های شناخته شده از قالب‌های کتاب‌های مصور مهم‌تر از هر چیزی در محوریت قرار می‌گیرد. با این حال، برای رسانه سینمایی، آنها نیز باید توسط بازیگر مربوطه بازتعریف شوند.

متأسفانه، ریچارد مدن، به عنوان ایکاریس از خط خارج می‌شود؛ زیرا او به سادگی فاقد ویژگی‌های لازم برای متقاعد کردن به عنوان یک رهبر کاریزماتیک و در عین حال سوژه شکاک است. و لیا مک هیو به عنوان یک اسپرایت همیشه جوان فاقد طبیعت بازیگوش است.

در حالی که ابرقهرمانان مختلف قبلاً در فیلم‌های جداگانه در MCU ارائه می‌شدند، در فیلم اترنالز با ویژگی‌های عجیب و غریب و قدرت‌های مورد علاقه‌شان گرد هم می‌آیند. اما فیلمنامه بسیار هوشمندانه ساختار روایی خود را شکل داده است. درواقع توانسته تا شخصیت‌های جاودانه مختلف را به صورت جفت و در ارتباط با روند بعدی طرح به تصویر بکشد.

این نکته خیلی خوب در روند ساختار داستانی فیلم کار می‌کند زیرا از نظر صحنه سازی هرگز این تصور را ایجاد نمی‌کند که چنین لحظاتی به طور مصنوعی تحمیل شده باشند. با این حال، فیلم از بخشی از نیروی محرکه خود محروم است، زیرا ژائو به وضوح صحنه‌های شخصیت‌ها را از کنش در صحنه نمایش جدا می‌کند. البته در این فیلم مرزها می‌توانستند سیال تر باشند، شاید حتی بیشتر در هم تنیده شوند تا سرعت درک را افزایش دهند.

سخن آخر

تحلیل فلسفی فیلم Eternals, تحلیل روانشناختی فیلم اترنالز, بررسی فلسفی فیلم Eternals, بررسی روانشناختی فیلم Eternals, بررسی فلسفی فیلم اترنالز, نقد فلسفی فیلم Eternals, نقد روانشناختی فیلم Eternals, تحلیل فلسفی اترنالز, تحلیل روانشناختی Eternals
بررسی روانشناختی فیلم Eternals, بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals, نقد فلسفی فیلم Eternals

در نوشتار بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals متوجه شدیم که این فیلم به عنوان یک فیلم مستقل، یک ماجراجویی فوق العاده برای علاقه مندان به سینما و عاشقان مارول است که مانند هر فیلم دیگری در MCU دارای نقاط ضعفی است. Eternals یکی از آن فیلم هایی است که در دراز مدت متوجه خواهیم شد که مسیر MCU را تغییر داده است. ممکن است آنقدر که وانمود می‌کند فیلمی عالی نباشد، اما آنقدرها هم که تصور می‌کنیم بد نیست.

مشخصات

  • کارگردان کلویی ژائو
  • تهیه‌کننده کوین فایگی و نیت مور
  • فیلمنامه‌نویس کلویی ژائو، پاتریک بورلی، رایان فیرپو و کاز فیرپو
  • داستان رایان فیرپو و کاز فیرپو بر پایه جاودانگان اثر جک کربی
  • موسیقی رامین جوادی
  • فیلم‌بردار بن دیویس
  • تدوین‌گر کریگ وود و دیلن تیچنر
  • مدت زمان ۱۵۶ دقیقه
  • کشور ایالات متحده ؛ بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals
  • زبان انگلیسی ؛ بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals
  • هزینهٔ فیلم ۲۰۰ میلیون دلار
  • فروش گیشه ۴۰۱٫۸ میلیون دلار

بازیگران

تحلیل فلسفی فیلم Eternals, تحلیل روانشناختی فیلم اترنالز, بررسی فلسفی فیلم Eternals, بررسی روانشناختی فیلم Eternals, بررسی فلسفی فیلم اترنالز, نقد فلسفی فیلم Eternals, نقد روانشناختی فیلم Eternals, تحلیل فلسفی اترنالز, تحلیل روانشناختی Eternals
تحلیل فلسفی فیلم Eternals, تحلیل روانشناختی فیلم اترنالز, بررسی فلسفی فیلم Eternals
  • ریچارد مدن در نقش ایکاریس
  • جما چان در نقش سرسی
  • آنجلینا جولی در نقش تینا
  • کمیل نانجیانی در نقش کینگو
  • سلما هایک در نقش آجاک، رهبر گروه اترنالز
  • لورن ریدلاف در نقش ماکاری
  • برایان تایری هنری در نقش فاستوس
  • لیا مک‌هیو در نقش اسپرایت
  • دان لی در نقش گیلگمش
  • بری کیوگن در نقش دروگ
  • کیت هرینگتون در نقش شوالیه سیاه

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار بررسی فلسفی و روانشناختی فیلم Eternals سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد‌ها و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسندگی مهمان کلیک نمایید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *